MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Yoga - 29-07-2005

En lille omgang yoga med mig selv som instruktør :bigsmile:

Siddende afslapning

Siddende vip fra side til side

Siddende cirkler fra hoften

Kattestræk

"Side" kattestræk - de normale kattestræk er fleksion og ekstension af rygsøjlen, disse er krumning til siden af rygsøjlen stående på alle fire

3 omgange solhilsen

Stående rygsøjle rotation med armene omkring kroppen

Stående en arms sidebøjning

Trekant

Hænder til fødder (stående foroverbøjning)

Krigeren

Hænder til fødder lidt bredere fodstilling (stående foroverbøjning) + rotation af rygsøjlen

Knæ til bryst

Afslapning

Og så fik jeg endelig mulighed for at måle min rigtige hvilepuls. Jeg har lånt et pulsur og målte i aftes min puls til 55 i hvile og liggende. Det var da ikke så dårligt, så jeg var lidt spændt på hvad den ville være her til morgen.

45 :blink::cooldance: :4thumbup: - og den var endda et kort øjeblik nede på 44, men 45 lå den stabilt på. Jeg er mildt sagt ekstremt overrasket, men jeg tror nu det er rigtig nok, for jeg kunne godt mærke at pulsen var noget under 1 gang pr sekund. Det er et godt stykke tid siden jeg har forsøgt at måle hvilepuls, men jeg kan huske at den har ligget omkring 60 eller i de højre 50'ere. Er det "normalt" at kunne sænke den så meget på de cirka 2 måneder jeg har været igang med min nye stil? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Og så fik jeg endelig mulighed for at måle min rigtige hvilepuls. Jeg har lånt et pulsur og målte i aftes min puls til 55 i hvile og liggende. Det var da ikke så dårligt, så jeg var lidt spændt på hvad den ville være her til morgen.

45    - og den var endda et kort øjeblik nede på 44, men 45 lå den stabilt på. Jeg er mildt sagt ekstremt overrasket, men jeg tror nu det er rigtig nok, for jeg kunne godt mærke at pulsen var noget under 1 gang pr sekund. Det er et godt stykke tid siden jeg har forsøgt at måle hvilepuls, men jeg kan huske at den har ligget omkring 60 eller i de højre 50'ere. Er det "normalt" at kunne sænke den så meget på de cirka 2 måneder jeg har været igang med min nye stil?

Ja, der er "normalt". Personligt ligger jeg, når jeg er i nogenlunde form på omkring de 42-45 og der kommer jeg relativt hurtigt ned. Skridtet længere ned tager for mig lidt længere og der skal jeg presse citronen lidt mere.

Nu er hvilepulsen i sig selv ikke nødvendigvis specielt interessant, men kender man sin egen krop, kan det selvfølgelig være en hjælp til at måle fremgang, overtræning osv. med!

Har du oplevet ændringer i din max puls??

Link to comment
Share on other sites

Hvad giver yoga-træningen dig helt præcist. Altså ud over større smidighed?

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Det er altså svært at svare på, ikke mindst fordi jeg altså kun har været igang 2 måneder.

Det mest konkrete jeg kan sige er nok at det er en fantastisk måde at stresse af på og bare tømme hovedet for alt og kun fokusere på vejrtrækningen og kroppen.

Som jeg ser det er en tilpas smidighedsgrad og kontakt med sin krop en forudsætning for fysisk velvære, der igen er en forudsætning for psykisk velvære.

Og så fik jeg endelig mulighed for at måle min rigtige hvilepuls. Jeg har lånt et pulsur og målte i aftes min puls til 55 i hvile og liggende. Det var da ikke så dårligt, så jeg var lidt spændt på hvad den ville være her til morgen.

45    - og den var endda et kort øjeblik nede på 44, men 45 lå den stabilt på. Jeg er mildt sagt ekstremt overrasket, men jeg tror nu det er rigtig nok, for jeg kunne godt mærke at pulsen var noget under 1 gang pr sekund. Det er et godt stykke tid siden jeg har forsøgt at måle hvilepuls, men jeg kan huske at den har ligget omkring 60 eller i de højre 50'ere. Er det "normalt" at kunne sænke den så meget på de cirka 2 måneder jeg har været igang med min nye stil?

