Knævandring


blazz
 Share

Recommended Posts

1 Low Back Arches - I'd estimate that this is something that affects 60% of the ordinary folks that walk into a gym and try to squat. In fact, only chapped lips and the burning sensation McDougal experiences when he urinates rival the severity of this problem. Given the information above, it's not too difficult to comprehend. Basically, you have overactive hip flexors and weak abs and glutes, leading to anterior pelvic tilt and accentuated lordosis. There is usually related tightness in the hamstrings and erector spinae due to synergistic dominance. The iliacus and rectus femoris have proximal attachments on the ilium, and the psoas major and minor on vertebrae L1-L5 and T12, intervertebral discs, and sacrum (note: the TFL, sartorius, and adductor complex also contribute). It should come as no surprise that they, when tight, pull the lumbar spine and top half of the pelvis forward. Without proper functioning of the glutes and abs to posteriorly tilt the pelvis, the anteriorly tilted posture predominates.

Fra artiklen You don't know squat

Jeg er enig i ovenstående. Mange mennesker har overaktive psoas og erector spinae - dog hænger det for det meste ikke sammen med overaktive hamstrings også. Desuden arbejder psoas og hamstrings ikke som synergister over bækkenet. Psoas laver ant. kip og hamstrings post. kip. OG ja psoas overaktivitet giver antagonistisk hæmning af glut.max samt abdominalerne.

Så vi er nok enige. Psoas kan sammen med overaktiv erector spinae, svage glut.max og svage abdominaler være årsag til hyperlordose under squat. Men psoas i sig selv vil være "værst" i toppen af squatten da den her er mest forlænget og vil trække lænden i hyperlordose. Nederst i squat positionen vil psoas ikke lave samme træk da den for lov til at forkorte sig når hoften flekteres. Jeg lavede indlægget fordi det var min forståelse at mange mente at psoas også i bundpositionen var en "synder".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er enig i ovenstående. Mange mennesker har overaktive psoas og erector spinae - dog hænger det for det meste ikke sammen med overaktive hamstrings også. Desuden arbejder psoas og hamstrings ikke som synergister over bækkenet. Psoas laver ant. kip og hamstrings post. kip. OG ja psoas overaktivitet giver antagonistisk hæmning af glut.max samt abdominalerne.

Så vi er nok enige. Psoas kan sammen med overaktiv erector spinae, svage glut.max og svage abdominaler være årsag til hyperlordose under squat. Men psoas i sig selv vil være "værst" i toppen af squatten da den her er mest forlænget og vil trække lænden i hyperlordose. Nederst i squat positionen vil psoas ikke lave samme træk da den for lov til at forkorte sig når hoften flekteres. Jeg lavede indlægget fordi det var min forståelse at mange mente at psoas også i bundpositionen var en "synder".

Er det muligt, at få en oversættelse, så folk der ikke er fysioteraput eller kiroprakter kan følge lidt med

Link to comment
Share on other sites

psoas=hoftebøjere

erector spinae=ryg flexorerne, "lændemusklerne" blandt andet

lordose=for stor lændesvaj

generelt hæmmer muskelaktivitet på den "ene side af et led" aktiviteten af musklerne på den anden side af leddet. Hvis man så har kombinationen af "hyperaktive" hoftebøjere (psoas) vil man have en tendens til at have for svag aktivitet i lænde/hoftestrækkerne (ryg flexorerene, baglår og balder). Dette fører til for stort svaj. hvilket selvsagt er en dårlig ide med mange kilo på nakken.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, der kender nogle gode strækøvelser, som egner sig til at udrette sådan inflexibilitet? Det kunne jeg godt bruge til min squat. Det værste, der kan ske, er, at jeg bliver lidt mere smidig :-).

Den her er en af de bedste jeg har stødt på, både til at strække hoftebøjere og baller. Den hvor man sidder op giver mest til hoftebøjerne, men jeg føler de to varianter giver stort set samme ballestræk.

post-1845-1133820473_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvaså hvis problemet er, at man kipper i hoften - altså hoften frem, og derved runder i lænden?

