Tage på


Rebin
 Share

Recommended Posts

Hej-

Jeg skal snart tilbage til min styrketrænning efter et års tid. Har før trænet ca. 3 år i træk. Er 18 år, og vil gerne tage på igen så jeg kan danne muskler ud fra de ekstra kg. Vil gerne tage ca. 4-6 kg på i løbet af 2 md, helst kortere tid.

Nogen ide'er til hvordan jeg kan får øget vægten. Det burde da ikke være det helt store problem at tage på. Ved man bare skal spise i store baner, men hvad er det man skal spise, så det virkelig rykker og sprænger banken?

Tak-svar venligst snarest.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vil gerne tage på igen så jeg kan danne muskler ud fra de ekstra kg.
Det fungerer ikke sådan at du tager på, og derefter bliver det lavet om til muskler. Kort sagt, hvis du styrketræner og er i konstant energioverskud, vil du opbygge dine muskler, og samtidig tage noget fedt på.
hvad er det man skal spise, så det virkelig rykker og sprænger banken?

Sørg for at få 2-2,5g protein pr. kg kropsvægt hver dag, og derudover bare være i energioverskud. Så bare spis, spis og spis.

Mht. hvad du skal spise for at komme over dit ligevægtsindtag, så er det (stort set) ligemeget. Derudover er der self flere aspekter ved om det man spiser er sundt i længden. F.eks. for mange umættede fedtstoffer.

Link to comment
Share on other sites

MAN KAN IKKE OMDANNE FEDT TIL MUSKLER!!! :dry:

Som Hammerstrength siger gælder det om at træne hårdt, spise meget og få meget protein (ca 2g pr kg kropsvægt om dagen), proteinpulver kan hjælpe dig til det.

Hvis du vil tage på i en fart, kan du bare køre noget olie ned, men det vil jeg ikke anbefale.

Edited by Glud
Link to comment
Share on other sites

Ok-

Dvs. at jeg skal ud og købe en pakke proteinpulver?

Vil gerne købe det, men tager man på af proteinpulver eller hjælper det en med at tage hurtigere på?

Tak!

<{POST_SNAPBACK}>

Der er ingen der siger du SKAL, men hvis du ikke har tid/overskud/lyst til at indtage nok protein, er proteinpulver et godt tilskud til din kost. Du skal altså ikke spise 160g protein pulver pr. dag (forudsat du vejer 80kg) :bigsmile:

Protein pulver er også en nem måde at få hurtigt optagelige proteiner lige efter træning. Men husk også at indtage nogle hurtige kulhydrater sammen med din protein efter træning.

Du tager ikke på af protein pulver (hvis der ikke er styr på mange andre ting), men man kan godt sige det hjælper dig til at tage hurtigere på, HVIS du ikke får nok protein i forvejen. Hvis du gør det, er pulveret spild af penge.

Hvis du vil tage på i en fart, kan du bare køre noget olie ned, men det vil jeg ikke anbefale.

Hvorfor vil du ikke anbefale det? Det er da en nem måde at indtage en masse kalorier og samtidig en masse sunde fedtstoffer. Et alternativ til olie kunne være nødder eller mandler.

Link to comment
Share on other sites

Evt. spis alm. sund mad, suppler med div. vitaminer og drink en protein shake efter træning, og evt. suppler det med at spise en dåse tun inden du går i seng, og på dage hvor du ikke træner kan du ligeledes drikke en shake i løbet af dagen og nappe en dåse tun inden du går seng ... det er en start, så kan du educate dig efterhånden og sammensætte din egen diæt efterhånden! Men du får ikke muskler af at grovæde eller bulke op, hvis bare du holder dig i konstant energi overskud, er du på den rigtige side af stregen. Se bort fra opfordringer om at drikke shake 4-5 gange om dagen etc etc ... det eneste du får ud af det er at blive fed, og det er jo ikke målet vel ... så bare juster tomgangen lidt højere, ikke hold pedalen i bund ... som sagt så gjort, god træning! :cooldance:

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil tage på i en fart, kan du bare køre noget olie ned, men det vil jeg ikke anbefale.

Hvorfor vil du ikke anbefale det? Det er da en nem måde at indtage en masse kalorier og samtidig en masse sunde fedtstoffer. Et alternativ til olie kunne være nødder eller mandler.

