Hvordan bliver eliten bedre?


Roberto Baggio
 Share

Recommended Posts

Nu er vi i Danmark et niveau under flere lande inden for styrkeløft og vægtløfting. Denne tråd er et barn af NM-tråden, hvor noget af emnet blev bragt på banen, men emnet er ganske vigtigt og fortjener sin egen tråd.

Spørgsmålet er så: Hvordan kan vi blive bedre? Det har jo historisk vist sig, at vi i Danmark har haft relativt mange stærkmand som har klaret sig godt inden for deres sport. Hvordan opnår vi den samme succes i de to nævnte sportsgrene?

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

shotput <--- nu er jeg medlem af den klub du omtaler. Og ja, der bliver drukket 1 enkelt øl efter træning, men vi holder altså ikke drukgilder efter hver træning. - Nu har jeg iøvrigt været medlem siden 2003 af klubben, og jeg har aldrig set dit ansigt dernede

Det med trænings frekvensen....der findes flere internationalt(der klarer sig godt) der træner løftene mindre frekvent end mange af os i Hvidovre gør

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg kun tale for den klub jeg kender... Det er en styrkeløftklub, og det ville helt sikkert hjælpe på det hvis man trænede mere end tre gange om ugen, og hvis man ikke sad og tyrede bajere efter træningen...

HAHAHAHAHAHHHAHAH fandeme klasse kommentar :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nå men bortset fra det, så har Vores bænkpresser Kasper Fardan jo været på toppen af elitegymnastik, og har helt klart været med til at få Danmark på verdenskortet.

Det har selvfølgelig betydet at der har været træning stortset hver eneste dag i op til 4 timer, jeg ved også at han har været på flere træningsophold i USA samt under TeamDanmark støtte, udover det så er han uden tvivl også et kæmpe talent.

Han tog dog også en uddannelse (håndværker) samtidig med han brillierede i Gymnastik, det var selvfølgelig meget hårdt sagde han.

Jeg ved ikke om man skal træne mere end 3-4 gange om ugen når det gælder styrkeløft? jeg kunne forestille mig det er hårdere for kroppen rent restitutionsmæssigt end Gymnastik, så ved ikke om det hjælper at skrue op for træningsmængden for at blande sig i VM medaljerne

Link to comment
Share on other sites

Nu er der jo mange der ubevidst træner hyggetræning - specielt her på boardet. De opfatter det bare ikke selv som hyggetræning :tongue:

Det har du nok ret i :wink: Synes også tit der går kaffe og snak i det fremfor træning :innocent: . Træningen udgør for mange bare en lille del af den tid som man tilbringer i træningslokalet :wink: Tror faktisk at det vil gavne, hvis alle klubber havde faste træningstider, hvor der var en træner som styrede træningen på samme måde som fx i boksning.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Da jeg gik til boksning var alle meget seriøse. Ikke fordi alle havde lyst, men fordi de var nødt til det for at gennemføre træningen. og gjorde man det ikke godt til træningen, så fik man ikke lov at komme op i ringen og bokse mod hinanden. Der var altså konsekvenser. På samme måde kunne det være en god ide, hvis klubberne stillede krav til deres løfter så som, at de skulle træne 4 gange om ugen, at de skulle vise gode takter til træning for at blive udtaget til stævner osv.

En del flere penge til forbundet vil nok hjælpe. Det vil ihvertfald give nogle bedre rammer, specielt med fast tilknyttet landsstræner, som kun skulle koncentrere sig om styrkeløft.

Det vil helt sikkert være en god ide, hvilket også vil give mulighed for flere træningssamlinger. Det burde også være muligt at finde nogle der vil sponsorer nogle penge til styrkeløft. Ved ikke hvor meget forbundet prioritere den slags.

Link to comment
Share on other sites

En del flere penge til forbundet vil nok hjælpe. Det vil ihvertfald give nogle bedre rammer, specielt med fast tilknyttet landsstræner, som kun skulle koncentrere sig om styrkeløft.

Penge er jo altid gode at have :wink: . Men hvis nu forbundet fik flere penge, så vil jeg foreslå dem anvendt til at fokusere mere på ikke-udstyrsstyrkeløft. Det tror jeg nemlig er måden til af bagvejen at få sluset flere talenter ind i det "rigtige" forbund med udstyrscirkus og det hele.

En af de væsentlige forskelle mellem Danmark og Østeuropa (bortset fra holdningen til doping) er helt enkelt antallet af løftere. Der er altså alt andet lige større sandsynlighed for at udklække en medaljekandidat, hvis man har 100.000 løftere at vælge imellem, end hvis man har 1.000.

