Bænkpres ikke god for brystet?


proteinfræseren
 Share

Recommended Posts

Hey hey folkens

Mig og så en af mine kammier stod lige og snakkede lidt nede i centret her den anden dag om bænkpres overhovedet har den effekt på brystet som vi gerne så den havde.

Personligt synes jeg selv jeg får mere ud af at træne dumbbell press end bænkpres.

Der er ofte hvor jeg føler at jeg efter at have trænet bænkpres er mere udmattet foran på skuldrene og i triceps, hvorimod mine pecs er mere eller mindre uberørte

Nogen der kender noget til det? Nogen forslag?

PS. Min BP stil er god

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Problemet er nok at dine skuldre ligger højere end dit bryst når du bænker. Når de er det, vil de tage en stor del af slæbet og brystet kører en smule på frihjul. Det kan måske hjælpe på det hvis du laver opspænd, da brystet automatisk kommer til at ligge højere end når man ligger fladt på bænken.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Det var mig han stod og snakkede med ;)

Jeg synes personligt aldrig jeg får DOMS i patterne af bænk, og heller ikke noget specielt pump.

Derimod får jeg altid DOMS og et rigtig godt pump af flyes eller DB press.

Vi holder maximalt "tilladt" bredde, dvs pegefingeren på ringene på stangen.

Jeg synes da også jeg før har hørt snak om, at f.eks. dips og andre øvelser går bedere i brystet end bænkpres, og bænkpres er en all-around basisøvelse der ikke træner bryst så fandens godt, i forhold til andre øvelser. <_<

Vi laver begge opspænd også.. ;)

Kan armlængden ikke også have noget at gøre med, hvorhvidt en øvelse aktiverer brystet mere eller mindre? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg ikke mene playboy, det er vel i bunden af øvelsen brystet spiller sin største rolle, længden af armene giver vel bare et større slæb for triceps, da afstanden til lockout bliver længere.

Jeg synes bænkpres er en kanon brystøvelse, kan sagtens opnå kæmpe pump i brystet, og oplever faktisk kun doms - hvis overhovedet - i hæftningerne på brystet efter bænkpres. Så jeg vil ikke mene i har ret i jeres påstand om bænkpres er en middelmådig brystøvelse!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender selv godt til problemet. Ligesom Crawdaddy skriver, så synes jeg også at det hjælper at lave opspænd. Desuden synes jeg at man for pecs´ne bedre med, hvis man virkelig fokuserer på at anvende brystet så meget som muligt. Det sidste er der dog nok der vil karaktere som vrøvl.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig opnået den store hypertrofy respons i brystet ved almindlig touch and go bænkpres, med pause på brystet går det dog lidt bedre i brystet. Da jeg trænede efter hypertrofy havde jeg langt større succes med øvelser som incline, dips og diverse former for DB press. Dog kørte jeg bænkpres med stang i perioder, da jeg følte det gav en styrkeforøgelse som jeg kunne overfører til de andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at bænkpres med stang går meget mere i brystet og meget mindre i triceps end håndvægte gør.

Sammen med dips er den min absolutte ynglingsøvelse for styrke og masse for brystet :)

Hvilken form for dips udfører du? Chest eller triceps dips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at bænkpres med stang går meget mere i brystet og meget mindre i triceps end håndvægte gør.

Sammen med dips er den min absolutte ynglingsøvelse for styrke og masse for brystet :)

Hvilken form for dips udfører du? Chest eller triceps dips?

Underordnet. Begge går i brystet.

Link to comment
Share on other sites

Mener en på MOL en gang kom med et råd om at forsøge at presse stangen i bænkpres sammen når man bænker, for at opnå bedre aktivering af brystet.

Med håndvægte kan du få et større flex og derfor bedre aktivering af dine muskler, ret mig hvis jeg tager fejl.
Det er sikkert ikke flex du mener men bedre stræk henover musklen. Personligt har jeg det alligevel sådan at jeg aldrig kører længere ned med håndvægtene end jeg kunne have gjort med en stang - af sikkerhedsmæssige årsager.
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at bænkpres med stang går meget mere i brystet og meget mindre i triceps end håndvægte gør.

Sammen med dips er den min absolutte ynglingsøvelse for styrke og masse for brystet :)

Enig, bortset fra at jeg foretrækker flyes fremfor dips til paten. Der var også engang, hvor jeg slet ikke kunne få bænkpres til at ramme i pattøjet, men jeg mener jeg fik det løst vha. opspænd således at bænkpres, og især i en Sheiko kontekst, er min patøvelse nummer 1 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan efterhånden godt se at rådene går i retning af at lave opspænd eller måske prøve et bredere greb. Jeg laver allerede opspænd, så måske jeg skulle forsøge mig med et bredere greb bare for en afvekslings skyld.

Jeg vil så også lige sige at jeg har store forskuldre (kender ikke den latinske betegnelse) af at træne meget military press og måske er det derfor jeg netop har problemer i bænken.

Under alle omstændigheder hælder jeg nok lidt imod at fokuserer mere på DB press for eftertiden.

Flyers er vel en øvelse som er lidt overvurderet i den her sammenhæng så den hopper jeg let og elegant udenom?

Link to comment
Share on other sites

Er langt fra sikker, men kunne man ikke forestille sig, at træning af skuldre før bænken vil gøre dem mere udmattede og derfor vil brystet tage over.  :)

First post :bigsmile: Jeg vil bare sige at jeg oplever præcis det modsatte - hvis jeg er træt i skuldrene, kan jeg slet ikke mærke brystøvelser i brystet, kun i de udmattede skuldre.

Edited by Zimp
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til dig Zimp :)

Jo, når jeg tænker over det kan det også være, at udmattede skuldre gør at man kan tage mindre og derfor mest kan mærke øvelsen i den allerede udmattede del af kroppen. Men som sagt var jeg langt fra sikker ;)

Link to comment
Share on other sites

er rimelige ny i denne verden, så vil lige hører om der ikke er nogen der gider at forklare mig nogle af de udtryk i bruger!..virker nogle gange som kodesprog B)

bl.a.

- DB el. dumbels

- Flyes

- Sticking point

- DOMS

- Almindelig touch and go bænkpres

thx'er

Spree

Link to comment
Share on other sites

er rimelige ny i denne verden, så vil lige hører om der ikke er nogen der gider at forklare mig nogle af de udtryk i bruger!..virker nogle gange som kodesprog B)

bl.a.

- DB el. dumbels

- Flyes

- Sticking point

- DOMS

- Almindelig touch and go bænkpres

thx'er

Spree

DB, dumbell:

håndvægte

Flyers:

Denne øvelse

Sticking Point:

Hvis du i en øvelse prøver at løfte en anelse mere end du kan, er det sted du går i stå med vægten, det man kalder for Sticking Point.

DOMS:

Den muskelømhed man nogen gange mærker dagen derpå

Almindelig touch and go bænkpres:

Bænkpres hvor man ikke holder pause på brystet, men kun lige sænker stangen så den rører brystet, og så op igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share