Højreps partial squats for masse i forlåret.


jsc
 Share

Recommended Posts

Min ryg VIL simpelthen ikke koorperere til squats med fuld ROM. Men mine ben VIL på den anden side heller ikke gro (skal jeg træne dem, siger I?) Så jeg overvejede at køre partials, hvor jeg kører så langt ned jeg kan, uden at lænden begynder at bøje. Og så lave høje reps, muligvis efter lidt tungt arbejde.

Jeg ved godt det er "forkert" men tror I ikke man kunne bygge masse med en sådan tilgang? Jeg vil i hvert fald prøve det et par gange, mindst. Man burde kunne bruge et powerrack til netop dette formål.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne som sådan virke ganske glimrende tror jeg. Problemet er jo så bare at man skal træne MEGET tungere, da ledvinklerne ændres favorabelt. Spørgsmålet er så om din ryg kan lide at der lige pludseligt er 30-40 kg ekstra på, i forhold til hvad du plejer at køre med.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En anden mulighed kunne være partielle BB hacks. Den normale variant er jeg mega svag i og jeg bøjer for meget i ryggen, nok pga for korte arme, men hvis man ændrede ROM lidt kunne det måske fungere.

Generelt skulle man måske bare tænke lidt uden for kassen, mht ROM, hvis tingende ikke fungerer.

Ellers havde jeg faktisk overvejet at købe det der hip-squat bælte fra Ironmind.

Link to comment
Share on other sites

>>Flexipecs: Synes jeg har prøvet alt gennem de sidste par år. Det vil ikke rigtigt fungere. Jeg er invalid dage efter en squattræning. Det gider jeg ikke. Ømhed er én ting, men deciderede smerter i ryggen en hel anden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan køre tung benpres og dødløft og det ikke giver

nogen problemer, så synes jeg da du er fint dækket ind, men det er måske det der ikke producerer resultater nok i forvejen? Ellers ser jeg ingen grund til at lave mere eller mindre sære variationer af squat, hvis ryggen melder fra.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Kom lige i tanke om det gamle trik med at sætte tape fast på ryggen, fra ballerne og op på midten af ryggen. Hvis man bøjer i lænden, rykker det i tapen. Så behøver man ikke et powerrack.

Så kan det være den lige skal rages først ;) :lol: Eller regner du med at klare det med tapen ;) :tongue:

Det er vel bare at prøve de partials, og hvis det ikke fungerer, så prøv Hack'en eller squatmaskinen. Der er vel ingen grund til at blive dogmatisk og insistere på at bibeholde en øvelse, som ikke er produktiv for dig?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan køre tung benpres og dødløft og det ikke giver

nogen problemer, så synes jeg da du er fint dækket ind, men det er måske det der ikke producerer resultater nok i forvejen? Ellers ser jeg ingen grund til at lave mere eller mindre sære variationer af squat, hvis ryggen melder fra.

- Rod

Hvis dødløft og benpres gav de resultater jeg ønskede, ville jeg ikke søge ud over dem. Men det gør de ike. Jeg vil have store quads igen, noget jeg havde dengang jeg backsquattede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt på linie med JSC, squatten giver gode resultater på lårt hvis den bliver udført "rigtigt". Jeg synes nu at 45 graders vertikal benpres giver godt i lårene - bare skidt at den også kan være risiko betonet mht. lænd i forhold til andre benpresmaskiner.

Ellers havde jeg faktisk overvejet at købe det der hip-squat bælte fra Ironmind.

Det synes jeg du skulle gøre og melde tilbage til os andre om det er noget der virker :4whistling:

Ellers må du ud og investere i denne her der kan man bedre styre holdningen i lænden.

Ikke at jeg har problemer med lænden - men jeg kunne godt tænke mig at prøve den meget omtalte og roste safety squat tingest :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Hovsa, hvad angår dit oprindelige spørgsmål:

Højreps partial squats for masse i forlåret., Amoralsk?

kan jeg desværre ikke hjælpe - har altid kørt disse partials i kombination med dybe benbøjninger.

Men det ville være rart med tilbagemelding hvis du bliver klogere på det....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har elastikker og et powerrack til rådighed, kan du også kører alm. squat vil jeg tro
Har aldrig tænkt over at kombinere elastik med squat i power rack. Det er vel for at skabe bedre overload i top i forhold til bund - for man bruger vel stadig stangen? Har du selv prøvet det? (jeg kunne være bekymret for om elastikkerne ville være med til at rive stangen væk fra hvor den ellers skal/bør ligge)
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har elastikker og et powerrack til rådighed, kan du også kører alm. squat vil jeg tro
Har aldrig tænkt over at kombinere elastik med squat i power rack. Det er vel for at skabe bedre overload i top i forhold til bund - for man bruger vel stadig stangen? Har du selv prøvet det? (jeg kunne være bekymret for om elastikkerne ville være med til at rive stangen væk fra hvor den ellers skal/bør ligge)

Det er intet problem at squatte med bands. Løsningen for JSC kunne være reverse band squat i power racket, hvilket jeg også tror var hvad /Niels mente. :)

Link to comment
Share on other sites

Går ud fra at rygproblemerne stammer fra bunden af løftet, hvor lænden rundes hvis man har lidt forkortede haser?

I så fald er det vel næppe kiloene der er problemet?

Jeg har selv taget konsekvensen, og kører kun partielle squats (Dog fulde med lav vægt).

Du må have en dygtig spotter til at se hvornår rundingen starter. Ideen med tapen er heller ikke tosset!

De høje reps i squats har jeg ikke selv mod på - er nok nervøs for udtrætning af stabilisatorerne (O.a.)

Link to comment
Share on other sites

Løsningen for JSC kunne være reverse band squat i power racket, hvilket jeg også tror var hvad /Niels mente.
Jepper!
jeg kunne være bekymret for om elastikkerne ville være med til at rive stangen væk fra hvor den ellers skal/bør ligge

Ikke noget problem. Der er selvfølgelig et horisontalt træk når stangen ikke er lige over elastikkens fastgøringspunkt, men det lærer man hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share