Ja, der er "normalt". Personligt ligger jeg, når jeg er i nogenlunde form på omkring de 42-45 og der kommer jeg relativt hurtigt ned. Skridtet længere ned tager for mig lidt længere og der skal jeg presse citronen lidt mere.

Nu er hvilepulsen i sig selv ikke nødvendigvis specielt interessant, men kender man sin egen krop, kan det selvfølgelig være en hjælp til at måle fremgang, overtræning osv. med!

Har du oplevet ændringer i din max puls??

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg jo ikke testet det så præcist, og min "gamle" hvilepuls kan jeg ikke helt huske hvornår blev taget, men jeg er bare overrasket over at den kan falde så hurtigt.

Hvilepulsen i sig selv er måske ikke så interessant, men et fald i hvilepulsen betyder vel at man har øget hjertets kapacitet (slagvolumen), så det ikke behøver at slå så tit (eller man har sænket sin kropsvægt så meget at det er betydelig lettere for hjertet).

Maxpulsen har jeg kun haft mulighed for at vurdere de par gange jeg har skrevet om her for nylig, så der har jeg ikke lige mulighed for at konkludere noget.

Edit: Fandt en tråd med hvilepulser, hvor jeg i marts 2005 havde skrevet at min var 60.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Træning - 29-07-2005

Front squat

1 x 15 @ 10kg

1 x 10 @ 30kg

5 x 5 @ 50kg

Stiff arm pulldown (direkte træk)

2 x 30 @ 15kg

Facepulls (direkte træk)

2 x 30 @ 15kg

Planken

2 x 30 sek

Barbell rows

1 x 10 @ 20kg

1 x 10 @ 40kg

5 x 10 @ 50kg

1 x 25 @ 30kg

Low incline db press (så lavt en technogym bænk nu kan stå)

1 x 10 @ 20kg

5 x 10 @ 26kg

1 x 20 @ 14kg

Kragelaterals

3 x 10 @ 10kg

1 x 20 @ 5kg

DB Hammercurls

3 x 10 @ 20kg

1 x 15 @ 12kg

:devil:

ÆÆÆLSKER hammercurls

Dips

3 x 10 @ mig + 10kg

1 x 15 @ mig

En solid omgang, der nok skal kunne mærkes i morgen. Den næste uges tid står den på ferietræning, dvs. lær-selv yoga, løb og hvad jeg nu kan finde på at styrketræning og øvelser med kropsvægt.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme igen :w00t:

Og her er så hvad min ferie på Rømø indholdte af træningsmæssige indslag:

Lørdag 30-07

yoga - 1 time

Søndag 31-07

Løb

11,8km @ 1:04:00

Løbeturen var besluttet og ruten var bestemt (den viste sig dog at være længere end ventet), men pga regn blev den udskudt nogle timer. Da det så så ud til at være tørvejr kom jeg afsted. Det holdt også tørt de første ca 3 km, hvor det så begyndte af smådryppe. Ingen problem i den rigtige påklædning :bigsmile:

Godt en kilometer senere, hvor jeg i øvrigt havde solid modvind tog det til og blev decideret regn - rimelig ufedt, men jeg var ved godt mod, og der var ligesom ikke nogen argumenter for at stoppe. Det ville jo bare betyde at jeg skulle være endnu længere ude i regn og blæst og både ben og lunger kunne jo sagtens følge med. :laugh:

Det stilnede efterhånden af så de sidste 4-5 km blev tilbagelagt i småregn.

