Runes log


RuneN
 Share

Recommended Posts

Træning 10/7

Landevejscykling

Distance: 35,1 km

Gns. puls: 139 (75%)

Max. puls: 178 (96%)

En god, men desværre alt for kort, tur. Mit knæ var nogenlunde i dag.. men ellers har det været crappy hele sidste uge. Især onsdag og torsdag, hvor det har gjort ondt bare at gå :mad:

Men jeg må bare prøve at køre flere korte ture og skippe de lange (igen) indtil videre.

Link to comment
Share on other sites

Mit knæ var nogenlunde i dag.. men ellers har det været crappy hele sidste uge. Især onsdag og torsdag, hvor det har gjort ondt bare at gå :mad:

Ouch! :cry: Så må du huske ikke at skippe knæ-øvelserne mere :nonono: :1112: Bare giv det lidt tid, det gode knæ kommer forhåbentligt tilbage igen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ouch! :cry: Så må du huske ikke at skippe knæ-øvelserne mere :nonono: :1112: Bare giv det lidt tid, det gode knæ kommer forhåbentligt tilbage igen :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har helt ret, Reem! Det vil jeg undgå at gøre :smile:

Har efterhånden lært, at det eneste der hjælper er at lytte til kroppen og køre efter det.. og så glemme alt om antal kørte km. Men det suger alligevel lidt, at jeg kunne køre 250-300 km/uge i starten af sæsonen, mens jeg nu må nøjes med omkring de 100 km/uge. Men jeg må bare spænde hjelmen :smile:

Men det har da lært mig at starte lidt mere forsigtigt op tidligt på sæsonen..

Link to comment
Share on other sites

Træning 12/7

Landevejscykling

Distance: 33,8 km

Gns. fart: 30,1 km/t

Gns. puls: 151 (82%)

Max. puls: 173 (94%)

En god tur med lidt intervaltræning. Nåede 46 km/t på en flad strækning i let modvind under et af intervallerne og var liiiidt død bagefter :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Træning 22/7

Styrketræning

Benpres - 2 x 15 reps m. 55 kg

Military press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. 12 kg

Bench press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. 16 kg

One-arm row (håndvægt) - 2 x 8 reps m. 22 kg

One-arm tricep kickback (håndvægt) - 2 x 8 reps m. 7 kg

Bicep curl (på bold m. håndvægte) - 2 x 8 reps m. 12 kg

Rotating side lifts - 2 x 20 reps m. 5 kg

Mave (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

Lænd (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

.. samt mit eget lille knæprogram.

Puny vægte, men det bliver nok bedre når teknikken er helt på plads :smile:

Landevejscykling

Distance: 34,7 km

Gns. fart: 26,8 km/t

Max. fart: 42,9 km/t

Stille rulletur dog med indlagt spurt for at komme i tørvejr under en tordenbyge :smile:

Har ikke lige fået trænet så meget som jeg gerne ville på det sidste pga. utallige aftaler. Næste uge ser dog mere lovende ud og håber at kunne følge mit program dér - og med lidt held køre træningstur med klubben 7/8.. hvis knæet altså tillader det.

Link to comment
Share on other sites

Træning 22/7

Styrketræning

Benpres - 2 x 15 reps m. 55 kg

Military press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. 12 kg

Bench press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. 16 kg

One-arm row (håndvægt) - 2 x 8 reps m. 22 kg

One-arm tricep kickback (håndvægt) - 2 x 8 reps m. 7 kg

Bicep curl (på bold m. håndvægte) - 2 x 8 reps m. 12 kg

Rotating side lifts - 2 x 20 reps m. 5 kg

Mave (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

Lænd (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

En god omgang træning, selvom det var lidt en kamp at komme op kl. 5, for at nå programmet inden job :smile:

Link to comment
Share on other sites

aftaler. Næste uge ser dog mere lovende ud og håber at kunne følge mit program dér - og med lidt held køre træningstur med klubben 7/8.. hvis knæet altså tillader det.

Faldt lige over din log, spændende med flere cykel folk og så fra Århus :4thumbup:

Køre i søndagstræning i klubben fortiden eller køre i med på marselies fortræningen? I 1900tri er vores søndags-klubtræning afløst af fortræningen, men det kan selvfølgelig have noget at gøre med det er os som står for afviklingen af løber :)

Du nævner i et tidlige indlæg noget om at RICE dit knæ, hvad er det?

