Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

Ja, saa er det nok en meget god ide at holde lidt igen med kb'en i denne uge. Held og lykke og tak for raad til loebe program. Og du har ret... Det bliver nok lidt haardt, men den tid den sorg. Jeg troede egentlig du skulle til london i naeste weekend??

Waits -- Tager til London den 10. november, så jeg kan lige nå begge dele :wink: - og så kan jeg restitutionsløbe i Hyde Park :bigsmile:

Sålænge du ikke bliver skadet, så er det jo ikke for hårdt :tongue:

Velkommen til Christian MN :smile: Kan godt mærke at kb kræver lidt træning i at balancere 'bowlingkuglen med håndtag' :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Træning tirsdag

ca 12 km løb - gns puls 156.

Havde fornemmelsen af et meget godt tempo i forhold til min puls som forholdt sig forholdsvis lavt det meste af turen. Min krop opfører sig ikke helt som den plejer, men jeg tror jeg har ramt en eller anden form for plateau, hvor min kondition måske er løbet lidt foran resten af kroppen :blink: Jeg har ikke fornemmelsen af at være overtrænet, for det kunne jo i princippet også være en mulig forklaring...Jeg skulle nok snart tage min hvilepuls for at få en status...Det er sjældent jeg får målt den, for jeg bryder mig ikke om at sove med pulsmåler, fordi den generer når jeg ligger på maven. Og jeg har ikke mental kapacitet til at huske at tage min puls 'manuelt' lige når jeg vågner :tongue:

Jeg skal også til at ryste posen på kostsiden - har fået alt for mange nutella-madder, skumfiduser og chokolade og for lidt grøntsager og kød på det seneste :nono:

Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag

ca 9 km løb - gns puls 147

kettlebell 8 kg:

one arm swings:

4x10/10 - uden pause mellem håndskift

goodmorning stretch:

2x8

Forsøgte mig med windmill, men den virker helt skæv i forhold til min motorik, som ellers ikke plejer at være specielt dårlig :blink: Er der nogen speciel fidus i at bøje det ene ben og strække det andet? Og så er der noget med det at hænge i hoften, som passer mig dårligt. Jeg tror jeg ville føle at den passede mig bedre, hvis jeg enten kunne strække eller bøje begge ben. Jeg prøver mig lidt frem uden kb og ser hvordan det går...

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag

Løb ca 11 km - gns puls 155. Maks puls i dagens løb var 170 - jeg synes nok at jeg holdt et meget godt tempo noget af tiden. Ugen op til marathon løber jeg bare som det passer kroppen - jeg holder mig igang men overanstrenger mig ikke :wink:

Det var en fin tur, men er du vimmer et skodvejr :4ranting: - heftig regn og blæst. Håber virkelig ikke på sådan et marathonvejr på søndag - så bliver det nogle meget lange 42 km...

KB 8 kg

one arm swings 4x10/10 - uden pause mellem håndskift

snatch 1x5/5

'lav' windmill 2x5/5

Enarms-strækninger på køkkenbord 3x5/5

Jeg skulle lige prøve snatch...Jeg tror et par ridehandsker vil være gode at have på til den øvelse; dels får man ikke vabler i hænderne, og så tror jeg at gummidupperne i handskerne giver et godt greb, så man måske bedre kan nå at tage farten af den, før den smadrer ned på underarmen :tongue: Så jeg må omgående ud at købe et par ridehandsker!

Efter råd fra ChristianMN prøvede jeg lav windmill - dvs kb i den hånd, der vender ned mod gulvet - og det virker som en god måde at lave dem på indtil jeg får bedre styr på motorikken :chicken:

Jeg forsøger mig med enarms-strækninger igen...Jeg har i en dunkel fortid været i stand til at lave dem 'rigtigt' - dvs med både fødder og hånd i gulvet, og jeg har en erindring om, at der var ret meget teknik i det. Vil gerne kunne lave dem ordentligt igen - mest fordi det ser ret blæret ud at kunne lave dem rent :tongue:

Kan allerede mærke, at KB-træning er noget for mig :smile: - og det er især noget for mig, at det føles som effektiv styrketræning i forhold til den tid, man skal bruge på det :tongue: Jeg vil gerne have en allround styrke, men har svært ved at bruge en masse tid i et motionscenter, fordi jeg tidsmæssigt hellere vil prioritere at øge løbemængden. Og jeg kan (desværre) ikke leve af at træne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle lige prøve snatch...Jeg tror et par ridehandsker vil være gode at have på til den øvelse; dels får man ikke vabler i hænderne, og så tror jeg at gummidupperne i handskerne giver et godt greb, så man måske bedre kan nå at tage farten af den, før den smadrer ned på underarmen Så jeg må omgående ud at købe et par ridehandsker!