Mandag 01-08

Ingenting

Tirsdag 02-08

Yoga ca 45 min

Løb

Gentog successen og løb samme rundtur på Rømø - nu uden regn, denne gang lige 200 meter ekstra, og hvilken fantomtid :cooldance:

12km @ 0:59:40 PR

Distancen er måske lidt usikker indenfor 100-200 meter, selvom den både blev målt ud fra kort og i bil :bigsmile: , men det vil der jo altid være, så det er lidt af en milepæl at løbe over 12km/t på sådan en distance. Det var FEDT :devil:

Læggene var ellers godt ømme fra sidste tur, men efter godt 4km var de vist varme og så gik det bare derudaf. Hvor er det i øvrigt kedeligt at løbe på lige veje. Firkanten jeg løb på Rømø indbefattede bl.a. et 3,7km stykke snor-lige vej, man kunne rent faktisk se fra den ene ende til den anden. På turen her var der en tysker der cyklede runden den modsatte vej. Ham nåede jeg at hilse på 4 gange :laugh:

Onsdag 03-08

Styrketræning :4thumbup:

Dette program med sjove øvelser som Walking Lunges, Pushups, Duck Walks, Trekant-pushups, Frog leaps, Bodyweight triceps extensions, One leg deadlifts og planken. Jeg tog hele bunken bortset fra håndstand pushups - den var der ikke lige kræfter til efter 100+ pushups :laugh:

Torsdag 04-08

30 minutters udendørs go-kart. Det er sgu' hårdt :devil:

Pga nedslidte dæk, der endda punkterede på næstsidste runde og lidt for meget dødvægt ift resten blev det desværre kun til en tredjeplads. :laugh:

Fredag 05-08

Løb

En lille restitutions-aftentur.

5km @ 26:40

Efterfulgt af en solid omgang stærk/yoga - en lille halv time.

Og det var så dén ferie :bigsmile:

Jeg synes selv jeg klarede mangelen på internet ret godt, så total afhængig er jeg vist ikke, men det er tæt på. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Spinning - 08-08-2005

En begyndertime med Søren - en rigtig fornuftig kom-(roligt)-igang-efter-ferien-time. Sagt på en anden måde, så tog jeg det lidt med ro :innocent:

Det så nogenlunde sådan her ud:

Godt 10 minutters opvarmning - sådan er det jo med nye der skal instrueres, så bliver opvarmningen lidt lang.

6 minutter i moderat tempo, oppe og stå 4 gange 30 sek hver.

pause

ca 6 min teknik-træning, dvs hvor man i perioder kun må bruge et ben af gangen, 4x30 sek hver hvert ben, delt af et mellemstykke hvor man sørme måtte bruge begge ben. :cooldance:

pause

4 min siddende med stigende belastning, tempoet øget lidt ift før. Der fik jeg givet mig ok, og det var tydeligt på vejrtrækningen bagefter - dog stadig et stykke fra hegnen, men man skal jo lige igang igen.

mere pause

4 min 30/15 30/30 30/30 30/45 siddende stående - lidt højere tempo end første serie med stående.

lille pause

Et ukendt antal minutter (men kun én sang) stående/siddende makkerleg superlangsomt (så langsomt det giver mening på en spinningcykel vil jeg mene).

Man er sammen to og to, og makker 1 starter stående. Når man sætter sig (uden at tage belastning af) og man bestemmer selv hvornår, øger makker 2 belastningen og rejser sig. Og sådan kører det derudaf, og bliver tungere og tungere. Og jeg fik gjort det rigtig tungt :devil: men når det går så langsomt er det slet ikke muligt for mig at presse vejrtrækningen, hvilket instruktøren fejlagtigt fortolkede som gode ben, fordi jeg snakkede lidt med min makker ikke forfærdelig længe efter vi sluttede :blush:

Selvom jeg tog det med ro, skal det lige nævnes at vel omkring halvdelen af pauserne tog jeg stående.

En helt fornuftig time og masser af OVERSKUUU' :bigsmile:

Yoga - 08-08-2005

Med vikar på idag ved navn Mette. Hun lignede ikke en yoga-instruktør - hvordan sådan én så end ser ud :smile: , men hun ku' sit kram. Hendes stil (mest måden at tale på) var noget anderledes end de andre instruktøres. Hun talte sådan rimelig normalt pånær under afslapningen til sidst, hvor de andre snakker sådan meget afslapningsagtigt hele tiden. Det gjorde dog bestemt ikke timen mindre god.

Vi lavede vist cirka følgende:

Stående stræk til siden med armene over hovedet.

"Det lille træ" kunne man kalde denne position. Hvor et "rigtigt" træ er på et ben var dette stående på et ben og med storetåen fra den anden fod i gulvet.

