MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Synes det er ret fedt, at du kan sådan nogle yoga øvelser. Det er styrke man bør misunde!

Har lige et par spørgsmål, hvordan påvirker det din træning? Hvordan påvirker det psyken, er det velvære igennem fysisk udfoldelse eller hvad? Er det så positivt for psyken som det siges? Eller er det bare myter?  :smile:

Alle kan lave yoga, det kræver hverken stor styrke eller smidighed at starte. Den eneste styrke det kræver er vel den mentale, at overvinde det ry yoga sikkert har for mange som værende en omgang tøset udstrækning.

Nu betragter jeg jo yogaen som en del af min træning, men du mener måske styrketræningen? Mit håb er jo at de småskavanker jeg har fået (måske pga styrketræningen) kan bedres af yogaen. På det punkt er der ikke sket mirakler endnu, men en forbedring er da at spore.

Jeg synes det giver øget velvære, både fysisk og psykisk - hvor meget er ikke nemt at måle, vel nærmest umuligt. Jeg ved ikke hvor positivt folk siger det er, men jeg kan da konstatere at de yogainstruktører jeg har mødt virker som både sunde og glade mennesker, så helt skidt kan det ikke være. :laugh:

Får faktisk selv lidt lyst til at prøve det. Meeeeen, det må vente et par år endnu.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Et par år???

Er alt i dit liv planlagt til mindste detalje så langt frem? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hey du!

Har lige kigget på din åbningsside og lidt hist og pist. Hvor er du cool, -det er ikke så tit jeg ser rigtige mænd der også er til yoga :cooldance:  Glæder mig til at følge med, også selv om jeg har lagt yogaen på hylden for en periode (har dog aldrig været en ørn :blush:)

Kærligste hilsner

Sally

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vist også fordi de rigtige mænd ikke rigtig dyrker Yoga.

Det gas' MaxP :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Dyrker de forkert yoga?

Nææ, Sally har skam fat i noget :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor længe har du dyrket yoga og hvorfor stoppede du?

Startede i Shambala, og fik senere arrangeret noget privatundervisning i mit firma. Efter et par måneder fik jeg et knæk i ryggen midt i en time, så voldsomt at der måtte komme 2 kiropraktorer fra naboejemdommen og hive mig ned fra den reol jeg havde grebet fat i... Ikke det smukkeske zenbuddistiske billede vel :wink:... og så var det ligesom bare det løb ud i sandet.

Nå, ikke den bedste yoga-reklame her på din log, men tror nu ikke det havde noget med yogaen at gøre :dry:

Kærligste hilsner

Sally

<{POST_SNAPBACK}>

Sikke noget skidt. Er der så kommet styr på symptomer og årsag?

Yogaen skal i samarbejde med instruktøren naturligvis være så sikker som mulig, dvs man ikke tvinges ud i stillinger man ikke er klar til og generelt ikke går længere ud i en stilling end man føler der stadig er kontrol. Stort set alle øvelser kan varieres så de gøres nemmere eller sværere.

Nu er det sengetid.

Go' nat :sleeping:

Link to comment
Share on other sites

Nææ, Sally har skam fat i noget  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var også bare pjat - jeg har prøvet Yoga een gang og det var jernhamrende hårdt, så der er respektpoint herfra, og det var endda på det tidspunkt hvor jeg var meget meget smidig - alligevel så måtte jeg melde pas flere gange under den træning.

Det eneste jeg sådan synes var lidt sjovt (og skræmmende) er regelseddelen der stod på døren - var der eet af punkterne som hed :

"Hvis du ligepludselig får en ukontrollabel lyst til at græde, så skal du bare gøre det"

Om det så er af smerte ved jeg ikke.....

Link to comment
Share on other sites

Nææ, Sally har skam fat i noget  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var også bare pjat - jeg har prøvet Yoga een gang og det var jernhamrende hårdt, så der er respektpoint herfra, og det var endda på det tidspunkt hvor jeg var meget meget smidig - alligevel så måtte jeg melde pas flere gange under den træning.

Det eneste jeg sådan synes var lidt sjovt (og skræmmende) er regelseddelen der stod på døren - var der eet af punkterne som hed :

"Hvis du ligepludselig får en ukontrollabel lyst til at græde, så skal du bare gøre det"

Om det så er af smerte ved jeg ikke.....

