MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Yoga

Der var en vikar på ved navn Vibeke, som serverede en fin time.

Jeg lurede at hun nok lavede mest ashtanga (sjovt nok at jeg lige har haft snakket en masse om det), da alle positioner skulle holdes i X antal åndedræt, ofte 5. Det bekræftede hun også bagefter. :smile:

Men det var en rigtig god ting, fordi det bragte hele tiden fokus på åndedrættet, så man ikke "glemte" det.

Øvelsesmæssigt var der ikke noget nyt, en håndfuld stående øvelser til start og resten siddende eller liggende.

Styrketræning

Front Squat (OL-greb) (S1)

4 x 8 @ 50kg

1 x 20 @ 30kg

Den sidste især var virkelig noget der kunne få lungerne på arbejde.

Military (S1)

4 x 5 @ 50

1 x 15 @ 30kg

Closegrip bænkpres (S2)

4 x 12 @ 50kg

1 x 25 @ 30kg

Dejlig lav vægt :laugh: - der var så tilgengæld også godt med smæk på.

Barbell rows (S2)

4 x 12 @ 50kg

1 x 25 @ 30kg

Skulderhalløj

Laterals med udadrotation

2 x 20 @ 2kg

Tommelfingrene starter pegende nedaf og slutter pegende opaf og bagud.

Indadrotation

2 x 20 @ blå elastik

Udadrotation

2 x 15 @ blå elastik

Højre vandrette træk

2 x 20 @ blå elastik

Bold-træning

Min anden boldtime, denne gang med Pia Rosted som instruktør.

Den var knap så hård som den første time, men stadig hård nok. :bigsmile:

Og så er det vist også kun rimeligt at jeg ikke behøver at lave mere idag.

Link to comment
Share on other sites

Løb

Stats:

Dato: 18-09-2005 9:15

Distance: 8,8km

Tid: 50:34

Hastighed: 10,4km/t

Gns. puls: 177 (86%)

Max puls: 202 (98%)

Est. kcal: 934

Pulszoner:

70-80%: 18%

80-90%: 49%

90-100%: 33%

Hvilken fantastisk start på dagen. Det var overskyet og dryppede en lille smule af og til, men det betød intet. De første 5km var med makker, så tempoet var behersket, men intensiteten var stadig omkring 82%, og da de 5km var overstået på 31 minutter giver lidt hurtig købmandsregning at intensiteten på de sidste 4km var 92%, svarende til en puls på 189. Crazy :devil:

Godt en km fra mål ramte jeg lige pludselig runnershigh (altså tilstanden, ikke personen :laugh: ). Det varede måske kun 30 sek, men what a rush :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Core træning

done :bigsmile:

Yoga

Den stærke serie med en par additioner:

Alle positioner hold i mindst 5 åndedræt med mindre andet er nævnt.

5 x solhilsen (åndedræt så det passer til)

Hænder til fødder

Udstrakt ankel

Trekanten

Roteret sidestræk

Den nedadvendte hund

25 x nedadvendt hund / omvendt hund, dynamisk

Halvmånestilling

Siddende buk forover

Vrid C

Forsøg på lotus

Kragen

Hovedstillingen

Barnets stilling

Hjulet

Knæ til bryst

Hvilestilling

Nice :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Godt en km fra mål ramte jeg lige pludselig runnershigh (altså tilstanden, ikke personen  :laugh: ). Det varede måske kun 30 sek, men what a rush  :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Ahh hvor cool :4thumbup: Det kunne være så fedt at prøve :smile:

Link to comment
Share on other sites

J.B. -> Det kan helt sikkert anbefales, jeg ved bare ikke lige hvordan man gør :laugh: Men i de 30 sekunder eller hvor længe det nu varer, der er man uovervindelig. Det er det samme der sker af og til til spinning, der hedder det så bare spinners high. Min rekord er vist 3 eller 4 gange i samme time :cooldance:

Henning -> Hvis du med fremgang i formen mener lavere fedtprocent eller mere muskelmasse, så er det næppe noget yoga kan hjælpe mig med. Øget kropsbevisthed, øget velvære og forhåbentlig en bedre kropsholdning er de ting jeg føler det giver mig. Jeg tror også det har ændret min indstilling til træning lidt, og måske også til andre ting :wink:

Link to comment
Share on other sites

Boldtræning

1 time med Nynne som instruktør. Hun er en hård lille kvinde, men god :smile:

