Billigt udstyr


DABP
 Share

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

-> Supersonic

Nu gik diskussionen hellere ikke på hvad der kunne betale sig, men hvad der var muligt. Jeg synes nu også det lyder lidt underligt med alt hvad der er ø > 250 mm skulle støbes?. Jeg har set tit emner større end dette, som er blevet drejet, og har også kigget lidt nærmere på støbeforme, som er blevet brugt på plasticfabrikker. De har også været drejet...

Nå, men lad det ligge :)

Den bænk ligner den BLACKICE beskrev, med samling på midten. Den der ville jeg ikke være ret tryg ved at bruge. :crazy:

Skal man have en god vægtstang + skiver, så er det her sagen: ELEIKO SPORT POWERLIFTING SETS

Lidt dyrt, men så får man også noget der virkelig holder :cool:

Link to comment
Share on other sites

Arrrgh, supersonic... hvad snakker du om????

Jeg er maskinarbejder og tro mig, vi kan for det første dreje laaangt over ø250mm. Den manuelle drejebænk jeg står ved kan klare ø450 mm, og lidt mere, hvis man køre forsætterslæden ud, så hovedslæden ikke skal ind under emnet!

Derudover har vi en karusseldrejebænk der kan klare op til ø3500mm (ja, du læste rigtigt). Denne er så lidt anderledes idet at emnet står oprejst på et stort plan!

M.h.t. til det at dreje vægtskiver, så er det altså overhovedet ikke noget problem... selvfølgelig tager det tid og materiale, men det er mucho-nemt arbejde!  Får råmateriale på måske 4-5mm bredere end det færdige emne. tager bløde klør med spænddybde på måske 5-10 mm. Drejer skiven med hul færdigt og halvdelen af ydre dia.  Vender emnet op, retter op og drejer ydre dia færdig. Derefter skal du bare lige plane emnet, rejfe og tralala... en vægtskive  :D

Emner over ø250mm skal støber...  he he!  Prøv at tage over på en almindelig maskinfabrik og fyr den af, så er jeg sikker på at de får jeg en lille sjov en  (no offense meant)

Link to comment
Share on other sites

og igen... ovehovedet ikke mønstret på dig personligt eller noget, men det er også derfor at langt de fleste firmaer foretrækker ingeniører der har en faglig uddannelse først!  De får altså et andet forhold til det... det tager også det længere tid selvfølgelig!!

Men du har da ret i, at man normalt ville støbe vægtskiver..  alt andet ville ikke kunne betale sig!  Men er der bare den mindste brugskrav til et emne, er du simpelthen nødt til at bearbejde det efter støbning!!!

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere. Jeg betvivler ikke der findes drejebænke som er større end Ø 250 mm. Selvfølgelig gør der det.

Men I glemmer bare at se det udfra et økonomisk synspunkt. Kommer jeg som ingeniør og siger vi skal have lave 10.000 eller sågar 100.000 emner og påstår de skal drejes, så har jeg skrevet under på min egen fyrerseddel. For det første er der omkostninger forbundet med materiale, så er der arbejdstid, og drivkraft til maskinen osv. Alt det er = ALT FOR DYRT. Selv det ved enhver færdiguddannet ingeniør og selvom han har en faglig uddannelse.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg aldrig give jer ret. Ikke fordi jeg ikke kan erkende hvis jeg tager fejl, men fordi jeg ved har ret. Vægtskiver støbes. Det behøver man ikke være maskinarbejder eller ingeniør for at regne ud. :bojo:

Jeg ved godt at du kun snakker om 2 skiver, og nej selvfølgelig støber man ikke 2 skiver, men har hele tiden snakket om vægtskiver genrelt. Det mener jeg ikke jeg har gjort uklart på nogen måde. :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Hey Francis!

Hvis du er maskinarbejder med adgang til en drejebænk, kunne man så lave en deal med dig om billige vægte?

Jeg mener bare, den side som xax henviste til med Eleiko vægte koster 10 kilo 800 kr...

Så mange penge har jeg IKKE! :o(

Men ja, det ku da være spændende hvis du kunne, jeg vil vædde med at andre herinde også gerne ville være interesserede....

MVH DABP

Link to comment
Share on other sites

Jamen, det kunne det da godt...  Men så skal det vel bare være ganske almindelige jernskiver evt. med aksialt indstik i (lettete skiver... du ved)... ikke noget fancy med gummi og det  :D

Jeg har da lavet nogle sæt til min svoger m.m.  så måske ja!!

Men hvad skulle det være for noget.. giv et bud så kan jeg da prøve at regne lidt på det.

Hvis du har en ønske-diameter, så kan vi også sagtens finde ud af det... har nogle formler til at regne vægten ud med, alt efter emnets diameter/bredde og "lettelse"

Så bare sig, hvad du skal bruge...  Så må vi da lige snakke om det!!

Link to comment
Share on other sites

Lad os slutte fred.... Jeg erkender at jeg har vildledet jer. Jeg skrev ved en fejl at det ikke kunne lade sig gøre at dreje en vægtskive. Dette var en fejl. der skulle have stået... man drejer ikke vægtskiver.

I princippet har vi jo alle ret..... vi har bare snakket forbi hinanden. Talt om 2 "vidt forskellige" ting. Jeg snakkede udfra et "masseproduktionssynspunkt", mens I snakkede om et fåtal af vægtskiver. Men fejlen er min, jeg havde læst lidt for hurtigt.

Francis >> Jeg tror ikke jeg ved alt. Jeg skrev tidligere i dette indlæg, at ingen ved alt, og det gjorde jeg heller ikke. Der findes altid en der er ved mere.

Jeg ville ikke forsøge at belære nogle noget... blot prøve at rette det jeg mente var en fejl, (jeg havde misforstået at der kun var tale om et fåtal.) hvilket var at man drejede vægtskiver ud.

Jeg bøjer mig i støvet og erkender at jeg var fejl på den, da jeg havde misforstået og samtidigt vildledet i starten ved at skrive at det ikke kunne lade sig gøre..........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share