<{POST_SNAPBACK}>

Det nævner de skam også jævnligt herude, nemlig at yogaen åbenbart kan vække stærke og pludselige følelser - jeg har dog ikke set nogen bryde sammen i gråd endnu :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det nævner de skam også jævnligt herude, nemlig at yogaen åbenbart kan vække stærke og pludselige følelser - jeg har dog ikke set nogen bryde sammen i gråd endnu  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor er det lige at Yoga skulle kunne / kan det ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Det nævner de skam også jævnligt herude, nemlig at yogaen åbenbart kan vække stærke og pludselige følelser - jeg har dog ikke set nogen bryde sammen i gråd endnu  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor er det lige at Yoga skulle kunne / kan det ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan vist bedst besvares med et lille citat: :bigsmile:

Vores sind og krop er så nært beslægtede, at det er muligt for følelser at blive flyttet fra sindet og gemt fysisk i kroppen. Det er en smart mekanisme til at klare tingene med i en kort periode, men i det lange løb kan det være afkræftende. Yoga hjælper med at befri ophobede følelser ved at åbne kanalerne, der forbinder sindet og ånden med den fysiske krop. Man kan godt opleve voldsomme følelsesudbrud under eller efter at have udført stillinger eller åndedrætsøvelser. Tag det roligt, hvis du bliver bedrøvet, vre, bange eller endda vidunderligt glad. Det betyder, at følelser, der har ophobet sig et helt liv, bliver sluppet fri. Slap af i stilhed i afslapningsstillingen eller barnestillingen. Stærke følelser, der bliver sluppet fri under yoga-træning, går hurtigt over, og du vil føle dig frisk og ubebyrdet bagefter. Hvis du bliver ved med at opleve disse følelser, bør du søge råd hos en yoga-terapeut.
Link to comment
Share on other sites

Det kan vist bedst besvares med et lille citat:  :bigsmile:
Vores sind og krop er så nært beslægtede, at det er muligt for følelser at blive flyttet fra sindet og gemt fysisk i kroppen. Det er en smart mekanisme til at klare tingene med i en kort periode, men i det lange løb kan det være afkræftende. Yoga hjælper med at befri ophobede følelser ved at åbne kanalerne, der forbinder sindet og ånden med den fysiske krop. Man kan godt opleve voldsomme følelsesudbrud under eller efter at have udført stillinger eller åndedrætsøvelser. Tag det roligt, hvis du bliver bedrøvet, vre, bange eller endda vidunderligt glad. Det betyder, at følelser, der har ophobet sig et helt liv, bliver sluppet fri. Slap af i stilhed i afslapningsstillingen eller barnestillingen. Stærke følelser, der bliver sluppet fri under yoga-træning, går hurtigt over, og du vil føle dig frisk og ubebyrdet bagefter. Hvis du bliver ved med at opleve disse følelser, bør du søge råd hos en yoga-terapeut.

Hmmmm tror du den svada kan underbygges med lidt publikationer ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Yoga - 23-07-2005

En time med Rene, der foregik stående.

Følgende blev kørt igennem to gange - muligvis ikke præcis i denne rækkefølge:

Stræk til siden, en arm over hovedet

Stræk til siden, begge arme over hovedet

Forskellige foroverbøjninger (hænder til fødder) med ret bred benstilling, flere af dem med rotation af rygsøjlen

Trekanten

Roteret sidestræk med rotation af rygsøjlen oveni

Udstrakt ankel

Og til sidst (altså inden afslapning) 2 omgange solhilsen.

Det var lidt hårdt :bigsmile: - og ingen voldsomme følelsesudbrud.

post-1845-1122108421_thumb.jpg

post-1845-1122108430_thumb.jpg

post-1845-1122108440_thumb.jpg

post-1845-1122108455_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kan vist bedst besvares med et lille citat:  :bigsmile:

Vores sind og krop er så nært beslægtede, at det er muligt for følelser at blive flyttet fra sindet og gemt fysisk i kroppen. Det er en smart mekanisme til at klare tingene med i en kort periode, men i det lange løb kan det være afkræftende. Yoga hjælper med at befri ophobede følelser ved at åbne kanalerne, der forbinder sindet og ånden med den fysiske krop. Man kan godt opleve voldsomme følelsesudbrud under eller efter at have udført stillinger eller åndedrætsøvelser. Tag det roligt, hvis du bliver bedrøvet, vre, bange eller endda vidunderligt glad. Det betyder, at følelser, der har ophobet sig et helt liv, bliver sluppet fri. Slap af i stilhed i afslapningsstillingen eller barnestillingen. Stærke følelser, der bliver sluppet fri under yoga-træning, går hurtigt over, og du vil føle dig frisk og ubebyrdet bagefter. Hvis du bliver ved med at opleve disse følelser, bør du søge råd hos en yoga-terapeut.

