EM Styrkelöft


Johan Westerberg
 Share

Recommended Posts

Man kan jo vende og dreje det så det passer til det man selv tror på

Morten gjorde det bedste han kunne i 56 kg

men jeg er da sikker på at morten og alle andre heller vil havde slået 10 andre end at blive sidst.

Men i mine øjne valgte landstræneren og morten den rigtige beslutning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Glæder mig på Mortens vegne over en 3. plads, men som resultatet tydeligt siger, så har han tabt en del styrke ved at gå en vægtklasse ned, men det var nok det værd, når han fik en medalje ud af det, men alligevel er det lidt skuffende, at den bedste dansker kun er i stand til at lave 430 kg. Meget langt fra en 1. plads.

Eriks resultat var langt fra det, som han kan lave, men også han havde taget det sats at gå en vægtklasse ned og når det tages i betragtning er det et pænt resultat.

Det Thomas lavede ser noget skuffende ud. 582.5 kg er ikke meget, men flot med de 170 kg i bænk.

Faber - bliver lige nødt til at spørge: som du skriver var det Erik lavede et stykke fra hans bedste idet han gik en klasse ned. Men du skriver at når det tages i betragtning af at han gik ned var det et pænt resultat. Hvorfor var det så ik et pænt resultat som jeg lavede? Jeg gjorde jo samme nummer - gik en vægtklasse ned! Det kan godt være 430 kg ikke lyder af meget - men det kommer da så sandelig an på ens kropsvægt...!

Du skriver du er skuffet over Thomas.... Thomas døjer stadig med en rygskade - så han gik i 75 til EM for at forsøge at gå efter en god placering bænkpresmæssigt. Så det er derfor hans 3 kampstotal er en del fra hans bedste.

Med venlig hilsen

Morten Rasmussen

Edited by Pinocchio
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke være ret stolt over at være blevet nr 3 ud af 3 løftere, og slet ikke ved at udsætte mig selv for noget så idiotisk som at sidde i en sauna med plastikposer på :o En medalje er ikke meget værd, hvis den kommer uden at man gør andet for den end at tabe sig ned i en vægtklasse, hvor man kan få den uden at slå nogen.

Hele det stunt med plastikposer og sauna er sq da for langt ude, og at en landstræner synes at det er en god ide er, efter min mening, lidt skræmmende. At spille hasard med sit helbred på den måde for at UNDGÅ konkurrence, strider vel imod hvad sporten går ud på? At man så fx bliver nr 5 ud af 9 betyder da i det mindste at man har slået 4 andre løftere, istedet for at være den ringeste og alligevel få metal <_< For DSF ser det måske nok pænere ud på papiret, men kun indtil papiret bliver nærlæst!

Link to comment
Share on other sites

Utroligt snæversynet indlæg Craw.

Det handler IKKE kun om "metal" til den enkelte, det handler om point til HELE holdet. Hvis du ser i klassen over -60, vil du se at 2 andre løftere også har prøvet at komme ned i vægt, men det er ikke lykkedes for dem. No offence til Morten, men han var blevet den sidste uanset HVILKEN af klasserne han var i, han kunne enten blive sidst og score NUL point til holdet, eller han kunne spille et taktisk (og - synes jeg - langt hårdere ) spil og score gode point OG medalje.

Link to comment
Share on other sites

Faber - bliver lige nødt til at spørge: som du skriver var det Erik lavede et stykke fra hans bedste idet han gik en klasse ned. Men du skriver at når det tages i betragtning af at han gik ned var det et pænt resultat. Hvorfor var det så ik et pænt resultat som jeg lavede? Jeg gjorde jo samme nummer - gik en vægtklasse ned! Det kan godt være 430 kg ikke lyder af meget - men det kommer da så sandelig an på ens kropsvægt...!

Du skriver du er skuffet over Thomas.... Thomas døjer stadig med en rygskade - så han gik i 75 til EM for at forsøge at gå efter en god placering bænkpresmæssigt. Så det er derfor hans 3 kampstotal er en del fra hans bedste.

Med venlig hilsen

Morten Rasmussen

Morten jeg synes at dit resultat er mindst lige så flot, som det Erik lavede. Min kritik var ikke personlig. Jeg ved bare, at du kan lave en meget bedre resultat i 60 end det som du gjorde i 56, og jeg er udemærket klar over, at det koster meget at gå en vægtklasse ned med så kort varsel. Morten Strange gjorde det samme til VM og det er faktisk den udvikling, at jeg er lidt træt af. Et godt personligt resultat har ikke så stor en vægt, som en medalje. Dette kan jeg ikke forstå. Jeg mente også ligesom nogle andre, at det var et større glæde over at vinde en medalje, hvis der var mere end 3 i klassen, men dette var ikke din skyld. Det var mere udviklingen at jeg angreb ikke dig og vil også benytte anledningen til at ønske dig tilykke med dit resultat. Selvom jeg selv ville have gjort det samme, så synes jeg alligevel, at var flot at du valgte at vise holdånd og gå en vægtklasse ned :)

Jeg vidste ikke, at Thomas var skadet. Man stiller jo heller ikke op til et EM, hvis man er alvorligt skadet for så burde man nok vige pladsen for en anden.

vh

Martin Faber

Link to comment
Share on other sites

I bund og grund er jeg enige med både Krawen og anyone.

