Bænkpres


simondj
 Share

Recommended Posts

Prøvet og prøvet er nok så meget sagt. Men jeg har konstateret at det er sværere (i hvertfald for undertegnede) at holde opspændet hvis jeg følger stangen ned. Jeg tror der er noget med at man måske løfter hovdet en anelse i bunden for at kunne se stangen og så bliver sværere at holde opspændet.

Jeg kigger i stedet for, der hvor stangen skal lande når den er i lockout og måske lidt før så jeg følger den det sidste stykke. Men ikke helt nede fra sticking point.

Lars

Edited by laraag
Link to comment
Share on other sites

Er der nogle der har prøvet 6'eren?

Syntes det lyder "spændende"  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er faktisk enig i nummer 6, sålænge man husker at træne pausen når det er tid til at maxe med pause. Jeg synes det giver så meget mere at træne dynamisk uden pause, når vi snakker om reversal og bundstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Hvad angår "øje-tricket", så kan jeg huske at Niels nævnte det samme, da han i sin tid var nede i mit gamle center sammen med den gamle landstræner Johan Westerberg. Han nævnte også at det var vigtigt at man ikke fulgte stangen ned med øjnene, men kiggede op i loftet istedet for. Jeg har dog selv svært ved at ligge den vane fra mig. Jeg følger altid stangen op og ned med øjnene. Det er lidt ligesom det at squatte foran et spejl. Når man bliver vant til det, så er det svært at squatte uden spejl. Det samme gælder i bænkpres. Hvis man er vant til at kigge på stangen, så føles det akavet, ikke at kunne se den.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu lidt sjovt, men jeg er faktisk ikke helt klar over, om jeg kigger på stangen eller ej.

Jeg tror det ikke, men finder ud af det imorgen. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har somme tider lukket øjnene, så snart jeg har unracket stangen,

for ikke at blive forstyrret af spotteren.

I vores gamle center havde vi et billede af en topløs model

sat op på loftet lige over bænkpressen.

Ud over at motivere, havde det åbenbart også et andet formål :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

GJorde det idag.

Vidste det faktisk godt, men godt at få en reminder.

Hjalp  :bigsmile:

I bænk har jeg brug for al den hjælp jeg kan få :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det har alle vel brug for.

Iøvrigt prøvede jeg i går, og fandt ud af,

at jeg kigger på loftet under bænkpres.

Der er ikke andre steder at kigge hen :smile:

Prøvede engang under mit håndvægt bænkpres

at dreje hovedet for at se hvem, der kom ind i

centeret.

Det var lige ved at give et hold i nakken, så...

I vores gamle center havde vi et billede af en topløs model

sat op på loftet lige over bænkpressen.

Forstyrrede det ikke blodcirkulationerne ? :bigsmile:

Sorry; ku' ik' lade være....

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det forstyrrede, men gør det noget ? :smile:

Eller det inspirerer, og får tankerne hen på noget andet,

så jeg bænkpresser ikke for tiden.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hmm, jeg prøvede i mandags med eye-tricket.. Jeg havde slet ingen fornemmelse med hvordan min teknik var, og jeg lagde stangen det helt forkerte sted på brystet, så den var meget hårdere at få op.. Men det er nok noget man skal vende sig til jo.. Ham jeg trænede med, synes det virkede fint nok :dry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid haft det med at følge stangen på vej ned, jeg løfter også hovedet en anelse når stangen rammer brystet, jeg har det nemmest på denne måde, føler jeg har mest kontrol med den vane, det er sikkert bare en dårlig vane, men hvis man mener at man kan hente mere styrke på den anden måde vil jeg da gerne prøve at teste det i en periode. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nu vi lige er igang med bænkpres så vil jeg lige høre: Herinde er der mange som siger at når man kører bænkpres, så skal stangen helt ned og røre brystet. Men jeg kender en del som siger at der skal være plads til en knyttet næve mellem bryst og stang... hvis man træner for styrke og ikke for størrelse, hvad er så bedst?

EDIT:

Jeg kører for tiden 8 reps * 3 sæt * 50 kg

ville det være smartere et f.eks. køre

8 reps @ 45 kg

8 reps @ 50 kg

8 reps @ 55 kg

ved godt at jeg nok ikke kan køre 55 men det er bare et eksempel. Mit spørgsmål er om det ville være en god ide at gå langsomt op i vægt?

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

ok

Jeg er ligesom gået lidt død i bænkpres så jeg overvejer at ændre mit program i lidt tid. Jeg har på fornemmelsen at jeg har kørt mig selv for hårdt på det sidste, så jeg vil køre noget der ikke er så hårdt. normalt tager jeg 50 kg * 8 reps * 3 sæt. Hvilken løsning ville være smartest:

45 eller 47,5 kg * 8 reps * 3 sæt

eller 50 kg * 6 reps * 3 sæt

personligt havde jeg forestillet mig at gå helt ned på 45 kg og så holde de 8 reps. Så ville jeg gå 2,5 kg op ved hver træning indtil jeg kom op på 50 igen (evt. 52,5)

Er der nogen der har en logisk grund til hvorfor det ene kunne være smartere end det andet?

EDIT:

btw med "for hårdt" menes at jeg lidt for tit er kørt helt til failure... nogen gange i 2 sæt :blush:

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg prøvede at glo op i loftet i dag under dagens dyna. pat... Ved sgu ikke rigtigt om det er bedre :raisebrow: Er der nogle der har prøvet det med positive resultater??

<{POST_SNAPBACK}>

jeg går i Roskilde Atlet Klub hvor folk løfter på konkurrence plan, hvor en af de erfarne løftere fortalte at han ikke kunne løfte ordenligt hvis der stod en over ham, så han ikke kunne fokusere på loftet..

jeg ved ikke om det virker, men vil da prøve det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share