Hvordan bliver eliten bedre?


Roberto Baggio
 Share

Recommended Posts

Jeg kan på ingen måde se, hvad det er der er besværligt. Det skulle da lige være, at der forskelige steder i landet er meget langt til den nærmeste styrkeløftklub.

Hvis du ikke kan se besværlighederne for en motionist uden nogen som helst forbindelse til en styrkeløfterklub, er det fordi du tænker som en licensløfter, der kender systemet indefra som sin egen bukselomme. Det er et helt forkert udgangspunkt, når det gælder om at skaffe nye medlemmer.

For dem er besværlighederne således:

For det første skal man meldes ind i en styrkeløfterklub, hvor man ikke kender en sjæl.

For det andet skal man være medlem i mindst tre måneder. Man skal altså beslutte sig adskillige måneder i forvejen for at komme med til et stævne.

For det tredie skal man både anskaffe og lære at bruge det udstyr, som er en nødvendighed for at være bare en lille smule konkurrencedygtig til et DSF-stævne.

Det er da klart, at hvis man er fast besluttet på at blive licensløfter, så er ovenstående tre punkter ikke noget problem. Men så er man jo allerede på vej ind i DSF, og dermed uinteressant i denne sammenhæng. Det handler om at skaffe de potentielle løftere ind i forbundet, som virkelig kan udvide udvælgelsesgrundlaget til eliten. Og for dem er ovenstående tre punkter ganske givet tre stopklodser, som man ikke skal undervurdere, hvis ønsket er at skaffe flere stærke løftere i DSF.

Bruno> Jeg mener rent faktisk vi har mødepligt hos os. Hvis du vil løfte for klubben skal du træne reglmæssigt i klubben medmindre der er tale om en dispensation. :smile:

Beklager, der udtalte jeg mig så om noget, jeg ikke har forstand på. Jeg er som bekendt ikke selv licensløfter, så jeg kender ikke klubbens regler på det område.

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den har jeg jo ligesom allerede svaret på. Hvorfor bruge buler af penge på at rejse ud for at deltage i et EM/VM med 17 tilskuere (ok, en smule overdrevet men, you get my point!), når man kan etablere det samme konkurrencemoment med lokale løftere men med hele familien Island som vildt jublende tilskuere f.eks. i en kæmpe teatersal med musik, lysshow og gæsteløftere fra det meste af verden? Det du må forstå er, at man i Island betragtes som en slags nationalthelt hvis man er stærk, lidt ala vores fodboldlandsholdsspillere herhjemme. Så er det sgu da lidt af et antiklimaks at rejse til f.eks. VM i Vejle, som vel trak færre tilskuere end et fodboldlokalopgør i Hjørring.

Du har selvfølglig en pointe der, men for enhver atlet der har niveauet til det må målet vel være at komme ud og konkurrer med de bedste i verden.

(Tumling)

Hvis du nu kigger VM og EM resultatlisterne igennem igen, for de sidste 10 år, vil du også finde Audunn på top 3-4 en del gange, så jeg forstår ikke helt din anklage. Vores fodboldlandshold spiller som regel også bedre på hjemmebane... Der er da også en del af vore egne danske løftere som har løftet mere til f.eks. træning end de gør til de større mesterskaber (ingen navne nævnt), er det fordi de var dopede? Jeg forstår egentlig ikke helt hvor du vil hen med din dopinganklage. Mener du, at fordi der ikke dopingtestes til lokale mesterskaber, så doper folk sig til den store guldmedalje?

Jeg ved godt, at der af og til konkurrer islændinge til de internationale stævner, men oftest er der ingen med. Det er såmænd ikke det, at der ikke foretages test til stævnerne der vækker min mistanke. Men jeg finder det meget underligt, at der ikke foretages test når der løftes rekorder. De kunne jo eventuelt betales af atleten selv. De fleste ville nok være villige til at smide et par tusinde kroner for at få gjordt sin verdenrekord officiel.
Hvis du ikke kan se besværlighederne for en motionist uden nogen som helst forbindelse til en styrkeløfterklub, er det fordi du tænker som en licensløfter, der kender systemet indefra som sin egen bukselomme. Det er et helt forkert udgangspunkt, når det gælder om at skaffe nye medlemmer.

For dem er besværlighederne således:

For det første skal man meldes ind i en styrkeløfterklub, hvor man ikke kender en sjæl.

For det andet skal man være medlem i mindst tre måneder. Man skal altså beslutte sig adskillige måneder i forvejen for at komme med til et stævne.

