Skulder snask


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Nå nu har jeg efter lidt overvejelse alligevel besluttet at poste min skadesanmeldelse her.

Jeg har de sidste 14 dage haft lidt tendens til problemer med skulderen. Men har ignoreret det, og klaret med med grundig opvarmning.

Men her de sidste to dage er det blevet så udbredt at jeg tror jeg er nød til at holde pause. Og det passer ikke særlig godt eftersom at jeg skal til at starte på et bænkpres program i morgen.

Hvis jeg står, og fører armene op til 90% ud foran kroppen, gør det ikke direkte ondt. Men kan mærke min venstre skulder, at der er noget der spænder.

Det sammer hvis jeg fører dem op langs siden, som i laterals.

hvis jeg holder armene ud til siden 90% fra kroppen, og trækker armene bag ud, gør det ondt et sted inde i skulderen.

Hvis jeg holder armene overhovdet, og kører dem ned til hver sin side, gør det ondt i skulderen.

Armbøjninger kan jeg lave uden smerter.

Min skulder er 100% bevægelig, og jeg kan ikke ramme et sted hvor jeg kan pege på at nu gør det ondt der.

Hvis jeg laver roterende bevægelser, så kan jeg mærke ubehag i skulderen.

Nogen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Tror også at det er rotator cuffen...

Vent med dit bænk program og træn uden om den i mellemtiden og kør nogle rotator øvelser så snart du kan uden smerter. 2 x 15 til omkring failure virker fint på mig. Vægten skal være så let at du ikker spænder i deltoideus.

Vil tro at den er fin igen i løbet af et par uger

Q

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Unskyld jeg lige låner tråden et øjeblik :blush:

Man støder utroligt tit på ordet rotater cuf(f) (ved ikke hvor mange f'er der er) - hvor er den beliggende og hvilke øvelser kan man træne den med?

K

Link to comment
Share on other sites

Tror også at det er rotator cuffen...

Vent med dit bænk program og træn uden om den i mellemtiden og kør nogle rotator øvelser så snart du kan uden smerter. 2 x 15 til omkring failure virker fint på mig. Vægten skal være så let at du ikker spænder i deltoideus.

Vil tro at den er fin igen i løbet af et par uger

Hey big Q

Ja det tænkte jeg godt selv. Jeg opdagede lige i morges at den bevægelse man gør når man tager en jakke på feks, den gør pænt nas. Altså generelt øvelser der tvinger skulderen meget bag ud.

Så det er nu du skal redde mig med et eller andet 4-6 eller 8 ugers dødløft program.

Og så hjælpe mig med nogle øvelser der rammer brystet uden at waste min skulder

Link to comment
Share on other sites

Lige et lille reply til skuldersnask!

Sidste forår var jeg også ude for skuldersnask som beskrevet. En dag på bænkpressen, skubbede jeg min skulder ud af led!! Mangel på koncentration, men alligevel... Det gjorde pænt av og det tog mig godt et halvt år at komme mig over skaden. Nul træning i et halvt år!!! Jeg siger ikke din skulder er gået af led, men du skulle måske få en prof (fysioterapeut) til at se på den.

Et halvt år er laaaang tid at holde pause!

Men i det halve år, trænede jeg dagligt de små muskler inde i skulderen, ved hjælp af meget blide øvelser. Ikke videre spændende!

Håber ikke det skræmmer, men at det gav stof til eftertanke.

Hilsen C :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja det tænkte jeg godt selv. Jeg opdagede lige i morges at den bevægelse man gør når man tager en jakke på feks, den gør pænt nas. Altså generelt øvelser der tvinger skulderen meget bag ud.

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder helt klart som rotator cuffproblemer. Der er ikke andet, at gører end, at gå i gang med at træne den lille satan. Med hensyn til brystøvelser kan det ofte være en fordel at starte med DB presses, når du engang er klar igen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder helt klart som rotator cuffproblemer. Der er ikke andet, at gører end, at gå i gang med at træne den lille satan. Med hensyn til brystøvelser kan det ofte være en fordel at starte med DB presses, når du engang er klar igen.

Ok. "Super" havde jeg nær sagt. Men rart at vide hvad det er ihvertfald.

Er der nogen pat øvelser jeg kan træne som ikke rammer den lille bandit?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kvajede mig selv tilbage i November. Overbelastede en skulder der var lidt problemer med, og nu, i slutningen af februar, er jeg stadig ikke på 100%.

Lægen sagde det var en simpel overbelastning, og mente at det var ret almindeligt for den type sport. Mon ikke du er ude i noget af det samme.

Mit råd er at gå ned til stort set ingen belastning på skulderen indtil du ikke føler nogen gener, og så kan du stille og roligt optrappe.

Jeg kan i hvert fald melde at en længere pause ikke er sjov :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder helt klart som rotator cuffproblemer. Der er ikke andet, at gører end, at gå i gang med at træne den lille satan. Med hensyn til brystøvelser kan det ofte være en fordel at starte med DB presses, når du engang er klar igen.

Ok. "Super" havde jeg nær sagt. Men rart at vide hvad det er ihvertfald.

Er der nogen pat øvelser jeg kan træne som ikke rammer den lille bandit?