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg mente var, at hvis man vil tage på meget hurtigt, kan man bare køre en masse olie ned, grunden til jeg ikke vil anbefale det er at jeg ikke vil anbefale at tage på i den fart. Der er normalt ingen grund til at være i større kcal-overskud end nødvendigt, da de sidtse kcal vil sætte sig som fedt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente var, at hvis man vil tage på meget hurtigt, kan man bare køre en masse olie ned, grunden til jeg ikke vil anbefale det er at jeg ikke vil anbefale at tage på i den fart. Der er normalt ingen grund til at være i større kcal-overskud end nødvendigt, da de sidtse kcal vil sætte sig som fedt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder som om Rebin gerne vil tage 4-6kg på på to måneder (helst kortere tid). Det svarer til over 0,5kg pr. uge. Alt den masse kan naturligvis ikke bestå af muskler, så må han enten nedjustere målet lidt, eller leve med lidt fedt.

Olie i sig selv får dig jo heller ikke i stort kcal-overskud, det afhænger af resten af din kost. Hvis du i forvejen er i overskud er der ingen grund til at suplere med olie, med mindre man ønsker fedtet skal sætte sig. Men hvis man lige mangler 500kcal kan det være en god ide at drikke ca. 50mL olie om dagen.

Men du får ikke muskler af at grovæde eller bulke op, hvis bare du holder dig i konstant energi overskud, er du på den rigtige side af stregen.

Trinitrophenol: Hvad mener du med det? :blink:

For at være i konstant energi overskud skal du da "grov"æde - det er ikke altid lige let. Og jo man FÅR muskler af at grovæde (forudsat der også er styr på træning mm), da det jo er det der får dig i energi overskud.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det at man er i konstant energi overskud er ikke ensbetydende med man skal rende rundt med 5kg fedt deponeret. Det betyder at du skal have nok energi i kroppen til at på intet tidspunkt et ligge i underskud.

Der er ingen grund til at at grovæde hvis man bare gider bruge 10 min på at sætte sig ind i ernæring og spise jvf. sin træning. Det er fjollet at indtage et overforbrug af kulhydrater når det nu ikke er nødvendigt.

Lige efter træning er det en god idé at indtage simple kulhydrater, altså kulhydrater der figurer højt i GI, og optages hurtigt, for at udnytte tidsvinduet... det skal selvfølgelig suppleres med proteiner ... brug etv protein shakes.

Dage hvor du ikke træner er det ikke hensigtsmæsigt at indtage simple kulhydrater, da de vil deponere sig som fedt, spis hellere komplekse kulhydrater der er længere tid om at nedbryde, det giver en lavere frigivelse af insulin og dermed et mere stabilt glukose niveau. Ved at justere på sin ernæring kan man undgå deponering af fedt, men stadig have de rigtige kulhydrater i systemet på tidspunkter hvor der er brug for det!

God træning :smile:

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

Nej, det at man er i konstant energi overskud er ikke ensbetydende med man skal rende rundt med 5kg fedt deponeret.
Hvem har sagt det?

Hvis du læser Rebin's oprindelige indlæg:

Vil gerne tage ca. 4-6 kg på i løbet af 2 md, helst kortere tid.

...siger han, at han gerne vil tage 4-6kg på på 2 måneder. Som jeg skrev før kan det ikke lade sig gøre at tage så mange kg på i ren muskelmasse på så kort tid.

Derfor vil det da være rigtigt for ham at "grov"æde så han tager de kg på. Han har ikke sagt noget om at ville holde fedtet på det minimale.

Der er ingen grund til at at grovæde hvis man bare gider bruge 10 min på at sætte sig ind i ernæring og spise jvf. sin træning. Det er fjollet at indtage et overforbrug af kulhydrater når det nu ikke er nødvendigt.
Det er det jo så åbenbart :wink:
Lige efter træning er det en god idé at indtage simple kulhydrater, altså kulhydrater der figurer højt i GI, og optages hurtigt, for at udnytte tidsvinduet... det skal selvfølgelig suppleres med proteiner ... brug etv protein shakes.

Dage hvor du ikke træner er det ikke hensigtsmæsigt at indtage simple kulhydrater, da de vil deponere sig som fedt, spis hellere komplekse kulhydrater der er længere tid om at nedbryde, det giver en lavere frigivelse af insulin og dermed et mere stabilt glukose niveau. Ved at justere på sin ernæring kan man undgå deponering af fedt, men stadig have de rigtige kulhydrater i systemet på tidspunkter hvor der er brug for det!

Ellers helt enig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Altså Rebin ... fedt er deponeret energi og kan på ingen måde konverteres til muskler. Selvfølgelig er du i energiunderskud, vil kroppen bruge af fedtet, og selv om fedt indholder dobbelt så meget energi (KJ) pr. gr. som kulhydrat, er fedt elendig brændstof når du er fysisk aktiv!

Edited by el~pimps
Link to comment
Share on other sites

OK- Jamen takker alle for at bidrage med deres ide'er. Som jeg siger så er det at jeg er ligeglad med om fedtet sætter sig, da jeg af naturlige vegne har svært ved at tage på så er jeg glad hvis jeg bare kan tage på. Og dog ved jeg at selve fedtet ikke helt kan opbygges til muskler men lidt af fedtet kan godt, ikke meget, men dog en lille smule.

