Fitness looket


banan911
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg har nu trænet i snart 5 måneder og har fået en del muskelvækst på især armene - generelt overkroppen er blevet større. Jeg har i hele perioden spist godt, altså mere end jeg plejer og godt med protein i kosten + protein shakes.

Start stats:

1,78 vægt ca 60

Efter 5 måneder:

1,78 vægt ca 64

Kort og godt - resultaterne kommer da ganske langsomt så det er jo fint,  men der er jo stadig lang vej endnu.

Desværre er der samtidig kommet lidt mere fedt på maven og jeg har fået nogle små patter. :butbut:

Jeg er ellers ikke normalt fed andre steder på kroppen - men på overkroppen er jeg altså lidt slasket hvilket ikke er så charmerende.

Nu går jeg efter fitness looket og ønsker altså ikke at blive en kanon stor gut - snarere at have en trimmet, muskuløs krop.

Spørgsmålet er så, når jeg ikke ønsker en vildt stor brutal krop - kan jeg så spise lidt mindre end jeg gør nu og dermed undgå dellerne - eller skal jeg bruge noget mere tid på cardiotræning - eller skal kosten lægges mere om så den næsten ingen fedt og kulhydrat indeholder - men primært protein.

Man kan vel sige - hænger min kost sammen med mit mål ??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har præcis det samme problem. Jeg hr trænet på livet løs, og jeg er blevet stor. Er gået fra 72 kg. til 77,2 kg. Mit mål var aldrig at blive stor, men få en undertøjs modelkrop.

Derfor er jeg begyndt at løbe, hvilket har hjulpet en smule, men jeg har kun løbet i få uger, så de store resultater venter jeg på endnu. Men det er klart min anbefaling at du begynder på noget mere cardio.

Mht. kosten er der helt sikkert nogen der kan give dig bedre råd end jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Start med at kigge nærmere på din (eller jeres) kost, det er der problemet ligger. Nu har jeg ikke set din kostplan, men generelt bør man skære ned på kulhydraterne (specielt om aftenen) men du stadig har et højt indtag af protein. Hvis du vil have nogle lidt mere specifikke ændringer så prøv at skriv ned hvad du normalt spiser i løbet af en hverdag, så skal jeg nok kigge lidt på det :)

Link to comment
Share on other sites

I gør det godt nok også svært for jer selv. I vil gerne ha muskler, men i vil helst ikke tage på. Så er det altså ret svært.

Tingene hører sammen, vil i ha større muskler må i tage lidt på. Når i så er blevet så store, eller små som i gerne vil, så taber i det overflødige fedt.

Link to comment
Share on other sites

Hej banan

Jeg ville kigge på min træning hvis jeg var dig (det er jeg ikke ;) men ...) Du siger jo selv at du har spist godt og fået godt med protein, så hvad problemet er der kan jeg ikke se....

ALLE ting(træning, kost, hvile osv.) skal være noget nær optimale for at få et godt udbytte ihvertfald hvis man vil ha synlige resultater relativt hurtigt!. Det er MIN overbevisning. :)

Mvh. Emdecht

Link to comment
Share on other sites

Mulig løsning: Proteinpulver.

Man skal selvfølgelige træne en del fedtforbrændingstræning, hvis man vil være fuldstændigt trimmet, men kosten er også meget vigtig. Mange spiser lidt for meget fordi de hele tiden tænker på at få protein nok, så et tilskud af protein i løbet af dagen vil gøre at man ikke behøver at spise så meget.....det virker, men er desværre lidt dyrt i længden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil tabe dig, skal du forbrænde mere energi end du indtager (løb, cykling, spinning, sex, whatever).

Hvis du vil tage på skal du forbrænde mindre energi end du indtager - eller indtage mere energi end du forbrænder (frem og tilbage er lige langt). ;)

Hvis du vil tabe dig og indtager mindre energi end du forbrænder - og du vil minimere dit vægttab fra musklerne, så skal du sørge for at få en solid mængde protein.