<{POST_SNAPBACK}>

Umiddelbart kan jeg ikke rigtigt anbefale dig nogen brystøvelse. Men når du er klar igen vil det nok være en god ide, at eksperimentere lidt med vinklen på bænken. Det er ofte set, at folk der ikke kan kører flad bænk uden smerter kan kører enten incline eller decline uden problemer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Unskyld jeg lige låner tråden et øjeblik  :blush:

Man støder utroligt tit på ordet rotater cuf(f) (ved ikke hvor mange f'er der er) - hvor er den beliggende og hvilke øvelser kan man træne den med?

K

<{POST_SNAPBACK}>

Lur her. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Takker - prøvede selv at søge, men kunne ikke få det til at virke...

Link to comment
Share on other sites

Hey

VI er jo efterhånden sikkere på at det er en Rotor skade. Sikkert i forbindelse med en revne i slim kapslen, som så danner inflamation.

Dette skal man give 4 ugers ro har jeg læst mig til, og fået af vide af en ven der har en alvorlig skulder skade, og derfor kender en del til det.

Mit spørgsmål er så. Kan jeg træne feks biceps, og dødløft og andre ting som ikke rammer skulderen direkte?

Hvad mener i?

Link to comment
Share on other sites

Har selv været igennem en længere periode med skadespause, netop grundet rotatormanchetten.

Jeg tror det havde lidt at gøre med at jeg ikke prioriterede skulderen så højt tidligere, og derved fik en overbelastning.

Jeg tog et selvordineret 2 måneders gentoptræningsforløb:

Uge 1: Pause fra al pres + Felden Gel og Glucosamin

Uge 2: Pause fra al pres + Felden Gel og Glucosamin

Uge 3: Let rotatorcuff træning + Felden Gel og Glucosamin

Uge 4: Let rotatorcuff træning + Felden Gel og Glucosamin

Uge 5: 10RM rotatorcuff træning, let (30% ca.) skulder + Felden Gel og Glucosamin

Uge 6: 10RM rotatorcuff træning, let (30% ca.) skulder + Felden Gel og Glucosamin

Uge 7: 10RM rotatorcuff træning, medium (50-60% ca.) skulder + Felden Gel og Glucosamin

Uge 8: 10RM rotatorcuff træning, medium (50-60% ca.) skulder + Felden Gel og Glucosamin

Uge 9: fuld skrue for bryst, triceps, skulder :4thumbup:

Har faktisk aldrig været stærkere i mine delts end jeg er lige nu :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hey

VI er jo efterhånden sikkere på at det er en Rotor skade. Sikkert i forbindelse med en revne i slim kapslen, som så danner inflamation.

Dette skal man give 4 ugers ro har jeg læst mig til, og fået af vide af en ven der har en alvorlig skulder skade, og derfor kender en del til det.

Mit spørgsmål er så. Kan jeg træne feks biceps, og dødløft og andre ting som ikke rammer skulderen direkte?

Hvad mener i?

<{POST_SNAPBACK}>

Mht. sideløbende bicepstræning, fik jeg lidt irritation når jeg kørte heavy curls. Det hjalp at begrænse min bicepstræning til hammer curls og pullups.

Link to comment
Share on other sites

Som lovet, svar på din PM. :wink:

Hvad du fejler er et godt spørgsmål? Problemer med rotatormanchetten kan være en del ting, det kan nogle af de forskellige musklerne og/eller det kan være bursa-sækken.

Få en grundig diagnose, evt. med røntgenbilleder, så du er sikker på hvad det er som er galt.

Isning, rotatortræning og forsigtig udstrækning bliver nok en del af behandlingen.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om vil kalde røngtenbillede for en sikker diagnose :raisebrow:

Iøvrigt synes jeg i er hurtige til at konkludere at der er tale om rotatormanchetten. Det kunne også lyde som bicipital tendinitis. Det passer meget godt overens med at du kan køre bænkpres. Jeg har tidligere døjet med bicipital tendinitis, som gav smerte i skulderen ved en lang række øvelser, dog ikke bænkpres.

Det kunne også være inflammation af supraspinatus-senen. Generelt er det dog svært at stille en diagnose over nettet, så uanset hvad ville jeg få kigget på skulderen, hvis det bliver ved. Der er dog ting man selv kan gøre, for at få det til at gå væk.

1. Undgå ALLE øvelser som giver anledning til smerte.

2. Stop ALTID når smerten indtræder. Kan du lave en øvelse uden smerte, hvis du ikke giver den fuld gas, så træn til smertegrænsen og ikke længere.

3. Smid is på skulderen efter hvert træningspas.

4. Snup eventuelt en uge med en røvfuld NSAID´s. Det kunne f.eks være Ibuprofen som kan fåes i håndkøb.

Hvis det ikke kan få problemet til at forsvinde indenfor 2-3 uger, så bør du nok opsøge lægen, kiropraktoren eller fysioterapeuten. Ovenstående plejer dog at virke på mig, hvis problemer vender tilbage.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Great Thomas.

Det prøver jeg.

Jeg har aftale med min Kiropraktor på Onsdag som er super dygtig. Så jeg håber han kan komme med et bedre eller mere specifikt bud.

PT kører jeg SD hele den her uge, for at begynde på at rippe ned fra på Mandag af, i mens jeg kører HST.

HST bliver tilpasset efter hvilke øvelser jeg kan køre smerte frit.

Og det bliver 6 ugers program, uden negativ. Hvis min skulder er fin igen bagefter så kører jeg nok mit bænk program tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share