For det tredie skal man både anskaffe og lære at bruge det udstyr, som er en nødvendighed for at være bare en lille smule konkurrencedygtig til et DSF-stævne.

Det er da klart, at hvis man er fast besluttet på at blive licensløfter, så er ovenstående tre punkter ikke noget problem. Men så er man jo allerede på vej ind i DSF, og dermed uinteressant i denne sammenhæng. Det handler om at skaffe de potentielle løftere ind i forbundet, som virkelig kan udvide udvælgelsesgrundlaget til eliten. Og for dem er ovenstående tre punkter ganske givet tre stopklodser, som man ikke skal undervurdere, hvis ønsket er at skaffe flere stærke løftere i DSF.

Jeg kan på ingen måde se, hvordan det kan anses som stopklodser. Det samme er jo gældende stort set inden for alle de nationale forbund. Såfremt man feks. vil kører cykelløb kræver det jo også et medlemsskab af en klub, samt en licens.

Med hensyn til udstyret, så er det jo ikke et krav. Favoriten i min vægtklasse på lørdag til JM bruger feks. stort set aldrig andet udstyr end bælte og knæbind.

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølglig en pointe der, men for enhver atlet der har niveauet til det må målet vel være at komme ud og konkurrer med de bedste i verden.

Hvorfor? Prøv at se en lille smule objektivt på sagen med udgangspunkt i det jeg skriver. Hvis du kan konkurrere på hjemmebane med de bedste i verden og under forhold som er helt i top på alle måder, hvorfor så rejse ud for noget der kun er halvt så godt? Som Mads-Swim også er inde på, er tilgangen til eliteidræt en helt anden end vi er vant til herhjemme, så for at forstå det, skal man nok have oplevet det.

Jeg ved godt, at der af og til konkurrer islændinge til de internationale stævner, men oftest er der ingen med. Det er såmænd ikke det, at der ikke foretages test til stævnerne der vækker min mistanke. Men jeg finder det meget underligt, at der ikke foretages test når der løftes rekorder. De kunne jo eventuelt betales af atleten selv. De fleste ville nok være villige til at smide et par tusinde kroner for at få gjordt sin verdenrekord officiel.

Igen, nej! Ikke nødvendigvis. Jeg forstår at du som dansker må have det sådan, eftersom der herhjemme er stor forskel på en dansk rekord og en verdensrekord i styrkeløft. Men sæt dig nu ind i situationen (hvis du kan), hvor resultaterne var lige så gode herhjemme, som i udlandet, og konkurrencen er mindst lige så hård. Hvis der er lige så stor respekt at hente, ved at være indehaver af en islandsk rekord som af en verdens rekord, hvorfor så rejse ud... Island ER et smørhul når det handler om styrkesport, og det tiltrækker eliten. Hvorfor tror du at der kommer topatleter fra især USA og Skandinavien for at deltage som gæster i de islandske konkurrencer? Det er vel lidt af det samme som bl.a. basketball og amerikansk fodbold i USA. Jeg tror der er mindst lige så stor opmærksomhed omkring de amerikanske mesterskaber som omkring verdens mesterskaberne, hvis du er amerikaner. Sådan er det også i Island, når det handler om styrkesport.

Som et andet eksempel kan jeg fortælle dig, at i det træningscenter i Reykjavik, hvor mange af styrke atleterne træner, hænger der et stort ark på væggen med de islandske rekorder og resultatlister fra de islandske mesterskaber og turneringer, i alt hvad de kan finde på at konkurrere i af styrkesport (styrkeløft, stærkmand, highlandgames m.m.). Hvis du leder godt i bunken af papirer i mapperne i reolen, vil du sikker også kunne finde resultatlister fra IPF stævner og rekordlister fra ditto, men de er ikke så interessandte. Der vises også uddrag fra deres egne styrkeløft og stærkmandskonkurrencer i fjernsynet i den bedste sendetid, imens det kun vil blive nævnt i tv-sporten, hvis en islænding har placeret sig i top 3 til et styrkeløft VM. Sådan er situationen. Nårh ja, og så ved jeg ikke om du for nyligt har tjekket billetpriserne på en flyrejse fra Island...

Jeg tror at en væsentlig grund til at danskerne klarer sig så dårligt internationalt i styrkeløft er, at de bruger undskyldningen om at alle de andre er dopede, for selv at slippe for at yde den indsats som vitterligt skal til for at nå toppen... Det, og så vores lade holdning til eliten generelt.