Nu blander jeg mig igen, men jeg tror ikke handsker med gummidupper er en god idé - bell'en skal kunne rotere frit i hånden, og du skal ikke proeve et tage farten af bell'en med dit greb - det er derfor den smadrer underarmen. Det er måske lidt ulogiskt, men loesningen på oemme underarme er oftest mere fart på både armen og kb'en ...

Link to comment
Share on other sites

Nu blander jeg mig igen, men jeg tror ikke handsker med gummidupper er en god idé - bell'en skal kunne rotere frit i hånden, og du skal ikke proeve et tage farten af bell'en med dit greb - det er derfor den smadrer underarmen. Det er måske lidt ulogiskt, men loesningen på oemme underarme er oftest mere fart på både armen og kb'en ...

Helt enig, og så at prøve at komme "ned under den" når den tipper rundt, så den ikke slår ind på armen

Link to comment
Share on other sites

Hvad betyder det? Indebærer det et 'knæk' i armen eller i håndleddet?

Der er hovedsageligt to teknikker i kb snatch - GS stilen og RKC stilen. RKC stilen er den Waits henviser til, hvor du boejer armen let (i albuen) når bell'en er nået omkring oejenhoejde og derefter straekker den igen ved at "slå igennem". Derved roterer kb'en i en elegant bue op over hånden og lander på underarmen. I GS stilen roterer man KB'en rundt om armen, hvorved range of motion bliver kortere og bevaegelsen mere effektiv (du kan se GS stilen her: GS snatch)

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag

Løb ca 11 km - gns puls 155. Maks puls i dagens løb var 170 - jeg synes nok at jeg holdt et meget godt tempo noget af tiden. Ugen op til marathon løber jeg bare som det passer kroppen - jeg holder mig igang men overanstrenger mig ikke :wink:

Det var en fin tur, men er du vimmer et skodvejr :4ranting: - heftig regn og blæst. Håber virkelig ikke på sådan et marathonvejr på søndag - så bliver det nogle meget lange 42 km...

--cut--

Hvis vejret "holder" kan regntøj godt betale sig til 42,2 km..... :wink:

Yzer

Link to comment
Share on other sites

Bare hun ikke fjerner den søde tand :tongue:

:crybaby::crybaby: Hvis man har trukket nitten og har tendens til betændelse i tandkødet, så skal man dels gå til tandlægen hele tiden (hver 3. måned, og det er tit!) og til gengæld gør det pisse-ondt at få renset tænder :crybaby: Så jeg var så fokuseret på at klamre mig til tandlægestolen at jeg helt glemte den søde tand :tongue: Det er ikke sjovt at være mig, kan I nok forstå :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag

Hyggeløbetur på ca 7 km - gns puls 158.

Opvarmning til søndagens strabadser, og i dag havde jeg rimeligt gode ben, så jeg håber det bedste for i morgen også :4thumbup: Jeg håber dog at vejret holder sig på den forholdsvis tørre side i morgen ellers skal det få med mig at bestille :4ranting: Jeg håber det bliver et godt løb i morgen, og når man bor i København og er mest vant til parker og lignende grønne områder bliver det da helt rart at løbe hele 42 km i skov :bigsmile:

Velkommen til DBM :bigsmile: Håber der kommer fart over min kb-træning her over vinteren :cooldance:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøger mig med enarms-strækninger igen...Jeg har i en dunkel fortid været i stand til at lave dem 'rigtigt' - dvs med både fødder og hånd i gulvet, og jeg har en erindring om, at der var ret meget teknik i det. Vil gerne kunne lave dem ordentligt igen - mest fordi det ser ret blæret ud at kunne lave dem rent :tongue:

Kan allerede mærke, at KB-træning er noget for mig :smile: - og det er især noget for mig, at det føles som effektiv styrketræning i forhold til den tid, man skal bruge på det :tongue: Jeg vil gerne have en allround styrke, men har svært ved at bruge en masse tid i et motionscenter, fordi jeg tidsmæssigt hellere vil prioritere at øge løbemængden. Og jeg kan (desværre) ikke leve af at træne.

