The ironworks


Francis
 Share

Recommended Posts

hello mister hemmelig.. Og glædelig jul, forresten! :newyear:

Min makker har trænet det en del.. Mener han har en-hånds råtrækket 60 eller 65 kg og endda vist vendt omkring de 100 kg med en hånd. Kan ikke huske hvad han har stødt.. Jeg har aldrig rigtig trænet dem seriøst, men har da trukket 60 kg med en hånd. Stødet fik jeg aldrig til at køre rigtigt. Men det er faktisk nogle fede løft et eller andet sted.. :smile: Jeg kan evt prøve at tage en video af ham, når han laver dem engang - altså, hvis han er med på den. hehe.. Men de gamle en-arms løft blev udført på en standart vægtstang!! Og det er faktisk en del af det fede ved løftene, synes jeg.. :smile:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 782
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hello mister hemmelig.. Og glædelig jul, forresten! :newyear:

Men de gamle en-arms løft blev udført på en standart vægtstang!! Og det er faktisk en del af det fede ved løftene, synes jeg.. :smile:

godt nytår tilbage

Er du sikker på det med at de lavede dem med en standard stang? Jeg har da en del gamle billeder af Paul Anderson, hvor det bare er en helt latterligt stor håndvægt han river rundt.

Og din makker dér, kan han lave "rigtigt" træk osse, eller kun råtræk? Hvad med selve vendingen, brugte de overhovedet hugvend med een hånds løftene?

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på det med at de lavede dem med en standard stang? Jeg har da en del gamle billeder af Paul Anderson, hvor det bare er en helt latterligt stor håndvægt han river rundt.

De billeder du har set af Anderson er fra stærkmandsshow. Francis har ret i, at de gamle en-arms vægtløftningsøvelser blev lavet med stang. :smile:

Link to comment
Share on other sites

ja, anderson var lidt udover det normale. hehe.. Til selve stævnerne brugte de almindelige stænger. Jeg kan lige se om jeg ikke kan finde nogle billeder af det et sted.. :smile:

De fleste gik vist ikke ret dybt i en-arms øvelserne, efter at dømme fra historier og billeder, men i træk var det vist sådan fifty-fifty om man gik i bund eller ej.. i vend tror jeg næppe at det er en fordel, idet der er lidt balancering af stangen at tage højde for! Men det er sjove udfordrende øvelser i hvert fald..

Mht paul anderson så er han jo kendt for at sidepresse hans egen latterlig store 330+ lbs tunge hånvægt ved strongman-shows.. Dvs 150+ kg over hovedet i en arm. Ubehageligt.. :blink:

(Og et forsinket glædelig jul, squatttie.. :newyear: )

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Stødet fik jeg aldrig til at køre rigtigt.

Det er satme osse svært... Man er jo nødt til at holde på midten af stangen og alligevel skyde den af fra skulderen. Det er godt nok svært at gøre uden den tipper. Specielt hvis man har så vulgært store guns som mig, så man ikke kan holde hånden tæt på skulderen :laugh:

Ved du hvor meget knædip de brugte i enhåndsstødet (eller bare har nogle erfaringer). Jeg er ikke rigtigt stødt på nogle gode billeder/videoer af det.

Link to comment
Share on other sites

jeg har nogle gamle blade, hvor der er lidt billeder af de gamle et-arms løft i.. Kan lige se om jeg kan få scannet dem ind engang. Mht knæ-dip mener du her dippet i vendet eller dippet inden stødet. for ved stødet er det nok ca det samme som ved normale stød. Men mit indtryk fra billeder osv var at de ikke gik ret dybt i vendet.

en anden væsentlig detalje er at de jo kørte stød med underhåndsgreb! Og et lettere forskudt greb. Så hvis de nu løftede med højre hånd, ville de gribe stangen lidt til venstre for midten, således at stangen automatisk kippede bagover (og ned mod skulderen) efter vendet. Dette gjorde at du kunne støtte stort set alt vægten på skulderen, og dermed få mest muligt energi over i stangen ved opadstødet. Man skal også huske at "shrugge" sine skuldre, når man griber stangen. Ellers kan den lande lige på kravebenet, og det kan gøre afsindig ondt! tro mig, taler af erfaring.. :laugh:

Men hov, jeg trænede faktisk også idag!! :bigsmile:

vend og stående stem

5r @ 50 kg

5r @ 50 kg

5r @ 50 kg

3r @ 80 kg

3r @ 80 kg

3r @ 100 kg

3r @ 100 kg

5r @ 80 kg (nærmest de-sæt idag.. damn. de var flyvende)

5r @ 80 kg

5r @ 80 kg

benbøj til "boks"

2r @ 50 kg

2r @ 50 kg

2r @ 80 kg

2r @ 80 kg

2r @ 110 kg

2r @ 140 kg

2r @ 140 kg

2r @ 160 kg

2r @ 180 kg (var lidt tunge idag. Mest fordi at jeg var doven. hehe.. :innocent: Men var da ikke direkte presset eller noget)

6r @ 140 kg

dødløft, speed pulls

3r @ 140 kg

6s @ 160 kg

lidt forskelligt. Curls mave osv..