Mit eneste mål er at tage min. 4 kg på, på ca. 2 md, også selvom fedtet sætter sig.

Er ikke overvægtig, har 19.38 i BMI, hvilket er normalt.

Men følger jeres råd om at grov-æde, noget protein-shake en gang i mellem også spise havregryn med rosiner hver morgen, samt tun et par timer før senge tid.

Dog har jeg flere spørgsmål som jeg håber i har lyst til at svare mig på.

Når man siger en dåse tun før søvn, er det så tun i olie eller tun i vand?

Har en dåse tun liggende herhjemme, og en dåse creme fraise, på tunen stod der 130 kcal pr dåse. På creme fraise stod der 350 kcal pr dåse.

Er fraise så ikke bedre at spise før søvn, da det har højere kcal?

Protein-shake som man kan drikke et par gange dagligt.

Hvad blander man protein-pulveret i for maksimal udbytte (mælk, kakao)?

Tak!!

Link to comment
Share on other sites

Og dog ved jeg at selve fedtet ikke helt kan opbygges til muskler men lidt af fedtet kan godt, ikke meget, men dog en lille smule.
Som det er blevet sagt rimelig mange gange, så kan fedt ikke ombygges til muskler :wink:
Når man siger en dåse tun før søvn, er det så tun i olie eller tun i vand?

Igen (i dit tilfælde), vil jeg sige olie, da du lige så godt kan få nogle ekstra kcal ned. Og så smager det også bedre imo :4mewantfood:

Er fraise så ikke bedre at spise før søvn, da det har højere kcal?
Nej, grunden til du skulle have tun var det høje indhold af proteiner. Desuden skal du heller ikke kigge på kcal/100g, men hvor mange kcal du får ind i det hele taget.
Hvad blander man protein-pulveret i for maksimal udbytte (mælk, kakao)?

Maksimalt udbytte kan jo defineres på mange måder. Mælk eller kakao er gode muligheder i dit tilfælde. Du kan også blande det i juice hvis du har lyst - eller sodavand :cooldance: .

Link to comment
Share on other sites

Altså for det første, det kunne lyde som du har et ret højt stofskifte der forbrænder alt du smider igennem systemet. Jeg tror ikke du får det vilde ud af at bulke hæmningsløst, desuden er det hul i hovedet at hælde alt indenbords bare fordi det har et højt energi niveau. Der er mange aspekter du skal have i tankerne ... for det første hvad er der ELLERS i foruden kcal?

Hvis vi tager Tun eksemplet:

En dåse tun i vand indholder lidt flere proteiner end oliedåsen, der er 1gr fedt i tun i vand, men 10gr fedt i oliedåsen, der er 1/4 mere cholesterol i oliedåsen, der er 60 gange mere Retinol i Tun i vand (Retinol - fedtopløseligt A-vitamin) ...

Den energi (fedt) du "mister" ved at spise tun i vand, kan du "hente" ved at smide tunen på et stykke rugbrød ... desuden er der 3 gange så meget *folacin i rugbrød (fuldkorn) som der er i tun, og massere af kostfibre etc etc.

*Folacin er et B-vitamin som er nødvendigt for dannelsen af hvide og røde blodlegemer, og ligeledes vækstfaktor.

Du er simepelthen hen nød til at uddanne dig lidt selv på området, du kan ikke bare "løbe ligeud" og bare råæde og så håbe at dit stofskifte ikke kan følge med .... det er ikke så simpelt, du er nødt til at lære din egen krop at kende, og erhverve dig en basal viden om anatomi & fysiologi! Vi mennesker er så forskellige, og hvad der virker på mig, virker ikke nødvendigvis på dig, så hvofor dog stole blindt på hvad jeg siger ... uddan dig selv ... få fat på strukturen, og byg din egen viden :4smartass:

Husk at spise sundt mange gange om dagen, og hive nogle vægte!

Lige et spørgsmål ... ryger du ?

Link to comment
Share on other sites

...jeg er ligeglad med om fedtet sætter sig, da jeg af naturlige vegne har svært ved at tage på ....... Og dog ved jeg at selve fedtet ikke helt kan opbygges til muskler men lidt af fedtet kan godt, .....

Mit eneste mål er at tage min. 4 kg på, på ca. 2 md, også selvom fedtet sætter sig.

Er ikke overvægtig, har 19.38 i BMI, hvilket er normalt.

Har din læge konstateret at du har et højt stofskifte eller hva'? Der er ingen grund til at konkludere at du ikke kan tage på, med mindre du ved hvor meget du spiser (eller IKKE spiser).