Edited by Tumling
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at en væsentlig grund til at danskerne klarer sig så dårligt internationalt i styrkeløft er, at de bruger undskyldningen om at alle de andre er dopede, for selv at slippe for at yde den indsats som vitterligt skal til for at nå toppen... Det, og så vores lade holdning til eliten generelt.

Er sådan set enig med det meste du har skrevet, men vil stadig vove den påstand at verdenseliten er dopet til langt op over begge ører

Link to comment
Share on other sites

Og det bygger du på hvad?

Blev Jarmo ikke knaldet? Blev Tallquist ikke knaldet??? Blev ham den tyrkiske OL guldvinder i vægtløftning ikke knaldet for et par måneder siden?? erik rasmussen nuppede en 3 plads efter det viste sig at ham der blev nr 3 var dopet

Lad os nu ikke være naive

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er sørgeligt at man så hurtigt kaster skylden på at "de andre" er dopede.

Den meget anerkendte træner Charles Poliquin har i en artikel udtalt at doping på eliteplan maximalt kan give et ekstra afkast på 10%, MAXIMALT. Oftest vil forskellen være meget mindre end man egentlig tror.

Jeg ser ingen danskere lave 1000kg i de to tunge klasser. Eller 900kg fra 110 ned til 90kg klassen.

Man begrænser kun sig selv ved at retfærdiggøre sine egne resultater med at "de andre" er dopede.

Edited by anyone
Link to comment
Share on other sites

Blev Jarmo ikke knaldet? Blev Tallquist ikke knaldet??? Blev ham den tyrkiske OL guldvinder i vægtløftning ikke knaldet for et par måneder siden?? erik rasmussen nuppede en 3 plads efter det viste sig at ham der blev nr 3 var dopet

Lad os nu ikke være naive

Nu består verdenseliten jo ikke af Tallqvist og Jarmo, så lad os heller ikke generelisere i vildelse.

Jeg tvivler slet ikke på at der er et problem, men det er for nemt udelukende at udråbe doping hos konkurrenterne til årsdagen til dårlige danske resultater internationalt. Jeg har da også selv undret mig meget over især de meget unge løftere fra nogle bestemte lande, som laver nogle sindssyge resultater nede i juniorrækkerne, så jeg er ikke udelukkende uenig med dig i din betragtning. Det er mere den grove generalisering du kommer med, jeg kommenterer.

Link to comment
Share on other sites

Nu består verdenseliten jo ikke af Tallqvist og Jarmo, så lad os heller ikke generelisere i vildelse.

Jeg tvivler slet ikke på at der er et problem, men det er for nemt udelukende at udråbe doping hos konkurrenterne til årsdagen til dårlige danske resultater internationalt. Jeg har da også selv undret mig meget over især de meget unge løftere fra nogle bestemte lande, som laver nogle sindssyge resultater nede i juniorrækkerne, så jeg er ikke udelukkende uenig med dig i din betragtning. Det er mere den grove generalisering du kommer med, jeg kommenterer.

Den generalisering kommer bare af, jeg tror ikke det kan lade sig gøre at løfte de kg uden nogle former for hjælp, altså helt ærligt der går da ikke mere end nogle år så blir der bænket 400 kg i IPF :blink: og jeg nægter at tro på at man næsten kan lave 1200 kg i totallen uden at ha haft fingrene i kagedåsen

Men ok jeg render ikke rundt og beskylder nogle bestemte personer, jeg tror bare mit, og det har jeg sådan set lov til, så må man jo bare håbe jeg tar fejl og der ikke er flere der bliver knaldet for doping, de næste mange år, men det er vel Utopi

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er sørgeligt at man så hurtigt kaster skylden på at "de andre" er dopede.

Den meget anerkendte træner Charles Poliquin har i en artikel udtalt at doping på eliteplan maximalt kan give et ekstra afkast på 10%, MAXIMALT. Oftest vil forskellen være meget mindre end man egentlig tror.

Jeg ser ingen danskere lave 1000kg i de to tunge klasser. Eller 900kg fra 110 ned til 90kg klassen.

Man begrænser kun sig selv ved at retfærdiggøre sine egne resultater med at "de andre" er dopede.

Nu er 10% jo også ret meget når vi er oppe omkring en total på 1000 kg... :wink:

Ellers er jeg helt enig med dig.