Jeg snakkede med Henning for et par dage siden, hvor han spurgte om ikke jeg havde lyst til at stille op i 110 kg i til Thy i stedet, her er nemlig kun 1 løfter tilmeldt og er middel stærk, dvs. jeg er sikker på guld.

Men hvor er det sjove i det?

Jeg ønsker at stille op i -100 kg fordi løftere i denne klasse er uhyggelige stærke kontra kropsvægten. Til Thy stiller Steen Hansen og Henrik Sørensen op i -100 kg og på papiret er de gode løftere.... senere kommer Casper T ind i billedet igen og alt andet lige vil det motivere til at hele tiden at blive bedre.

Tilgengæld hører jeg også hvad Any siger og det gir' for mig i den grad også mening at man på den måde, til et så stort et event, gerne vil vinde/score point.

Thy og EM kan næppe sammenlignes, men det skildrer fint den enkelte løfters holdning, ikke mindst krawens mening, men også hvad der tilsynelades må/kan gøres for at et hold kan få et godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Det ligner ellers ikke dig kragefar... du plejer at være utrolig sober når du skriver... selvom du har lov til at have dine holdninger så må jeg indrømme at så nedladende kommentare fra din side af havde jeg slet ikke ventet :blink:

Jeg forstår ikke helt hvad der skulle være nedladende?

Er det at jeg synes at det er stupidt at sætte sig i sauna med plastikposer på for at tabe sig? Eller at hoppe i en vægtklasse hvor man får medalje bare man ikke bommer ud?

Argumentet er at det giver holdet en bedre placering? Hvor meget bedre var den, og var det det værd at sætte en atlets helbred på spil? For hvad? Det er selvsagt atleten selv der bestemmer, men umiddelbart taler det ikke til trænerens fordel at han synes at ekstrem dehydrering er fint nok.

Hvis han var blevet sidste mand i sin klasse uanset hvad, så kan jeg måske se en ide i det, men uanset hvad, så holder det da ingen steder rent sportsligt. Det er da ikke engang noget, der kan sidestilles med strategisk spil, da det er fuldstændig ligegyldigt hvor meget han løfter.

Rent sportsligt er der altså ikke tale om nogen præstation af hverken ekstraordinær eller middelmådig karakter. Den eneste bedrift der er tale om, er vægttabet, Hvis det er noget at råbe hurra for, så trækker jeg mine ord i mig igen.

Hvis jeg vandt en medalje bare ved at være med, så ville jeg nærmest skamme mig over at modtage den. Det er hvertfald ikke noget jeg ville være synderligt stolt af. Så hellere være med i en reel konkurrence og så tage det resultat, som man kan konkurrere sig frem til. Saunastunt med plastikposer og ekstrem dehydrering får ikke de store point i min bog.

Det minder lidt om tilfældet Mustafa Mahmoud i BB. Manden er 4 dobbelt dansk mester, da han har været ene mand i klassen. At han så er bundærwelig og publikum griner af ham er så en anden sag. Medaljerne og pokalerne har han i hvertfald.

Link to comment
Share on other sites

Det som de fleste går fejl af (tror jeg) er at de ikke er klar over at styrkeløft også er en holdsport... Morten var meget i tvivl om hvorvidt han skulle tabe sig eller ej... Anders og jeg snakkede lidt med ham og mente han skulle lade være for det ville i sidste ende gå for meget udover hans total men Morten valgte at ofre sig for holdet... jeg synes det er en bedrift i sig selv han overhovedet har gennemført... synes det er synd at der tydeligvis bliver udvist så lidt respekt for manden :(

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke lige se, hvorfor der kan blive så meget ballade ud af denne tråd......... Uanset hvordan man vender og drejer det, vil folk vel altid gå efter at klare sig bedst muligt......eller er jeg helt forkert på den???? Nu kender jeg ikke de modstandere Morten var oppe imod, men hvis det på nogen måde kan sammenlignes, med det Morten Strange lavede til VM kan jeg godt forstå manden. Hey er vi ikke alle sammen taktikkere når det kommer til stykket???? Jeg smed 6 kg op til dm for at gå i 100, Faber går i 90 til ER da der er rekord mulighed, hvis jeg ikke husker forkert (og dette er ikke et personligt angreb Anders) var en af grundene til at Anyone smuttede i 125, at Tonni og Asbjørn ejer 110 kg klassen for juniore, Morten Sørig kæmpede en brav kamp for at nå i 125 til ER som han havde vundet, hvis han havde nået det. Min point er, at uanset hvem man er vil man vel altid forsøge, at klare sig så godt som muligt og bevægegrundene herfor kan ofte være svære at se for andre end en selv og ens nærmeste. Og uanset hvad er der altid nogen der synes at man er til grin, det vigtigste er vel hvad man selv synes, ikke????

