bænkprestrøje


tonny
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Vi kommenterer ikke styrkeløft på usagligt niveau. Vi "brokker" os over at udstyret hjælper (unødvendigt) meget og at meget af det kun er der for at give flere kg og ikke beskytte løfteren, hvilket jeg forstår er den oprindelige årsag til at meget af udstyret eskisterer.

Er det usagligt? Nej. Du tager fejl. Det er sagligt. Det er en klar og kontant melding- ikke nonsens, sludder eller overdrevent. Og det er jo ikke fordi vi er alene. Mange har det sådan ! Mange ser "ned" på styrkeløft og de mange kilo som man henter i trøjer. Hvorfor? Fordi det kunne fungere fint UDEN trøjer.

Så kommer argumentet "jamen i Tour de France har de også vilde cykler osv" - ja men der er det nødvendigt med cykler. Er det nødvendigt med alt det udstyr? Vægtløftere klarer sig åbenbart uden udstyr.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man har lov til at have holdninger, men i styrkeløft er reglerne som de er og det er det, der kaldes styrkeløft - det kan holdninger ikke ændre på...det er pointen fra min side.
Det er da det værste sludder der længe er skrevet. Reglerne i styrkeløft er netop gennem tiden ændret igennem holdninger. Men spørgsmålet er så om det er udstyrsfabrikanter der har bestemt - eller det vitterligt er styrkeløfterne - som mange jo påstår - der har haft noget at sige :4thumbup:

Styrkeløftreglerne er ikke statisk. Det er et spørgsmål om tid før i får flerlagstrøjer. Når det bliver svært at sætte rekorder kommer der flere lag på. Sporten handler ikke i så høj grad om indbyrdes konkurrence - men snarere om des flere kg des mere interessant det kan læses - det er ikke noget jeg siger - det er jævnfør flere styrkeløfteres udtalelser der ikke mener RAW stævner er ligeså spændende og ekstremt.

Pointen er at man måske lige skal have grundlaget iorden, hvilket i denne sammenhæng vil sige, at man er i sporten, før end man igen og igen træder på noget der har en stor betydning for andre...

Men ikke desto mindre interessant at se hvordan udstyrsløftere bruger kræfter på at nedgøre raw bænkpres.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Man har lov til at have holdninger, men i styrkeløft er reglerne som de er og det er det, der kaldes styrkeløft - det kan holdninger ikke ændre på...det er pointen fra min side.

Det er da det værste sludder der længe er skrevet. Reglerne i styrkeløft er netop gennem tiden ændret igennem holdninger. Men spørgsmålet er så om det er udstyrsfabrikanter der har bestemt - eller det vitterligt er styrkeløfterne - som mange jo påstår - der har haft noget at sige :4thumbup:

Styrkeløftreglerne er ikke statisk. Det er et spørgsmål om tid før i får flerlagstrøjer. Når det bliver svært at sætte rekorder kommer der flere lag på. Sporten handler ikke i så høj grad om indbyrdes konkurrence - men snarere om des flere kg des mere interessant det kan læses - det er ikke noget jeg siger - det er jævnfør flere styrkeløfteres udtalelser der ikke mener RAW stævner er ligeså spændende og ekstremt.

Pointen er at man måske lige skal have grundlaget iorden, hvilket i denne sammenhæng vil sige, at man er i sporten, før end man igen og igen træder på noget der har en stor betydning for andre...
Men ikke desto mindre interessant at se hvordan udstyrsløftere bruger kræfter på at nedgøre raw bænkpres.

<{POST_SNAPBACK}>

" I gamle dage " var styrkeløft en ret kedelig afære at kigge på, fordi medaljer og placeringer var faktisk afgjort på forhånd, hvis ikke der opstod en skade hos en atlet, alle vidste hvem dr var stærkest og for det meste vidste man det et halv år før et stævne. Faktisk finder jeg udstyret berigende der ud i, at flere typer løftere kan gøre sig i konkurrencen. Nogle er ret stærke i bunden og andre ikke - det er da fedt, at man alligevel kan gøre sig og uanset hvad, så skal der trods alt kræfter til.

