Bænkpres ikke god for brystet?


proteinfræseren
 Share

Recommended Posts

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Når snakken nu går om bænkpress, kun jeg godt tænke mig at vide om følgende udsagn er korrekt: Når man presser stangen fra brystet og op, er det kun indtil at underarmene er vandret med gulvet, at der trænes bryst. Den sidste del af bevægelse er det triceps, der overtager arbejdet.?? Kilde: tidligere styrkeløfter(nu dommer)

Link to comment
Share on other sites

Når snakken nu går om bænkpress, kun jeg godt tænke mig at vide om følgende udsagn er korrekt: Når man presser stangen fra brystet og op, er det kun indtil at underarmene er vandret med gulvet, at der trænes bryst. Den sidste del af bevægelse er det triceps, der overtager arbejdet.?? Kilde: tidligere styrkeløfter(nu dommer)

Det er ikke så firkantet, men det er rigtigt, at jo højere stangen er i luften, des mere bruges triceps og des mindre bruges brystet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
I en træningsvideo anbefaler Lee Haney at man skal rotere venstre håndled mod uret og højre med uret i oppe positionen ved DB press / flyes og omvendt i bundpositionen.

Dette "flexer og squeezer det sidste ud af dine pecs" som han siger.

Det er noget vrøvl. Pectoralis major´s aktivering bliver hverken bedre eller dårligere af at man roterer i håndleddet, som Lee Haney gør det i hans Mr Olympia Workout video.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at det hypertrofi man får i brystet udelukkende er et resultat af den mængde kilo man presser brystet med. DVS. Den brystøvelse man kan tage flest kilo i er den der har bedst hypertrofipotentiale, sådan lidt groft skåret ud? Altså er øvelser som flyers dårlige fordi man ikke er i stand til at tage så mange kilo og presse brystet nok...har denne påstand noget på sig? :blink:

Kan det betale sig at forsøge med noget decline BP hvor man jo egentlig har skulderen længere nede end brystet ligesom når man laver opspænd?

Link to comment
Share on other sites

Kan det betale sig at forsøge med noget decline BP hvor man jo egentlig har skulderen længere nede end brystet ligesom når man laver opspænd?

Ja, det er en god øvelse, god til afveksling, faktisk har den een af de største EMG målinger - men der er en lavere ROM pga stillingen, hvorfor det ikke er helt sikkert at den kan erstatte alm. bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

I en træningsvideo anbefaler Lee Haney at man skal rotere venstre håndled mod uret og højre med uret i oppe positionen ved DB press / flyes og omvendt i bundpositionen.

Dette "flexer og squeezer det sidste ud af dine pecs"  som han siger.

Det er noget vrøvl. Pectoralis major´s aktivering bliver hverken bedre eller dårligere af at man roterer i håndleddet, som Lee Haney gør det i hans Mr Olympia Workout video.

Mon ik det er for at få større ROM, han kører vel med nogle håndvægte som er +½m lange og hvis du kører dem på på tværs for du ik særlig meget ROM før de mødes på toppen...

Tænk på hvor stor ROM pecs har, fra bund position i DB bænk til slutposition i en diagonal cablecross...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også en dumbell-mand (no pun..) .. jeg synes det rammer både bryst of triceps bedere måske faktisk også skulder bortset fra i bunden, hvor jeg synes skulder-presset kan være unreal og klart sticking point i mit bænkpres (med opspænd) ... med dumbells og en let inclince er det bare raw-force hele vejen...

Ex. går jeg fra at lave tunge 4'ere i inclice pres med 48kg over og lave 4'ere med 110kg bp med opspænd .. de 110 er faktisk pænt tunge (relativt til min db performance synes jeg mit alm bp skulle ligge 10-15 kg højere.. men skulderne vil bare ikke dernede..)

Link to comment
Share on other sites

Det er noget vrøvl. Pectoralis major´s aktivering bliver hverken bedre eller dårligere af at man roterer i håndleddet, som Lee Haney gør det i hans Mr Olympia Workout video.

DET fatter jeg godtnok heller ikke... jeg ser mange MANGE der ligger og laver den karusel i toppen af løftet .. jeg fejler fuldstændig at se hvad det skulle gøre godt for !!! ... 'squeeze' det sidste i patten ? af hvad, det drejningsmoment der skal til for at rotere vægten ? riiiiiiiiiiight....