Hmmmm tror du den svada kan underbygges med lidt publikationer ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, du finder næppe pubmed artikler med den slags, hvis det er det du tænker på. :wink:

Jeg kan sagtens se at den meget holistiske indpakning yoga har, kan for mange tage for meget fokus fra budskabet. Det jeg har læst om yoga skrives som om, at sådan ér tingene skruet sammen - med energicentre, -baner, forbindelsen mellem krop og sind osv osv. Problemet er at hvis det tages alt for bogstaveligt kan det godt lyde lidt tosset, så jeg læser det som en metafor og tager hvad jeg nu kan bruge af det.

Yoga er IKKE en videnskab, for som der også står i indledningen af samme bog:

"Yogaens holistiske doktriner er resultatet af mange tusind års ekspimenteren og observeren af store vismænd, indsigtsfulde guruer og almindelige mennesker som du og jeg."

Det niveau jeg laver yoga på er også det rent fysiske med fokus på øget velvære og smidighed. Fysisk velvære må også være en forudsætning for psykisk velvære.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du finder næppe pubmed artikler med den slags, hvis det er det du tænker på.  :wink:

Jeg kan sagtens se at den meget holistiske indpakning yoga har, kan for mange tage for meget fokus fra budskabet. Det jeg har læst om yoga skrives som om, at sådan ér tingene skruet sammen - med energicentre, -baner, forbindelsen mellem krop og sind osv osv. Problemet er at hvis det tages alt for bogstaveligt kan det godt lyde lidt tosset, så jeg læser det som en metafor og tager hvad jeg nu kan bruge af det.

Yoga er IKKE en videnskab, for som der også står i indledningen af samme bog:

"Yogaens holistiske doktriner er resultatet af mange tusind års ekspimenteren og observeren af store vismænd, indsigtsfulde guruer og almindelige mennesker som du og jeg."

Det niveau jeg laver yoga på er også det rent fysiske med fokus på øget velvære og smidighed. Fysisk velvære må også være en forudsætning for psykisk velvære.

<{POST_SNAPBACK}>

Kloge ord MaxP :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen "rigtig" træning idag - med mindre jeg nupper en lille omgang highrep senere i aften, men derimod en lille cykeltur er det blevet til. Ikke andet end godt 17 km i meget moderat tempo, men formålet var også mest at teste min nye sadel og min nye cykelhjelm :smile: - altså komfort-test ikke styrt test :laugh:

Sadlen var blevet beskadiget ved mit styrt i torsdags hvilket jeg først opdagede dagen efter. :sleeping: Ikke noget særligt, men jeg gider ikke køre rundt på ødelagt grej.

Jeg har i øvrigt flere gange på det seneste taget mig selv i, på vej hen til en bakke på cykel, at tænke om den nu skal tages i stående enkelt- eller mellemtakt, eller måske endda angreb. Denne tur var ingen undtagelse, hvor Geels bakke blev til en dejlig ond enkelttakt. 550 meter er der til toppen fra nordsiden og stigningsprocenten havde jeg vist hørt var omkring de 4.

Er man så miljøskadet?

Dagens lille tur bragte min ugetotal op på 200km cykling (PR :laugh: ), faktisk udelukkende transportcykling bortset fra dagens rul. Et par ture til kbh har skæppet godt i regnskabet. :smile:

Dertil har jeg lavet 5 timers yoga, 3 timers spinning og der blev vist også tid til en smule styrketræning - hele 3 gange faktisk (4 hvis jeg også får det gjort i aften) :smile:

Det er vist egentlig ikke så mærkeligt jeg synes jeg har meget at lave her i ferien :laugh:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Træning - 26-07-2005

Træning to gange i træk uden spinning, yoga eller andet ind i mellem - det er jo nærmest helt utroligt :laugh:

Opvarmning:

Solhilsner

2 omgange

Stiffarm pulldown

2 x 30 @ 30kg

Facepulls

2 x 30 @ 30kg

Planken

2 x 20-30 sek

Under min opvarmning så var der en anden gut i fri-vægtsafdelingen som så ud til at lave incline db press, forstået på den måde, at jeg så ham forsøge at løfte 24kg tre eller fire gange uden held efterfulgt af ca 1½ rep med 22kg. Tendensen fortsatte i hans andre øvelser og efter et par sæt preacher, lying triceps extensions, pushdown, dips og chins, hvor han vist på intet tidspunkt kom op på 5 nogenlunde gode reps og max 2-3 sæt af hver var han vist færdig. :wink:

Det kan næppe undre nogen at han var en skinny teenager - hvis jeg ser ham dernede igen må jeg lige prøve at give ham et skub i den rigtige retning :smile:

Træningen:

Front squat

1 x 10 @ 25kg

3 x 10 @ 40kg

Ikke det mest behagelige i verden med et sår på højre skulder (efter mit styrt), men når jeg først havde unracket stangen gjorde det intet.

Chinups

1 x 10 @ 60kg (pulldown opvarmning)

3 x 5 @ mig

1 x 9 @ mig

1 x 25 @ 40kg (pulldown)

Puha, jeg var tung i røven de første par sæt.

One arm db press

1 x 10 @ 16kg

1 x 5 @ 20kg

3 x 5 @ 24kg

1 x 10 @ 24kg

1 x 25 @ 12kg

Min stabilitet i venstre skulder er vist ved at være helt fornuftig :cooldance:

Closegrip bænkpres

1 x 10 @ 40kg

1 x 10 @ 50kg

1 x 10 @ 60kg

1 x 25 @ 30kg

God fart - der skal bare lidt mere på næste gang :blush:

Seated db curls

3 x 5 @ 22kg

1 x 8 @ 22kg

1 x 20 @ 12kg

Og så var der dømt vene-fest på mine underarme :4flex: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Synes det er ret fedt, at du kan sådan nogle yoga øvelser. Det er styrke man bør misunde!

Har lige et par spørgsmål, hvordan påvirker det din træning? Hvordan påvirker det psyken, er det velvære igennem fysisk udfoldelse eller hvad? Er det så positivt for psyken som det siges? Eller er det bare myter?  :smile:

Alle kan lave yoga, det kræver hverken stor styrke eller smidighed at starte. Den eneste styrke det kræver er vel den mentale, at overvinde det ry yoga sikkert har for mange som værende en omgang tøset udstrækning.

Nu betragter jeg jo yogaen som en del af min træning, men du mener måske styrketræningen? Mit håb er jo at de småskavanker jeg har fået (måske pga styrketræningen) kan bedres af yogaen. På det punkt er der ikke sket mirakler endnu, men en forbedring er da at spore.

Jeg synes det giver øget velvære, både fysisk og psykisk - hvor meget er ikke nemt at måle, vel nærmest umuligt. Jeg ved ikke hvor positivt folk siger det er, men jeg kan da konstatere at de yogainstruktører jeg har mødt virker som både sunde og glade mennesker, så helt skidt kan det ikke være. :laugh:

Det lyder jo utroligt godt, må jeg sige. Ville dog ønske, at jeg havde tid. Svar følger.

Får faktisk selv lidt lyst til at prøve det. Meeeeen, det må vente et par år endnu.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Et par år???

Er alt i dit liv planlagt til mindste detalje så langt frem? :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej bestemt ikke. Men jeg skal igennem 2g i min HTX uddannelse, og jeg og min klasse har, måske desværre, valgt så mange valgfag, at jeg skal gå i skole fra 8 til 16 man-tors og 8-14 fre, ydermere skal der jo laves lektier og der skal trænes, lidt venner skal der da også snakkes med (Da langt de fleste af dem ikke interesserer sig for træning, kan dette ikke klares derigennem.) Så jeg vedi kke, kan du se, at mit år bliver presset? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Yoga - 27-07-2005

En rimelig rolig time.

Programmet:

Siddende fokus på vejrtrækning

Sidebøjninger

Rotationer fra hoften, først den ene vej og så den anden vej.

Kattestræk

"Op-og-hop" opvarmning - gå på stedet, progressivt højere knæløft, hælspark, hop mm. Så blev man da varm og fik pulsen godt op.