Jeg troede det var stramme hams/hoftebøjere/svag mave der var skyld i mit squat-problem, men efter hvad jeg kan læse mig til er det omvendft :blink: Eller læser jeg bare lændesvaj forkert? :unsure:

Hvis din lænd runder kipper dit bækken bagud ("halen trækkes ind under dig") og i det tilfælde skal du være obs på styrke af erector spinae da denne kan hindre din lænd i at runde (dvs. du måske skal styrke denne). En rigtig god hjælp er her at squatte i bar overkrop og bruge et spejl til at se om du runder i lænden. En anden mulighed er at bruge en makker der ved hvad han skal kigge efter. Du begynder sikkert først at runde ved en vis dybde så måske er det også inflexibilitet af glut.max der forårsager rundingen af lænden. Som Tlunau skriver tidligere er det ikke så sandsynligt haserne da disse godt nok forlænges over hoften, men samtidig forkortes når knæet bøjes ved squat. Dog er der stor forskel på hvor stramme haser folk har. Jeg har set virkelig gralle tilfælde! Det er om at prøve sig frem.

Link to comment
Share on other sites

Louie simmons postulerer dette i et par artikler jeg har læst. Men er han for indoktrineret i sit WSB kan vel diskuteres?

.

Det er dog stadig mærkbart at se hvor få gamle Olympiske løftere der er - i forhold til Styrkeløftere. SL'ere fortsætter jo for evigt - uden massere af skader.

Manden har jo smadret sig selv med styrkeløft og er træningsinvalid :laugh: (og mange andre af hans atleter). Det er velkendt at talenter i hans stald er blevet smidt ud når de primært fysisk ikke har kunnet holde til det.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

.

Manden har jo smadret sig selv med styrkeløft og er træningsinvalid :laugh: (og mange andre af hans atleter). Det er velkendt at talenter i hans stald er blevet smidt ud når de primært fysisk ikke har kunnet holde til det.

Nu er manden jo ikke mere træningsinvalid end han stadig kan lave +900kg i totalen som 60 årig. :wink:

Det er rigtigt, at der igennem tiden er mange der er smidt ud af hans klub. Men absolut ikke af de grunde som du nævner. Du burde nok lige undersøge tingene lidt bedre inden du skriver den slags. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis din lænd runder kipper dit bækken bagud ("halen trækkes ind under dig") og i det tilfælde skal du være obs på styrke af erector spinae da denne kan hindre din lænd i at runde (dvs. du måske skal styrke denne). En rigtig god hjælp er her at squatte i bar overkrop og bruge et spejl til at se om du runder i lænden. En anden mulighed er at bruge en makker der ved hvad han skal kigge efter. Du begynder sikkert først at runde ved en vis dybde så måske er det også inflexibilitet af glut.max der forårsager rundingen af lænden. Som Tlunau skriver tidligere er det ikke så sandsynligt haserne da disse godt nok forlænges over hoften, men samtidig forkortes når knæet bøjes ved squat. Dog er der stor forskel på hvor stramme haser folk har. Jeg har set virkelig gralle tilfælde! Det er om at prøve sig frem.

Det er så snart jeg bryder parallel at rundingen kommer..

Kan virkelig være min lænd der er svag? Jeg har altid været en svag-squatter (gammelt max på 130-140kg), men jeg trak 205kg i samme periode, så jeg har altid troet min lænd var rimelig stærk :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nu er manden jo ikke mere træningsinvalid end han stadig kan lave +900kg i totalen som 60 årig. :wink:

Det da muligt han stadig kan sqautte, dødløfte og bænke, men uden for træningslokalet var han da stadig mega hæmmet når han skal lave visse bevægelser. Simple bevægelser vi andre ingengang tænker over.

Link to comment
Share on other sites

Nu er manden jo ikke mere træningsinvalid end han stadig kan lave +900kg i totalen som 60 årig.
Trænings-invalid er vel også så meget sagt. Man kan være invalid og have svært ved at tørre sig i røven mens man kan bænke et par hundrede kilo. Man manden der nærmest anbefaler at man squatter kalve-knæet har da haft overordentlig mange diskusprolapser, prolapser, knogleudvækster som følge af rygskader, iturevne muskler etc. Det er blandt andet derfor han har opfundet alle disse apparater.

Men lad os da bare tage Dave Tate (WSB) :

Dave has to walk down steps one at a time so both feet are on the same step.

His gait is horrible – it looks like he just got off a horse he rode naked across the US.

He can't get off the floor. Seriously – he may be able to bench a ton of weight, but his own bodyweight is too much for him to stabilize and do a push up to get off the floor.