Nej, fedt kan IKKE omdannes til muskler.

4 kg på 2 måneder er realistisk når du ikke er bange for fedt. Jeg har selv taget 4 kg på, på 1 mdr. men det er hovedsagligt fedt. Det drejer sig udelukkende om at indtage kcal. nok.

At din BMI er 20 siger ikke ret meget om noget som helst.

Link to comment
Share on other sites

Lige efter træning er det en god idé at indtage simple kulhydrater, altså kulhydrater der figurer højt i GI, og optages hurtigt, for at udnytte tidsvinduet... det skal selvfølgelig suppleres med proteiner ... brug etv protein shakes.

Bare lige for at kloge den: Simple kulhydrater er ikke nødvendigvis lig med højt glykæmisk indeks (GI). GI er et udtryk for hvor hurtigt man ser en stigning i blodglucose og hvor stort dette respons er (det er et areal under en kurve). I forhold til idrætsmæssig forskning er GI sat i forhold til indtagelse af 50 gram glukose i 400 ml vand (svarer til GI på 100). I diabetsforskning tager man oftere udgangspunkt i reel kost og bruger derfor hvidt brød som reference (stadig 50 gram CHO).

Det reele GI for et normalt sammensat (og dermed komplekst) måltid kan desværre ikke regnes ud på forhånd, da det ud over det relative indhold af råvarer er afhængigt af bl.a. mavens tømningshastighed (portionstørrelse) og hormonrespons, som kan varriere betydeligt. :4smartass:

I forhold til restitutionsshake efter træning eller simple mellemmåltider har GI stadig sin relevans.

For at forplumre billedet yderligere giver f.eks bananer (som har et højt GI) ikke noget særligt højt insulinrespons (iølge Bente Kiens, forsker på August Krogh)

, hvilket man jo som træningsnørd er interesseret i efter træning for at insulinen fører yderliger GLUT4 glukosetransportmolekyler til cellemembranerne og samtidigt hæmmer glukagons proteolytiske effekt i muskelcellerne... :blush:

Det optimale indekt ville derfor være et kombineret GI-insulinrespons indeks, men da insulindelen er dyr at teste for ser vi desværre kun GI....

Link to comment
Share on other sites

Altså fordi Rønne kan gaine 4kg på en måned betyder det ikke du kan ligeledes under samme forudsætninger ... jeg har en ven der kan spise kager, chips og tærter med creme fraiche dagen lang uden at gaine ét gram, ligeledes har jeg en ven der bare skal kigge på en kage for at få tykke kinder!

Men ... du vil gerne have større muskler korrekt?

Hvad med så at hive nogle vægte og øge din muskelmasse ... kroppen skal nok selv finde ud af at brænde energi af uden at "æde" dine muskler, så længe din krop er i energioverskud ... og lad være med at tro at fordi du er slank og ikke kan tage på, at stofskiftet så er så hidsigt at det tager dine muskler når det er færdig med glykogenet!

Som sagt kom igang med et seriøst træningsprogram, spis hvad du normalt spiser, plus det jvf. din træning, protein shakes og tun ... giv det nogle måneder før du prøver div. molboløsninger ... bare fordi du ikke kan deponere fedt betyder det ikke du ikke kan vokse!

Og husk at drikke masser vand!

God træning!

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

jeg har en ven der kan spise kager, chips og tærter med creme fraiche dagen lang uden at gaine ét gram
og lad være med at tro at fordi du er slank og ikke kan tage på, at stofskiftet så er så hidsigt at det tager dine muskler når det er færdig med glykogenet!
bare fordi du ikke kan deponere fedt betyder det ikke du ikke kan vokse!
Der er ikke nogen der har et så højt stofskifte at de ikke kan tage på (medmindre man har en eller anden form for sygdom).

Og din ven der spiser åbenbart ikke nok til at tage på.

Trinitrophenol: Dine råd er skide gode, men bare ikke for Rebin. Når han siger han ønsker at tage nogle kg på, om det så er muskler eller fedt, så har han brug for råd om hvordan man gør dét, og ikke hvordan man holder sin fedt% nede.

giv det nogle måneder før du prøver div. molboløsninger

Hva er der galt med molboløsninger? :raisebrow::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Der kan gå  op til er par måneder før muskler respondere med hypertrophy ... den første tid man træner er det mest neural udvikling ... så giv det nogle måneder, se om hypertrphy indtræder, inden man begynder at bulke mm.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan sku hypertrofi indtræde hvis man ikke er i energi overskud?

Og den med der går flere måneder tror jeg heller ikke holder. Netop i starten har man hurtige gains - både styrke- og masse-mæssigt - hvis der er styr på træningen og kosten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share