Military press


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Nu vil jeg godt lige have elimineret al tvivl omkring denne udemærkede øvelse.

Nogen der har en meget udførlig beskrivelse af Military press?

Som jeg forstår den så gøres det sådan:

Vægten løftes fra gulvet til udgangspositionen som er lige under hagen.

Man står op, med den ene fod forrest. vægten løftes fra under hage til strakt arm, og tilbage igen.

Korrekt forstået?

Link to comment
Share on other sites

Du skal IKKE have den ene fod foran den anden, men derimod stå med dem parallelt. :)

Det er da en smagssag ... Erindrer Onkel Troels beskrive, han stod med den ene fod foran den anden pga. balance.

Mener ikke, det er et must at cleane fra gulvet. Hvis det hjælper en med forspænding i skulder, så er det bare fint.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det ser ud til at jeg er rimelig godt med.

Det jeg mente ang gulvet var at jeg samler den op derfra, og ikke fra et stativ. Selve øvelsen går fra hage til strakt arm, og tilbage til hage. Den er ikke nede på gulvet mellem hver rep.

Synes bare jeg ligger meget lavt i vægt når jeg kører den. Men jeg må jo bare eksperimentere lidt.

Link to comment
Share on other sites

Om man samler vægtstangen op fra gulvet eller tager den fra et stativ er mindre vigtigt. Det afgørende er, at man ikke bruger kroppen til at sende vægtstangen op over hovedet med. Altså ikke noget med lige at sætte af med et let bøj i benene.

Selvom det lyder underligt, så synes jeg faktisk, at det er lettest at military presse med vægtstangen hentet op fra gulvet. Hvilket iøvrigt mere er et spørgsmål om teknik end om styrke. For mig giver det en følelse af at have kontrol over stangen, mens en vægtstang taget ud af et stativ virker som et fremmedlegeme, man pludselig står med i armene. Men det er nok bare mig, som er mærkelig :hehe:

I øvrigt er jeg helt vild med MP, og ser frem til, at den erstatter bænkpresset ved konkurrencer. Så vil jeg til at have en løfterlicens :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en misforståelse at løfte fra under hagen?

Jeg løfter hver rep fra brystet.

Hver rep skal selvfølglig køres ned til skulder/bryst. :)

Ok, det er nok bare mig der ikke var præcis nok i beskrivelsen. Mener faktisk fra øverste bryst, men nu sidder hagen jo også lige i nærheden af det område, så jeg tror vi taler om det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken vægt tager i i øvrigt på (max)

Kunne godt lige tænke mig at se hvordan folk ligger.

Har ikke været over 32,5kg, men har aldrig testet højere, så den er min 15-20rm max eller noget i den stil.

Tror lige jeg prøver i eftermiddag og se hvor langt jeg får den op.

Hvis i gider kan vi jo lave en mini-styrkeliste bare for sjov.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken vægt tager i i øvrigt på (max)

Mit 1RM i Military Press er 75kg.

Hvis i gider kan vi jo lave en mini-styrkeliste bare for sjov.

God idé. Military Press er nemlig den eneste øvelse, jeg er en lille smule konkurrencedygtig i B) . Hvilket sikkert skyldes, at der ikke er ret mange, som træner den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du skal IKKE have den ene fod foran den anden, men derimod stå med dem parallelt. :)

Det er da en smagssag ... Erindrer Onkel Troels beskrive, han stod med den ene fod foran den anden pga. balance.

Mener ikke, det er et must at cleane fra gulvet. Hvis det hjælper en med forspænding i skulder, så er det bare fint.

Hvis fødderne ikke er paralelle, så er det ikke militærpres. ;) Jeg læste en gang på Cable Guys hjemmeside, at øvelsen har fået navnet fordi løfteren ligner en soldat, der står ret. Det vil sige med samlede fødder og strakte ben.

Link to comment
Share on other sites

Som Mdk rigtigt nok siger, så står jeg med den ene fod lidt foran den anden når jeg militærpresses for at holde en lidt bedre balance. Nogle gange står jeg dog også med fødderne samlet hvis vægten ikke er så tung.