He wakes up in the morning – only because of pain. It takes him 20 minutes to get out of bed and then he spends another 20 minutes in the hot tub before he can move.

He can’t play with his kids – in fact he can’t bend over to pick them up. (Can you imagine how that feels?)

He can’t turn his head to the side without twisting his entire torso.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det da muligt han stadig kan sqautte, dødløfte og bænke, men uden for træningslokalet var han da stadig mega hæmmet når han skal lave visse bevægelser. Simple bevægelser vi andre ingengang tænker over.

Hvad bygger du det på? Jeg har alle Louie´s seneste DVDer og i dem virker han da på ingen måde hæmmet af skader. Han demonstrere masser af øvelser, flere som mange sikkert vil have svært ved at udfører. Det eneste sted han nævner, at han er hæmmet er i forbindelse med zercher squat. Der siger han, at han kører med høje reps da han tidligere har rykket sine biceps fra i vedhæftningerne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trænings-invalid er vel også så meget sagt. Man kan være invalid og have svært ved at tørre sig i røven mens man kan bænke et par hundrede kilo. Man manden der nærmest anbefaler at man squatter kalve-knæet har da haft overordentlig mange diskusprolapser, prolapser, knogleudvækster som følge af rygskader, iturevne muskler etc. Det er blandt andet derfor han har opfundet alle disse apparater.

Som jeg skriver i svaret til Simhone virker manden nu ganske adræt på sine DVDer. Langt de fleste af hans alvorlige skader ligger iøvrigt mange år tilbage. Fra tiden før han kom i gang med at udvikle sine WSB-principer.

Iøvrigt tror jeg ikke deres squatstil kan sammenkædes med mange skader. Men man bør huske på, at det er en squatstil som er lavet med henblik på squat i hardcoreudstyr. Louie anbefaler ingen steder, at man laver den form for squat uden udstyr. :smile:

Men lad os da bare tage Dave Tate (WSB)

Tate er et skidt eksempel at tage frem. Ifølge hans egen udtalelser er de fleste skavanker selvforskyldte, idet han ofte i lange perioder kun har kørt de 3 store og helt har undladt hjælpeøvelserne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er så snart jeg bryder parallel at rundingen kommer..

Kan virkelig være min lænd der er svag? Jeg har altid været en svag-squatter (gammelt max på 130-140kg), men jeg trak 205kg i samme periode, så jeg har altid troet min lænd var rimelig stærk :unsure:

Det behøver ikke være en svag lænd, det kan være flere ting:

Prøv at strække ballerne ud inden squat og se om det hjælper.

Kan også være du bare ikke aktiverer erector spinae nok og laver et ordentligt "spænd"

Kan evt. også være haserne så dem kan du også prøve at strække inden squat.

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke være en svag lænd, det kan være flere ting:

Prøv at strække ballerne ud inden squat og se om det hjælper.

Kan også være du bare ikke aktiverer erector spinae nok og laver et ordentligt "spænd"

Kan evt. også være haserne så dem kan du også prøve at strække inden squat.

Okay, mange tak! Det vil jeg prøve :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nutella--- Jeg vil sætte en del på at det er dine haser der er for stramme. Hverken dine glutter eller erector vil kunne lave den runding når du kommer under parallel.

Det er dog muligt der er flere svagheder men du kan jo starte der :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nutella--- Jeg vil sætte en del på at det er dine haser der er for stramme. Hverken dine glutter eller erector vil kunne lave den runding når du kommer under parallel.

Det er dog muligt der er flere svagheder men du kan jo starte der :smile:

Du må gerne fortælle mig hvorfor eksempelvis Gluteus maximus og erector spinae ikke kan lave en runding i bunden af squatpositionen... haserne bliver rigtig nok strukket (forlænget) ved flektionen i hofteleddet men bliver også kortere ved flektionen i knæleddet også er vi lige vidt :wink:

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Du må gerne fortælle mig hvorfor eksempelvis Gluteus maximus og erector spinae ikke kan lave en runding i bunden af squatpositionen... haserne bliver rigtig nok strukket (forlænget) ved flektionen i hofteleddet men bliver også kortere ved flektionen i knæleddet også er vi lige vidt :wink:

Haserne vil altid være de stærkeste i denne opstilling. I bunden af et squat vil haserne have en tendens til yderligere at kippe bækkenet posteriort hvis de er stramme. Et squat starter typisk med at du sætter dig let bagud og derved forlænger du haserne. Så er det faktisk ligemeget om om de går over knæet eller ej.