Link to comment
Share on other sites

meget latterlig let træning idag...

vend og stem

3r @ 50 kg

3r @ 50 kg

2r @ 70 kg

1r @ 80 kg

1r @ 100 kg

vend og pushpress

1r @ 110 kg

1r @ 110 kg

smal bænk

5r @ 50 kg

3r @ 80 kg

3r @ 110 kg

3r @ 80 kg

halve dødløft (uden stropper)

3r @ 120 kg

3r @ 160 kg

3r @ 200 kg

3r @ 240 kg

1r @ 270 kg

1r @ 300 kg (var lidt tung idag.. )

lidt mave...

Link to comment
Share on other sites

en anden væsentlig detalje er at de jo kørte stød med underhåndsgreb! Og et lettere forskudt greb. Så hvis de nu løftede med højre hånd, ville de gribe stangen lidt til venstre for midten, således at stangen automatisk kippede bagover (og ned mod skulderen) efter vendet. Dette gjorde at du kunne støtte stort set alt vægten på skulderen, og dermed få mest muligt energi over i stangen ved opadstødet. Man skal også huske at "shrugge" sine skuldre, når man griber stangen. Ellers kan den lande lige på kravebenet, og det kan gøre afsindig ondt! tro mig, taler af erfaring.. :laugh:

Er du sikker på at de holdte "skævt" på stangen? Umiddelbart må det jo give problemer med at kontrollere stangen efter opadstødet...

Link to comment
Share on other sites

lousy træning idag.. Kunne overhovedet ikke finde "formen" i benbøj idag!

benbøj bagpå

3r @ 70 kg

3r @ 70 kg

3r @ 110 kg

3r @ 140 kg

2r @ 170 kg

1r @ 200 kg (sad helt forkert.. :cry: )

3r @ 170 kg

rumænak dødløft

5r @ 70 kg

5r @ 110 kg

5r @ 140 kg

5r @ 170 kg

5r @ 170 kg

5r @ 110 kg

5r @ 110 kg (sidste to sæt, for at forbedre dybden. med pause i bunden)

lidt ekstra lal og lidt kondi-cykel... Kommer tilbage imorgen og laver noget fornuftigt! :mad:

Link to comment
Share on other sites

lidt bedre idag.. dog var min højre skulder lidt træls idag :unhappy:

frivend og puspress

3/3r @ 50 kg

3/3r @ 50 kg

3/3r @ 50 kg

2/3r @ 80 kg

2/3r @ 100 kg

1/3r @ 110 kg

1/3r @ 120 kg

1/2r @ 120 kg

stødhiv

3r @ 130 kg

3r @ 130 kg

trækhiv

3r @ 110 kg

3r @ 110 kg

skrå db press

6r @ 35 kg

6r @ 35 kg

6r @ 35 kg (selv dem her føltes tunge med min skulder idag)

6r @ 48 kg

5r @ 48 kg (her gik den fuldstændig død.. :dry: )

weighted chins

(opvarmning på pulldown maskinen)

3r @ kv

3r @ +10 kg

3r @ +20 kg

3r @ +20 kg

6r @ kv

6r @ kv

dips (supersættet med nedenstående)

5r @ kv (tilpasningssæt)

12r @ kv

15r @ kv

12r @ kv (alle sæt et godt stykke fra failure, pga - ja, gæt selv :tongue: )

ez curls

12r @ 40 kg

12r @ 45 kg

12r @ 45 kg (latterlig let vægt egentlig. hehe)

lateral raises

12r @ 17 kg

12r @ 17 kg

12r @ 17 kg

lidt mave...

Link to comment
Share on other sites

benbøj til boks (lidt under parallel)

5r @ 70 kg

5r @ 70 kg

5r @ 110 kg

5r @ 140 kg

5r @ 160 kg (var faktisk hårdt efter nytårs aften)

5r @ 140 kg

5r @ 140 kg

dødløft

3r @ 140 kg

3r @ 180 kg

1r @ 210 kg

1r @ 240 kg

6s @ 210 kg

goodmornings

6r @ 70 kg

6r @ 90 kg

6r @ 90 kg

lidt stem, db stem, mave...

