Hvornår skal man begynde at bruge bælte?


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Hey Alle

Er på det sidste begyndt at dødløfte og maxede her igår, 140kg med lidt overskud, men ville ikke prøve på de 150.

Men hvornår er det en fordel at begynde og bruge bælte og kan man hente nogle kilo på det??

Er det ok at bruge straps?

De skiver vi har i centeret har en mindre radius end normalt, det er Casall, har løftet stangen fra jorden ca 10 cm med to kasser for at kompensere for det er det ok?? Er 192 høj så normalt skal jeg også dybt ned i knæ for at hente den.

-LaMotta

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men hvornår er det en fordel at begynde og bruge bælte og kan man hente nogle kilo på det??

NEJ, det er ikke nogen fordel med det bælte

Er det ok at bruge straps?

hvorfor dog, træn din grebs styrke (statisk hold)

De skiver vi har i centeret har en mindre radius end normalt, det er Casall, har løftet stangen fra jorden ca 10 cm med to kasser for at kompensere for det er det ok?? Er 192 høj så normalt skal jeg også dybt ned i knæ for at hente den.

ja, det er der ikke noget galt i

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Men hvornår er det en fordel at begynde og bruge bælte og kan man hente nogle kilo på det??

NEJ, det er ikke nogen fordel med det bælte

Det kommer da an på formålet. Mange løfter da lige lidt mere med bælte, muligvis pga. det psykiske aspekt, så hvis man vil løfte tungt, kan det jo være en fin hjælp :wink:
Er det ok at bruge straps?

hvorfor dog, træn din grebs styrke (statisk hold)

Men hvis ens grebsstyrke ikke er til det man dødløfter, når man eksempelvis repper tungt, er det selvfølgelig helt fint at bruge stropper. Man kan omvendt spørge, hvorfor ikke? :wink:

Hvis man vil være SL'er, skal man dog lige huske, at de ikke er tilladte til stævner herhjemme :smile:

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Men hvornår er det en fordel at begynde og bruge bælte og kan man hente nogle kilo på det??

NEJ, det er ikke nogen fordel med det bælte

Det kommer da an på formålet. Mange løfter da lige lidt mere med bælte, muligvis pga. det psykiske aspekt, så hvis man vil løfte tungt, kan det jo være en fin hjælp :wink:

Er det ok at bruge straps?

hvorfor dog, træn din grebs styrke (statisk hold)

Men hvis ens grebsstyrke ikke er til det man dødløfter, når man eksempelvis repper tungt, er det selvfølgelig helt fint at bruge bælte. Man kan omvendt spørge, hvorfor ikke? :wink:

Hvis man vil være SL'er, skal man dog lige huske, at de ikke er tilladte til stævner herhjemme :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Mener straps, ik?

Link to comment
Share on other sites

Hey Alle

Er på det sidste begyndt at dødløfte og maxede her igår, 140kg med lidt overskud, men ville ikke prøve på de 150.

Men hvornår er det en fordel at begynde og bruge bælte og kan man hente nogle kilo på det??

Er det ok at bruge straps?

De skiver vi har i centeret har en mindre radius end normalt, det er Casall, har løftet stangen fra jorden ca 10 cm med to kasser for at kompensere for det er det ok?? Er 192 høj så normalt skal jeg også dybt ned i knæ for at hente den.

-LaMotta

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis dit formål primært er at løfte mest muligt, så vil et bælte kunne give lidt flere kg på stangen.

Det er diskutabelt om det mindsker skadesrisikoen, for bæltet gør jo netop at man løfter tungere. Med samme vægt burde bæltet give mere stabilitet, men det er jo ikke en garanti imod skader.

Jeg ville aldrig bruge straps i dødløft, men hvis grebet var den begrænsende faktor i f.eks. træning af ryg eller nakke, så kunne jeg da godt finde på at bruge dem. Med magnesium (kridt) på stangen og hænderne har jeg også holdt mere vægt i hænderne end jeg nogensinde vil kunne dødløfte (selvom det kunne være fedt :bigsmile: ), så grebet er slet ikke et problem når man kører low rep dødløft.

PS

BRAVO dødløfter 300 kg uden stroppe så hvorfor skal vi andre så bruge stropper  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Bravo er på krudt, så skal vi andre også bruge krudt. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ud over at jeg synes det er en tåbelig kommentar, så er det vist heller ikke korrekt. Som jeg forstår Bravo's udtalelser, så HAR han brugt det, men går det ikke pt.

Link to comment
Share on other sites

Mener straps, ik?
Jo, det er rettet nu :smile:

MaxP.

så grebet er slet ikke et problem når man kører low rep dødløft.

Du mener, når du kører low rep, right?

Ellers er det lidt en generalisering. Nogle får grebsproblemer, andre gør ikke.

Personligt har jeg dog ikke problemer med grebet, og bruger i ø. heller ikke bælte.

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

MaxP.
så grebet er slet ikke et problem når man kører low rep dødløft.

Du mener, når du kører low rep, right?

Ellers er det lidt en generalisering. Nogle får grebsproblemer, andre gør ikke.

Personligt har jeg dog ikke problemer med grebet, og bruger i ø. heller ikke bælte.

<{POST_SNAPBACK}>

jo :bigsmile: - jeg mente når jeg selv kører dødløft

Link to comment
Share on other sites

Bruger kun straps hvis jeg kører 5 eller flere reps. Eller hvis jeg kører meget tungt - tæt på max.