Der er uendeligt mange flere stærke motionister rundt omkring i landets centre, end der er medlemmer af DSF, og forudsætningen for, at DSF kan få flere eliteløftere af høj klasse er, at man får bygget en tilstrækkelig stor basis af "almindelige" løftere op, som man kan hente de bedste folk fra.

Nordland Cup er et prisværdigt initiativ i den retning som et stævne for almindelige stærke mænd og kvinder, men med flere penge i forbundet kunne man arrangere og markedsføre flere initiativer i den stil. Markedsføring er nøgleordet, for folk kommer ikke af sig selv til noget nyt og ukendt.

Men det kræver desværre penge, som forbundet ikke har. Måske burde de overveje at spille lotto for en del af kontingentindtægterne? :laugh:

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Hvis de tungeste håndvægte i træningslokalet vejer 50 kg løfter de fleste maks 40 eller 45 kg, og så hjælper det ikke hvis der er nogle 70 kg's håndvægte. Ej nu ved jeg ikke helt om det passer men konkurrencen harhjemme er ikke så hård, bla. grundet for få løftere. Ender man så i toppen af dansk toppen er der et meget stort spring til bare at være middelmådig internationalt. Der er fx ingen, der ånder Morten S i ryggen og da jeg selv var bedst, lige så. Der mangler altså konkurrence efter min bedste overbevisning.

Nå men ellers er der jo mange punkter som kan være relevante og flere af dem er allerede nævn. Her er nogle punkter som jeg mener kan opfyldes af danske løftere:

-tilpas træningsmængde

-planering af træning

-korrekt valg og komposition af træningsprincipper/øvelser

-korrekt ernæring

-korrekt/fast døgnrytme

-ikke for mange 100% stævner

-god kropsbevidsthed

-vær bevidst om eget potentiale ved det aktuelle stævne

Derudover vil bl.a. følgende være en fordel men ikke altid tilgængelig:

-gode gener

-ikke for fysisk krævende arbejde

-god økonomi eller tilgang til nødvendige midler: udstyr, kosttilskud, massør, akkupunktør, kiropraktor, medicin etc

-god support bl.a. i klubberne

Og så er der jokerne:

-doping

-muligheden for at blive professionel

Lad os se bort fra jokerne og fuldende listen. Send en liste ud til de danske løftere og få dem til at give sig selv karaktere. Jeg er sikker på at en international topatlet vil score højere end de fleste danske topløftere. Primært fordi vi ikke har den fornødne viden eller support til at kunne opfylde mange af de punktere, jeg har nævnt, til ug. Jeg har faktisk indtrykket af af dansk styrkeløft kunne lære en del fra BB.

Hov så blev kl mange såjeg vil stoppe for nu.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg, Casper.

Sjovt du nævner det med konkurrencen. Jeg tror en af nøglerne til at Morten og Tonnis succes er at de netop faktisk kan presse hinanden.

Tonni vil gøre alt for at nakke Morten, og Morten vil gøre alt for at Tonni ikke nakker ham. Det har givet dem begge solid fremgang siden Tonni kom til klubben for ca. to år siden.

Link to comment
Share on other sites

Det halter helt klart i vægtløftning.

Måske sporten skulle markedsføre sig selv lidt bedre.

Der er en del der lægger sig i selen med træningen, men det er bare som om at resultaterne udebliver.

Og så taber folk somregel gnisten på et eller andet tidspunkt.

For at sige det lige ud så er der ikke rigtig nogen elite i dansk vægtløftning for tiden.

En god ide kunne være at vægtløftningsforbundet samarbejdedde lidt med styrkeløft forbundet. Men det er som om at der bare blir peget fingre istedet for. Jeg synes at jeg lidt for tit har hørt vægtløftere komme med udtalelser som f.eks:

- Ja, styrkeløfterne snyder jo med alt deres udstyr...

- Nu er der jo lige blevet snuppet 7 danske styrkeløftere for doping... (viste sig at være et falsk rygte)

- De er jo slet ikke så teknisk dygtige som os - vægtløftning er meget mere krævende...

- Det har slet ikke noget med sport at gøre...

osv osv...

Istedet for at gå hen forbi og se hvad der egentlig foregår og måske hente lidt inspiration til træningen.

Om ikke andet så for lige at nasse en kop varm kaffe.

Link to comment
Share on other sites

Tjah, jeg tror nu heller ikke det hjælper at øge træningsmængden. Jeg selv træner 3 gange om ugen. Hvis jeg skruede det op til 4 gange ville jeg konstant være skadet. Hvis man presser sig selv til grænsen mener jeg 3, for nogen måske 4 gange om ugen er grænsen for hvad kroppen kan tåle.