Edited by Tumling
Link to comment
Share on other sites

Nu er 10% jo også ret meget når vi er oppe omkring en total på 1000 kg... :wink:

Ellers er jeg helt enig med dig.

hehe ja det er jo lige 100 kg ekstra på totallen, men umiddelbart synes jeg 10 % er sat for lavt, der er nok ikke nogen beviser for hvor meget det "gir"

Link to comment
Share on other sites

hehe ja det er jo lige 100 kg ekstra på totallen, men umiddelbart synes jeg 10 % er sat for lavt, der er nok ikke nogen beviser for hvor meget det "gir"

No offence, LP, men jeg vælger alligevel at stole mere på Poliquins udtalelser end dine. :smile:

Hvad i alverden baserer du dine udtalelser på?

Link to comment
Share on other sites

10% var det MAXIMALE udbytte og jo mere kvalificeret en atlet, desto mindre vil doping give på toppen. Det er jo et neuromuskulært fænomen og såvidt jeg ved har AAS ingen direkte effekt på CNS.

Der er selvfølgelig altid de unge østeuropæere der stormer frem, topper som 20-årige og man intet hører til 1 år efter.

Men der er også atleter som Jörgen Ljungberg, Ove Lehto og Brad Gillingham der har været med i MANGE år og har haft en støt og rolig fremgang. Ove Lehto lavede 800-et-eller-andet som junior i 1995 i 100kg klassen, jeg ser det på ingen måde som umuligt at manden nu - 10 år senere - laver omkring 1050kg i +125kg klassen.

Link to comment
Share on other sites

No offence, LP, men jeg vælger alligevel at stole mere på Poliquins udtalelser end dine. :smile:

Hvad i alverden baserer du dine udtalelser på?

Hvordan kan man sige hvor meget Doping det gir? Det er vel FULDstændig individuelt, og helt afhængig af hvad dutar, hvor meget du tar, og hvor lang tid du tar

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man sige hvor meget Doping det gir? Det er vel FULDstændig individuelt, og helt afhængig af hvad dutar, hvor meget du tar, og hvor lang tid du tar

Poliquin er en af de mest erfarne trænere i verden og har blandt andet trænet flere olympiske atleter, samt mange NFL og NHL atleter. Så selvfølgelig er det en generalisering, men det er AL trænings forsking vel… Og hvad kan man så bruge det til?! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Poliquin er en af de mest erfarne trænere i verden og har blandt andet trænet flere olympiske atleter, samt mange NFL og NHL atleter. Så selvfølgelig er det en generalisering, men det er AL trænings forsking vel… Og hvad kan man så bruge det til?! :wink:

Hvis de Poliquins udtalelser omkring de 10 % skulle være mere præcise end L^ps må man jo gå ud fra at en del af hans atleter er/var dopede, ellers gætter han jo også bare. :tongue:

Desuden er det jo stor forskel på om man løber 100 meter på 10 eller 11 sekunder :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis de Poliquins udtalelser omkring de 10 % skulle være mere præcise end L^ps må man jo gå ud fra at en del af hans atleter er/var dopede, ellers gætter han jo også bare. :tongue:

Desuden er det jo stor forskel på om man løber 100 meter på 10 eller 11 sekunder :smile:

God pointe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Charles Poliquin taler af erfaring fra rigtig mange års arbejde med masser af topatleter. Hvad er din baggrund?

Jeg har skam ingen baggrund indenfor doping, men fortæl mig stadig lige hvordan man kan sige hvor meget Doping hjælper på dine resultater??

Og igen hvis Poliquin taler af erfaring, jamen så har jeg jo også ret i mine udtalelser om at Atleter på topplan ER dopet,

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skam ingen baggrund indenfor doping, men fortæl mig stadig lige hvordan man kan sige hvor meget Doping hjælper på dine resultater??

Og igen hvis Poliquin taler af erfaring, jamen så har jeg jo også ret i mine udtalelser om at Atleter på topplan ER dopet,

Nu er det jo ikke mig der kommer med påstande om hvor meget eller lidt doping hjælper på resultaterne, men dig. Jeg konstaterer bare at jeg tror mere på en fyr som Poliquin end på dig og dine teorier.

