Razzia afslører ulovlige kosttilskud !


EverLast
 Share

Recommended Posts

Det er hårdt arbejde at få store muskler, så kosttilskud med ekstra proteiner er populære. Men nu viser en razzia, at mange produkter er ulovlige. Fødevarestyrelsen kontrollerede omkring 150 produkter og blandt dem fandt man 55 ulovlige produkter.

Jeg har aldrig set noget lignende. Det flyder med ulovlige produkter hos grossisterne og på internettet er det svært at finde bare ét lovligt produkt, siger Iben Brinkland fra Fødevarestyrelsens kosttilskudsgruppe til TV AVISEN.

Fødevarestyrelsen opfordrer nu forbrugerne til at tænke sig om. Der er sjældent dokumentation for at kosttilskud holder hvad de lover.

Der er ingen garanti for at få større muskler og mere udholdenhed, så Fødevarestyrelsen anbefaler i stedet at man spiser varieret og drikker masser af vand.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.j...rticleID=263622

Liste over godkendte produkter

EDIT: havde måske været lidt mere interresant at have listen over ikke-godkendte produkter.... :dry:

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Det er hårdt arbejde at få store muskler, så kosttilskud med ekstra proteiner er populære. Men nu viser en razzia, at mange produkter er ulovlige. Fødevarestyrelsen kontrollerede omkring 150 produkter og blandt dem fandt man 55 ulovlige produkter.

Jeg har aldrig set noget lignende. Det flyder med ulovlige produkter hos grossisterne og på internettet er det svært at finde bare ét lovligt produkt, siger Iben Brinkland fra Fødevarestyrelsens kosttilskudsgruppe til TV AVISEN.

Fødevarestyrelsen opfordrer nu forbrugerne til at tænke sig om. Der er sjældent dokumentation for at kosttilskud holder hvad de lover.

Der er ingen garanti for at få større muskler og mere udholdenhed, så Fødevarestyrelsen anbefaler i stedet at man spiser varieret og drikker masser af vand.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.j...rticleID=263622

Liste over godkendte produkter

EDIT: havde måske været lidt mere interresant at have listen over ikke-godkendte produkter.... :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel for fanden flere produkter der er lovlige i Danmark ud over dem på den liste ? Hvis ikke - så er 99.99% af de produkter der findes i handlen i danmark ulovlige - giver da ingen mening... :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel for fanden flere produkter der er lovlige i Danmark ud over dem på den liste ? Hvis ikke - så er 99.99% af de produkter der findes i handlen i danmark ulovlige - giver da ingen mening... :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

nææh.. jeg har for første gang i forgårs købt 5 kg. Dog står producenten under lovlige produkter under KREATIN, så satser på at det jeg har købt også er godkendt. Ellers er det sq bitter ass :)

/jimmy

Edited by Elvine
Link to comment
Share on other sites

Eh det var dog utroligt :blink:

Det er dog lidt irriterende at de ikke siger til hvert produkt hvad det er som gør lige det produkt ulovligt.

Det ville være godt med lidt mere detaljer her, men det er nok for meget at forvente.

:confused:

Link to comment
Share on other sites

Det er dog lidt irriterende at de ikke siger til hvert produkt hvad det er som gør lige det produkt ulovligt.

Det ville være godt med lidt mere detaljer her, men det er nok for meget at forvente

Jeg er enig. Synes det virker besynderligt at gå frem med en lsite over en masse produkter der ikke er godkendt uden at skrive HVORFOR de ikke er godkendt. Er der skadelige stoffer i eller mangler produktet bare en etiket... Det virker sq weird. Så ja.. de kunne godt skrive lidt mere i detaljer.

Det er jo ikke ULOVLIGT som sådan :)

Det er jo bare ikke godkendt pga et eller andet som vi ikke kan finde ud af hvad er :sneaky2:

/Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Den danske lovgivning på området er så vidt jeg er orienteret verdens absolut med restriktive. Man må faktisk meget, meget få ting som producent af kosttilskud.

Fx. må man ikke blande sukker i kreatin, L-glutamin er også no-go, taurin, ala, BCAA'er, flydenden aminosyrer, produkter tilsat vitaminer og mineraler, og listen er alenlang.