Det kan være svært at kombinere, men et proteinpulver med lavt indhold af kulhydrat kan gøre det lidt nemmere.Det kan også lade sig gøre uden proteinpulver, men så er det sværere at undgå at få for meget energi.

Helt nøjagtigt, hvor meget protein du skal have, har jeg ikke nogen facitliste på,men et godt bud er nok 2g per kilo kropsvægt per dag.

Og godt nok koster proteinpulver penge, men det gør en tilsvarende proteinmængde fra kød i hvert fald også.

Der er sikkert andre der kan anbefale noget godt proteinpulver, der også er billigt - jeg er selv helt vild med Performance 90 - men det er ret dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Så siger vi det. Men jeg vil til hver en tid påstå at det er at gøre det mere besværligt end det behøver, og langt fra optimalt. Det er samtidig også stærkt begrænset hvad man kan opnå af masse på den måde. Musklerne skal ha noget at leve af, og protein pulver er bare ikke nok i længden.

Link to comment
Share on other sites

Hej Blackice

Nu ved jeg godt at det er den gyldne regel at man skal spise mere end man forbrænder, hvis man vil vokse. Det er jo egentlig også logisk nok. Især hvis man som dig vil være en stor dreng

Det jeg ønsker er ikke at være en stor dreng, men retter en muskuløs og trimmet fyr - ligesom supersonic også vil. Det er jo et andet mål end dig og derfor tænkte jeg at der evt også skulle lidt andre midler til. Hvis man ønsker at blive større og samtidig også trimmet er det jo ikke alt for godt med det ekstra sul på kroppen.

Men måske er det ikke muligt hvem ved :smhair: Jeg tænkte bare at det ville være rart at kunne nå målet uden at bliv lasket for derefter igen at slanke sig igen.

Ps. I får et lille resume af den mad jeg har indtaget idag lidt senere :spinface:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke fordi jeg er kæmpe stor. vejer ca.75kg.

Det er helt sikkert heller ikke fordi jeg regnede med at du ville være kæmpe stor, men det jeg mener er at hvis du gerne vil beholde eller evt. opbygge lidt muskler skal du have protein. Og det gælder især når du gerne vil trimmes, fordi du bliver nødt til at svede en del kalorier af hvis du vil opnå det.

For at du ikke begynder at forbrænde de muskler du har er det en god idé at tage et protein-tilskud. Samtidig behøver du heller ikke at indtage store mængder af kalorier fra fedt og kulhydrater for at få det protein du skal bruge....

Link to comment
Share on other sites

At indtage "nok" protein er slet ikke en sikring for at man bibeholde muskler ved en hypokalorisk diæt. Hver gang ens kalorie indtag ligger under vedligeholdelsesniveau, så er der en reel risiko for at muskelvæv nedbrydes. Og så er det faktisk lige meget hvor meget protein du spiser.

Og blackice har evigt ret i at det ikke er optimalt at forsøge at bygge muskelmasse, hvis man er i kalorieunderskud. Forsøger man at smide fedt, så er chancen for at man opbygger nyt muskelvæv meget lille.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Supersonic>> Først og fremmest skal man skaffe en overdimensioneret kat og en hulahop-ring med benzin... ;)

Thomas>> Vi er enige om at kalorieoverskud er klart det bedste for at øge muskelmasse. Men er det ikke også korrekt at et passende indtag af protein kan være med til at sikre, at man ikke tærer (så meget) på musklerne under en diæt med kalorieunderskud?

Og gør der sig noget særligt gældende for overvægtige? Jeg oplever personligt styrkefremgang på en diæt med kalorieunderskud (og vægttab, så det er ikke indbildt kalorieunderskud), men har også masser af fedt at tære på - kan det være en "fordel"?

Link to comment
Share on other sites

Klaus> Den neurale tilpasning er altid den største faktor i øgning af styrke i starten. Så det kan sagtens forklare det.

