Hvordan bliver eliten bedre?


Roberto Baggio
 Share

Recommended Posts

Crawdaddy, jeg er enig med dig må langt det meste du skriver. Jeg tror da bestemt også at dopingmisbrug findes i de lande vi konkurrerer med, nøjagtig ligesom det gør herhjemme. Mere blåøjet er jeg heller ikke. Men lige præcis derfor, mener jeg at man ikke kan bruge det som en undskyldning for at vi er ringere end de andre. Men du har bestemt en pointe i at der nok er lande som er milevidt foran Danmark mht. hvordan man snyder dopingkontrollen.

Nu er jeg dog lidt i tvivl om hvem det er du henviser til, som værende dem der laver meget bedre resultater til træning end de gør til stævner. Det er der ingen af dem jeg kender der gør. Jeg ved ikke hvor mange større styrkeløftstævner du har deltaget i, men når det handler om max styrke i et splitsekund, så betyder nerver m.v. efter min mening faktisk en hel del. Og lad mig lige igen gøre opmærksom på "hjemmebane"-fordelen. Den skal man ikke se imellem fingre med. Har du prøvet forskellen i at max'e i f.eks. dødløft på en dag hvor du er omgivet af dine venner der hepper på dig, og så en dag hvor du er stort set alene i centret, så tror jeg du ved hvad jeg mener.

Med hensyn til Benedikt, så kender jeg ham ikke personligt, eftersom jeg havde stoppet min styrkeløftkarriere før han begyndte at træne. :wink: Jeg ved ikke hvem det siger mest om, ham eller mig.

:blush:

Jeg mener nu heller ikke man skal bruge det som undskyldning, men bare konstatere at sådan er det og gøre sit bedste uanset hvad de andre laver. Andre lande, som den tidligere østblok, er dybt professionelle hvad doping angår. Det er ikke noget den enkelt deltager ligger og roder med, men noget der varetages af læger og coaches tilknyttet landsholdene. Jeg tror hvertflad ikke man skal regne med at lande, der tidligere har haft en meget systematisk og professionel tilgang til doping, pludselig har vendt 180 grader, fordi man har gjort det herhjemme.

Mht. hjemmebane mm, så gør det ikke den store forskel for mig. Jeg har lavet mange af mine rigtig gode træninger på tidspunkter hvor der har været øde i centeret. Hvis jeg ved jeg kan løfte et eller andet på en given dag, så bliver det også løftet. Uafhængigt af hvem der står og hepper osv. Ikke at det ikke kan være e fordel, men jeg mener ikke det er nogen exceptionel fordel i den forstand at man pludselig kan løfte betydeligt over sin normale max osv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når jeg læser på Mol, ser jeg OBBC, som et unikt eksempel på, hvordan man kan rekruttere styrkeløftere. Et stort mainsteamcenter, hvor der også er et hjørne, hvor man kan løfter tungt og hvor der træner licensløftere, som kan virke som inspiration på potentielle styrkeløftere. Det ses næppe mange andre steder i Danmark.

Jeg har selv trænet i Hardwork på Nørrebro, hvor der også findes mange stærke løftere (i min verden er man stærk, når man bænker 140kg raw), godt nok er en del nok krudtede, men der findes helt sikkert stadig en del stærke clean løftere. De kan bare ikke se på en flok styrkeløftere nede i hjørnet og blive inspirerede til selv at blive styrkeløftere.

Derfor dumper folk ikke bare ind og bliver styrkeløftere. Her er jeg sikker på at Mol har gjort en forskel fordi mange mennesker har opdaget styrkeløft, hvilket de ellers aldrig ville have gjort.

Så jeg vil gætte på at det største problem i Danmark er at mange potentielle løftere slet ikke kender sporten.

Men blandt styrkeløfterne på MOL, kan jeg også se, at de fleste ikke altid er lige fokuserede på styrkeløft. Nogen har de som en 'sidesport' (og kan alligevel sætte danmarksrekorder) og andre mister i perioder motivationen, Feks nu Kern (som i mine øjne er en af de sejeste styrkeløftere på MOL) der vil drosle ned pga manglende motivation. Det er måske meget forståeligt, men det er vel en af de ting, om adskiller Danmark fra de lande, som vi halter bagefter. Der prioriterer de det hele tiden højt.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Syntes nu ikke det har den helt stor forskel, om jeg maxer til et stævne i rusland eller hjemme i klubben.

Er man en erfaren løfter, tror jeg ikke det har så meget at sige.

Jeg har nu heller ikke så meget tiltror, til alle de resultater, der er lavet rundt om til træning og til nationale stævner. Lad os se dem til et internationalt stævne, så ved man det er under rigtige forhold.

Tror de fleste løftere på topniveau går meget op i at træne efter styrkeløftreglerne, så for mig at se kan man godt sammenligne trænings- og stævneløft.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg vil gætte på at det største problem i Danmark er at mange potentielle løftere slet ikke kender sporten.

Men blandt styrkeløfterne på MOL, kan jeg også se, at de fleste ikke altid er lige fokuserede på styrkeløft. Nogen har de som en 'sidesport' (og kan alligevel sætte danmarksrekorder) og andre mister i perioder motivationen, Feks nu Kern (som i mine øjne er en af de sejeste styrkeløftere på MOL) der vil drosle ned pga manglende motivation. Det er måske meget forståeligt, men det er vel en af de ting, om adskiller Danmark fra de lande, som vi halter bagefter. Der prioriterer de det hele tiden højt.

Ja, der er mange der ikke kender til styrkeløft, men det er jo også en svær sportgren at træne i diverse fitnesscentre pga. udstyret og afhængigheden af hjælp til tungere løft. Motivationen har selvfølgelig meget at sige, og når konkurrencen ikke er så stor, så kan det være svært at finde motiviationen til styrkeløft hver eneste dag.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg læser på Mol, ser jeg OBBC, som et unikt eksempel på, hvordan man kan rekruttere styrkeløftere. Et stort mainsteamcenter, hvor der også er et hjørne, hvor man kan løfter tungt og hvor der træner licensløftere, som kan virke som inspiration på potentielle styrkeløftere. Det ses næppe mange andre steder i Danmark.

Ja, det skulle man tro, men langt størstedelen af løfterne er ikke kommet til på den måde. Det er faktisk folk som i forvejen har været styrkeinteresseret. Selvfølgelig er der nogen som synes det kunne være spændende at stille op, men lige for tiden er tilgangen af nye løftere gået lidt i stå.

Udstyret og stemningen har en skræmmende effekt på de fleste motionister i OBBC, foruden overfølsomhed for kridt.

Fordelen er naturligvis det økonomiske bagland der er i en klub af den størrelse, specielt når det ikke er kommerciel klub og hvor medlemmerne kan søge indflydelse på hvad pengene skal bruges til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share