Billigt udstyr


DABP
 Share

Recommended Posts

Jeg, som fattig studerende har ikke råd til rigtigt trænings udstyr(løfter feks bare støbejerns plader på en almindelig jernstang), men jeg vil selvfølgelig gerne have "the real deal"!

Og priser på vægte er UHØRLIGE!!!!! - Bare kig på MOL's eget forslag til den bedste forhandler på nettet med det, fitnessgruppen. De tager bare feks 1399,- for 60 kg vægtsæt, indeholdende:

1 stk. 150 cm. vægtstang med spinlock

2 stk. Håndvægtstænger med spinlock, 35 cm.

4 stk. 1,25 kg. vægtskiver

4 stk. 2,5 kg. vægtskiver

2 stk. 5 kg. vægtskiver

2 stk. 10 kg. vægtskiver

Hmm tænker jeg så, jaaa jooo det er jo mange penge, men jeg vil virkelig gerne have det.

Så fandt jeg ved en tilfældighed på Kvicklys medlemshjemmeside et tilbud, 50 kg vægtsæt indeholdende:

1 stk lang vægtstang(145 cm)

2 stk håndvægt-stænger.

6 stk stjernelåse.

4 stk 1½ kg vægtskiver.

4 stk 2½ kg vægtskiver.

4 stk 5 kg vægtskiver.

Til en pris af: 499,-!!!!! - godt nok er det ti kilo mindre, MEN! -

de har samtidig:

30 kg vægtskiver til 199,-!!!

samlet 698,- mod 1399,-

+ at der lige er 20 kilo mere med i kvicklys...

Hvis jeg nu som ren hypotese skulle bruge det samme antal kroner ved fitnessgruppe-købet som ved kvickly kunne jeg få:

1 stk lang vægtstang(145 cm, 6kg)

2 stk håndvægt-stænger.(4 kg pr. stk)

6 stk stjernelåse.

4 stk 1½ kg vægtskiver.

4 stk 2½ kg vægtskiver.

4 stk 5 kg vægtskiver.

+120 kg vægtskiver oveni!

dvs:

Kvickly: 170 kg - 1295,-

Fitnessgruppen: 60 kg - 1399,-

Jaja, jeg ved ikke om jeg er den eneste fattige studerende her, men for mig er det ikke svært og vælge...

Vil gerne ha feedback... :o)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det som jeg synes er interessant her, er kvaliteten af vægtstængerne, for kan sådanne stænger holde til et 150 kg's dødløft?

Hvis jeg stod i samme situation som dig, vill jeg måske se mig om efter en brugt stang af dem f.eks. er godtkendt til styreløftskonkurrencer eller måske en helt ny en af slagsen, og så fuske mig til nogle skiver(kan sikkert arrangeres billigt hvis man kender en maskinarbejder)

Link to comment
Share on other sites

Og by the way, hvor vil du købe en brugt vægtstang??? - + kender du lige en maskinarbejder, for jeg gør ikke, det var et rent tilfælde at min fars, søsters, mand kendte en smed som ville smide sådan nogle skiver ud og derfor fik jeg dem...!

Link to comment
Share on other sites

Det finder vi hurtigt ud af, for jeg har lige sendt en mail til dem, da det er noget selv jeg kunne få råd til... :)

Spurgte også efter maxbelastningen ved flad bænkpres...

Umiddelbart er jeg skeptisk, jeg tror jeg regnede det ud til at vægtstangen vejer 6 kg. De små vejer 4 kg, og lyder dermed mere rubuste... Ved bænken står det at den nemt kan foldes sammen, og så lyder det for mig at den ikke er i så god kvalitet, men nu venter jeg lige og hører hvad de svarer, for det er godt nok billigt... Bænken koster 795,- og har ben curl og noget der ligner udstyr til flyers...

Lad os nu se...

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte det i Harald nyborg for noget tid siden. Går ud fra det et samme produkt i Kvickly. Det i harald var godt nok lidt dyrer. Kort og godt så er det noget være bras. Jeg ville ik turde løfte ret meget over 80kg med den stang. Den så godt nok noget skæv ud bare med 66kg på.

Men det kan være nyttig til mange ting. Trods alt. Meeeen der er en grund til det er blligt. Det der chrom gejl der er på skaller også af, og ligger i små stumper over hele ens gulv. De der spin lock tager 8 år af få af. Håndtagene på håndvægt stængerne revner. Hvis de er uden håndtag, så river de ens hænder til blods, fordi de er RIGTIG ru, og ikke særlig godt lavet. Det bedste er at lave sit egtet ved at vikle noget stof om.