Link to comment
Share on other sites

ok træning idag....

frivend

3r @ 50 kg

3r @ 50 kg

3r @ 50 kg

3r @ 80 kg

2r @ 100 kg

2r @ 110 kg

2r @ 110 kg

2r @ 110 kg

2r @ 110 kg

halve dødløft

3r @ 170 kg

3r @ 210 kg

3r @ 250 kg

3r @ 280 kg

1r @ 310 kg (river jeg huden i stykker ved venstre ringfinger.. av av :crazy::cry3: )

chins

3r @ kv

3r @ +15 kg

3r @ +15 kg

3r @ +15 kg

3r @ +15 kg

6r @ kv

goodmornings

6r @ 50 kg

6r @ 80 kg

6r @ 100 kg

6r @ 100 kg

6r @ 100 kg (kørte overraskende godt idag.. plejer ellers at "ramme muren" med den her øvelse, når jeg kommer over 90 kg )

hammercurls

8r @ 14 kg

8r @ 20 kg

8r @ 24 kg

8r @ 24 kg

8r @ 24 kg

8r @ 24 kg

incline sit-ups

8r @ kv

8r @ +24 kg

8r @ +24 kg

8r @ +24 kg

8r @ kv (alle sæt kørt så eksplosivt som muligt)

full contact twists med 25 kg på stangen

2s @ 5r

DB sidebends

8r @ 48 kg

8r @ 48 kg

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

lidt mærket af gårsdagens "afrivning".. :wink:

pushpress fra stativ

5r @ 50 kg

5r @ 50 kg

5r @ 50 kg

5r @ 80 kg

3r @ 100 kg

2r @ 110 kg

2r @ 110 kg

2r @ 110 kg

2r @ 110 kg

smal bænk

5r @ 60 kg

5r @ 90 kg

3r @ 120 kg

3r @ 140 kg (tuung.. alt for lang tid siden at jeg har kørt øvelsen. desuden var min højre skulder lidt træls)

6r @ 120 kg

6r @ 120 kg

pulldowns

6r @ 50 kg

6r @ 75 kg

6r @ 75 kg

0r @ 100 kg (måtte jeg droppe pga hånden)

steep incline press

6r @ 50 kg

6r @ 80 kg

6r @ 100 kg

6r @ 110 kg

lidt skuldreøvelser(rotator cuff) og lidt overhead ez-extensions...

Link to comment
Share on other sites

ben og ryg idag..

benbøj bagpå

3r @ 60 kg

3r @ 60 kg

3r @ 60 kg

3r @ 90 kg

3r @ 120 kg

3r @ 150 kg

3r @ 150 kg

3r @ 170 kg

3r @ 170 kg

benbøj walk-outs

1r @ 220 kg (ikke så slemt

1r @ 250 kg (så slemt!!! :cry: )

dødløft

3r @ 150 kg

1r @ 190 kg

1r @ 220 kg

1r @ 220 kg (var meningen at jeg skulle køre tre¨'ere, men var stadig plaget af min hånd-"skade" fra i torsdags. hehe)

weighted hypers (med en Ez-stang bag nakken.. Killer-øvelse!!)

6r @ 0 kg

6r @ +30 kg

6r @ +40 kg

6r @ +40 kg

6r @ +40 kg

6r @ +40 kg (og så var mine baglår total ristet.. :blink: )

og så lidt hanging leg raises og hi-rep crunches til slut...

Link to comment
Share on other sites

ja, det er lidt et forsøg så at sige.. :smile: Vil lige se om det ikke det giver bedre hen af vejen. hehe...

Og så har jeg delt det lidt mere op, så man bedre kan koncentrere sig om enkelte områder hver gang.. Men indtil videre virker det til at køre godt nok.

Link to comment
Share on other sites

middel træning idag...

vend og stem

3r @ 50 kg

3r @ 50 kg

3r @ 50 kg

3r @ 80 kg (højre skulder træls idag)

1r @ 100 kg (meget træls idag... :cry: )

frivend

1r @ 100 kg

1r @ 110 kg

1r @ 120 kg (pæneste frivend på 120 kg nogensinde, tror jeg)

2r @ 110 kg

2r @ 110 kg

2r @ 110 kg

smal bænk

5r @ 90 kg

3r @ 120 kg

3r @ 150 kg

3r @ 150 kg (kunne ikke mærke så meget til skulderen, men lidt, så holdte her)-

3r @ 120 kg

3r @ 120 kg

3r @ 120 kg (sidste tre sæt med fuld kraft på)

chins

15s @ kv (som er helt nede på 118.5 kg for tiden.. jubbiiiiii :4thumbup: Er jo snart en lille fjer. Gg :tongue: )

db skulderpress (lidt let for at spare skulderen..)