Grunden skal måske findes er sted imellem statsformynderi og som en anden nævner at fødevarestyrelsen skal opretholde sig selv som institution.

Fx. må der overhovedet ikke være taurin i drikkevarer og grænsen for koffein går ved 150 mg. per liter så vidt jeg lige husker. Danskere er altså det eneste folkefærd i verden der tager skade af tilsætningstoffer af denne art., for selv i Norge og sverige ser myndighederne ingen problemer med disse stoffer.

På den anden side kan man i snart sagt enhver fødevare finde et væld af mere eller mindre tvilsomme tilsætningsstoffer, der åbenbart ikke skader nogen.

Den fuldstændig overdrevne lovgivning på området giver efter min mening INGEN mening, og står forhåbentlig for fald takket være EU.

Link to comment
Share on other sites

Er selv en del af Fødevarestyrelsen, og det er bl.a. mine kolleger der går disse tilsyn. (Jeg har endnu ikke haft fornøjelsen af at lukke mit eget træningscenter *LOL*).

Ang. tilsætningsstoffer er det korrekt, at vi i DK har en meget restriktiv politik, og TAK FOR DET! At man så som 'insider' i visse dele af de områder der er ramt negativt af dette føler lovgivningen er for restriktiv er der kun ét at sige:

Tough f*ckin' luck!

Vil man ændre på reglerne må man arbejde sig igennem systemet. Sådan er det. At sætte sig og vræle som et 10-årigt barn og synes hele verden er så ond og uretfærdig hjælper ingenting. Ej heller hjælper det at sige: Jamen i Norge må man godt blande taurin i væsken og sælge Red Bull (gudedrik!!). Den går bare ikke. Der skal altså lidt mere seriøse argumentationer for at ændre på en lovgivning.

Tænkt eksempel:

HA'eren går op til justitsminister Lene Espersen: Jeg har dræbt min kone. Hun tjekkede naboens abs ud. Kan jeg ikke gå fri, for man må godt i Iran?

Find selv på flere. Indtil da skal dem der vil have ændret reglerne omkring kosttilskud til træning bare gøre deres lobbyarbejde. Begynd at snakke med de rigtige mennesker (læs: Dem der laver lovforslagene, samt ikke mindst de embedsmænd der fremlægger disse for politikerne). Gider man ikke gøre benarbejdet er problemet ikke stort nok. :devil:

Personligt mener jeg da også det skriger lidt til himlene, at visse af disse produkter er havnet på den liste. Men der må jo være en årsag ét eller andet sted i systemet til at de er havnet der. Nægter at tro de bare vilkårligt trawler nettet for kosttilskud til vægttrænere og så pr. definition klassificerer dem som ulovlige. Så sløsede er dem der laver lovene i DK altså heller ikke! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at MRM Metabolic Whey er dømt ulovligt behøver ikke være at det indeholder noget ulovligt, men simpelthen at der ikke er søgt om tilladelse til at sælge det, så ryger det automatisk på den "sorte" liste.

HA'eren går op til justitsminister Lene Espersen: Jeg har dræbt min kone. Hun tjekkede naboens abs ud. Kan jeg ikke gå fri, for man må godt i Iran?

Wow :blink: det var en dårlig parallel..

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at MRM Metabolic Whey er dømt ulovligt behøver ikke være at det indeholder noget ulovligt, men simpelthen at der ikke er søgt om tilladelse til at sælge det, så ryger det automatisk på den "sorte" liste.
HA'eren går op til justitsminister Lene Espersen: Jeg har dræbt min kone. Hun tjekkede naboens abs ud. Kan jeg ikke gå fri, for man må godt i Iran?

Wow :blink: det var en dårlig parallel..

<{POST_SNAPBACK}>

Ang. MRM Metabolic Whey, så lyder det netop som én af de små fodfejl man som importør gør. Ikke for at luske udenom, men simpelthen fordi man ikke kender reglerne. Og den slags er jo som oftest også hurtig rettet igen, når myndighederne har læst og kontrolleret deklarationerne. Intet farligt i det.

Min parallel? Dårlig? Ikke det mindste. Men den er fan'me underholdende! :devil::devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share