Astanga-solhilsner. En lidt mere komprimeret udgave af solhilsner, hvor man hopper frem og tilbage med fødderne, når man skal fra den lodrette del til den mere vandrette og tilbage igen.

Roteret sidestræk i et par variationer - super godt stræk af haserne.

Foroverbøjning brugt som afslapning .

Trekant-stillingen.

Foroverbøjning brugt som afslapning.

Udstrakt ankel i et par variationer. Den er lidt krævende når man skal stå som på billedet uden at have den nederste arm hverken i gulvet eller på benet.

Duen i forskellige variationer. De viste, én med armene over hovedet og godt svaj bagud, og så den virkelig onde, hvor det bagerste ben bøjes, og den ene hånd har fat om anklen. Aldrig har jeg strukket forlår, hoftebøjere og balde (dog den modsatte af de andre :wink: ) SÅ effektivt, og endda på samme tid. WOW :w00t:

Den nedadvendte hund brugt som afslapning ind imellem duen.

Afslapning

Det program tog kegler, ret få, men forbandet effektive positioner. Og der kom skam også sved på panden.

post-1845-1123533461_thumb.jpg

post-1845-1123533477_thumb.jpg

post-1845-1123533488_thumb.jpg

post-1845-1123533497_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Yoga - 11-08-2005

Med Mette som instruktør.

Los programmos:

Fokus på Ujjayi-åndedræt - det sejrende åndedræt :bigsmile: - siddende i skrædderstilling. Det bruger man igennem hele programmet, så det er godt at få styr på rytmen.

Siddende rotationer fra hoften

Siddende bjerg (armene strakt over hovedet, hænderne samlet). Åbner brystet, løsner skuldrene.

Kattestræk

Barnets stilling

3 omgange "normale" solhilsner

1 omgang med lang pause i halvmånestillingen og mange gange hund/omvendt hund. Det er bare godt og det får også pulsen godt op.

Videre til stående stillinger:

Trekanten

Foroverbøjning med bred fodstilling - stræk både lige frem og til hver side.

En variation af roteret sidestræk, hvor også ryggen roteres, venstre hånd møder højre fod på gulvet, og højre arm strækkes lige op. En stilling der kræver ydmyghed.

Foroverbøjning med vandret ryg og rotation.

Liggende knæ til bryst - et af gangen.

Benet strækkes lige op i luften, det andet bøjes med foden i gulvet.

Liggende vrid/hasestræk. I positionen fra før tager man fat om storetåen med modsatte hånd, strækker det nederste ben og rotere kontrolleret over på siden, stadig med benet strakt og fat om tåen. Så ligger man faktisk i stort set samme position som den stående variation af roteret sidestræk.

Liggende sommerfugl (dog ingen basken med "vingerne")

Afslapning.

Det var godt :bigsmile:

PS: Jeg vedhæfter jævnligt billeder af nogle af positionerne, men hvis jeg skal forklare nogle stillinger yderligere eller i ikke kan finde billederne af dem, så sig endelig til. :smile:

Kommentarer om mine nogle gange ret omfattende beskrivelser af yogatimer er også meget velkomne. Læser i skidtet? :laugh:

PPS: Jeg skal vist have noget styrketræning klemt ind i tidsplanen et sted :laugh:

post-1845-1123755586_thumb.jpg

post-1845-1123755598_thumb.jpg

post-1845-1123755606_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mikrotræning - 11-08-2005

Havde lige 10 minutter inden spinning, og de skulle naturligvis bruges fornuftigt.

Low incline db press

1 x 10 @ 22kg

1 x 10 @ 28kg

1 x 10 @ 32kg

Chinups (smal UH)

1 x 10

2 x 7

Jeg har købt mig et pulsur :cooldance::w00t:

Nærmere bestemt et Sigmasport PC15 til den fantastiske pris af ca 330kr (og så lidt porto). Mit indtryk af det indtil videre efter en ½ times leg og 2 timers brug er at det er et RIGTIG godt køb. Det virker robust og menuerne er meget enkelt og logisk bygget op, så jeg havde det fuldt indstillet på ingen tid stort set uden manualos :bigsmile: Det kan ikke lave fine grafer, gemme 100 træningspas og det har vist heller ikke kodet signal. De to første ting kan jeg bestemt (indtil videre :laugh: ) leve uden, og det sidste lader ikke til at være noget problem, for det gik helt fint selvom jeg sad ved siden af folk med pulsur (en polar klods :tongue: ) på til begge timer. Til gengæld kan det registrere tid i 3 forskellige pulszoner, som jeg selv angiver, dvs. reelt 4, fordi man så kan se forskellen på totaltid og summen af tiden i zonerne. :smile:

Jeg er glad :bigsmile:

Og det skulle jo bruges til noget, det pulsur, og det kommer her.

Spinning 1 - 11-08-2005

Mette var i hopla idag - faktisk mere end hun plejer. Hun nævnte vist nok noget om en ferie en enkelt gang ELLER OTTE :laugh:

Programmet kommer sikkert i sin fulde og komplette udstrækning i Arnes log, for han var på gæstevisit idag, men jeg kan da vist nogenlunde huske det vigtigste ting:

Opvarmning, siddende med stigende belastning, derefter små stående intervaller (½-1 minut vist nok)

2 min siddende ved ukendt takt. :laugh:

5½ min stående enkelttakt.

2 min et eller andet siddende.

5 min stående enkelttakt - lidt hurtigere/tungere end før skulle jeg mene.

Så var der muligvis sneget sig en lille pause ind, men Mette-pigen var godt nok nærig med dem.

7 x 30sek siddende enkelttakt / 30 sek stående acceleration

mikro pause

7 x 30sek stående enkelttakt / 30 sek siddende acceleration

2:20 af et eller andet

2:20 med Sveistrup :4thumbup: , der også tager æren for dagens maxpuls

Og så kan jeg ikke huske hvad der ellers var, men det må der næsten have være mere, for ellers passer tiden ikke. :laugh:

Et eller andet sted ser jeg det som et tegn på at jeg gav mig ret godt, når jeg ikke kan huske hvad jeg blev udsat for.

Men lad os da tage nogle facts og hvilke facts...

Tid: 1:04

Maxpuls: 193 (98%) - max er indtil videre 196

Gns. puls: 165 (84%) :devil:

Kcal-forbrug: godt 1000 (siger uret) :devil:

Jeg kaster lige lidt håndtegn til mig selv, for det var vist meget godt kørt :cooldance:

Fik desværre ikke lige set hvordan zone-fordelingen så ud, inden anden time skulle igang. Der havde det været praktisk med hukommelse (i uret). Men det var også hektisk imellem timerne, for jeg skulle både ned og købe banan, skifte bruse, hente vand og skifte cykel :laugh:

Selve timen var ikke helt så lang, men jeg startede tiden så snart jeg var igang på cyklen, pulsen var også allerede pænt deroppeaf efter styrketræningen.

Spinning begynder/1 - 11-08-2005

Jeg kan ikke huske jeg har kørt en time så meget på autopilot som denne, men det er vel heller ikke noget man husker så godt...

Det var en mærkelig fornemmelse at føle det var hårdt, og så alligevel ikke, og jeg synes da også jeg kunne se på pulsen at den var ikke til at tvinge op på noget som helst.

Det var dog ikke mere autopilot end at den blev kørt over begynder niveau, for der var vist i hvert fald én passage, hvor jeg stod op i 5 minutters tid. Ud over det husker jeg kun den kære Birthe som afslutning, hvor jeg med mine sidste kræfter fik presset pulsen op på 182, et niveau den havde ligget på flere minutter i forrige time. :laugh:

Og de uomstridelige fakta:

Tid: 0:53

Maxpuls: 182 (93%)

Gns. puls: 145 (74%)

Kcal-forbrug: 723

Jeg var ret imponeret over at det lykkedes mig at drikke godt 4 liter vand i løbet af de to timer, hvilket jeg vil tro passer ret godt med tabet, for det er ca 1kg over morgenvægten og det skulle være rimelig normalt at den er dét højere om aftenen.