Tror ikke de bliver så glade i FitnessDk hvis jeg finder bøtten med magnesium frem og begynder at svine deres pæne stang til. Godt være at techno drengene kigger lidt mærkeligt på mig.

Link to comment
Share on other sites

Bælte øger det intraabdominale tryk og kan dermed være med til at mindske belastningen på hvirvel søjlen.

Derudover kan det hjælpe med proprioceptionen.

Bæltet skal dog ikke benyttes som en krykke for at løfte vægte med dårlig teknik. Hvis man gør det er man et fjols.

Man kan vælge at bruge bæltet cyklisk. I grundtræningsperioder slert ikke, og i perioder med tunge vægte og max belastninger som en hjælp på de tungeste sæt.

Hvis man spørger enhver styrkeløfter, Vladimir Zaitzorski eller Mell Siff tror jeg ikke de er enige i Arnolds betragtninger vedrørende bæltebrug :wink:

Hvis min grebsstyrke er hæmmende faktor, hvorfor skal jeg lade det kompromitere min tunge rygtræning? Jeg bruger straps og får optimal rygtræning og laver ekstra grebstræning vedsiden af. Sikkerhedsaspektet er heller ikke at tage fejl af. En stang man er ved at tabe, fjerner fokus fra korrekt holdning og kan blive tabt/ komme til at hænge skævt.. Ikke sundt!

Straps kan være en hjælp ved reps i dødløft under visse omstændigheder: ved reps, eller for mutanter som Benedikt.

Mht. støtteudstyr handler det om at være intelligent i sin brug af det!

Bruge det som et værktøj til at optimere sikkerhed/effekt af træningen, men ikke på bekostning af at udvikle kroppens kapacitet til at modstå belastningen.

Ved mit sidste maxforsøg var grebet en faktor.. Derfor ændres min træning nu til at forbedre styrken i grebet.

Straps ryger ikke ud på mine tunge rumænske dødløft, men chins bliver til towel chins. Shrugs bliver kørt førdigt og så holdes håndvægtene for max tid.

Rows det samme. Curls bliver til zottmann curls. Opvarmningssæt i dødløft og dynamisk dag bliver med dobbelt overhåndsgreb.

Der bliver trænet bar holds.

Det er min måde at gøre det på, det fungerer for mig. Andre kan finde deres egen metode..

Link to comment
Share on other sites

Max P

der er masse af styrkeløfter der løfter uden bælte, så derfor må din konklusion om at et bælte gir noget, være personlig erfaring/gæt

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke huske at have set en eneste til DM. Men det kan da være jeg tager fejl. Her må andre der var der gerne komme ind og rette mig hvis der var noget der smuttede.

Ud over i bænkpressen så er bæltet ikke strengt nødvendigt for at få udstyret til at fungere, så det er ikke en plausibel forklaring.

Vægtløftere derimod, det er noget andet..

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Selv synes jeg det er en dum idé at bruge bælte i alle sættene, selv søger jeg at bruge det så lidt som muligt i træningen, men tager det på hvis jeg kan mærke at jeg måske ikke napper næste sæt med planlagt antal reps hvis jeg udelader det. Til maxløft bruger jeg det altid. En tommefingerregel kunne være kun at bruge det til løft over 80% af din 1RM.

At poste en masse billeder af det ene eller det andet gør det ikke mere rigtigt, faktum er at 95% løfter med bælte ved maxforsøg. Skal jeg poste 800 billeder af folk der løfter med straps og så er det pludselig det rigtigste?

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

det er muligt at max uden brug af bælte, dog bruger største delen nok bælte

Naturligvis kan man maxe uden brug af bælte, og det er heller ikke alle der får noget ud af bæltet, men dine enkelte eksempler ændrer ikke ved at langt de fleste styrkeløftere bruger bælte i dødløft og får måske 5-10kg ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger aldrig bælte, netop fordi jeg ved min teknik stinker. Arbejder på at blive bedre, og som jeg ser det vil jeg ikke kunne få noget ud af et bælte før min teknik er god.

Just my 2 cents  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Pisse smart! Man skal tilpasse det til den enkelte!

Link to comment
Share on other sites

Selv synes jeg det er en dum idé at bruge bælte i alle sættene, selv søger jeg at bruge det så lidt som muligt i træningen, men tager det på hvis jeg kan mærke at jeg måske ikke napper næste sæt med planlagt antal reps hvis jeg udelader det. Til maxløft bruger jeg det altid. En tommefingerregel kunne være kun at bruge det til løft over 80% af din 1RM.

At poste en masse billeder af det ene eller det andet gør det ikke mere rigtigt, faktum er at 95% løfter med bælte ved maxforsøg. Skal jeg poste 800 billeder af folk der løfter med straps og så er det pludselig det rigtigste?

<{POST_SNAPBACK}>

Så har du da fuldstændig missede pointen, det handler ikke om hvad der er rigtig og forkert

Det handler om at der i visse indlæg blev givet udtryk for at bælte gav nogle ex. Kilo

Billerne var sådan set bevis på at det ikke for alle, giver ekstra kilo :wink:

Men du har nok ret i at ca 95% bruger bælte ved max :smile:

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Poul<< Haha, den squatdragt du dødløfter i er da ikke gammel. Det er da en hi tech Metal dragt :wink:

Utroligt som os i OBBC synes at udstyret er gammelt når det ikke lige er allersidste nye model. Det må være udstyrssygen der har bredt sig og Hippo er smittebæren :laugh:

Ps. Ham Ralf i +125 løftede uden bælte i dødløft til DM :smile:

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share