8r @ 22 kg

6r @ 35 kg

6r @ 35 kg

6r @ 35 kg

6r @ 35 kg

6r @ 35 kg

lateral raises

10r @ 17 kg

10r @ 20 kg

10r @ 20 kg

bent-over laterals

10r @ 17 kg

10r @ 17 kg

db curls (hver andet sæt kørt som reverse curls, med håndfladen nedad så meget som muligt)

6r @ 17 kg

6r @ 17 kg

6r @ 17 kg

6r @ 17 kg

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

det er faktisk mig der har sovet i timen.. :blush:

det er full contact twist jeg kørte den dag.. full contact twist er den der "pavel-øvelse" med en vægtstang i hjørnet som du kører fra den ene side af kroppen til den anden! Russian twist er noget helt andet, nemlig en rotations-øvelse på den skrå mavebænk. Hvor du holder en let vægtskive i strakte arme, mens du læner dig tilbage på incline sit-up bænken og så roterer overkroppen fra side til side.. :smile: Godt set!!

Og er nu langt fra tilfreds med mine chins. Men når man vejer omkring de der 120 kg, så kan de ikke undgå at blive lidt hårdere at komme igennem. hehe. :innocent:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

det er faktisk mig der har sovet i timen.. :blush:

det er full contact twist jeg kørte den dag.. full contact twist er den der "pavel-øvelse" med en vægtstang i hjørnet som du kører fra den ene side af kroppen til den anden! Russian twist er noget helt andet, nemlig en rotations-øvelse på den skrå mavebænk. Hvor du holder en let vægtskive i strakte arme, mens du læner dig tilbage på incline sit-up bænken og så roterer overkroppen fra side til side.. :smile: Godt set!!

Det lød også lidt mærkeligt. Jeg laver dog russer twist på gulvet liggende i "jack-knife" stilling. Utrolig hård men simpel core-træning.

Og er nu langt fra tilfreds med mine chins. Men når man vejer omkring de der 120 kg, så kan de ikke undgå at blive lidt hårdere at komme igennem. hehe. :innocent:

Nå, men du skal hvertfald heller ikke skamme dig over dem, for det er sgu' stærk IMO :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det lød også lidt mærkeligt. Jeg laver dog russer twist på gulvet liggende i "jack-knife" stilling. Utrolig hård men simpel core-træning.
Det gjorde jeg også før i tiden.. Men så fik jeg anbefalet at prøve at køre dem på den skrå mavebænk. Og har jeg gjort lige siden faktisk.. :smile: Synes jeg bedre kan fokusere på at få noget kraft på der.. På gulvet i jack-knifre position, bliver jeg nødt til at køre meget kontrolleret for at kunne holde min position på gulvet osv (hvilket også har sine fordele jo), men i bænken er det lettere at køre rimelig eksplosivt, fordi at hoften bliver holdt fast af ben-støtten..
Nå, men du skal hvertfald heller ikke skamme dig over dem, for det er sgu' stærk IMO :cool:

men takker da. hehe.. Det går også lidt bedre med dem igen, faktisk :smile: dejligt...

Link to comment
Share on other sites

goodmornings

6r @ 50 kg

6r @ 80 kg

6r @ 100 kg

6r @ 100 kg

6r @ 100 kg (kørte overraskende godt idag.. plejer ellers at "ramme muren" med den her øvelse, når jeg kommer over 90 kg )

Det er egentlig sjovt du ikke er stærkere i den, når man sammenligner med mig!! Du er dobbelt så stærk i nogle øvelser, men så liiiiiiiige goodmornings :wink: Eller også brænder du bare ikke igennem, når du kører den??

Link to comment
Share on other sites

jeg ved ikke hvorfor, men den har jeg altid været svag i.. :cry:

Det sjove er at jeg relativ stærk i stivbenet dødløft, som jo egentlig burde træne nogenlunde de samme muskler... Men jeg går let død i goodmornings, så jeg ikke kan holde spændet i overkroppen og ryggen "falder sammen" på mig. Selv om jeg faktisk vil mene at min core styrke generelt er ret høj.. :unhappy:

men det hjælper at jeg er begyndt at køre dem lidt oftere. Kan mærke at jeg har lettere ved at holde kroppen stabil nu i den, end tidligere.!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share