For tyve år siden kunne jeg løfte 220 kg i raw bænkpress med en kropsvægt under 100 kg touch and go...jeg har idag et raw løft på over 200kg, så jeg kunne godt klare mig uden udstyr. Efter en ufrivillig pause på 17 år, var jeg da ganske overrasket over alt det udstyr der var kommet i sporten, men har forsøgt at forholde mig positivt til det.

Der er her på mol en styrkeliste, der er regler; raw og man ligge pænt imens man løfter, det er helt ok at bruge den som parameter for, hvem der er stærk eller stærkere, men det er også nogle andre vilkår - det er ikke styrkeløft.

Så SAS jeg har intet imod raw bænkpres, men jeg har noget imod at blive omtalt på en måde så jeg får en følelse af, at jeg snyder, vi følger de samme regler i sporten og det er ud fra de regler vi skal opfatte styrkeløft -

Link to comment
Share on other sites

LM
....på et usagligt grundlag og niveau...

jfk

:4pooh:
I rest my case...

<{POST_SNAPBACK}>

Tag det ikke så tungt. Manden lever af at sælge udstyr :wink:

Lars mikkelsen: fair nok

<{POST_SNAPBACK}>

Det dér er simpelthen for lavt. Du er simeplthen for dum at høre på. Den dag, du siger noget fornuftigt, giver jeg fanme pils til hele mol! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

LM
....på et usagligt grundlag og niveau...

jfk

:4pooh:
I rest my case...

<{POST_SNAPBACK}>

Tag det ikke så tungt. Manden lever af at sælge udstyr :wink:

Lars mikkelsen: fair nok

<{POST_SNAPBACK}>

endnu en ting du ikke er helt med på

jeg lever langt fra af at sælge udstyr

det er danmark et alt for lille land til

Også er jeg faktisk holdt som forhandler

så den kan du ikke skyde mig på

Link to comment
Share on other sites

LM
....på et usagligt grundlag og niveau...

jfk

:4pooh:
I rest my case...

<{POST_SNAPBACK}>

Tag det ikke så tungt. Manden lever af at sælge udstyr :wink:

Lars mikkelsen: fair nok

<{POST_SNAPBACK}>

Det dér er simpelthen for lavt. Du er simeplthen for dum at høre på. Den dag, du siger noget fornuftigt, giver jeg fanme pils til hele mol! :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

moos den er jeg med på

det er da en god investering

Link to comment
Share on other sites

Så kommer argumentet "jamen i Tour de France har de også vilde cykler osv" - ja men der er det nødvendigt med cykler. Er det nødvendigt med alt det udstyr? Vægtløftere klarer sig åbenbart uden udstyr.

<{POST_SNAPBACK}>

Interessant, man behøves ikke ikke den vilde havelåge med kulfiberstel og deslige for at gennemføre Touren. Diverse rekorder, herunder timerekorden, er også blevet forbedret kraftigt gennem årene. Det skyldes ikke kun bedre træningsmetoder men i høj grad også forbedret udstyr.

Ja, vægtløfterne klarer sig ganske givet fint uden udstyr. Omvendt er det ikke så ligetil(endsige umuligt) at fremstille noget udstyr der rent faktisk ville være en gevinst for dem set i forhold til løftene.

Spørgsmålet er stadig om vægtløftning klarer sig godt? Ser man globalt på sporten, så blegner den ved siden af styrkeløft, som stadig er en lille sport. Jeg er sikker på at den kommercielle støtning af sporten via Inzer, Titan, mv. har gjort sit til at sporten er vokset.

Og sådan generelt, hvis man er stærkere RAW, så burde man alt andet lige også have samme potentiale med trøje. Det er kun et spørgsmål om blive tilsvarende stærk i lockoutstyrke og træne efter det.