Edited by Baggårdspumaen
Link to comment
Share on other sites

Efter at have nærlæst dit indlæg krawe kan jeg godt se du går mere efter bolden end manden... jeg ligger tydeligvis for meget i det da jeg kender Morten personligt og bliver harm over alle de nedladende indlæg rettet imod ham  ;)

Fair nok :)

Puma'en>

Min point er, at uanset hvem man er vil man vel altid forsøge, at klare sig så godt som muligt og bevægegrundene herfor kan ofte være svære at se for andre end en selv og ens nærmeste. Og uanset hvad er der altid nogen der synes at man er til grin, det vigtigste er vel hvad man selv synes, ikke????

Det kommer, efter min mening, an på hvad man prøver på at opnå, og hvad man vil gøre for at opnå det. Hvis der fx er tale om to vægtklasser, hvor konkurrencen måske er hårdere i den ene, så er der ikke noget i vejen for at tabe sig. Det er så også forudsat at man gør det på en fornuftig måde, og ikke via plastikposer og sauna.

Derimod synes jeg ikke om at man går efter en bestemt vægtklasse, udelukkende for at undgå konkurrence. Sat lidt på spidsen, har jeg ikke meget til overs for en der vinder guld i en vægtklasse, hvis de er den eneste deltager i den. På samme måde ville det, for mig, ikke være noget ved at få en medalje, hvis jeg var sidste mand i klassen, da man så reelt ikke har vundet noget, men bare fået det foræret. Det kan da godt være det er vigtigt for nogle at få en medalje. Men hvis man får en medalje uden at have slået andre, så er der da ikke meget ved en sådan medalje?

fx "Ja, jeg fik jo sølv her til DM ;)", "ok, ud af hvor mange deltagere?", "øh, to :bblush: " Hvor fedt er det?

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

Craw> Kan kun sige at det kommer an på øjet der ser........ Her kunne jeg så svine nogle BB gutter, men lader være, da jeg har respekt for det slid I er igennem når I er på diæt, men tror mig mange ville ryste på hovedet. Det står jo dig frit for, at have den holdning til tingene som du nu har, kan kun sige at jeg ikke deler den :)

Og så er der jo også lige det med holdkonkurrence i SL :)

Edited by Baggårdspumaen
Link to comment
Share on other sites

Den sidste der kan jeg nikke genkendende til craw :) . Jeg fik reddet mig en sølvmedalje til DM junior. Jeg synes selv det er en lunken fornemmelse at stå og få den medalje hængt om halsen velvidende at man har tabt...

Men du ville have scoret flere points til dit hold ;) end hvis du var blevet nr 10

Link to comment
Share on other sites

Hehe… Craw - din rendyrkede bodybuilder - du må blive nødt til at se UDOVER den enkelte løftere, man er også på et hold, enten landshold eller klub og jo bedre placeringer jo flere point til holdet, deri i ligger den taktiske del af spillet og det kommer man ikke udenom.

Allerede før et stævne prøver man at placere løfterne lidt ud på vægtklasser, f.eks. er det rigtig dumt at jeg er på vej ned i -110kg igen, for så har TSK mand i den klasse til næste DM (hvis jeg kvalificere mig) og derfor er der nok en der må ofre sig og rykke op i -125, osv osv osv. Styrkeløft er en holdsport, selvom det ikke syner sådn ved først øjekast.

Link to comment
Share on other sites

Hehe… Craw - din rendyrkede bodybuilder - du må blive nødt til at se UDOVER den enkelte løftere, man er også på et hold, enten landshold eller klub og jo bedre placeringer jo flere point til holdet, deri i ligger den taktiske del af spillet og det kommer man ikke udenom.

Allerede før et stævne prøver man at placere løfterne lidt ud på vægtklasser, f.eks. er det rigtig dumt at jeg er på vej ned i -110kg igen, for så har TSK mand i den klasse til næste DM (hvis jeg kvalificere mig) og derfor er der nok en der må ofre sig og rykke op i -125, osv osv osv. Styrkeløft er en holdsport, selvom det ikke syner sådn ved først øjekast.