Det er en billig måde at få vægte på, det kan bruges til meget, men det er stærkt begrænset hvad det kan bruges til, og hvor meget vægt man kan få på.

Link to comment
Share on other sites

den store stang er noget bras. De små er fine nok. Borset fra at skiverne falder af, fordi de der låse fætre ikke holder på dem. Dvs dem med gummi pakninger gør, lige ind til at gummi pakningerne også ryger af. Så er den ged barberet.

Men ja DBA er nok en bedre investering hvis man har til hensigt at bruge det et godt stykke tid.

Husk at stangen sikkert er samlet på midten. ALtså den fra kvickly. Der sidder sådan en Stor møtrik med gevind i begge ender hvor man så skruer de to halv dele ind i. Så har man en hel stang. Men den er ik så dejlig at have på nakken i et Squat :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hmm black jeg tvivler lidt på det du siger, da der er billeder af udstyret og jeg skrev en mail til dem hvor jeg spurgte om det var noget der kunne holde til at man tæskede det lidt og det svarede de klart ja til!

Nu må jeg bare vente og se, anyway er prisen på skiverne også billige og dem kan der vel ikke være noget galt med?! :o)

Link to comment
Share on other sites

Hmm hvem spurgte du?

Kvickly er nok ik de mest kompetente til at vurdere om vægte er gode eller ej.

Skiverne er billige ja, men som sagt det eneste negative ved dem er at de er små og chromen skaller af. De kan kun sidde på små stænger. Men som sådan fejler de ikke noget.

Link to comment
Share on other sites

et par hurtige eksempler fra dba.dk (jeg søgte på vægtstenger):

-----------

Internat. vægtsæt (OL)130 kg. (Ø50 mm) kr. 1600.- Vægtstang 180 cm. 5 håndvægte, vægtlodder ialt 158.5 kg. kr. 1600.- Benbøjningsstativ kr. 300.- ialt i alt 3.000.- Kr. 3.000

----------

Køb en styrkebænk (proteus). m.følger en vægtstang. og skiver af ialt 60 kg. m.følger også 2 håndvægte. Det er kun et halv år gl., og næsten ubrugt Ikast Kr. 1.600

-----------

Træn.bænk, Weider, m.træktårn, bentræner, butterfly m.vægtstang, 40 kg vægte, god stand (nypr. 4.000), kr 1.100

-----------

Træningsbænk, Weider, m.tårn, bænkpresse, bencurl, vægtstang, 96kg, kr 1.800

------------

Vægtstangsholder fra motionscenter. t.Opympiske stænger. Som ny Esbjerg Kr. 300

(ok, jeg ved godt at dette ikke er selve stangen, men det ser ud til at stativet kan bruges bla. som bænkpress stativ, hvis man kun har en bænk).

-------------

Vægtsæt sælges Bænk m/vægtstang m.ialt ca. 50 kilo sælges Frederiksberg Kr. 1.000

-------------

 Nu ved jeg ikke, hvilken kvalitet de sæt er i, men det var også mere ment som eksempler!  :)

Link to comment
Share on other sites

Har fået svar fra dem har er brevet:

Tak for Deres henvendelse. Jeg kan informere Dem om at træningsbænken og

vægtstangen kan tage et maks. på 100 kg. Alt over kan vi ikke garantere for.

Jeg håber at De vil benytte dette gode tilbud.

Med venlig hilsen

Thomas Borre Hansen

COOP Danmark - Nonfood Sport

Kim Nielsen

Assistent

BLACKICE => Stangen ser på billederne ikke ud til at være samlet på midten...

Jeg kunne godt finde på at købe bænken, 50 kgs sættet og 30 kg skiver... Bare så jeg har nok til en start... Der går jo trods alt nok et par år inden jeg er over 100 kg i nogen øvelser... Det ville være det dobbelte af min nuværende vægt, og jeg tror ærlig talt ikke der er mange der løfter det dobbelte af deres vægt i nogen øvelser overhovedet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har været i flere maskinfabrikker end 100.