Link to comment
Share on other sites

Vægtløftning er nu stadigt en meget størrer sport globalt

og det vil den helt sikkert blive ved med, så længe den er olympisk diciplin

Her hjemme er der så vidt jeg ved ikke meget i vægtløftningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Vægtløftning er nu stadigt en meget størrer sport globalt

og det vil den helt sikkert blive ved med, så længe den er olympisk diciplin

Her hjemme er der så vidt jeg ved ikke meget i vægtløftningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Og? :blink: Jeg kan ikke se hvilken relevans VL har for debatten udover at de klarer sig fint uden udstyr. Om det er populært eller ej... ??? er vel ligegyldigt.

Henning> Du har ret i at PL'ing har større popularitet. Den forklaring findes nok i de helt grundlæggende forskelle mellem PL og VL. Det er også bedøvende ligegyldigt for debatten... :sleeping: Man kunne garanteret finde på udstyrsjov til VL'ere også. Stramme knæbind, lidt interessante trøjer og sådan - det burde vel kunne lade sig gøre...- de har kun et minimum på til at beskytte ledene. Ikke andet.

Og min pointe var at udstyrsræset i cykling er mere acceptabelt idet udstyret SKAL være der. Det er en nødvendighed. Det samme kan ikke siges om styrkeløft.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Det er en nødvendighed. Det samme kan ikke siges om styrkeløft.

<{POST_SNAPBACK}>

Folk har en eller anden romantisk forestilling om at styrkeløft startede med at være RAW. Det gjorde det ikke. Udstyr har altid været der, i en eller anden form. Det har bare udviklet sig ligesom cyklerne også har i cykelsport. Man kan mene at det så har taget overhånd...

jfk

Jeg ved nu ikke rigtigt. Styrkeløftsporten er meget større i USA og efterhånden også østeuropa, så jeg tror nu den er blevet større end vægtløftning, hvis vi snakker udøvere og konkurrencer.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Henning> og hvad så? Det er da ikke ensbetydende med at det behøver være der. Og udstyret i dag er vist ikke heeeelt det samme som for 40 år eller hvor mange år siden det nu er.

Link to comment
Share on other sites

Henning> og hvad så? Det er da ikke ensbetydende med at det behøver være der. Og udstyret i dag er vist ikke heeeelt det samme som for 40 år eller hvor mange år siden det nu er.

<{POST_SNAPBACK}>

Og? Cykelryttere behøves da ikke letvægtcykler for at køre cykelløb. Cyklerne er hellere ikke det samme som for 40 år siden.

Link to comment
Share on other sites

endnu en ting du ikke er helt med på

jeg lever langt fra af at sælge udstyr

det er danmark et alt for lille land til

Også er jeg faktisk holdt som forhandler

så den kan du ikke skyde mig på

Du fik svar som fortjent i henhold til dit indlæg.

Men nåjae. Det må du undskylde. Blev bare lidt forvirret. I din avatar, der hvor vi andre har vores idol eller lignende, der har du en bænkpres trøje - eller rettere sagt der reklamerer du for "Metal" sportswear som laver bænkpres trøjer - og som du har solgt, så vidt jeg ved.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

mit indlæg var som bare for at vise hvad jeg mente om debatten, hvis man kan kalde den det

ja det er korrekt at jeg HAR været forhandler af metal og en masse mere

men det er nu overdraget til inzer/titan her inden

min holdning til udstyret har altid væretden samme

også den gang jeg hentede 10 kg i en trøje

mit første stævne i trøje, løftede jeg 10 mindre en jeg havde gjort uden

Jeg har en gang i 97 stillet op uden udstyr

jeg have lavet 160 i bedst gym stil

men måtte sande at det var lidt anderledse på podiet

fik godkendt 130

tror ikke jeg ville stille op hvis der ikke var udstyr

så tror jeg ikke det have kunnet holde mig i ilden

jeg har også før hen stillet op i vægtløftning i 5 år

men syntes det blev for kedeligt i længden

så efter en pausen faldt jeg så på styrkeløften

det var meget mere mig

Link to comment
Share on other sites

Tag det ikke så tungt. Manden lever af at sælge udstyr  :wink:

:laugh::laugh: :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Er dit indlæg ikke lidt malplaceret (advarsel: retorisk spørgsmål), når JFK netop lige har redegjort for, at det ikke er tilfældet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi kommenterer ikke styrkeløft på usagligt niveau. Vi "brokker" os over at udstyret hjælper (unødvendigt) meget og at meget af det kun er der for at give flere kg og ikke beskytte løfteren, hvilket jeg forstår er den oprindelige årsag til at meget af udstyret eskisterer.

Er det usagligt? Nej. Du tager fejl. Det er sagligt. Det er en klar og kontant melding- ikke nonsens, sludder eller overdrevent. Og det er jo ikke fordi vi er alene. Mange har det sådan ! Mange ser "ned" på styrkeløft og de mange kilo som man henter i trøjer. Hvorfor? Fordi det kunne fungere fint UDEN trøjer.

<{POST_SNAPBACK}>

Og hvad så?

Er der virkelig nogen grund til at være tudefjæs/at "brokke" sig, når du ikke stiller op, endsige træner i den retning?

Løfterne må overvejende formodes at være glade for det. Hvis ikke, er de heldigvis ikke tvunget til at stille op, men kan enten vælge helt at droppe SL, eller stille op til de udstyrsfri stævner (som pt. kun består af Nordland netop pga. manglende opbakning/interesse).

Derudover er SL-sporten (som nævnt) i krafitg vækst, mens en anden styrkerelateret sportsgren som VL får det sværere og sværere.

Egentlige problemer med at have udstyr i SL-sporten er altså til at overse, så er det ikke på tide at indse, at din "saglige argumentation" (eller som Lars M. meget rammende siger det: mundlort) er ligegyldig, overflødig og ubrugelig for dem, der - modsat dig - engagerer sig i sporten? :smile:

Din "klare og kontante melding" er ligegyldig. At nogle ser ned på SL er ligegyldigt. Det siger for det første mest om dem. For det andet forhindrer det sjovt nok heller ikke den stadig større udbredelse af sporten - tværtimod.

Så kommer argumentet "jamen i Tour de France har de også vilde cykler osv" - ja men der er det nødvendigt med cykler. Er det nødvendigt med alt det udstyr? Vægtløftere klarer sig åbenbart uden udstyr.

Er det nødvendigt med de store tykke boksehandsker for at bokse? Nej, og de klarede sig jo også fint uden tidligere...

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Er dit indlæg ikke lidt malplaceret (advarsel: retorisk spørgsmål), når JFK netop lige har redegjort for, at det ikke er tilfældet?  :wink:
Advarsel: måske et retorisk svar - Nej det er det ikke, eftersom han har tjent penge på trøjerne. Selv wink :wink:
Og hvad så?

Er der virkelig nogen grund til at være tudefjæs/at "brokke" sig, når du ikke stiller op, endsige træner i den retning?

Du viser kort og simpelt at du går efter manden og ikke bolden. (Advarsel, retorik:) Bravo, godt gået.

Løfterne må overvejende formodes at være glade for det.
Og det er årsagen til man skal bruge det? Fordi nogen af løfterene er glade for det? Er DET eksistensberettigelsen? Og hvad med dem der ikke er glade for det men er tvunget for at placere nogenlunde fornuftigt ift. dem der heldigvis er bygget til udstyr og har den seneste nye fra whatever.
Hvis ikke, er de heldigvis ikke tvunget til at stille op, men kan enten vælge helt at droppe SL, eller stille op til de udstyrsfri stævner (som pt. kun består af Nordland netop pga. manglende opbakning/interesse).