Fed træning! De der armstrækkere kæmper jeg også med for tiden, og jeg tror du har ret i det med teknikken. Jeg har dog også styrkeprobs i ve. arm især. Jeg tager dem så fra et højere udgangspunkt end gulvet, er lige gået fra køkkenbord til skrivebord :tongue:

Og jo, KB træning er meget effektivt :smile: Centeret har overhovedet ikke set mig siden jeg købte 12'eren. En 16'er er på vej :wub:

Link to comment
Share on other sites

Fed træning! De der armstrækkere kæmper jeg også med for tiden, og jeg tror du har ret i det med teknikken. Jeg har dog også styrkeprobs i ve. arm især. Jeg tager dem så fra et højere udgangspunkt end gulvet, er lige gået fra køkkenbord til skrivebord :tongue:

Og jo, KB træning er meget effektivt :smile: Centeret har overhovedet ikke set mig siden jeg købte 12'eren. En 16'er er på vej :wub:

Har bemærket i din log, at der ikke er så meget 'centeraktivitet' siden kb'en blev introduceret :bigsmile: Venter mig meget af kb-træningen...jeg venter i hvert fald at få styrketrænet når jeg kan overstå det på 10 minutter efter løbeturen og ikke skal bruger timer i centret :tongue: . Less is more som man siger...

Jeg har også tænkt at arbejde mig ned fra højt til mindre højt udgangspunkt i enarmsstrækkerne - pt. er det køkkenbord og på et tidspunkt rammer jeg vel gulvet :tongue: Det vil måske være en god målsætning at kunne lave dem ordentligt nytårsaften :tongue: Enarmsstrække i stiletter og lang kjole ville da være god stil :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag

42,195 km i Store Dyrehave ved Hillerød gns puls 160 (er nu ikke helt sikker på at det er helt pålidelige data, da der er registreret en makspuls på 219 :blink: - og det stemmer ikke med min krop).

Det endte med en dårlig tid - omkring 4.12 - og jeg havde det ikke ligefrem storartet under løbet. Ruten var en smule mere kuperet end jeg havde regnet med, men jeg tror nu ikke det var det, der var ved at slå benene væk under mig. Havde faktisk mest af alt fornemmelsen, at jeg psykisk var ude af form - samt periodisk tilbagevendende kvalme fra 27-28 km og til mål. Nu tror jeg heller ikke jeg skal løbe flere marathons i år - kan godt mærke at hyppigheden (4 løb på 6 måneder)trækker farten ud af benene på mig. I dag løb jeg fx over 20 min langsommere end jeg gjorde ved cph marathon i maj. Hvis man ser bort fra bjergmarathon'et i Schweiz har jeg faktisk aldrig løbet dårligere end jeg gjorde i dag :newtongue:

Desuden har jeg altid fornemmelsen at min puls ved en given fart er højere end under træning - andre der har samme erfaring? Nogle gange kan det være nervøsitet (det var ikke tilfældet i dag), og ellers har jeg en tese om, at det er fordi jeg dagen før løbet har spist flere kulhydrater end jeg ellers ville gøre...kan det overhovedet passe? :blink:

Nå men pyt med det - jeg er nu en erfaring rigere, og ved hvordan det føles når viljen til at gennemføre (næsten) sætter ud :wink:

Link to comment
Share on other sites

tillykke med det, selvom det selvfølgelig aldrig er fedt når man ikke får så god en tid som man havde forventet... men 4 marathons indenfor så kort tid er nu også et hårdt program... Det er udner alle omstændigheder god at få lidt km i benene... Så helt spildt er det jo ikke.

Jeg prøvede også i løbet af sommeren at få en ordentlig en over psyken, og det gør jo forhåbentlig en stærkere, men det gør det jo ikke mere sjovt når man sidder midt i det.

mht. puls, så ved jeg ikke hvorfor det kan være, men jeg har nu også uret mistænkt for til tider ikke at måle helt rigtig. jeg har prøvet lignende hvor jeg lå på 243 igennem et minut. men så rettede jeg lidt til og så var den nede igen...

