Bænkpres ikke god for brystet?


proteinfræseren
 Share

Recommended Posts

Jens har vel en pointe med hensyn til den store involvering af synergister i bænkpres. Det er ikke nødvendigvis optimalt, at de spiller så stor en rolle, hvis man ønsker vækst i brystet, specielt ikke hvis det er dem og ikke brystet, der "giver op" først.

Hvorfor egentligt enten eller? Personligt havde jeg også problemer med at få ordentlig vækst i brystet, selvom jeg kørte både bænk, skrå bænk og dips. Har de onde triceps nu, men ikke just imponerende pecs.

Nu supersætter jeg skrå bænk med pec deck fly, og det gav et par centimeter på få uger :bigsmile:

Selvom det ikke siger så meget, så føler jeg virkelig også, at brystet arbejder max, når jeg hopper i pec decken efter min presseøvelse.

Så hvad med et kompromis?

The best of both worlds. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Muligvis OT i forhold til tråden.

Men en ting jeg har bemærket når jeg (og mange andre) har problemer med skulderen, er at det oftest er bænkpres jeg må ofre - men eksempelvis kan jeg næsten altid køre incline bp uden at mærke smerten.

Så mit spørgsmål er om incline bevægelsen er biomekanisk mere korrekt for skulderen end bænk ? og om der er problemer med bænkpres & skulderen også rent biomekanisk ?

Link to comment
Share on other sites

Muligvis OT i forhold til tråden.

Men en ting jeg har bemærket når jeg (og mange andre) har problemer med skulderen, er at det oftest er bænkpres jeg må ofre - men eksempelvis kan jeg næsten altid køre incline bp uden at mærke smerten.

Så mit spørgsmål er om incline bevægelsen er biomekanisk mere korrekt for skulderen end bænk ? og om der er problemer med bænkpres & skulderen også rent biomekanisk ?

<{POST_SNAPBACK}>

Kører du med opspænd? Det redder mange fra problemer.

Derudover: er der andre øvelser du kører lige så fast som bænkpres?

Presser du dig hårdere i bænk end i noget andet?

Jeg gætter på at ovenstående faktorer er vigtigere for dine problemer med bænkpres end øvelsen i sig selv.

Mvh Polle

Link to comment
Share on other sites

Så mit spørgsmål er om incline bevægelsen er biomekanisk mere korrekt for skulderen end bænk ? og om der er problemer med bænkpres & skulderen også rent biomekanisk ?

Det vil jeg påstå man ikke kan generalisere om. Det er meget individuelt. Flad bænk kræver mere smidighed i skuldre end incline.

Incline levner tilgengæld mindre plads til senerne i skulderen - fordi øvelsen foregår "overhead". Større risiko for "afklemning"

Har du iøvrigt prøvet om flad brystpres med håndvægte gir samme problemer? (har aldrig brudt mig om flad bænk m. stang)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

PTpoul:

Kører du med opspænd? Det redder mange fra problemer.

Yep - altid med opspænd.
Derudover: er der andre øvelser du kører lige så fast som bænkpres?

Presser du dig hårdere i bænk end i noget andet?

Det er muligt det er andre øvelser der har påført problemet, men den har næsten altid vist sig at være problematisk i bænkpres - og har faktisk ikke kunne få pejlet smerten så markant ind i andre øvelser ?

Men ja, det hænger oftest sammen med at det er i de perioder hvor man presser sig selv at problemet opstår.

Men har oplevet at f.eks. at 60% af 1RPM i bænk har været så smertefuldt at jeg har måtte opgive - hvorefter jeg har kunne gå over og køre 6RPM i incline uden problemer ?

Det kan sagtens være teknikken der har haltet når man har presset sig selv max, men opspændet bliver der aldrig slækket på - men har lidt bundpositionen mistænkt i flad bænk ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke konkurrerer ser jeg intet behov for at beholde øvelsen.

Hvis jeg skulle træne af rent kosmetiske hensyn ville jeg vægte inclines og declines langt højere og kun køre flad periodevis.

Hvis målet derimod er styrkeløft konkurrencer ville jeg køre mange floorpresses boardpresses og bruge trøjen meget ofte.

Mvh Polle

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke konkurrerer ser jeg intet behov for at beholde øvelsen.

Hvis jeg skulle træne af rent kosmetiske hensyn ville jeg vægte inclines og declines langt højere og kun køre flad periodevis.

Hvis målet derimod er styrkeløft konkurrencer ville jeg køre mange floorpresses boardpresses og bruge trøjen meget ofte.

Mvh Polle

<{POST_SNAPBACK}>

Og hvis muligheden ikke er for incline, decline eller andre former for Cline? Hvad syntes du/i der er mest hensigtsmæssigt, hvis man hovedsageligt træner for muskelhypertrofi.

Fokusere mere på Dips?

Link to comment
Share on other sites

Incline/decline kan man altid "rigge" ved at smide skiver under den ene ende af bænken.

Dips er fremragende for nogen (især hvis man får lænet sig godt frem af og holder ½bredt).

men for andre er den et helvede for skulder og albuer.

jeg kan kun køre dips med bw, eller føles det meget forkert i skulderen. Sådan at jeg ikke har lyst til at se efter om det ville give problemer senere.

Når det er sagt hører jeg hyppigest om albueproblemer ved dips.

Alternativer ville være db presses. Hvis vi snakker "pumpeøvelser" er cable flyes og cable presses mine favoritter. Men de er ikke praktiske til tung træning.

Low Pulley Cable Bench Press

This exercise adequately matches the 45-degree line of resistance to challenge the horizontal adduction actions of the pectorals, but you'll need access to cable crossover stacks that have a low pulley under each stack. There's really no alternative to this exercise, so I hope you have (or find) a dual cable stack.

This is an awesome chest-builder that seems to have disappeared over the decades (obviously, most bodybuilders don't understand physics). Place a bench perpendicularly and directly between two cable stacks. Place the handles on the low pulleys. Grab each handle and assume a position flat on your back on the bench. Perform the movement by starting with the arms extended and the hands directly over the chest. Lower using the same form you'd use in a traditional dumbbell bench press until the elbow joint is approximately 75 degrees. Press up while simultaneously pulling the hands together until the handles touch at the top.

255bench1.jpg255bench2.jpg

Derudover går øvelser som floorpresses og pin-presses mere i patten end de fleste tror.

Pin presses er dog meget hård ved leddene.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share