Nu er jeg også bare TRÆT :sleeping:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Styrketræning - 12-08-2005

Træning i DTU-grotten :w00t: og der var nærmest proppet med MOL'ere, Nygren, M-L, Ramius (som havde opdaget mig herinde og som jeg i øvrigt kender fra en anden sammenhæng :smile: ) og så naturligvis undertegnede.

Inden træningen havde jeg cyklet omkring 12km transportcykling med en snitpuls på 107 og et max på 145 - og jeg forsøgte bestemt ikke at køre hurtigt, men der skal ikke mere til før jeg sveder :wink:

Jeg havde naturligvis mit nye legetøj på til træningen

Front Squat

1 x 10 @ 20kg

1 x 10 @ 40kg

3 x 15 @ 50kg

Det kan mærkes de næste dage, det er jeg sikker på. :laugh:

Lidt senere kom M-L og lavede 5'ere med 100 og 110kg også i front squat. :dropjaw:

Han må snart komme i sving med en log :poking:

Jeg bemærkede naturligvis hvad pulsen var før og efter. Før lå på 90-100, efter første sæt ramte jeg ca 155 og efter de to sidste sæt 165 og 167 tror jeg det var. Squat er altså noget der rykker ved pulsen :devil:

Bænkpres

1 x 10 @ 50kg

3 x 10 @ 70kg

DB rows

1 x 10 @ 21kg

1 x 10 @ 30kg

2 x 10 @ 34kg

Military

3 x 10 @ 40kg

Chins

1 x 8 @ mig :blush:

glemte vist at lave flere sæt

Kragelaterals

2 x 10 @ 12,5kg

DB hammercurls

2 x 10 @ 20kg

Tænk at jeg har været væk så længe derfra. Selvom intensiteten idag var lav (til dels pga kæbe), så er det altså SÅ meget sjovere at kaste rundt med noget ordentligt jern og have noget solidt udstyr, og ikke TechnoGym helvede fra Impuls. Man kan få trænet der, men det er bare ikke det samme... :smile:

Pulsstats for træningen:

Gns. puls: 108

Maxpuls: 167

Tid: 1:08

Tilføjet: Pulsuret påstår for øvrigt at jeg ved sådan en omgang har forbrændt 400kcal

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Damn, mine rygstykker er fuldstændigt smadrede idag. Jeg har godt kunne mærke det når jeg bare sådan gik rundt, men nu her da jeg også trykker efter er det MEGET MEGET tydeligt.

Det kan næsten kun være de lange stående perioder til spinning, som de stabiliserende rygmuskler ikke er stærke/udholdende nok til at klare, og når erector så må overtage noget den ikke er bygget til går det sådan.

Så masser af planke, hvad jeg ellers kan finde på af rygøvelser, og så må spinningen i sig selv også hjælpe så længe det ikke overdrives, og det har jeg slet ikke tid til :laugh:

Allerede nu kan jeg forøvrigt godt mærke squatten, så det skal nok blive spas i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Yoga

En times tid med Rene.

Startede siddende og skulle ret længe bare trække vejret - ujjayi-style. Det er lidt skræmmende så hårdt det er for mig at sidde med ret ryg i skrædderstilling, men et tydeligt tegn på at mine stabiliseringsmuskler slet ikke er gode nok, som nævnt i forrige indlæg.

Siddende bjerg - armene op overhovedet, håndfladerne samlet. Sværere end man skulle tro.

Vip fra side til side

Siddende hofterotationer

Siddende foroverbøjning med strakte ben - virkelig en stilling hvor der er meget langt fra den position jeg starter i til den position jeg slutter i, hvis jeg får tid nok :smile:

Siddende foroverbøjning med et ben bøjet (det andet strakt)

Vrid C - se billede. Første gang jeg laver den, og det gik faktisk meget godt. Det var vist svært for en del at få hænderne helt rundt og samlet - ikke fordi det betyder noget hvad de andre laver, men nu mente Rene at det nok var en man skulle lave noget oftere. :wink:

Sommerfugl - siddende med fodsålerne samlet tæt på kroppen, hænderne holder på fødderne og benene vipper roligt op og ned, ligesom en sommerfugls vinger :smile:

Så ned og ligge lidt.

