Opvarmning


simondj
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor meget i varmer op og hvad jeres syn er på det.

Selv varmer jeg for tiden op sådan her (bænkpres):

10x20kg (stangen)

8x40kg

6x50kg

5x60kg

3x70kg

3x80kg

1x90kg

5x100kg >workset begynder her<

Er det for meget opvarmning eller måske for lidt? Hvis i varmer anderledes op, hvorfor så? :)

Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

essensen af et godt styrketraeningsprogram

Jeg laver normalt 5 minutters generel opvarmning (roning)

Hvis jeg skal træne tungt (5 reps eller derunder) tager jeg nok 2-3 opvarmningsæt og hvis det er knap så tungt 1-2 opvarmningssæt. 10+ reps i mindre øvelser varmer jeg normalt ikke op til, især ikke hvis jeg har lavet andre øvelser inden så jeg er godt varm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg træner både tung bænk og eksplosivitet i samme uge (som i wsb strukturen) skal der meget opvarmning til for ikke at smadre skuldrene.

Det betyder:

3 sæt pushups 20-50reps.

Armsving: 3 sæt.

3sæt rotatorcuff let 12-15reps

Og en 5-7opv sæt hvis det er max dag, ellers bare 3sæt.

Det er hvad der skal til for at jeg ikke griller mine led.

Husk aldrig til failure, aldrig noget der trætter inden worksættene.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

I min opvarmning skelner jeg mellem almindelig opvarmning og så vægttilpasning. Hvor meget behov man har for de to ting er ret individuelt, så man bør prøve sig frem. Jeg er kommet frem til følgende model:

Beregnet ud fra et 1RM på 120kg:

8 x 40

4 x 60

2 x 80

1 x 90

1 x 100

1 x 110

Hvis jeg f. eks. har planlagt at lave 5 x 5 x 90kg bruger jeg så de første tre linier i ovenstående model til opvarmning. Hvis jeg skal lave 3 x 2 x 100 bruges de første fire linier o.s.v.

Modellen forudsætter, at det er dagens første øvelse. Hvis man lige har bænkpresset 5 x 6, og nu skal til at lave en omgang smal bænkpres, så er der jo ingen mening i at starte opvarmningen forfra.

Link to comment
Share on other sites

Bruno J >> Er det ikke lidt tung vægttilpasning at lave en single på 110kg inden et max på 120kg ? I stedet ville det så ikke være en fordel med rackouts?

Det er ikke de tunge singler, som udmatter kroppen på kort sigt. Det er en høj workload. Altså mange reps med forholdsvis tunge vægte. At tunge singler så udmatter kroppen på en anden måde på lidt længere sigt er en anden sag, og derfor kan man heller ikke lave max-forsøg hver uge.

Men ved et max-forsøg på 120kg ser jeg slet ingen problemer i at lave en single på 110kg som opvarmning/vægttilpasning. Tænk på konkurrenceløfternes tre løft i træk. De starter jo heller ikke med 75% og 85% i de to første løft for ikke at være udbrændte i 3. forsøg. Og til et rekordforsøg kan man få bevilget et fjerde forsøg. Altså efter at man allerede har givet sig fuldt ud i de tre ordinære forsøg.

Du må skelne mellem den fysiske udmattelse som den høje workload giver, og så den mentale systemtræthed (eller hvad man nu skal kalde det), som de tunge singler giver.

Hvis du ser på de programmer som Dave Tate fra WSB præsenterer, så lægger han netop også vægt på, at man gradvist arbejder sig op til det nye max i små intervaller. Her er et citat fra en af hans artikler:

Since the maximal effort method involves working up to one-rep, your training capacity is up to 100%. We avoid the high demands and potential for overtraining by switching the max effort exercise every 1 to 3 weeks. It is also important to warm up using small increases of weight when working up to your one-rep max. For those who squat above 500 pounds, use an average of 50 pound jumps, and for those under 500 pounds, use an average of 20 – 30 pound increases.
Link to comment
Share on other sites

Du må skelne mellem den fysiske udmattelse som den høje workload giver, og så den mentale systemtræthed (eller hvad man nu skal kalde det), som de tunge singler giver.

Hvis du ser på de programmer som Dave Tate fra WSB præsenterer, så lægger han netop også vægt på, at man gradvist arbejder sig op til det nye max i små intervaller. Her er et citat fra en af hans artikler:

Man skal også huske på at de små hop og de mange løft ved høj intensitet er en del af WSB træningen.

Det er ikke nødvendigvis pga det giver det højeste max løft, men pga den træningseffekt de ekstra løft giver.

Jim Wendler har skrevet om dette emne på elitefts.com

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

hvis man nu kører et fullbody prog. og man starter med lidt roning inden øvelsescykl. begynder, vil man jo næsten gå hen og blive kold inden man f.eks. kom til bænkpres-... ville i så foreslå at varme op inden en ny muskelgruppe påbegyndes.. dette ville jo ødelægge træningen lidt hvis man som mig prøver at holde pauserne på 1 min ca.

Link to comment
Share on other sites

hvis man nu kører et fullbody prog. og man starter med lidt roning inden øvelsescykl. begynder, vil man jo næsten gå hen og blive kold inden man f.eks. kom til bænkpres-... ville i så foreslå at varme op inden en ny muskelgruppe påbegyndes.. dette ville jo ødelægge træningen lidt hvis man som mig prøver at holde pauserne på 1 min ca.

jeg kører selv full body og ja varmer op inden hver nye musleæ skal trænes...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share