Tage på


Rebin
 Share

Recommended Posts

Det første tid du træner er neural tilpasning ... og så er den ikke længere!  :poking:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Lyder mystisk - kilder??

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg gad ikke bruge 5 sek på at finde information for dig ... hvis din kendskab til den sport du dyrker er så begrænset at du ikke engang har styr på hvordan dine nerver/muskler virker ... burde du måske kaste dig over noget andet ... !

<{POST_SNAPBACK}>

Det var dog en herlig måde at debatere på. :tongue:

Med andre ord mener du ikke at udtrykket "begynder gains" er rigtigt? Pudsigt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trinitrophenol: Hvis du har luret videre rundt på MOL(Logbøger især), vil du lægge mærke til at især når folk starter ud på styrketræning, så responderer de fleste i kcal overskud med at gaine et par kilo jævnt hurtigt, hvorimod senere hen er der en tendens til at det bliver sværere at gaine lige så nemt. Men det måske ikke noget du har prøvet eller lagt mærke til?

Dog har du ret i at i starten sker der også mange neurale tilpasninger, men at direkte sige at man ikke gainer i starten lyder i mine ører som galimatias. :smile:

Edited by Utne
Link to comment
Share on other sites

Det første tid du træner er neural tilpasning ... og så er den ikke længere!  :poking:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Lyder mystisk - kilder??

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg gad ikke bruge 5 sek på at finde information for dig ... hvis din kendskab til den sport du dyrker er så begrænset at du ikke engang har styr på hvordan dine nerver/muskler virker ... burde du måske kaste dig over noget andet ... !

<{POST_SNAPBACK}>

Nu synes jeg også lige du strækker den Tri-blabla. :dry:

Du fremsætter en påstand, nemlig at der ikke findes noget der hedder "begynder-gains", men du vil ikke svare på hvor du har det fra, eller om det bare er fordi du selv ikke har oplevet det.

Du kan ikke bare slippe ud af en diskussion ved at sige:

Det første tid du træner er neural tilpasning ... og så er den ikke længere!  :poking:  :wink:

Især ikke når flere debatørere virker skeptiske.

Så, hvorfor skulle muskler ikke stimuleres til at vokse i starten af éns træning?

Link to comment
Share on other sites

Trinitrophenol: Hvis du har luret videre rundt på MOL(Logbøger især), vil du lægge mærke til at især når folk starter ud på styrketræning, så responderer de fleste i kcal overskud med at gaine et par kilo jævnt hurtigt, hvorimod senere hen er der en tendens til at det bliver sværere at gaine lige så nemt. Men det måske ikke noget du har prøvet eller lagt mærke til?

Dog har du ret i at i starten sker der også mange neurale tilpasninger, men at direkte sige at man ikke gainer i starten lyder i mine ører som galimatias.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du tror du gainer muskelmasse den første tid du træner, er du galt på den ... og så er jeg ligeglad med "phantom gain" ... "hulk newbie masse" og skæve spejle og andre smarte ord du hører og finder på!

DINE MUSKLER VOKSER IKKE DEN FØRSTE TID :poking: ... det er neural tilpasning, du føler du bliver stærkere, men det gør du ikke, din teknik bliver bare bedre, du syntes sikker også selv du vokser .. det er også meget muligt ... men det er ikke dine muskler ... enten er det indbildning, eller så er det fedt pga øget kalorieindtag!

Det er BASAL viden :wink:

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

Trinitrophenol: Hvis du har luret videre rundt på MOL(Logbøger især), vil du lægge mærke til at især når folk starter ud på styrketræning, så responderer de fleste i kcal overskud med at gaine et par kilo jævnt hurtigt, hvorimod senere hen er der en tendens til at det bliver sværere at gaine lige så nemt. Men det måske ikke noget du har prøvet eller lagt mærke til?

Dog har du ret i at i starten sker der også mange neurale tilpasninger, men at direkte sige at man ikke gainer i starten lyder i mine ører som galimatias.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du tror du gainer muskelmasse den første tid du træner, er du galt på den ... og så er jeg ligeglad med "phantom gain" ... "hulk newbie masse" og skæve spejle etc. Din muskler udvikles ikke nævnevædigt den første tid, det er neural tilpasning, du føler du bliver stærkere, men det gør du ikke, din teknik bliver bare bedre, du syntes sikker også selv du vokser .. det er også meget muligt ... men det er ikke dine muskler ... enten er det indbildning, eller så er det fedt pga øget kalorieindtag!

<{POST_SNAPBACK}>

Altså, du fyrer en del af, men som sagt har du belæg for det? Jeg synes du postulerer en del uden at kunne bakke det op. Jeg nævner blot at mange oplever gode gains i begyndelsen af deres træningsperiode, uden en gevaldig ændring af deres fedtprocent. Og det kan man jo se ved at skimme nogle logbøger igennem.