Men det er fakrisk irrelevant, for det er da logik at sådan et stor stykke materiale vil være uhåndterbart for en drejer. For slet ikke at tale om tykkelse på skiven, som er mindre end fem cm. En drejebænk, vil jo ikke kunne holde fast i sådan et tynd "klods"

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, havde arbejde på en lille maskinfabrik, hvor de havde en ordenlig satan af en drejebænk. Den brugte de til at dreje stor støbeforme(ø omkring 1000 mm) af rustfrit stål, eller til at dreje rust af tønder, så det kan lade sig gøre.

Der findes altså udstyr til at løfte tunge ting med... :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm lyder sq da spændende nok jeg kunne godt tænke mig at kunne træne derhjemme ville helt klart kunne betale sig prismæssigt i længden, men er bare lige startkapitalen der er lidt tough :)

Cheat-Freak: Der er da mange der kan løfte 2xderes egen vægt... da jeg tog mit 135 kgs dødløft vejede jeg 73 det er da kun 11 kg fra :) og der lå mit squat også på 120 og det er da heller ikke så meget fra det dobbelte når man tænker på jeg kun har trænet lidt over et år ;) så tror sq der er mange der kan hvis jeg skal være helt ærligt... der er da også dem der løfter 3xegen vægt men det er også de kranke makkere :D

Mit bænk ligger dog slet slet ikke i nærheden af 2x :((( kan løfte ca 20 kg mere end jeg vejer i det, suk...

Link to comment
Share on other sites

Supersonic -> Er du maskinarbejder? Tykkelsen er da ikke vel ikke noget problem. Kæberne stikker alligevel kun et par cm ud, så en "tynd" skive er da kun en fordel (mindre udhæng). De fleste steder har de vel en drejebænk med en pinolhøjde på 200 mm. En skivediameter på 400 mm er vel ok??

XAX ->Det er sgu en ordentlig krabat, hvis den kan tage emner op til 1000 mm i diameter!!!!!

Link to comment
Share on other sites

SAB >> Nope jeg er ikke makinarbejder. Jeg er ved at færdiguddanne mig til ingeniør, og har for nyligt bestået et halvårs kursus i materialelære og fremstillingsprocesser. Vi fik at vide, at hvis vi påstod at emner på over ø = ca 250 mm skulle drejes, så dumpede vi. Emner større støber man.

Desuden har jeg i takt med min faders arbejde som værkfører og produktionschef været med ham rundt på utallige maskinfabrikker og udfører diverse jobs, og jeg har aldrig set en drejemaskine så stor som den Xax nævner.

Hvis man støber et emne, laver man først emnet i træ, som man saver over i 2 halve emner. Dernæst isættes det ene halveemne i en kasse, som man fylder med sand, blandet med 1/4 del ler. (leret skyldes at lerkornene er mindre end samdkornen, og det vil ligge sig mellem dem, og derved gøre formen/sandet mere stabil.) man banker så sandet omkring emnet ekstremt hårdt, hvorefter man tager træemnet ud. Samme proces gør man ved den anden halvdel af emnet. Det to halvdele sættes sammen, og flydende støbejern ihældes Man kan iblande cement i sandformen, særlig der hvor indløbet til den flyde masse af støbe hældes i, da det derved ikke "spolere" formen. Herefter stilles emnet til "tørring" i 24 timer eller mere" hvorefter formen smadres, og man har et færdig emne. Der er selvfølgelig nogle mindre detajler man skal tage hensyn til, så som man skal lave indløb, udløb, osv. Men jeg tror ikke i gider og læse en lang videnskablig forklaring på hvorledes disse laves. Grunden til man støber emner i stedet for at dréje/fræse er at det er langt billigere, og man kan lave langt mere komplicerede/komplekse emner end ved drejning/fræsning. Man skal dog tage hensyn til at tolerencerne er +/- 1 mm. Ved nylonstøbning kan denne dog reduceres væsentligt, men dette er igen en dyrere proces.

Xax >> Jeg vil ikke betvivle at der hvor du arbejdede havde en klods af en drejebænk. Ingen ved jo alt, og det gør jeg heller ikke :D , men jeg tror ikke at det er enhver smedes eje og lige sådan og komme til. Derfor vil det nok gøre det dyrere end at købe et færdigt produkt.

Link to comment
Share on other sites

therealhurra => Nå okay... Havde egentlig TJ i tankerne da jeg skrev det, for jeg mener han har skrevet at han vejer 130 kg. Og jeg har i hvert fald ikke læst at han løftede ret meget mere end 260 kg. Men du har da naturligvis ret, jo lettere man er, jo lettere er det jo også... -til en hvis grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share