Nå men tillykke med det alligevel

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med et (vel)overstået løb. Der er ikke noget at sige til, hvis du er lidt træt. 4 løb på 6 måneder er hård kost. Som du selv er inde på, er det højest sandsynligt derfor, at du ikke løber så stærkt som ventet.

Nå men, nu har du vel en god lang vinter til at komme dig i..... :dry: Hvornår har du planlagt at skulle løbe maraton næste gang?

Yzer

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med et (vel)overstået løb. Der er ikke noget at sige til, hvis du er lidt træt. 4 løb på 6 måneder er hård kost. Som du selv er inde på, er det højest sandsynligt derfor, at du ikke løber så stærkt som ventet.

Nå men, nu har du vel en god lang vinter til at komme dig i..... :dry: Hvornår har du planlagt at skulle løbe maraton næste gang?

Yzer

Jeg tror at det næste marathon bliver i foråret næste år - cph er dejligt nemt for mig, fordi jeg kan cykle til start, men det har jeg løbet 3 gange nu, og selvom det er hyggeligt, fordi jeg som regel møder mennesker jegi ikke plejer at se, synes jeg nok efterhånden at jeg har set turen ud omkring Vestre kirkegård :sleeping: Så jeg overvejer om det skal være Hamburg i stedet for - det er vidst i april måned.

Jeg tror ligeså meget det gik mig på, at jeg følte mig psykisk ude af form i går...Havde jeg passeret min egen gadedør var jeg løbet ind og drikke varm cacao lige omkring de 30 km :wink: Jeg føler mig heller ikke helt mast i dag, selvom jeg er noget stiv i ben og ryg.

Er cph dit næste marathon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det næste marathon bliver i foråret næste år - cph er dejligt nemt for mig, fordi jeg kan cykle til start, men det har jeg løbet 3 gange nu, og selvom det er hyggeligt, fordi jeg som regel møder mennesker jegi ikke plejer at se, synes jeg nok efterhånden at jeg har set turen ud omkring Vestre kirkegård :sleeping: Så jeg overvejer om det skal være Hamburg i stedet for - det er vidst i april måned.

Jeg tror ligeså meget det gik mig på, at jeg følte mig psykisk ude af form i går...Havde jeg passeret min egen gadedør var jeg løbet ind og drikke varm cacao lige omkring de 30 km :wink: Jeg føler mig heller ikke helt mast i dag, selvom jeg er noget stiv i ben og ryg.

Er cph dit næste marathon?

Yeps..det er det næste. :devil: Men jeg løber også kun to stk. om året.... :w00t:

Yzer

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag

ca 9 km restitutionsløb - gns puls 140 :4crutches:

enarmsstrækkere fra køkkenbord:

1x10/10

1x8/8

1x5/5

At min puls på løbeturen kom over 140 skyldes vidst kun at jeg af og til havde modvind :tongue: Jeg er lidt stiv i benene, men ellers arter de sig alt andet lige meget pænt.

Fra min mere personlige erhvervssituation skal jeg da ikke undlade at nævne, at jeg er pissed off :mad: Jeg har en plan om at skulle skrive en ErhvervsPhD, hvilket kræver en samarbejdsvirksomhed, som jeg næsten troede jeg havde landet. Så springer den f...... lige før målstregen :4ranting: Og det er altså en beslutning den har været måneder om at træffe - ærligt livet må da være for kort til bureaukrati og lange beslutningsprocesser! Det er meget spøjst at sidde i en situation, hvor man har politisk medvind (det vrimler med artikler om at Danmark har for få forskere og skal satse på erhvervsrelateret forskning), og så strander man alligevel i en lang og besværlig proces. Det kunne være jeg skulle konvertere mit projekt til et konsulentprojekt og sælge det til den tidobbelte pris :4signme: : Sjovt nok kan mange virksomheder godt forholde sig til at betale konsulenter 1000-2000 kr/time, men et forsknings- og udviklingsprojekt, hvor de har tilknyttet en forsker (som er delvis betalt af Videnskabsministeriet) i 3 år og får belyst et tema, der er specifikt relevant for dem, er åbenbart en meget større og helt anden beslutning :confused:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share