Shotput: Din kommentar om Hvidovre kan jeg ikke genkende. Jeg har trænet dernede i 3 måneder, og jo, der bliver drukket en enkelt bajer en gang imellem, men for det første er det ikke hver gang, for det andet er det ikke en smugkro, så det er kun få bajere der bliver drukket, og for det tredje er det nogle få der får sig en bajer. Så din kommentar er pænt værdiløs.

Næh, jeg tror sporten er for smal i DK. Hvis medlemstallet 5 eller 10 dobledes, så ville der jo formentlig også dukke flere gode løftere op. Kunne man få fat på nogle af de store brød som ellers har smadret sig selv med steroider inden de var startet på det fis (for nogen af dem HAR jo potentiale), så var der måske lidt at hente der.

Ang udstyr, så skræmmer det da helt sikkert en del væk, så jeg er enig i at Nordland er et rigtig godt initiativ. Det ville måske ikke skade at have en pendant øst for storebælt. Og så måske prøve at få den profileret udenfor styrkeløft kredse. Hvis man kunne finde en sponsor og få lidt presseomtale kunne det måske få et par stykker til at snuse til sporten, og derved give lidt ekstra medlemmer.

Og så hjælper det vel næppe at der er 2 forbund som ikke arbejder sammen.

Det var mine 2 cent

Link to comment
Share on other sites

Måske gjorde jeg det ikke helt klart. Det skulle faktisk læses med et glimt i øjet og det var der kun én der formåede... :raisebrow: (Nogen føler sig måske truffede... :smile: )... Det med træningen mere end tre gange om ugen mente jeg nu... Det kan man sagtens, men det kræver naturligvis nogle års træning på bagen før kroppen kan holde til det... Man kunne for eksempel dele det op, så man (DETTE ER KUN ET EKSEMPEL! HUSK DET!) lavede

BÆNK+ alle hjælpeøvelser dertil, mandag, onsdag, og fredag/lørdag.

SQUAT tirsdag, torsdag og fredag/lørdag (samme dag som bænk!)

DØDLØFT mandag og torsdag.

Det var sådan jeg ville gøre hvis jeg skulle træne styrkeløft og det ville så være med bænk som 1. prioritet...

Link to comment
Share on other sites

shotput <--- hvordan i alverden havde du forestillet dig at jeg skulle gennemskue at dit indlæg var skrevet med et glimt i øjet. Det eneste jeg kender til dig er at du er kuglestøder og har gået i klasse med Marc. Kender dig ikke som person, og du anvendte ingen smileys.

Ja jeg følte mig truffet, da jeg ud af dit indlæg kunne se at du ikke synes at 3 gange om ugen er seriøst. jeg mener på ingen måde at du udfra min træningsfrekvens kan sige om jeg er seriøs eller ej(jo hvis jeg måske træner 1 gang om ugen)

Desuden HAR det med at bælle bajere tidligere været noget der har foregået en del af i Hvidovre, også blandt dem der skulle forestille at være seriøse.

Så hvordan skulle jeg kunne gennemskue at det var skrevet med et glimt i øjet. Det har jo trods alt været en del sandhed i det.

shotput.....og der er finnere der træner bænkpres 2 gange om ugen og dødløft og squat 1, og dem vil jeg ikke ligefrem betragte som useriøse. - Jeg træner iøvrigt selv med en højere frekvens i løftene end disse(bænk 3 gange om ugen og squat og dl 3 gange på 14 dage)

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Principielt en interessant diskussion. Hvordan man end vender og drejer det er jeg dog bange for at i forhold til østeuropæerne er deres dopingmisbrug af afgørende betydning. Jo vist de er seriøse og har en stor viden om træning - men det meste af den viden er også tilgængelig herhjemme. Hvis man eksempelvis - som tankeeksperiment - tog Casper T, Stephan V., Lars S, Tonni og Morten S og dopede dem systemastisk - hvordan ville konkurrencemulighederne internationalt så se ud ? Det ville ikke se helt ringe ud tror jeg. Det er dog naturligvis ikke en farbar vej - det eneste er hen ad vejen at få østeuropæerne til at krudte mindre. En grund til at nogle danske stærkmænd har kunnet klare sig er vel også, at de har haft frit slag i bolledejen hvad angår doping - dvs. samme betingelser som deres konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