Link to comment
Share on other sites

Angående (incline) dumpell press, er der kommet en (discopumper) trend i mit centre, at man kun køre håndvægtene halvvejes ned, jeg har lært i tidernes morgen at netop pointen med dumpell press er at man kan få håndvægtene helt i bund så bevægelsen bliver længer i for hold til at køre med stang.

Men hvad er det rigtige?? helt i bund, eller halv vejs, som virker lidt plat som om at disco pumperne bare vil ha flere kilo på

Personligt føler jeg at stangen træner brystet bedre i forhold til håndvægte, da det er som om at skuldrene skal bruge mere energi til at stabiliser håndvægtene

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Det er sku smag og behag .. pat power = kør længere ned .... skal jeg lave dropsæt til patten ynder jeg fx. at lave hurtige partials (ingen lockout) i db presses, giver mig et sindssygt patpump .. men der er ingen definitive reglsæt for hvad der er 'korrekt' isoleret set .. det er sammenhængen der kan være helt af helvede til... eller ej...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Mig og så en af mine kammier stod lige og snakkede lidt nede i centret her den anden dag om bænkpres overhovedet har den effekt på brystet som vi gerne så den havde.

Personligt synes jeg selv jeg får mere ud af at træne dumbbell press end bænkpres.

Der er ofte hvor jeg føler at jeg efter at have trænet bænkpres er mere udmattet foran på skuldrene og i triceps, hvorimod mine pecs er mere eller mindre uberørte

Bænkpres involverer som udgangspunkt triceps, skulder og bryst, men kan let udføres så hverken triceps eller skulder indgår i øvelsen:

1) Tag et greb så underarmen står vinkelret på overarmen når overarmen er parallel med gulvet. På den måde elimineres triceps fuldstændigt.

2) Sørg for at have en så stor vinkel som muligt mellem torso og overarm. På den måde undgås skulderinvolvering.

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres involverer som udgangspunkt triceps, skulder og bryst, men kan let udføres så hverken triceps eller skulder indgår i øvelsen:

1) Tag et greb så underarmen står vinkelret på overarmen når overarmen er parallel med gulvet. På den måde elimineres triceps fuldstændigt.

2) Sørg for at have en så stor vinkel som muligt mellem torso og overarm. På den måde undgås skulderinvolvering.

Hvad er det for en gang vrøvl. Det er på ingen måde muligt at udfører bænkpres uden at indvoldverer triceps og skulder, og såfremt det var muligt ville det ikke være ønskværdigt. Det er jo netop det at man indvoldverer flere muskelgrupper, så det er muligt at flytte store vægte der gør bænkpres til en superior øvelse fremfor isolationsøvelser som flyers.

Link to comment
Share on other sites

Angående DB. Presses. Er der nogen der har nogle gode fif til hvordan man bedst muligt opnår en god balance i presset?

Fordi, når jeg kører DB presses så sejler vægtene rundt. Kører både med opspænd, prøver at holde albuerne lige under håndledene og fuld fokus. Det gør sig også gældende selv på 10-rm. For tiden kører jeg low incline.

Edit: Hmmm, kom lige i tanke om det kan hænge sammen med at jeg kører med Hammer-greb. Vil se næste uge om det er dét der er synderen, men forslag er stadigvæk velkomne.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for en gang vrøvl. Det er på ingen måde muligt at udfører bænkpres uden at indvoldverer triceps og skulder

Det er hvad 99% af alle som styrketræner tror, men det er forkert. Hvis man fjerner en muskels løftearm er den sat fuldstændigt ud af spillet. Det er basal fysik. De anvisninger jeg har givet ovenfor fjerner løftearmen for henholdsvis triceps og skulder fuldstændigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for en gang vrøvl. Det er på ingen måde muligt at udfører bænkpres uden at indvoldverer triceps og skulder

Det er hvad 99% af alle som styrketræner tror, men det er forkert. Hvis man fjerner en muskels løftearm er den sat fuldstændigt ud af spillet. Det er basal fysik. De anvisninger jeg har givet ovenfor fjerner løftearmen for henholdsvis triceps og skulder fuldstændigt.

Det passer simpelthen ikke. Du kan IKKE undgå at involvere triceps, når du laver albue-ekstension. Du kan minimere triceps-involveringen, men du kan IKKE tage den ud af bevægelsen.