Det er så tilgengæld rigtigt. Ikke desto mindre redegører vi/jeg kun hvorfor vi mener styrkeløftudstyr grænser sig til det latterlige. Og hvorfor navnet er misvisende, idet så meget af præstationen afhænger af udstyret. Jeg mener fortsat styrke er med så lidt udstyr som muligt, det mener andre også. Nogen mener dog styrke er at proppe en ultrastram dobbelt-lags trøje på og så hjælpe med at løfte vægten...

Hvor vil i sætte grænsen? Når trøjen giver 60 kg? Hvad med 100 kg (det giver de jo i USA hvis ikke mere.)

Derudover er SL-sporten (som nævnt) i krafitg vækst, mens en anden styrkerelateret sportsgren som VL får det sværere og sværere.
Derudover er VL noget HELT andet end styrkeløft. Løftene i sig selv er utrolig svære at lære, og ikke særlig interessante at kigge på (mener mange). Det er nok HER at årsagen til at vægtløftning ikke er populært er.

Og så er der helt andre kommercielle krafter på spil. Så HVAD ER DOG POINTEN i at VL og dens mangel på popularitet skal inddrages????

Er det nødvendigt med de store tykke boksehandsker for at bokse? Nej, og de klarede sig jo også fint uden tidligere...

Det gjorde de jo så rent faktisk IKKE - vi nupper lige et wink - :wink: - nogensinde hørt om smadrede hænder og alvorlige hjerneskader?

Jeg synes faktisk det er lettere komisk når folk siger "jeg bænkpressede 200 kg til stævne X" - gjorde du det? Nej. Du og din hjælpetrøje gjorde. Du gjorde ikke.

James Henderson er den mand i verden der har bænkpresset mest (medmindre der selvfølgelig er nogen der har slået hans raw rekord siden). Gene Rychlak har ikke bænket 400 kg. JFK har ikke bænket 250 kg. Rychlak + trøje har bænkpresset 400 kg. JFK + trøje har bænkpresset 250 kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk det er lettere komisk når folk siger "jeg bænkpressede 200 kg til stævne X" - gjorde du det? Nej. Du og din hjælpetrøje gjorde. Du gjorde ikke.

James Henderson er den mand i verden der har bænkpresset mest (medmindre der selvfølgelig er nogen der har slået hans raw rekord siden). Gene Rychlak har ikke bænket 400 kg. JFK har ikke bænket 250 kg. Rychlak + trøje har bænkpresset 400 kg. JFK + trøje har bænkpresset 250 kg.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes det er flot med den respekt, du viser for oventstående atleter (Ryschlak og JFK), som bruger masser af tid på at træne sig op til at blive gode til den sport de deltager i.

For husk "man kan ikke fylde mere i en kop som er fuld" :wink:

Edited by donprehn
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg kan ikke se nogen mangel på respekt. Jeg kan dog se du måske vil udfordre min påstand om at de OG deres trøjer bænkpresser x antal kilo?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk det er lettere komisk når folk siger "jeg bænkpressede 200 kg til stævne X" - gjorde du det? Nej. Du og din hjælpetrøje gjorde. Du gjorde ikke.

James Henderson er den mand i verden der har bænkpresset mest (medmindre der selvfølgelig er nogen der har slået hans raw rekord siden). Gene Rychlak har ikke bænket 400 kg. JFK har ikke bænket 250 kg. Rychlak + trøje har bænkpresset 400 kg. JFK + trøje har bænkpresset 250 kg.

<{POST_SNAPBACK}>

Hendersons RAW-rekord er forlængst slået af Scott Mendelsohn, som iøvrigt er en af de allerbedste trøjeløftere i WPO. :wink:

Og selvfølglig har JFK bænket 250 under de regler der nu engang er i IPF, og Rychlak har bænket +400 under de regler der er i WPO. Faktum er at en trøje aldrig har løftet et eneste kilo uden at sidde på en løfter der formår at bruge denne rent teknisk. Og husk så lige på at 99% af de løft du ser rundt omkring i centrerne aldrig ville blive godkendt til et stævne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share