Godt indlæg

Link to comment
Share on other sites

Puma'en--> Hold konkurrencen er helt sikkert også en vigtig del af det. Ingen tvivl

Jeg har det bare bedst med mig selv når jeg får det jeg fortjener. Jeg synes ikke om at få noget "foræret" i sportslig henseende altså, ellers tager jeg imod med kyshånd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe… Craw - din rendyrkede bodybuilder - du må blive nødt til at se UDOVER den enkelte løftere, man er også på et hold, enten landshold eller klub og jo bedre placeringer jo flere point til holdet, deri i ligger den taktiske del af spillet og det kommer man ikke udenom.

Allerede før et stævne prøver man at placere løfterne lidt ud på vægtklasser, f.eks. er det rigtig dumt at jeg er på vej ned i -110kg igen, for så har TSK mand i den klasse til næste DM (hvis jeg kvalificere mig) og derfor er der nok en der må ofre sig og rykke op i -125, osv osv osv. Styrkeløft er en holdsport, selvom det ikke syner sådn ved først øjekast.

Godt indlæg

Den er jeg da med på, men hvor vigtig er holdkonkurrencen? Er der nogen der umiddelbart ved hvilken placering DK fik, og hvilken placering de ville have fået uden 3 pladsen i -56kg?

Resultatmæssigt er holdkonkurrencen vel kun interessant med henblik på tilskud mm. Rent sportsligt set, er der vel ikke mange der går op i hviken placering holdet får? Jeg ved ikke hvor "stolt" jeg ville være af at snige mig til en medalje, for at give holdet en marginalt bedre placering, istedet for at forsøge at lave et "rigtigt" resultat. Men ok, hver sin lyst :)

Puma'en>

Her kunne jeg så svine nogle BB gutter, men lader være, da jeg har respekt for det slid I er igennem når I er på diæt, men tror mig mange ville ryste på hovedet. Det står jo dig frit for, at have den holdning til tingene som du nu har, kan kun sige at jeg ikke deler den :)

Du misforstår mig, hvis du tror jeg er ude på at svine nogen. Jeg synes bare, som Herkules, ikke at der er meget ved medaljer, som man får foræret uden reelt at have konkurreret om dem.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man får en medalje uden at have slået andre, så er der da ikke meget ved en sådan medalje?

fx "Ja, jeg fik jo sølv her til DM ;)", "ok, ud af hvor mange deltagere?", "øh, to :bblush: " Hvor fedt er det?

Tjaaa... jeg er nu meget glad for min. ;) Hvis der var nogen, der mente, de kunne have gjort det bedre, kunne de jo bare have stillet op. B)

Kan i øvrigt godt se pointen i dit indlæg - mht. vægttab vha. dehydrering o.lign. Men kan man ikke sige det samme om konkurrence BB? Det kan vel næppe heller være sundt at gå så langt ned i fedtprocent og være lettere dehydreret til konkurrence? Med det sagt, så synes jeg, det er utroligt flot, hvad både du, Craw, og Morten har præsteret. :)

Link to comment
Share on other sites

et enkelt spørgsmål - når medaljerne nu er så vigtige for DSF hvorfor stiller /niels så op til NM bænkpres og satser alt på at sætte en ny verdensrekord, når han kunne have vundet konkurrencen med det løft han præsterede til EM?

Jeg kan sagtens forstå at /niels går efter verdensrekorden - men hvad siger forbundet? :unsure:

mvh.

Jay

Edited by Jay
Link to comment
Share on other sites

et enkelt spørgsmål - når medaljerne nu er så vigtige for DSF hvorfor stiller /niels så op til NM bænkpres og satser alt på at sætte en ny verdensrekord, når han kunne have vundet konkurrencen med det løft han præsterede til EM?

Jeg kan sagtens forstå at /niels går efter verdensrekorden - men hvad siger forbundet? :unsure:

mvh.

Jay

ja, det strider lidt i mod det, som skulle være det vigtigste for forbundet-medaljer, men Hvorfor Niels gjorde det, har han selv beskrevet i en anden tråd :)

Link to comment
Share on other sites

-> Roberto Baggio

Jeg har læst tråden - jeg syntes bare det var interessant.......

100% :respekt: til /niels for forsøget - en skam det ikke lykkedes, så havde vi jo alle sammen klappet i vores små hænder..........

mvh.

Jay

Link to comment
Share on other sites

Det har været oppe før, men en mulighed for at løse problemet med såkaldte "nemme" medaljer kunne være at kun uddele medaljer til internationale stævner, hvis der var mere end 3 i klassen.

Dette vil nok ikke kunne lade sig gøre i Danmark, da der sjældent er mere end en i de små vægtklasser, og folk skal jo ikke straffes for at veje så lidt, som de gør, men på den anden side, så kan der jo ikke være de store glæde over at vinde en medalje uden konkurrence :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share