Thomas

Edited by Thomas J
Link to comment
Share on other sites

Pointen er, at triceps ikke løfter nogen vægt når vinklen er større eller lig med 90 grader. Bænkpres med bredt greb er ikke hårdere for triceps end at strække armen uden vægt. Den eneste modstand er tonus fra biceps. Til gengæld er bænkpres med meget bredt greb en udemærket bicepsøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Den kære doc squat beskriver en brystøvelse hvor man vinkler underarmene ud så man når ud over de 90grader og folder håndvægtene derude imens man presser. På denne måde øges kraften der skal til for at adducere armen = højere pectoralis aktivering.

tænk ½flye ½ pres.

DUMBBELL BENCH PRESS

I favor dumbbell bench presses over benching with a bar because you can achieve greater adaptive stress with dumbbells. Dumbbells will tend to force you to keep your upper arms perpendicular to your torso while lowering them. Many benchers will allow their elbows to drift inward toward their sides while using a straight bar. This happens because there's a natural tendency to use the anterior (frontal) deltoids to assist in moving the bar, thereby robbing the pecs of some stress.

Also, dumbbells allow you to employ a technique that will improve the adaptive stress being delivered to your pecs even more. By carefully (under total control) allowing the dumbbells to drift slightly off balance toward the outside, you will have to "fight" harder to raise them. This controlled outward drift allows you to use superior weight while getting the same benefits afforded by regular flyes. Regular flyes are done with very light weights, whereas modified dumbbell benches employ far heavier weight. Again, here's a little technique that tends to improve the quality of adaptive stress.

Mht. hvad er bedst stænger eller håndvægte så viser denne tråd med al tydlighed at det er forskelligt fra menneske til menneske.

Jeg har blot 2 observationer:

Har jeg trænet skulder direkte inden for 2 dage inden min ryst træning "dør" skuldrene før brystet. Især i inclines (ikke underligt da inclines stresser skuldrene mere end flad bænk)!

Hvis man vil aktivere brystet mere i bænkpres så forsøg at "klemme" stangen sammen ved at holde fast på stangen og presse hænderne ind imod midten a stangen. Hæmderne skal naturligvis ikke flytte sig.

Det omvendte gør styrkeløftere for at aktivere triceps før i bevægelsen.

Den ultimative brystøvelse må i mine øjne være dumbell presses hvor der fastgøres en elastik om hvert håndled, der i den anden ende fastgøres på gulvet/en stolpe vinkelret på torsoen ud fra brystet.

Dette ville sikre øget træk på brystet fra elastikkerne jo mere albuerne strækkes og dermed modvirke at håndvægtene nedsætter belastningen på brystet imod slutningen af bevægelsen.

Sweet :)

Link to comment
Share on other sites

Clorius:

prøv følgende, kør bænkpres (på den måde du selv har beskrevet hvor du overhovedet ikke bruger tricep) op til din xrm (det tungeste du kan køre x gange). Vent derpå 2-3 dage, eller hvor langt tids pause du nu holder mellem pressøvelser. Dernæst kører du først 10 set tricep med en 2-3 isolationsøvelser (hvor du KUN bruger tricep), og dernæst tester du på ny din xrm.

Og kom så tilbage og fortæl om du stadigvæk mener at du kan bænkpresse uden brug af tricep, greb underordnet.

Link to comment
Share on other sites

Food> eller lad os forestille os at vi rent teoretisk fjerne triceps musklerne på en løfter. Hvis han holder som Clorius anbefaler, så skulle han være istand til langsomt at løfte hele stangen til lockout. Dette kan bare IKKE lade sig gøre rent praktisk, da selve man i selve lockoutet trækker særdeles meget på triceps anatomiske funktion. Du vil simpelthen ikke kunne lukke albuerne helt ud.

Link to comment
Share on other sites

TJ> Nej, det ville sku være svært, men burde vel teoretisk set kunne lade sig gøre hvis man brugte meget stærke reverse bands? :lol:

Noget helt andet er front delts (som man angiveligt også skulle kunne eliminere:blink:), ved en meget stor vinkel mellem torse & arme vil jeg egentligt mene at man bruger mere skulder, end ved f.eks. elbows in?

Personligt tror jeg at man bruger bryst, skulder & tricep, uanset om man bænker helt smalt eller helt bredt, man kan vel ændre forholdet, men det er vel egentligt ikke særligt meget?

I et langt stykke tid kørte jeg bænk med 1cm af tommefingrene på det glatte stykke som den eneste bryst øvelse, og mine pecs voksede ganske glimrende....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share