Det er også rigtigt at en højprotein diæt MINIMERE tabet af muskelmasse, når man er på en diæt med kalorieunderskud. Der er bare mange som fejlagtigt tror at bare man får protein nok, så vil man stadigvæk bygge en pæn portion muskelmasse, mens man smider fedtet. Den holder bare ikke.

Super: Det du siger er jo helt rigtigt, men hvad går man så for at få en krop, som denne.

Først beslutter du dig for hvad dit primære objektiv er lige nu. Vil du trimmes eller vil du have mere muskelmassse.

Hvis du vil trimmes, så er målet at vedligeholde så meget muskelmasse som muligt. Dette gøres ved at fortsætte den tunge træning, og skære langsomt ned for kalorierne (først det overflødige fedt, herefter kulhydraterne. Hold proteinet højt). Når jeg siger langsomt, så mener jeg vitterligt langsomt. Skaber man et for stort kalorieunderskud, så VIL der ryge en markant mængde muskelmasse med i købet.

Hvis du vil øge muskelmassen, så skal du gøre lige det modsatte. Øge kalorierne indtil du langsomt tager på. Og her er langsomt igen kodeordet. Tager du for hurtigt på, så ryger der uacceptable fedtmængder på. Det er praktisk talt umuligt at tage 100 % ren muskelmasse på, men man kan minimere det ved kun at skabe et moderat kalorieoverskud.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Her har i mit indtag for dagen idag. En forholdsvis normal dag - vågnede kl 9 og går i seng kl 23. Eneste fysiske aktivitet idag var min træning.

Det er ikke hver dag at jeg spiser tun til frokost - nok nærmere kun hver anden. Nogle dage ryger der også en halv pose vingummi ned.

Dagens indtag :-)

Morgenmad 10:30

Fromage frais med frugtsmag (læs sukker) med havregryn + 1 glas skummetmælk

5,1 gram fedt  

70,6 gram kulhydrat

38,1 gram protein

482,8 kal

2080 KJ

Frokost 14:30

3 stk rugbrød med hjemmelavet tunsalat + 1 glas skummetmælk

63,3 gram protein

86,7 gram kulhydrat

5,6 gram fedt

2396,8 KJ

634,8 Kal

Træning fra 17:30-18:30

efter træning en banan + proteinshake med mælk

60,4 gram protein  

42,4 gram kulhydrat

4,54 gram fedt  

449,5 kal

1864,5 KJ

aftensmad kl 21 - lidt senere end normalt !

Paprikagryde med magert svinekød + ris og et glas saft

50,4 gram protein

7,8 gram fedt

116,7 gram kulhydrat

558,2 kal

3084,7 kj

Samlet indtag

23 gram fedt

212 gram protein

316 gram kulhydrat

2125,3 kal

9426 KJ

Pyha - det har sgu været en hård dag med køkkenvægten - nu venter jeg på dommen :D

Link to comment
Share on other sites

Okay her kommer dødsdommen så... :D

Prøv først og fremmest at forsøge at spise flere lidt mindre måltider, helst 6+ i løbet af dagen.

Proteinindtaget er fint, men skær ned på kulhydraterne, specielt senere på dagen. Dit fedtindtag er også meget lavt, og du kunne godt tilføje lidt sundt fedt fra fx fed fisk eller hørfrø (se michael's kaffemølle tråd). Husk at 100 g kulhydrater feder lige så meget som 50 g fedt hvis det ikke bliver forbrændt.

Sørg også for at spise morgenmad kort efter du er vågnet, og snup evt en dåse tun inden sengetid. Som du spiser nu går der 13,5 time uden mad, og det er absolut ikke noget musklerne er glade for.

Husk også at drik masser af vand i løbet af dagen hvis du ikke allerede gør det.

Retten er hævet....

Link to comment
Share on other sites

--->>> Pumba

Okay så mit daglige indtag af ædelse passer altså fint til min vægt (1,78 meter høj 64 kg lidt slasket på maven og brystet) og træningsmængde men jeg skal bare splitte dem lidt op og så undgå så meget kulhydrat inden sengetid ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share