Knæ til bryst - et af gangen

Rotation fra side til side fra hoften med benene i 90 grader

Strakte ben lodret

Siddende V - den ondeste statiske maveøvelse jeg lige kan komme i tanke om.

Bro - både med og uden støtte (hænderne i lænden)

Kuglen - man ligger ganske enkelt rullet sammen som en kugle, knæene til brystet, armene foldet omkring benene og hovedet løftet.

Skulderstand - aka dronningen indenfor yoga, forstået som den "næst-bedste øvelse". Hvor er det vildt så meget maven arbejder

Ploven

Broen, et ben

Fisken

Hovedstanden - kongeøvelsen, første gang vi forsøger den rigtigt :w00t: Den er ikke helt nem at komme op i, så vi blev teamet op to og to, så der var en til at støtte.

Barnets stilling

Afslapning

Fik jeg det hele med - det tror jeg mere eller mindre.

Det var på mystisk vis lige sådan et program jeg havde brug for - det mystiske er at den tanke får jeg stort set efter hver yogatime :bigsmile: , og Rene fortalte at sådan havde han det faktisk også når han var på kurser og den slags. Konklusionen må være at yoga bare er godt :cooldance:

Mine stænger er for øvrigt præcis lige så ømme som jeg havde forudset, og jeg havde forudset de ville blive ret ømme :laugh:

De næste fem dage er jeg uden træningsfaciliteter, så det bliver på med løbeskoene og den kreative træningshat :4smartass:

post-1845-1123920861_thumb.jpg

post-1845-1123920955_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tilbage i den virkelige verden igen :bigsmile:

I løbet af sommerhusturen blev det til en enkelt omgang løb, for midt i ugen fik jeg noget kriller i halsen der tydede lidt på jeg var ved at blive syg, så jeg havde ikke lige lyst til mere. Det har i øvrigt kun ændret sig meget lidt, så jeg håber da lidt på at jeg slipper for noget større. Det ville IKKE være god timing.

Løb - 15-08-2005

Afsted tidlig morgen i super løbevejr, stadig med let ømme stænger fra squatten.

Det var min første løbetur med pulsuret, og det var godt nok nogle overraskende tal jeg fik på turen. Jeg kan kun gå ud fra de er rigtige, men døm selv.

Jeg sluttede af med spurt på flad vej og ramte MAAAAAAAAAAAAX :devil: (det var i hvert fald tæt op)

Distance: skudt til 6,5km efter at dømme på tempo og tid

Tid: 34:53

Maxpuls: 201 (100%)

Gns puls: 182 (90,5%)

Est. kcal: 672

Godt nok løb jeg ikke en hel time, men jeg skulle mene at jeg kunne have fortsat det tempo et stykke vej endnu, så jeg er MEGET overrasket over så høj en gennemsnitspuls jeg kan holde ved løb, når den ved min rimelig hårde spinningtime d. 11. var på 165 slag. Det var pulsen vist oppe på efter opvarmning og 10 sekunders løb :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Spinning 1

Dato: 19-08-2005 6:45 :freaked:

Instruktør: Pernille Thomsen

Puha, første gang til en ægte morgentime. Godt nok havde jeg løbet ved 9-tiden i mandags, men det her var alligevel 2 timer tidligere.

Tid: 51:31

Gns. puls: 168 (83,6%)

Max: 199 (99%)

Est. kcal: 883

Zoner:

70-80%: 27%

80-90%: 48%

90-100%: 23%

Damn, det var hårdt. Perioden fra at pulsen var kommet lidt deropaf til der skulle arbejdes rimelig hårdt var vist en smule for kort. Sidste del af opvarmningen var stående mellemtakt intervaller - bestemt ikke min livret.

Jeg forsøgte ikke at huske programmet præcist, men de store blokke var 2 progressive stigninger og 2 relativt lange blokke med korte intervaller af stående enkelttakt og siddende tempo.

