Hvornår skal man begynde at bruge bælte?


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Mit bud er at hvis bæltet ikke giver kg er det enten fordi folk ikke kan finde ud af at bruge det, eller fordi deres svaghed ligger et andet sted.

F.eks. Istvan Arvai, der dødløfter meget tungt i 125 kg klassen, bruger ikke bælte, mit bud er at det er fordi hans midtsektion er så massiv at hans svageste led ligger andetsteds.

deadlift.jpg

Jeg benytter hermed dette billede som bevis på hvad korrekt dødløftteknik er.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Udstrssyge? Det var dig der sad og skrev opgave hjemme på computeren iført bænkprestrøje :laugh:

Udstyrsbrug er ikke en syge, det er som med kærligheden. Den kan ikke forstås før man har mærket det på sin egen krop :wub:

Inzerudstyrets grove bid.. Titans massive pop, metals bløde materiale og støtte igennem hele løftet..

Lovebites på lårene fra en squatdragt, blødende armhuler fra en inzer.

:4heart:

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg så ikke helt se hvorfor han skulle, de er jo helt ens. Hvis man er vant til at bruge de alm. vægtløfter/BB bælter føles et SL bælte lidt spøjst i starten, men det vænner man sig til, og de ER bedre. Så køb du bare uden at have prøvet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er desværre ikke selv konkurrerende styrkeløfter og har aldrig haft lovebites på lårene fra andet end mine cykelshorts om sommeren :blink: .

Dog er mine erfaringer at en massiv Core udgør det fint for bælte, når jeg løfter tungt.

I min verden er bælter bandlyst, da man ved brugen af disse overstyrer med den globale muskulatur uden at have den indre med. Dette ville jeg mene kan give en grim instabilitet med problemer med dårlig ryg i alskens former.

Efter jeg er startet på hardcore Core træning er samtlige af mine løft steget - Squat, Deadlift, Military press etc.

Mit råd ville være at kyle bæltet ud - ihvertfald til træning.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig.. takker.. Det skærer i hjertet, når jeg ser folk, der konsekvent bruger bæltet til hvert et løft.

Alle jer hardcore styrkeløftere rundt omkring - laver I egentlig noget specielt Coretræning - eller fyrer I den bare af?

- Bare ren nysgerrighed :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

kauf <--- dem der har brug for det gør - jeg selv er en af dem. Walkouts med efterfølgende kvarte squats merd tunge vægte er en fin øvelse til at hjælpe en til at være hård i torsoen. At smide nogle sidebends og nogle situps med vægt på anvender jeg også.

squat med elastikekr og kæder er også værd at prøve

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

De mest leee' jeg kender (er ikke herinde) bruger bælte til løft nær max og klarer det lettere under uden suttekluden. Det lader til at virke for dem.

Ps: Lad være med at høre på Bas/Therealhurrah/Henrik Bondtoft - Han er bare fed og slap og aner ikke hvad det handler om...

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Hey Alle

Er på det sidste begyndt at dødløfte og maxede her igår, 140kg med lidt overskud, men ville ikke prøve på de 150.

Men hvornår er det en fordel at begynde og bruge bælte og kan man hente nogle kilo på det??

Er det ok at bruge straps?

De skiver vi har i centeret har en mindre radius end normalt, det er Casall, har løftet stangen fra jorden ca 10 cm med to kasser for at kompensere for det er det ok?? Er 192 høj så normalt skal jeg også dybt ned i knæ for at hente den.

-LaMotta

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis dit formål primært er at løfte mest muligt, så vil et bælte kunne give lidt flere kg på stangen.

Det er diskutabelt om det mindsker skadesrisikoen, for bæltet gør jo netop at man løfter tungere. Med samme vægt burde bæltet give mere stabilitet, men det er jo ikke en garanti imod skader.