Principielt en interessant diskussion. Hvordan man end vender og drejer det er jeg dog bange for at i forhold til østeuropæerne er deres dopingmisbrug af afgørende betydning. Jo vist de er seriøse og har en stor viden om træning - men det meste af den viden er også tilgængelig herhjemme. Hvis man eksempelvis - som tankeeksperiment - tog Casper T, Stephan V., Lars S, Tonni og Morten S og dopede dem systemastisk - hvordan ville konkurrencemulighederne internationalt så se ud ? Det ville ikke se helt ringe ud tror jeg. Det er dog naturligvis ikke en farbar vej - det eneste er hen ad vejen at få østeuropæerne til at krudte mindre. En grund til at nogle danske stærkmænd har kunnet klare sig er vel også, at de har haft frit slag i bolledejen hvad angår doping - dvs. samme betingelser som deres konkurrenter.

Fremragende indlæg! Hvis folk kunne tage deres skyklapper af og indse, at en lang række af de løftere der dominerer IPF er dopet op over begge ører var vi nået et langt skridt...

Link to comment
Share on other sites

Principielt en interessant diskussion. Hvordan man end vender og drejer det er jeg dog bange for at i forhold til østeuropæerne er deres dopingmisbrug af afgørende betydning. Jo vist de er seriøse og har en stor viden om træning - men det meste af den viden er også tilgængelig herhjemme. Hvis man eksempelvis - som tankeeksperiment - tog Casper T, Stephan V., Lars S, Tonni og Morten S og dopede dem systemastisk - hvordan ville konkurrencemulighederne internationalt så se ud ? Det ville ikke se helt ringe ud tror jeg. Det er dog naturligvis ikke en farbar vej - det eneste er hen ad vejen at få østeuropæerne til at krudte mindre. En grund til at nogle danske stærkmænd har kunnet klare sig er vel også, at de har haft frit slag i bolledejen hvad angår doping - dvs. samme betingelser som deres konkurrenter.

Det er nok sådan omtrent jeg ville formulere mig hvis jeg kunne styre mit temperament... virkelig godt indlæg... billedet med at krååådte vores bedste hjemmelige løftere systematisk ville betyde (er jeg overbevist om) at DK ville foretage et kvantespring inden for styrkeløft... men er det noget vi bør sigte efter? nej selvfølgelig ikke.. men hvordan man får øst-europæerne til at ændre syn på atomaffald er så en helt anden sag

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Principielt en interessant diskussion. Hvordan man end vender og drejer det er jeg dog bange for at i forhold til østeuropæerne er deres dopingmisbrug af afgørende betydning. Jo vist de er seriøse og har en stor viden om træning - men det meste af den viden er også tilgængelig herhjemme. Hvis man eksempelvis - som tankeeksperiment - tog Casper T, Stephan V., Lars S, Tonni og Morten S og dopede dem systemastisk - hvordan ville konkurrencemulighederne internationalt så se ud ? Det ville ikke se helt ringe ud tror jeg. Det er dog naturligvis ikke en farbar vej - det eneste er hen ad vejen at få østeuropæerne til at krudte mindre. En grund til at nogle danske stærkmænd har kunnet klare sig er vel også, at de har haft frit slag i bolledejen hvad angår doping - dvs. samme betingelser som deres konkurrenter.

Doping har jo sikkert en del at sige, men problemet med doping er at det ikke er et parameter som vi kan bruge for at blive bedre, da det jo ikke nytter noget, at vi selv begynder at fylde os med doping. Tror man kan nå et niveau op, hvis man fx følger mange af det punkter som Casper T skriver :smile:

Det fleste stærkmænd er sikkert på krudt, da deres sportgren jo kræver en del mere end styrkeløft. Der er flere øvelser og de vare ofte længere tid end i styrkeløft, men hvis man siger, at alle stærkmand er på krudt, så klare Danmark sig jo helt pænt internationalt, men lige pt. ser det lidt skidt ud med de gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan en nation som Island der sikkert har et syn på doping der minder meget om det danske, samt en lang mindre talentmasse, have en løfter som Benedikt? Hver gang Island har 1 som ham, burde vi vel have 5?

Ved ikke så meget om styrkeløft synes bare der er noget der ikke rigtig stemmer…

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan en nation som Island der sikkert har et syn på doping der minder meget om det danske, samt en lang mindre talentmasse, have en løfter som Benedikt? Hver gang Island har 1 som ham, burde vi vel have 5?

Ved ikke så meget om styrkeløft synes bare der er noget der ikke rigtig stemmer…

Der bliver ikke testet meget på Island og de har en større tradition for styrkesport end i Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share