Til allersidst stod den igen på siddende tempo/spurt i et tempo og en intensitet jeg tolkede som 30 sek, max 60 :wink: Efter ca 30 sek siger hun så 3 minutter endnu :devil: Mig og min sidemand var ved at falde ned at cyklen, men efter lige at være kommet over choket fik jeg faktisk kørt dem ret godt, jeg fik endda en lille smag af spinners high, havde et godt flow med lukkede øjne (det virker for mig) og ramte maxpulsen på 199 siddende :dropjaw:

Så måske er der ikke så står forskel på den puls jeg kan nå på cykel og med løbesko. Jeg tror ikke 205 er helt urealistisk :devil:

Link to comment
Share on other sites

Træning - 19-08-2005

I grotten (på første sal) featuring Soulfly, og med en usædvanlig lav lyst til træning blev der snakket så meget at soulfly overvejede at starte en syklub :laugh:

Lidt fik jeg lavet, nemlig:

Dødløft

5 x 5 @ 70kg

DAAAAAMN, det føles godt :cooldance:

Closegrip bænkpres

1 x 10 @ 50kg

3 x 10 @ 70kg

1 x 15 @ 50kg

Barbell rows

3 x 10 @ 50kg

Ab crunch machine

2 x ca 10 @ 125lbs

Den maskine rammer altså godt

(Advanced) Chest Press

1 x 5 @ 60kg

1 x 5 @ 80kg

1 x 5 @ 90kg

1 x 3 @ 100kg

Battle med soulfly om flest reps med stakken (som er de 100kg). Jeg havde den gamle "rekord" med 7 reps men viste godt at jeg ikke kunne lave så meget i dag. Men ikke nok med at jeg tabte, så nakkede han sgu' også rekorden med 9 reps. Der må intensiv træning til her :laugh:

Jeg må få lavet mig et program, så har jeg i det mindste lidt at holde mig selv op på. Måske en omgang Neanderthal No More ville være gavnligt :smile:

Link to comment
Share on other sites

PS: Jeg vedhæfter jævnligt billeder af nogle af positionerne, men hvis jeg skal forklare nogle stillinger yderligere eller i ikke kan finde billederne af dem, så sig endelig til. 

Kommentarer om mine nogle gange ret omfattende beskrivelser af yogatimer er også meget velkomne. Læser i skidtet? 

Ja, jeg læser skam altid med. Især nu, hvor jeg faktisk har forsøgt mig med solhilsnet et par gange. :innocent:

Hr. K (aka Yogi Ushamawakaya)

Link to comment
Share on other sites

YES SIR :cooldance:

Vilje og træning er hvad der skal til, og nu kan jeg faktisk (næsten) lave en ægte hovedstand - den nemmere version kaldet klovnen kan jeg allerede lave. For tryghedens skyld øvede jeg mig op af en væg, men uden at bruge den som støtte andet end i "nødstilfælde", og lige pludselig var den der :w00t:

Jeg skriver dog næsten, fordi jeg indtil videre skal have bøjet hofte for at kunne holde den nogenlunde stabilt. Det er meget tydeligt at jeg mister nærmest al kontrol og balance, når hoften strækkes, så der er stadig noget at arbejde på, men det er fedt at se konkrete fremskridt.

Hovedstanden kaldes også kongeøvelsen indenfor yoga, og den øvelse man vil få mest ud af, hvis man kun måtte lave én. :wink:

post-1845-1124666429_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tillykke med hovedstanden. :4thumbup:

Det var min første løbetur med pulsuret, og det var godt nok nogle overraskende tal jeg fik på turen. Jeg kan kun gå ud fra de er rigtige, men døm selv.Jeg sluttede af med spurt på flad vej og ramte MAAAAAAAAAAAAX  (det var i hvert fald tæt op)

Distance: skudt til 6,5km efter at dømme på tempo og tid

Tid: 34:53

Maxpuls: 201 (100%)

Gns puls: 182 (90,5%)

Est. kcal: 672

Jeg har også vildt høj gns puls når jeg løber, typisk mellem 179 og 185, og det lyder jo helt sindsygt at man kan holde den så høj en helt time feks. Til gengæld falder min puls rigtig rigtig hurtigt, så jeg bilder mig ind at det er tegn på temmelig ok form :bigsmile:

Er glad for at læse at også dit pulsur viser så høje tal, da jeg egentlig også troede at det var mit ur den var gal med.

Foresten så er det også kun ved løb jeg kan få den helt derop..

knuzz og god dag

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share