Jeg synes at det er lidt flueknepperi at gå sådan i detalje. Der er alligevel ingen forskel for hvad jeg kan løfte om benene står parrelt ved siden af hinanden eller man har den ene fod lidt foran den anden. Jeg synes bare personligt at jeg står mere stabilt og det er lidt mere skånsomt mod ryggen at stå med det ene ben foran det andet.

Link to comment
Share on other sites

Om man samler vægtstangen op fra gulvet eller tager den fra et stativ er mindre vigtigt. Det afgørende er, at man ikke bruger kroppen til at sende vægtstangen op over hovedet med. Altså ikke noget med lige at sætte af med et let bøj i benene.

Selvom det lyder underligt, så synes jeg faktisk, at det er lettest at military presse med vægtstangen hentet op fra gulvet. Hvilket iøvrigt mere er et spørgsmål om teknik end om styrke. For mig giver det en følelse af at have kontrol over stangen, mens en vægtstang taget ud af et stativ virker som et fremmedlegeme, man pludselig står med i armene. Men det er nok bare mig, som er mærkelig :hehe:

I øvrigt er jeg helt vild med MP, og ser frem til, at den erstatter bænkpresset ved konkurrencer. Så vil jeg til at have en løfterlicens :lol:

Åh, hvor er du bare humanist. :lol:

Den oplevelse af kontrol, du har, kan jo skyldes, at de involverede muskler er "forspændt". Erindrer Jsc fortælle, at når man cleaner, så sker der just en forspænding af muskulaturen.

Så det ka jo være der er tale om en ganske upsykologisk forklaring.

Men for at blive psykologisk: Selvom det ikke burde være tilfældet, oplever jeg større styrke, hvis jeg kører mine military-sæt som "pumpesæt", altså uden pause hverken oppe eller nede. Man "burde" jo holde en pause i bunden, når man træner for styrke. Men jeg oplever, jeg lidt mister gejsten (og det nytter ikke at ringe til Alka, når man står med 50 kilo over hovedet). :)

Min rekord er i øvrigt sølle 61 kilo. Men jeg har da et lille håb om at fyre 70 kilo af inden årets udgang. :)

Link to comment
Share on other sites

Men for at blive psykologisk: Selvom det ikke burde være tilfældet, oplever jeg større styrke, hvis jeg kører mine military-sæt som "pumpesæt", altså uden pause hverken oppe eller nede. Man "burde" jo holde en pause i bunden, når man træner for styrke. Men jeg oplever, jeg lidt mister gejsten (og det nytter ikke at ringe til Alka, når man står med 50 kilo over hovedet).

Jeg har det på præcis samme måde. I øvrigt er jeg nødt til at tage forbavsende lange pauser mellem mili-sæt, også efter relativt lette sæt. Jeg kan ikke lige gennemskue, hvorfor jeg er nødt til at holde SÅ lange pauser i forhold til andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis fødderne ikke er paralelle, så er det ikke militærpres.  Jeg læste en gang på Cable Guys hjemmeside, at øvelsen har fået navnet fordi løfteren ligner en soldat, der står ret. Det vil sige med samlede fødder og strakte ben.

Man står ikke ret med samlede (parallelle) fødder.... :tongue:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ok, er lige kommet hjem fra centeret. Har ikke kørt military press særlig meget, så jeg skal nok lige have den et par gange for lige at indøve teknikken, men 2*5*50kg var da ikke noget større problem, er egentlig mest bekymret for ryggen når jeg løfter den op/ned til udgangsstillingen. Er lidt nervøs for at man kan få lavet noget pis hvis man begynder at køre tungt.

Giver det lige en 4-5 træningspas og så prøver jeg lige at maxteste.

I øvrigt er mit indtryk at det vil være en fordel at træne dødløft sammen med, hvis man vil sikre sig mod skader.

Nogen der har lidt tips omkring hvordan man får den op/ned til startpostitionen?

Link to comment
Share on other sites

Nogen der har lidt tips omkring hvordan man får den op/ned til startpostitionen?

Den afgørende fejl er at forsøge at løfte vægtstangen helt op til startpositionen. I stedet skal du bruge vægtløfterteknik ved at løfte vægtstangen op fra jorden så hurtigt som muligt, og så gå ned i knæ og smutte ind under stangen. Derefter retter du så benene op med vægtstangen liggende på brystet/kravebenet. På den måde bruger du hele kroppen til at løfte stangen op til startpositionen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share