Basal viden ligefrem? Hvor har du fundet frem til denne basale viden? Det er jeg skam interesseret i at høre. :smile:

Edited by Utne
Link to comment
Share on other sites

..."han måtte erkende at de havde levet så lang tid på en løgn, at den var blevet sandhed for dem, de ville aldrig kunne forstå de tog fejl ... der var intet mere for ham at gøre hér, sådan var det nu éngang!" ...han knebsede smøgen ud på kørebanen, trak kraven på cottoncoaten op om ørene,og forsvandt ud i mørket ....

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

At du læser krimier i fritiden gør ikke hvad du siger mere korrekt. :tongue:

Men hvis det er basal viden, vil jeg gerne have at vide hvor jeg kan læse mig til det, for så ville du jo bevise jeg tog fejl. Altså, hvor har du fundet frem til det? Referencer, artikler, andet? :smile:

Men indtil da, synes jeg bestemt bevisbyrden er på dine skuldre.

Link to comment
Share on other sites

... det er neural tilpasning, du føler du bliver stærkere, men det gør du ikke, din teknik bliver bare bedre, du syntes sikker også selv du vokser .. det er også meget muligt ... men det er ikke dine muskler ... enten er det indbildning, eller så er det fedt pga øget kalorieindtag!

Det var da en værre gang misk-mask der bliver skrevet her. "Du føler du bliver stærkere, men det gør du ikke". Hvis du bliver stærkere, så bliver du selvfølgelig stærkere. Man kan ikke både være gravid og ikke være gravid. Når man bliver stærkere via neurale tilpasninger, så er det ligeså meget "ægte" styrke, som når man bliver stærkere via forøget muskeltværsnit. Det at ens teknik bliver bedre er jo en del af de neurale tilpasninger.

Derudover er det noget sludder at man ikke bliver større i starten. Ved godt man kan læse det i mange begynder bøger omkring styrketræning, men det er ikke desto mindre noget vås. Ligeså snart musklerne bliver udsat for en belastning, så begynder de ligeså langsomt at vokse. At langt hovedparten af den styrke man opbygger det første ½ år er neuralt baseret har du selvfølgelig ret i. Men at påstå at man slet ikke bliver større er noget fejlagtigt vås.

Link to comment
Share on other sites

Du bliver pr.defination ikke stærkere i starten!

Fair nok, du er i din fulde ret til at komme med din mening... men jeg tager nu mere eks. stuart phillips forskning til mig ... han er trods alt Professor i kinesiology, og PhD i biokemi!

Men du er meget velkommen til at moddokumentere ... vi er her jo trods alt for at blive klogere :smile:

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

Du bliver pr.defination ikke stærkere i starten!

Fair nok, du er i din fulde ret til at komme med din mening... men jeg tager nu mere eks. stuart phillips forskning til mig ... han er trods alt Professor i kinesiology, og PhD i biokemi!

<{POST_SNAPBACK}>

Har du prøvet at tage det til dig der sker for begyndere i motionscentre hver dag, der er stadig forskel på teori og praksis :blink:

Link to comment
Share on other sites

slettet........

Selv hvis det er som følge af inter og intramuskulær tilpasning så bliver man stærkere ved påbegyndelsen af et styrketræningsprogram.

Muskeltilvækst sker også i begyndelsen, der er bare en større grad af neural tilpasning end der er senere i ens træningskarriere (for så at vende igen i slutningen af ens træningskarrire forudsat målet ar stryke og et højt niveau opnås)

Mvh Poul

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Imponerende...

Det er defor lidt viden er farligt :dry:

Selv hvis det er som følge af inter og intramuskulær tilpasning så bliver man stærkere ved påbegyndelsen af et styrketræningsprogram.

Muskeltilvækst sker også i begyndelsen, der er bare en større grad af neural tilpasning end der er senere i ens træningskarriere (for så at vende igen i slutningen af ens træningskarrire forudsat målet ar stryke og et højt niveau opnås)

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Klart du bliver stærkere og større, "fra dag 1" .. . og hvis du spiser en krumme nu, er du mere mæt end hvis du ikke spiser en krumme, men hvor meget rykker en krumme i forhold til et rugbrød ... så stop nu det flueknepperi ...

Kan du moddokumentere, er du meget velkommen ... :smile:

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

Du bliver pr.defination ikke stærkere i starten!

Nå, hvad bliver du så ?? Hvis du øger dit bænkpres med 10 kg den første måned du træner, er du så ikke blevet stærkere ?? Nej, vil du så sige. Det er udelukkende fordi man får en bedre teknik. Og så er det så jeg siger at det at dine muskler lærer at arbejde bedre sammen om en given bevægelse, det man kalder intermuskulær koordination, NETOP er en del af det man kalder neurale tilpasninger. Og neurale tilpasninger har ligeså stor, omend ikke større berettigelse, som forøget tværsnit har det. Den anden del af neurale tilpasninger kaldes intramuskulære tilpasninger, og er lidt mere kompliceret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kan du moddokumentere, er du meget velkommen ... smile

Moddokumentation kræver at der først har forelagt en dokumentation, og det har der IKKE. Du har ikke dokumenteret noget overhovedet.