Erector og glut vil bidrage med det mønster, men jeg har aldrig oplevet en patient med så stram glut muskulatur det går lændelordosen, ej heller erector. At det kan forekomme vil jeg ikke afvise,men jeg finder det usandsynligt da der er så mange andre muskler der vil bidrage til forkerte holdninger i ryggen.

Edited by Buc
Link to comment
Share on other sites

>>SAS

Louis Simmons har to brud på lændevirvler som følge af ulykker uden for træningslokalet og squatter stadigvæk 900pund + dødløfter en sjat.. Hvis ikke det taler for manden ved hvad han laver ifht rehabilitering og skadesforebyggelse, så ved jeg ikke hvad gør.

Mange af skaderne man ser på WSB løfterne er muskelskader, dette kunne tænkes at hænge sammen med deres AS forbrug.

Hvordan man ser på WSB gutternes skadesfrekvens afhænger lidt af ens udgangspunkt. Hvis man som SAS har en personlig agenda over for styrkeløftere vil man mene WSB gutterne er fatsvage og halvinvalide hele bundet.

Det skal også påpejes at de problemer SAS omtaler ikke er problemer Louis Simmons har, det er skader og problemer Dave Tate trækkes med.

Det kan bla. nævnes at en af hovedårsagerne til Tate skiftede til WSBC var hans skadesproblemer. Det er lidt ærgeligt du ikke sætter dig bedre ind i emnet, inden du lader galden flyde...

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Louis Simmons har to brud på lændevirvler som følge af ulykker uden for træningslokalet og squatter stadigvæk 900pund + dødløfter en sjat.. Hvis ikke det taler for manden ved hvad han laver ifht rehabilitering og skadesforebyggelse, så ved jeg ikke hvad gør.

Jeg mener nu, at Louie fik sit andet brud på lændevirvlen ved at dødløfte. Men det er trods alt over 30 år siden, så kan på ingen måde sammenkædes med WSB-systemet.

Mange af skaderne man ser på WSB løfterne er muskelskader, dette kunne tænkes at hænge sammen med deres AS forbrug.

Hvis man lige ser bort fra Tate syntes jeg nu ikke, at man ser mange skader blandt WSBerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev heller ikke at det var mange skader :wink:

Skrev blot at, af dem der opstod, så var en del vedhæftninger der poppede (pec tears etc.).

M;ht Louie så huskede jeg forkert, Mente det oprindelig brud skete ved et fald på hans veranda (isglat) og det andet skete ved et biluheld. Jeg tager tydeligvis fejl :smile:

Matt was the first to squat 800 at Westside. He accomplished this by using a method of box squatting at four levels per workout. After warming upon a box 4 inches above parallel, we did a single that was about 100 pounds more than a contest best. Then we would drop 50 pounds and squat 2 inches lower, by taking out boards, and do a single. Then we would again drop 2 Inches more. Now we would be at parallel. We could do 50 pounds more at a meet than we could box squat at parallel. (For example, I did a 600 parallel box, 630 at a meet with no equipment in 1973 at 181; 630 parallel box, 680 at a meet with junk equipment in 1978 at 198; 705 parallel box, 765 at a meet in 1980 at 220.) Then we would go 2 inches below parallel for 1-3 sets of 1 rep. This type of squat training stopped in 1983 after I suffered a second fracture of my fifth lumbar vertebra.

Hvis man næørlæser WSB gutternes logs stopper de pga ikke specificerede helbredsproblemer, der kan forbedres ved at tabe vægt.

Dette er ikke usædvanligt for overvægtige personer (som deres SHW's ender med at blive).

AS + dårlig kost og tung træning tillagt ingen cardio = cardiovaskulært mareridt.

For at dreje det tilbage på det oprindelige emne melder jeg mig i koret af MOL'er der ikke er bange for at lave øvelser med lidt knævandring. Dog er en sheiko Beginners 2 med fullsquats efter kun at have powersquattet i et par år, ikke en god idé (egen erfaring).