/Kasper

Link to comment
Share on other sites

Faldt lige over din log, spændende med flere cykel folk og så fra Århus  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Velkommen til, Kasper :bigsmile:

Jeg er helt enig mht. cykelfolk. Kan se du også fører log.. den må have druknet blandt de utroligt mange logs, der efterhånden er her på MOL. Troede ellers jeg havde fundet alle cykel-logs'ene :smile:

Men skal da til at følge med i din - spændende mål, du har sat dig med Ironman næste år! :1356:

Køre i søndagstræning i klubben fortiden eller køre i med på marselies fortræningen? I 1900tri er vores søndags-klubtræning afløst af fortræningen, men det kan selvfølgelig have noget at gøre med det er os som står for afviklingen af løber :)
Jeg kunne næsten forestille mig, at nogen ACK-folk kører med på fortræningen, men der er stadig søndagstræning fra cykelbanen. Det var der også dengang ACK arrangerede fortræning til JP Århus Rundt, måske mest fordi ACK-medlemmer typisk ikke selv kører løbet.

Det er dog desværre et par uger siden jeg sidst har kørt med, da turene på ca. 100 km stadig er lige i overkanten, nu hvor knæet ikke er helt på toppen.

Håber dog på at kunne deltage i 100 km. til Marselisborg-cykelløbet. Det var også planen med CSC Classic, men endte desværre med 40 km-ruten pga. knæet, men det gik nu også ganske OK. Om ikke andet kan man jo tage 50 km-ruten til Marselis.

Du nævner i et tidlige indlæg noget om at RICE dit knæ, hvad er det?

Ah, kan se du også døjer med knæproblemer. Håber det løser sig hurtigt.. ved selv hvor frustrerende det er, at måtte skære ned på træningen, at skulle bruge tid på behandling osv. på grund af knæsmerter.

RICE står for Rest, Ice, Compression, Elevation. Det er dog kun de første to jeg har brugt.. dvs. at skære ned på træningen og give knæet mulighed for at hele, samt at ise knæet 15-20 min efter hvert træningpas og helst 1-2 gange om dagen, træning eller ej.

Det er egentlig en teknik til at begrænse akutte skader, men at hvile og ise er også effektivt ved knæsmerter. Jeg tror kompression og det at hæve benet over hjerte-højde er mindre effektivt. Det gælder også om at få noget blod igennem området, hvilket hjælper på helingen.

Har snart prøvet det meste: Læge, kiropraktor, to fysioterapeuter, ibuprofen, sportstape for at støtte knæet, knæbind, knævarmere, varmecreme, "kuldecreme", udstrækning, styrketræning og senest et specifikt knæprogram (se tidligere indlæg om dette).

Både kiropraktor og fysioterapeuter har været enige om, at det er begrænset hvor meget de kan gøre og har blot givet kortvarig behandling efterfulgt af instruktioner i måder at tape knæet op på. Hvile er klart noget af det vigtigste.

Skulle jeg opsummere de erfaringer jeg selv har gjort mig, så må det være noget i stil med:

Lyt til knæet og stop, når der er smerte, uanset hvad

Plej knæet, også når der ikke er smerter (udstrækning, styrketræning, isning)

Hold knæet varmt ved cykling med fx "løse ben" om sommer og lange bukser efterår/forår/vinter (kører selv med løse ben ved temperaturer under ca. 20 grader)

Isning 15-20 minutter, 1-2 gange dagligt

Der er også en masse gode råd om træning og øvelser på SportNetDoc.

Hmm, det blev da et længere indlæg om knæ som svar på et simpelt spørgsmål.. men syntes jeg lige så godt kunne opsummere min egen erfaring med fænomenet :smile:

Men nu er der jo forskel på knæsmerter og det er jo nok ikke det hele, der er nødvendigt i dit tilfælde.. men det kan jo være, du kan bruge noget af det :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Træning 22/7

Styrketræning (morgen)

Benpres - 2 x 15 reps m. 55 kg

Military press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. 12 kg

Bench press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. 16 kg

One-arm row (håndvægt) - 2 x 8 reps m. 22 kg

One-arm tricep kickback (håndvægt) - 2 x 8 reps m. 8 kg

Bicep curl (på bold m. håndvægte) - 2 x 8 reps m. 12 kg

Rotating side lifts - 2 x 20 reps m. 5 kg

Mave (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

Lænd (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

Landevejscykling (eftermiddag)

Distance: 35,0 km

Gns. fart: 31,1 km/t

God træningsdag.. fik næsten hentet en klubkammerat i horisonten på cykelturen, for lige at hilse på, men blev sat noget så grumt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Træning 30/7

Landevejscykling (eftermiddag)

Distance: 34,7 km (skal snart finde mig en ny rute :smile:)

Gns. fart: 28,5 km/t

Max. fart: 55,5 km/t

Gns. puls: 135 (73%)

Max. puls: 172 (93%)

Forholdsvist stille tur, men med enkelte indlagte intervaller

Link to comment
Share on other sites

Men skal da til at følge med i din - spændende mål, du har sat dig med Ironman næste år! :1356:

Du skal være velkommen :) - Ironman næste år skal nok blive et spændende mål, men lige nu er focus 100% på halv distancen i Silkeborg om 12 dage.