Til min første time på bold prøvede vi at balancere på knæ og hænder på bolden og slap evt med hænderne hvis det gik godt. Der kunne jeg nogenlunde stå på alle fire og med meget anstrengelse holde mig oprejst kun på knæ et kort øjeblik. I dag var tredje gang, og der kunne jeg uden problemer stå på alle fire, og jeg stod kun på knæ i ret lang tid, samtidig med jeg provokerede bolden, dvs bevægede mig fra side til side, svingede med arme osv. Vild fremgang :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Spinning

En "begynder"-time. Nynne var afløser for Søren i dag, den samme der havde haft bold-timen tidligere på dagen. Man kunne godt fornemme hun ikke så tit kørte begynder-timer, for den var knap så pædagogisk som Søren plejer at være. Men det var nu ok, for jeg havde bare lyst til at køre mig i hegnet.

Jeg vil ikke forsøge at gengive programmet, men vi lavede bl.a.:

- Maxtest... på en begynder-time??? :devil:

- Siddende spurter drengene mod pigerne, vi fik 3x45 sek og 1x60, pigerne 4x30. Jeg fik krampe i begge lægge 20 sek inde i første omgang :laugh: men hold godt ud, og det blev bedre og bedre.

- Teknik-kørsel, både et-bens, siddende ekstra langt tilbage, kun med fingerspidserne på styres - dog ikke alt sammen samtidig. :laugh:

Tid: 45:14 (en lidt kort time, kom sent igang)

Gns. puls: 166 (81%)

Max puls: 201 (98%)

Est. kcal: 761

Pulszoner:

70-80%: 31%

80-90%: 29%

90-100%: 25%

Yoga

Nu med meditation :bigsmile:

Jeg har nogle gange skrevet at vi ofte varmer op med åndedrætsøvelser. Det skulle nok have været åndedrætsfokus. I dag lavede vi deciderede åndedrætsøvelser, ikke at der var så meget i det, det var bare kontrolleret åndedræt i en bestemt rytme.

Meditationen gik ganske enkelt ud på at sidde så behageligt som muligt, med rank ryg, trække vejret så ubesværet det var muligt, og ellers bare give slip på alt. Det var interessant at prøve, desværre er min ryg endnu ikke til at sidde længe og stadig have det godt. Det varede 16 minutter.

Derefter hovedstand (med makker, hvis nødvendigt :wink: ) efterfulgt at barnets stilling. Imens lavede hjælperen træet.

Til sidst liggende hoftevrid med det ene ben bøjet og foden på knæet, og naturligvis afspænding.

Rene fortalte at grunden til man egentlig dyrker yoga - altså alle stillingerne, er så man kan sidde i de forskellige meditations-stillinger ubesværet. Alle burde efter hans mening meditere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu, hvor jeg sidder og tænker over det, så kan jeg faktisk ikke komme på nogen form for idræt, der er mere kællinge-agtigt end yoga. :nonono: Damn, det går ned ad bakke for vikinger som os  :laugh:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

....still haven't tried ashtanga, i see!!!

<{POST_SNAPBACK}>

:sleeping: Uanset hvordan du vender det, så er og bliver yoga sgu en tøsedisciplin. Sammenlign det fx med styrkeløft eller viking. Selvfølgelig har yoga mange gode elementer, men det kommer aldrig til at være noget du imponerer gutterne med.

partner-dog.handstand-4.jpg

71.jpg

kultur3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synes da det er probz, at du prøver lidt alsidig træning og finder noget der passer netop til dig.  :smile:

Hvis du skulle sammenligner et tungt PR kødløft, med en virkeligt lukullisk udført yoga-stilling - hvilke scorer så højest på en 10er-skala? :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg antager at "probz" er positivt ment - jeg troede dog det var synonym for problemer. :unsure:

PR's i diverse løft er, ligesom spinners/runners high, et rush, og det er fedt. En yoga-time giver noget helt andet, så det kan slet ikke sammenlignes. Det bedste måde at beskrive det er nok at PR's mm giver et spike i velvære/tilfredshed imens yoga øger det generelt, men kun lidt af gangen.

PS: Jeg var lige nødt til at slå lukullisk op, for at kunne svare fyldestgørende på dit indlæg. :laugh: Der stod i øvrigt at det (primært) var et ord brugt om måltider.

