Opvarmning og udstrækning før styrketræning


Chris27
 Share

Opvarmning og udtrækning før styrketræningen  

119 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Til træning har jeg de seneste gange haft en diskussion med en ældre vægtløfter om opvarmning og udstrækning.

Han bruger 30min pr gang på opvarmning, og er meget kristisk overfor, at jeg laver en gang rotator cuff og et opvarmningssæt på øvelse (og cykler til træning).

Men er opvarmning og udstrækning så vigtigt. Trods min sparsomme indsats her har jeg kun haft lidt skulderproblemer (som forsvandt efter, jeg begyndte at lave rotator cuff-øvelser), så misser jeg noget ved min sparsomme opvarmning?

Hvad laver i andre? og hvad siger eksperterne?

Link to comment
Share on other sites

Starter med 6 minutter på kondicykel med RPM 95-100 hvor jeg øger belastningen indtil den i løbet af 2-3 minutter giver en puls på 150 - den holder jeg resten af tiden. Derefter finder jeg et skaft og laver 10 torsorotationer til hver side, 10 sidebøjninger til hver side, 20 skuldersving og så de to andre igen. Ellers et sæt eller to med lette vægte når en ny muskelgruppe skal igang. Udstræk er jeg gerne for fortravlet til at nå, men er begyndt at lave strækøvelser morgen og aften. Hvis jeg skal vente på en maskine eller de håndvægte som jeg skal bruge laver jeg nu gerne noget udstræk i mellemtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg cykler til træning (ca. 4 km), og så laver jeg 1-3 opvarmningssæt inden en øvelse. Opvarmningen afhænger af hvilken intensitet den øvelse, der varmes op til, skal trænes med. Samt i hvilken udstrækning den ligner noget, jeg lige har lavet.

Hvis jeg skal lave mange gentagelser (f. eks. otte), anser jeg opvarmning til sådan en øvelse for meningsløs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver hverken udstrækning eller generel opvarmning. Jeg laver dog et par opvarmningssæt/vægttilpasningssæt før hver øvelse for at forberede de specifikke muskler der skal bruges. Min første øvelse er dog squat, og efter de to forberedende sæt er jeg allerede lige så opvarmet og svedig som jeg ville have været efter 5 minutters cykling, så jeg kan ikke rigtigt se pointen i generel opvarmning.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

alt afhængig af hvor eksplosiv min vægttræning skal være, bruger jeg 15-30 minutter på opvarmning (som du jo ved). Det er en efterhånden dyrekøbt erfaring at det slider lidt mindre når man er varm, så i den forstand er jeg afhængig af så meget opvarmning for ikke at få skavanker. At man så osse yder bedre, når man er rigtigt varm (og det bliver man ikke af 2-3 lette sæt) er en anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Anders> Jeg bliver også forpustet bare af at se dine Bronzecirkler. Måske kræver vægtløftning, som du og Krebsen dyrker mere opvarmning end anden styrketræning fordi det er så eksplosivt. Men er det udelukkende ud fra erfaring, at du varmer så meget op.

Ellers kan jeg se, at de fleste har samme opvarmning (eller mangel på samme) som mig. Jeg har i øvrigt også 4km til træning :wink:

Link to comment
Share on other sites

både og... altså jeg ved fra bøgerne at en korrekt opvarmning giver et øget motor drive, større elasticitet i bindevævene, indstiller strækreflekserne og så videre. Dette kan alt sammen sammenfattes til at ALLE burde lave en ordentlig opvarmning, men det er jo altså bare en ting, som let bliver skåret væk, når tiden er knap.....

At jeg så osse har oplevet at det rent faktisk giver mindre slid at træne mens man er varm, gør så bare at jeg osse selv har akkumuleret en empiri, der gør at opvarmning generelt er valgt til for mig.

Og du har ret i din betragtning omkring eksplosivitet og opvarmning. Jo hurtigere bevægelser, jo mere opvarmning.

Link to comment
Share on other sites

Det allerbedste trick jeg har til at løsne op for skuldre og undgå at overstrække/skade "kolde" skuldre når man f.eks. starter op på sit første sæt i en bænkpres/fly øvelse er at køre Rear Deltoid Fly's for bagsiden af skulderen forinden og dermed strække forsiden af skulderen ud. Fungerer bedre end decideret udstræk for mig mhb på opvarmning og skadesforebyg.

Ellers varmer jeg kun op før de store flerleds øvelser med vægte der ligger under 60% af mit RM.

Link to comment
Share on other sites

incognito -> smider du ikke lige en typisk opvarmning for dig? Jeg kunne ikke lige lure om du af og til poster den i loggen :smile:

min egen opvarmning består oftest primært i cykelturen til centret (3 eller 5 km - jeg har to :bigsmile: ) og et par lette sæt. :innocent:

2-3 gange bronzecirkel

hop til bord (i alt ca 20 hop)

lette træk eller stød (8x4@40 i træk og 8x3@50 i stød'ish)

Link to comment
Share on other sites

Jeg varmer ikke så meget op til styrketræning.. Dette mest af dovenskab, for jeg ved at en præcis opvarmning giver et bedre resultat - fra egen erfaring. Så det bliver mest til lidt armsving og hop på stedet + lidt bagoverbøjninger..

Pavel T anbefaler ikke en lang opvarmning...

Til Submission varmer vi meget op - nogle gange dog lidt voldsomt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Varmer op i 20-25 minutter. Cykel og romaskine samt diverse armsving og rygøvelser.

Føler mig mere smidig og især mine skuldre har det bedre med grundig opvarmning. Kan også klart mærke at ydeevnen er højere ved at være gennemvarm i forhold til fx 2-3 lette opvarmningssæt i en given øvelse, de gange jeg ikke når den grundige opvarmning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share