Det er dog desværre et par uger siden jeg sidst har kørt med, da turene på ca. 100 km stadig er lige i overkanten, nu hvor knæet ikke er helt på toppen.

Så skulle du køre med på Marseliesborg fortræningen, der kan man vælge at køre 50km, det er god underholdning. Skal selv køre søndag.

Hmm, det blev da et længere indlæg om knæ som svar på et simpelt spørgsmål.. men syntes jeg lige så godt kunne opsummere min egen erfaring med fænomenet :smile:

Tak for info, meget spændende. Håber du får styr på knæet.

Link to comment
Share on other sites

Træning 3/8

Styrketræning (eftermiddag)

Samme program og vægte.. udover one-arm row, der blev nuppet med +2 kg i forhold til sidst:

Benpres - 2 x 15 reps m. 55 kg

Military press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. 12 kg

Bench press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. 16 kg

One-arm row (håndvægt) - 2 x 8 reps m. 24 kg

One-arm tricep kickback (håndvægt) - 2 x 8 reps m. 8 kg

Bicep curl (på bold m. håndvægte) - 2 x 8 reps m. 12 kg

Rotating side lifts - 2 x 20 reps m. 5 kg

Mave (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

Lænd (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

Link to comment
Share on other sites

Træning 7/8

Landevejscykling (formiddag/eftermiddag)

Distance: 50,1 km

Endelig var der vejr til at køre en tur - var ude og køre sammen med en god ven igen og ikke voldsomt hurtigt. Men jeg havde også slemme tømmermænd, så det var nok meget godt :smile:

I morgen står den på styrketræning. Håber at kunne øge lidt vægtmæssigt i nogen af øvelserne.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

I morgen står den på styrketræning

Hmm, det gjorde den så ikke alligevel :dry:

Jeg har åbenbart lavet en forkert bevægelse i kampen med at få låst min cykel op.. så jeg døjer med hold i lænden. Har aldrig prøvet at have det før, men det er godt nok lettere smertefuldt.

Så nu skal jeg bare være klar på tordag, hvor jeg daffer til Skanderborg Festival :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rigtig nice cykel-træning, Rune  :cooldance: ...Får næsten lyst til at genoptage cyklingen.... :bigsmile: 

Håber ellers at du hyggede dig til Skanderborg Festival  :strat:

<{POST_SNAPBACK}>

Mange tak, Reem. Det synes jeg da næsten du skulle.. især nu hvor vejret er så godt. Hvis du ellers kan finde tid til det, nu hvor du flytter nærmere hovedlandet :smile:

Skanderborg var virkelig godt.. meget hyggeligt og en chance for at tilbringe tid med venner jeg ellers ikke ser så tit (nåja, og så drikke en masse øl og høre god musik).

Link to comment
Share on other sites

Træning 17/8

Styrketræning (eftermiddag)

Benpres - 2 x 15 reps m. 65 kg

Benpres - 2 x 10 reps m. 35 kg (single leg press)

Military press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 14 / 12 kg

Bench press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 16 / 16 kg

One-arm row (håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 24 / 22 kg

One-arm tricep kickback (håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 8 / 7 kg

Bicep curl (på bold m. håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 8 / 8 kg

Rotating side lifts - 2 x 20 reps m. 5 kg sandsæk

Mave (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

Lænd (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

Havde et møde med min instruktør, som kom med gode råd vedr. teknik og ellers lavede en enkelt ændring af mit program, så vægten nu er sat ned fra 12 kg til 8 kg for bicep curls, da han mente at teknikken var langt vigtigere end vægten. Han kunne bl.a. fortælle, at han aldrig selv havde brugt mere end 10 kg i bicep curls, selvom han havde enorme "guns" :blink:

Planen er, at holde det nuværende program næsten uændret til jeg kommer hjem fra USA igen sidst i september. Derefter har vi så et møde, hvor jeg vil få et nyt program.

Link to comment
Share on other sites

Træning 19/8

Styrketræning (eftermiddag)

Benpres - 2 x 15 reps m. 65 kg

Benpres - 2 x 10 reps m. 35 kg (single leg press)

Military press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 14 / 12 kg

Bench press (håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 16 / 16 kg

One-arm row (håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 24 / 22 kg

One-arm tricep kickback (håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 8 / 7 kg

Bicep curl (på bold m. håndvægte) - 2 x 8 reps m. hhv. 8 / 8 kg

Rotating side lifts - 2 x 20 reps m. 5 kg sandsæk

Mave (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

Lænd (på bold) - 2 x 15 reps uden vægt

En ok omgang træning, selvom det tog lidt tid fordi centeret var crowded. Tror jeg placerer styrketræningen på mandag om morgenen for at slippe for ventetiden i "rush hour".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share