2 omgange solhilsner

Sidestræk - én arm

Sidestræk - begge arme

Trekanten

Stående rygsøjlerotation med hoften fikseret lige frem - armene i vandret foran kroppen.

Liggende med benene lodret - statisk hold

Vrid A

Broen

Supermand

Buen / Vuggen

Barnets stilling

Siddende foroverbøjning

Afslapning

Udmærket sammensætning af øvelser faktisk til en rigtig afslapper-time - der skulle bare have været afsat 1½ time til det. Nogle af stillingerne nåede jeg vist kun at holde 3 åndedræt, og så når man ikke rigtig ind i dem. Bogen anbefaler mindst 5 endda for begyndere :wink:

post-1845-1122501614.jpg

post-1845-1122501764.jpg

Link to comment
Share on other sites

Overvejer også at prøve lidt yoga - men det skulle primært være for smidighedstræningen. Er det tiden værd - er det god smidighedstræning efter din erfaring?

Alternativet er jo at lægge sig på gulvet om aftenen derhjemme - men det gider man bare aldrig når det kommer til stykket :innocent:

Efter din egen vurdering - er du så blevet mere smidig efter at du er begyndt på yoga?

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Det skulle jeg mene. Der er dog lang vej endnu  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Lang vej til hvad? Har du et specifikt mål med smidigheden?

<{POST_SNAPBACK}>

Specifikt kan det ikke kaldes, der er bare lang vej til jeg føler mig smidig.

Men som der står i min signatur, så skal man have opmærksomheden i nuet - sådan lidt Jedi-agtigt :laugh:

Be mindful of the future, but not at the expense of the moment :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Ok men så længe det går fremad, så er det jo godt nok  :bigsmile:

Allright, må give det chancen en dag... soon..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du vil se og mærke resultater ud over den umiddelbare tilfredshed, så skal du nok mindst afsætte 2-3 gange om ugen i 2-4 uger.

Så det må nok prioriteres lidt højere end: måske, en dag, hvis jeg får tid, og har lyst, og ikke har nogen som helst andet at tage mig til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spinning - 28-07-2005

Hold da op - første spinningtime i denne uge :blush:

Jeg valgte klogt at gøre det til en enkelt, for det var egentlig planen at tage en time igen i morgen tidlig, men baseret på min "præstation" i dag og at jeg hellere vil løfte vægte, så er den plan droppet igen.

Jeg havde lånt pulsur idag, men desværre havde min sidemand (som var en kvinde :smile: ) også et Polar pulsur, så mine målinger var ikke ligefrem superstabile.

Programmet var et Mette havde tyvstjålet fra Chris MacD, tilsat sin helt egen musik og det så cirka således ud:

God solid opvarmning, siddende med stigende belastning og 3 min stående

3 x 4/2 min - de 4 min siddende højt tempo, TÅÅÅNGT, oppe omkring en 9'er på SATS-skalaen. 2 min pause/frikørsel imellem hver. Ved enden af sidste tur tror jeg nok pulsuret viste korrekt, nemlig 186 (95% af max). Ikke så ringe siddende, og efter at dømme på min vejrtrækning var jeg lige så højt de to første omgange. Man kan vel egentlig godt sige jeg var i hegnet alle tre gange, sådan løst defineret som den tilstand hvor man bagefter i mindst et halvt minut ikke kan tænke andet end bare suge ilt til sig og ens vejrtrækning i øvrigt er rigtig beskidt, som Arne så smukt formulerede det sidste torsdag. De 2 min pause var lige præcis ikke nok til at komme helt ovenpå igen :devil:

3 min frikvarter (tiltrængt)

5 min stående halvhøjt tempo med 15 sek acceleration hvert minut - damn mine domsede stænger var ikke glade for at stå op i højt tempo. På trods af det var pulsen nu godt deroppe af, og forudsat den viste rigtigt ramte jeg 191 (97% af max) på sidste acceleration.

Kort pause

5-6 minutters stående til The Blues Brothers - en enkelttakt med tempo i. Ramte en maxpuls på 235 :laugh:

2-3 siddende tempo/spurt, eller dvs det var hvad de andre kørte, for jeg var pænt flad efter TBB og så gik min venstre læg også i krampe, så jeg kunne ikke rigtig overskue en 3 min spurt. Så jeg smed noget mere belastning på og gav hvad jeg nu havde tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share