Link to comment
Share on other sites

Haserne vil altid være de stærkeste i denne opstilling. I bunden af et squat vil haserne have en tendens til yderligere at kippe bækkenet posteriort hvis de er stramme. Et squat starter typisk med at du sætter dig let bagud og derved forlænger du haserne. Så er det faktisk ligemeget om om de går over knæet eller ej.

Erector og glut vil bidrage med det mønster, men jeg har aldrig oplevet en patient med så stram glut muskulatur det går lændelordosen, ej heller erector. At det kan forekomme vil jeg ikke afvise,men jeg finder det usandsynligt da der er så mange andre muskler der vil bidrage til forkerte holdninger i ryggen.

Lækkert med lidt patient-erfaringer :smile: er du fys, kiro eller noget helt 3.?

Rent anatomisk kan jeg ikke se det er lige meget at der bliver flekteret i knæleddet hvorfor mener du det?... det er jo i bunden af løftet at flektionen i knæleddet er størst og den vej aflaster hase-muskulaturen mest men til gengæld vil der være en større flektion i hofteleddet ligeledes i bunden for at holde tyngdepunktet og derved en stramning af haserne... derfor ville jeg mene at haserne ikke er den væsentligste rolle i forbindelse med runding af ryggen i squat i bundpositionen... jeg har set flere som sagtens udmiddelbart inden squat har lavet stivbenet dødløft uden problemer men stadig laver runding i lænden i bunden af squattet efterfølgende... det rimer ikke på stramme haser :xmas:

Har du forresten læst artiklen jeg har linket til tidligere?

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Her er hvad Louie Simmons præcist har skrevet om emnet, tror ikke det er postet:

why do powerlifters use a wider stance? Because you use more muscle, and isn’t that what we’re after on the sports field? Only a wrestler would find himself in the weakest joint angles of an Olympic squat. That’s probably why there are no old, great Olympic lifters. Their joints are gone.

http://www.deepsquatter.com/strength/archives/ls32.htm

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt ærgeligt du ikke sætter dig bedre ind i emnet, inden du lader galden flyde...
Kan kun sige det samme til dig når du skriver:
M;ht Louie så huskede jeg forkert, Mente det oprindelig brud skete ved et fald på hans veranda (isglat) og det andet skete ved et biluheld. Jeg tager tydeligvis fejl

Din undskyldning er godtaget.

Hvordan man ser på WSB gutternes skadesfrekvens afhænger lidt af ens udgangspunkt. Hvis man som SAS har en personlig agenda over for styrkeløftere vil man mene WSB gutterne er fatsvage og halvinvalide hele bundet.
Lad os nu lige få rækkefølgen på plads, PTpoul, inden du lader galden flyde.

1) I denne streng påpeger en indlægsskriver at Louie Simmons sammenligner hans egen sport med en anden og at han er en varm fortaler for styrkeløft kontra vægtløft der efter hans overbevisning er (mest) skadelig.

2) Jeg kan ikke lade være med at grine af det eftersom manden, der kommer med en sådan udtalelse, selv har et imponerende CV hvad skader angår.

Mange af skaderne man ser på WSB løfterne er muskelskader, dette kunne tænkes at hænge sammen med deres AS forbrug
Måske ønsketænkning fra din side af? Noget andet er så at muskelskader i sig selv kan være invaliderende eller ihvertfald gøre at du - aldrig - når til tops inden for sporten. Muskelskader kan være alvorlige nok og skal ikke på nogen måder bagateliseres. Men een ting er sikkert og det er at væksthormon i kombination med AAS gør at WSB gutterne kommer sig hurtigere over skaderne end drug-free atleter.
Det skal også påpejes at de problemer SAS omtaler ikke er problemer Louis Simmons har, det er skader og problemer Dave Tate trækkes med
Jeg vil nu alligevel gerne se LouieSimmons fuldsquatte efter den alvorlige skade han fik i hoften.
Det kan bla. nævnes at en af hovedårsagerne til Tate skiftede til WSBC var hans skadesproblemer. Det er lidt ærgeligt du ikke sætter dig bedre ind i emnet, inden du lader galden flyde...
Trænede Dave Tate da vægtløft da han fik alle skaderne? Trænede han ikke styrkeløft.

Er det ikke styrkeløft vs vægtløft der bliver diskuteret? Men det er I og for sig underordnet hvilket system vi taler om. Det der var genstand for diskussion var styrkeløft kontra vægtløft hvad angår skader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share