Link to comment
Share on other sites

Synes da det er probz, at du prøver lidt alsidig træning og finder noget der passer netop til dig.  :smile:

Hvis du skulle sammenligner et tungt PR kødløft, med en virkeligt lukullisk udført yoga-stilling - hvilke scorer så højest på en 10er-skala? :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg antager at "probz" er positivt ment - jeg troede dog det var synonym for problemer. :unsure:

PR's i diverse løft er, ligesom spinners/runners high, et rush, og det er fedt. En yoga-time giver noget helt andet, så det kan slet ikke sammenlignes. Det bedste måde at beskrive det er nok at PR's mm giver et spike i velvære/tilfredshed imens yoga øger det generelt, men kun lidt af gangen.

PS: Jeg var lige nødt til at slå lukullisk op, for at kunne svare fyldestgørende på dit indlæg. :laugh: Der stod i øvrigt at det (primært) var et ord brugt om måltider.

<{POST_SNAPBACK}>

Tænkte jeg nok du ville sige, netop derfor jeg krævede en skala-bedømmelse :tongue:

Jamen, jeg er bare en nar til det med sprog åbenbart :smile:

Googlede lige probz, som er en form for streetwise slang: "Props-{propps} Material items, or respect. "When I'm on top, i gets dah props""

Lukullisk bruger jeg tit i flæng, i samme manér som ekstravagant. My bad, lærer noget nyt hver dag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Yoga

Endnu en meditations-time stort set identisk med den i mandags.

Efter jeg havde lavet hovedstand hyggede de andre stadig med den, så jeg nåede lige at lave foroverbøjning, trekanten og en kriger. Utroligt nok så var jeg i trekanten længere ned end jeg nogensinde har været, faktisk nåede jeg ned med flad hånd på gulvet :cooldance: , og det var jo pga. dagens program stort set uden "normal" opvarmning.

Det er sjovt så forskelligt folk reagere på, dels at få af vide de skal lave meditation og ikke den "normale" yoga, men især når de så for af vide man skal stå op hovedet. Nogle siger helt fra, andre bliver meget skeptiske og skal vide hvad det nu er godt for (det plejer de aldrig at spørge om med de andre positioner), så er der nogle der bare meget forsigtigt forsøger sig, nogle laver lidt grin med det, måske fordi de ikke kan, og så er der dem, som tager det som en udfordring.

På trods af at Rene opfordre folk til kun at snakke hvis det er absolut nødvendigt, så er der meget gang i mundtøjet hos de fleste :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror nok hellere, at jeg ville ha' lavet en opbygning af et par enkle asana's efterfulgt af pranayama (vekslende aandredraet gennem naesen) samt kapalthi og saa slutte af med meditation eller what ever. nogle folk har brug for meditation, andre har brug for afspaending.

jeg bruger ikke selv meditation, da vinyasa princippet i ashtanga i sig selv bliver til en meditation i bevaegelse. ashtanga bygger paa nogle ret anderledes principper (8 limbs of patanjali! - google det) end hatha!

dog bruger jeg diverse teknikker fra Bihar Shcool Of Yoga (en international yoga organisation som har hovedsaede i Bihar, Indien).

Edited by exercisemadness
Link to comment
Share on other sites

jeg tror nok hellere, at jeg ville ha' lavet en opbygning af et par enkle asana's efterfulgt af pranayama (vekslende aandredraet gennem naesen) samt kapalthi og saa slutte af med meditation eller what ever. nogle folk har brug for meditation, andre har brug for afspaending.

jeg bruger ikke selv meditation, da vinyasa princippet i ashtanga i sig selv bliver til en meditation i bevaegelse. ashtanga bygger paa nogle ret anderledes principper (8 limbs of patanjali! - google det) end hatha!

dog bruger jeg diverse teknikker fra Bihar Shcool Of Yoga (en international yoga organisation som har hovedsaede i Bihar, Indien).

Det siger Rene (instruktøren) også ville være bedre for nogle, at en omgang hård yoga nedbryder "lagene", så man er mere klar op meditationen, men sagen er at vi kun har en time, og så bliver det nok lidt for presset. Programmet for hans yoga-timer er som regel meget skiftende fra uge til uge, men de 3 timer hver uge han holder i det center jeg bruger (muligvis også de andre steder) er så relativt ens.

Efter yogaen fik jeg for øvrigt lavet alle min mave- og skulderøvelser. Det tog små 30 koncentrerede minutter. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share