Det eneste du har udvist er en mangelfuld viden omkring hvad neurale tilpasninger indebærer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Imponerende...

Det er defor lidt viden er farligt :dry:

Selv hvis det er som følge af inter og intramuskulær tilpasning så bliver man stærkere ved påbegyndelsen af et styrketræningsprogram.

Muskeltilvækst sker også i begyndelsen, der er bare en større grad af neural tilpasning end der er senere i ens træningskarriere (for så at vende igen i slutningen af ens træningskarrire forudsat målet ar stryke og et højt niveau opnås)

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Klart du bliver stærkere og større, "fra dag 1" .. . og hvis du spiser en krumme nu, er du mere mæt end hvis du ikke spiser en krumme, men hvor meget rykker en krumme i forhold til et rugbrød ... så stop nu det flueknepperi ...

Kan du moddokumentere, er du meget velkommen ... :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

'

Slettet.........

Dine indlæg er uforståelige eller ændres efterfølgende..

Nu trækker du et ultimativt udsagn tilbage, med et mystisk argument om at alt kan gradbøjes...

Det var ikke det der oprindeligt blev skrevet.

Faktum er at man ikke bliver ekspert fordi man har læst en enkelt bog eller 2. Man får en overordnet viden med en masse huller i.

Verden er ikke sort/hvid, slet ikke når der er tale om fysiologiske tilpasninger til en given træningsstimulus. Der er meget der ikke er undersøgt tilbundsgående i forbindelse med menneskelig præstation og fysiologisk tilpasning til træning.

Især fordi den menneskelige fysik er så dynamisk og kroppen gradvist ændres som følge af de tilpasninger træningsstimulussen faciliterer.

Defor vil erfaring være en vigtig medspiller i forhold til forståelsen af fysisk træning. Ultimative udsagn baseret på viden indsamlet fra få lærebøger og tydelige misforståeler er ikke vejen frem.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Neuro-muskulær tilpasning øger ikke styrken.

En bil har 300HK, kører du i første gear, kan den køre 60km/t, sætter du den i 4.gear  kan den køre 250km/t ... har bilen fået flere hestekræfter ... næh, ergo er den pr.defination af styrke ikke blevet stærkere!

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil sige at du mener man er så stærk som ens nervesystem potentielt giver mulighed for ?? Det er da meget i stil med det Pavel Tsatsouline siger i hans bog Power to the People (your muscles is capable of lifting a car, they just dont know it yet), men ikke desto mindre er det noget vås. I så fald kunne man også sige at jeg reelt ikke bliver større, når jeg træner bodybuilding, for min muskler har allerede muligheden for at blive ligeså store som Ronnie Coleman´s muskler.

Selvfølgelige bliver man stærkere via neuromuskulære tilpasninger. Ikke nok med at den intermuskulære koordination forbedres, og at man via intramuskulær koordination bliver istand til at aktivere nye motoriske enheder, bliver der formodentligt også bygget nye synapser omkring de aktiverede perifere nervebaner. Så hvis man påstår at man ikke bliver stærkere via neuromuskulære tilpasninger, så ANER man ikke et klap om hvad man snakker om.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Neuro-muskulær tilpasning øger ikke styrken.

En bil har 300HK, kører du i første gear, kan den køre 60km/t, sætter du den i 4.gear  kan den køre 250km/t ... har bilen fået flere hestekræfter ... næh, ergo er den pr.defination af styrke ikke blevet stærkere!

<{POST_SNAPBACK}>

Nej du tager fejl!

Neuromuskulære tilpasninger er afgørende ifht styrkefremgang.

Bedre synkronisering af MU og den intermuskulære koordination er enkelte eksempler. Men det vidste du vel godt?

Du vidste vel også at selve nerverne bliver tykkere med tiden som en følge af lang tids systematisk træning?

Et lille eksempel:

Hvordan forklares ellers styrkeatleter der holder vægtklassen og øger styrken drastisk? Det kan ikke kun forklares igennem bedre teknik!

Slettet...........

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Med bilen snakker jeg neuro-muskulær tilpasning Vs styrke og ikke CSA!

<{POST_SNAPBACK}>

Aner ikke hvad du snakker om her. Neuromuskulær tilpasning vs. styrke ?? Neuromuskulære tilpasninger giver NETOP anledning til forøget styrke.

Det du siger er sådan set, at når jeg over en længere periode laver specifik neuromuskulær træning, som giver anledning til en lang række fysiologiske tilpasninger i det centrale og det perifere nervesystem, og i respons herpå bliver 50 kg stærkere i bænkpres, så er jeg reelt ikke blevet stærkere ?? Hmmm, kan du ikke selv se der er noget galt her. Hvis jeg ikke er blevet stærkere, hvorfor løfter jeg så 50 kg mere ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share