Jeg ville aldrig bruge straps i dødløft, men hvis grebet var den begrænsende faktor i f.eks. træning af ryg eller nakke, så kunne jeg da godt finde på at bruge dem. Med magnesium (kridt) på stangen og hænderne har jeg også holdt mere vægt i hænderne end jeg nogensinde vil kunne dødløfte (selvom det kunne være fedt :bigsmile: ), så grebet er slet ikke et problem når man kører low rep dødløft.

PS

BRAVO dødløfter 300 kg uden stroppe så hvorfor skal vi andre så bruge stropper  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Bravo er på krudt, så skal vi andre også bruge krudt. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ud over at jeg synes det er en tåbelig kommentar, så er det vist heller ikke korrekt. Som jeg forstår Bravo's udtalelser, så HAR han brugt det, men går det ikke pt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du en gang har brugt krudt, vil du altid have en fordel. Derfor er det vel ikke fornuftigt at måle sine resultater med hans. Eller synes I jeg tager fejl?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du en gang har brugt krudt, vil du altid have en fordel. Derfor er det vel ikke fornuftigt at måle sine resultater med hans. Eller synes I jeg tager fejl?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror måske du tager fejl idet jeg aldrig set nogen dokumentasjon som påviser at man har en livslang fordel hvis man engang har krudtet den. Helt sikert et interessant spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er desværre ikke selv konkurrerende styrkeløfter og har aldrig haft lovebites på lårene fra andet end mine cykelshorts om sommeren  :blink: .

Dog er mine erfaringer at en massiv Core udgør det fint for bælte, når jeg løfter tungt.

I min verden er bælter bandlyst, da man ved brugen af disse overstyrer med den globale muskulatur uden at have den indre med.  Dette ville jeg mene kan give en grim instabilitet med problemer med dårlig ryg i alskens former. 

Efter jeg er startet på hardcore Core træning er samtlige af mine løft steget - Squat, Deadlift, Military press etc.

Mit råd ville være at kyle bæltet ud - ihvertfald til træning.

<{POST_SNAPBACK}>

For en styrkeløfter er det lidt et tveægget sværd. Bruge bæltet nok til at man får de maksimale kg ud af det, og bruge det sjældent nok til at man ikke bliver afhængig af det.

Både Søren og jeg har beskrevet strategier som kan forhindre uheldige følgevirkninger af bæltebrug.

Husk dog at det ikke er påvist at bælter forårsager de problemer du beskriver!

Ud over Paul Chek, som ikke føler nogen behov for at underbygge sine teorier med videnskabelig basis. Så er der ikke mange der skælder ud på bæltebrug, med nogen form for argumentation.

Læs evt. nogle af de tråde der tidligere har været om emnet.

Jeg har bla. gravet nogle af Mell Siff's skriverier ud om emnet.

Det vil give et lidt mere afrundet billede af emnet bæltebrug.

Link to comment
Share on other sites

PtPoul:

Tak for svaret. Jeg synes at der er nogle rigtig gode diskussioner og en masse gode links i tråden omkring swissball - virkelig god tråd ca. til og med side 4.. 5 er også ok, men løber lidt ud i sandet.. eller også er jeg bare træt denne mandag aften :blush:

Jeg tager ikke diskussionen op omkring swissball og bælter op igen, da den er fint debatteret i den førnævnte tråd.

Paul CHEK vs. Mel Siff - den fik I vist også godt og grundigt kørt igennem - på en god og saglig maner - godt at se, at der kan holdes så god en tone igennem hele tråden.

Venter nu på at blive medlem af Supertraining på Yahoo, så jeg kan læse nogle af de artikler du linker til i tråden.

Takker :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jaaah, det løb vist lidt af med mig på et tidspunkt.. Anygay..

Foråbentligvis ka man lære lidt af det.

Supertraining newsgroup VAR godt. men stinker nu.

Google groups beta har vist en signup mulighed, det er mege tlettere at søge via den. Yahoo's egen søgemetode stinker max!

prøv dette link og se om du kan signe op dér :smile:http://groups-beta.google.com/group/siff-archive

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share