Link to comment
Share on other sites

Den generalisering kommer bare af, jeg tror ikke det kan lade sig gøre at løfte de kg uden nogle former for hjælp, altså helt ærligt der går da ikke mere end nogle år så blir der bænket 400 kg i IPF :blink: og jeg nægter at tro på at man næsten kan lave 1200 kg i totallen uden at ha haft fingrene i kagedåsen

Men ok jeg render ikke rundt og beskylder nogle bestemte personer, jeg tror bare mit, og det har jeg sådan set lov til, så må man jo bare håbe jeg tar fejl og der ikke er flere der bliver knaldet for doping, de næste mange år, men det er vel Utopi

Er sådan set enig med dig langt hen ad vejen, men grundet til at rekorderne bliver højere og højere især for ungdommen skyldes primært, at udstyret giver flere kg, så hvis en løfter laver 400 kg i bænkprestrøje, så er han næppe meget stærkere end dem, der løftede for 10 år siden. Der sker hele tiden en udvikling og med med det udstyr, som man har i dag, kan man hente flere kg end ved doping, så tror faktisk at der er mindre doping i styrkeløft på internationalt plan end der har været.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke mig der kommer med påstande om hvor meget eller lidt doping hjælper på resultaterne, men dig. Jeg konstaterer bare at jeg tror mere på en fyr som Poliquin end på dig og dine teorier.

Og det skal du så ha lov til, vi lever jo i et frit land, men hvis poliquin har kolde facts, så beviser det jo blot at Atleter på topplan er dopet, som jeg også skrev ovenover ikke????

Link to comment
Share on other sites

Hvis de Poliquins udtalelser omkring de 10 % skulle være mere præcise end L^ps må man jo gå ud fra at en del af hans atleter er/var dopede, ellers gætter han jo også bare. :tongue:

Desuden er det jo stor forskel på om man løber 100 meter på 10 eller 11 sekunder :smile:

Der er vel ingen hemmelighed i at NFL og NHL atleter i stor stil er dopet og at styrkeløftere i forbund som APF og WPO også er dopede. At Poliquin har arbejdet med atleter der givetvis har været dopede, betyder da på ingen måde at ALLE atleter er dopede, men tværtimod at han har et glimrende indblik i begge verdener. :wink:

Hvis jeg bruger mig selv som eksempel - ikke et udtryk for storhedsvanvid, blot det mest nærliggende :laugh: - så kan jeg på en dag hvor alting klapper lave en styrkeløft total på omkring 750kg. Jeg er en genetisk og biomekanisk fuck-up, træner og spiser så seriøst som jeg nu kan med et fultidsarbejde der i høj grad også er en hobby. Jeg ser absolut intet umuligt i at en atlet der er fuldtidsløfter, lever og ånder for at være en styrkeatlet i verdenseliten skulle kunne lave 250-300kg mere end jeg selv gør. Slet ikke taget i betragtning af at jeg kun har været i gamet ca. 3 år, hvor mange- selv de unge - elite udøvere der er i styrkeløft har dyrket sporten i mange, mange, mange år.

Link to comment
Share on other sites

Er sådan set enig med dig langt hen ad vejen, men grundet til at rekorderne bliver højere og højere især for ungdommen skyldes primært, at udstyret giver flere kg, så hvis en løfter laver 400 kg i bænkprestrøje, så er han næppe meget stærkere end dem, der løftede for 10 år siden. Der sker hele tiden en udvikling og med med det udstyr, som man har i dag, kan man hente flere kg end ved doping, så tror faktisk at der er mindre doping i styrkeløft på internationalt plan end der har været.

Jeg er godt klar over udstyret bliver bedre, men feks Trøjen den hjælper vel kun i bunden, og så kommer du selv på arbejde ved resten? og de vægte blir jo også tungere og tungere, der skal altså noget til når man bænker 400

Hvis jeg bruger mig selv som eksempel - ikke et udtryk for storhedsvanvid, blot det mest nærliggende :laugh: - så kan jeg på en dag hvor alting klapper lave en styrkeløft total på omkring 750kg. Jeg er en genetisk og biomekanisk fuck-up, træner og spiser så seriøst som jeg nu kan med et fultidsarbejde der i høj grad også er en hobby. Jeg ser absolut intet umuligt i at en atlet der er fuldtidsløfter, lever og ånder for at være en styrkeatlet i verdenseliten skulle kunne lave 250-300kg mere end jeg selv gør. Slet ikke taget i betragtning af at jeg kun har været i gamet ca. 3 år, hvor mange- selv de unge - elite udøvere der er i styrkeløft har dyrket sporten i mange, mange, mange år.

Jamen så lad os tage ham Junioren, som vandt VM han lavede 932,5 kg og så vidt jeg forstod da jeg snakkede med Dahlin i Rødby så var der til langt mere end hvad han fik med, i bla squat? vi snakker altså om en knægt der vejer 89 kg og er 22 år gammel?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share