Knævandring


blazz
 Share

Recommended Posts

Når man kigger på de 2 squat "typer" front squat og back squat, er der stor forskel i knævandring.

I front squat, ligger hoften meget langt fremme og medfører øget knævandring. I backsquat, bliver der gået meget op i, at der ikke må være for meget knævandring. At mindske knævandringen er vel for, at fjerne noget belastning for patella-senen, men ved front squat er det jo ret svært ikke, at få knævandring.

Er det hysteri med hensyn til knævandring, eller er frontsquat mere belastende for knæene?

Tro jeg fik det skreven nogenlunde forståligt, men skriv, hvis der er uklarheder i sætningerne

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Der er et stort hysteri, specielt her på MOL, omkring knævandring. Det afhænger meget af dit mål med træningen. Er du styrkeløfter er det klart en fordel med begrænset knævandring, idet du så ikke skal så langt ned med hoften for at nå godkendt dybde. Er målet derimod hypertrofy i lårene er knævandring absolut at foretrække, idet det giver en større aktivering af quadriceps. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er et stort hysteri, specielt her på MOL, omkring knævandring. Det afhænger meget af dit mål med træningen. Er du styrkeløfter er det klart en fordel med begrænset knævandring, idet du så ikke skal så langt ned med hoften for at nå godkendt dybde. Er målet derimod hypertrofy i lårene er knævandring absolut at foretrække, idet det giver en større aktivering af quadriceps. :smile:

vil det ikke være en fordel, at squatte med begrænset knævandring, hvis man også træner for hypertrofy. Hvis man letter kan komme ned, vil man jo også letter få en længer ROM?

Link to comment
Share on other sites

vil det ikke være en fordel, at squatte med begrænset knævandring, hvis man også træner for hypertrofy. Hvis man letter kan komme ned, vil man jo også letter få en længer ROM?

Man får jo netop en øget ROM med knævandring. Målet for en styrkeløfter er blot at komme til godkendt dybde med mindst mulig ROM.

Link to comment
Share on other sites

Kan det passe at jeg har læst at øget knævandring giver øget(unødvendigt) stress på knæleddet?

Ja, det giver mere stress på knæene. Spørgsmålet er så om det er "for meget" eller "unødvendigt". Hvis det virkelig var tilfældet ville OL vægtløftere jo være indvalide alle som en. At jeg så personligt mener at der er en lidt større skadesfrekvens i knæene hos gamle VL'ere end hos SL'ere, ved jeg ikke om har noget på sig. Anyone?

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Kan det passe at jeg har læst at øget knævandring giver øget(unødvendigt) stress på knæleddet?

det er rigtigt nok at det patellofemorale shear stress stiger lidt mere og shear stress på alle korsbåndene (tror jeg nok) stiger ved højere knævandring. Til gengæld kan man argumentere for at den øgede brug af VMO i dybe squats med stor knævandring har en forebyggende effekt på nogle patellofemorale problemer. Alt i alt vil jeg osse kalde det hysteri.

Det er straks vigtigere om man vægten på hælen eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Så anbefalingerne mod at smække et lille brædt/skive under hælen har ændret sig lidt ? Eller er det stadig noget djævlen har skabt ?

ingen problem der

en styrke/vægtløftnings sko er jo også med en forhøjet hæl, men der er da også nogen der swustter i flade sko

men hvis du får en bedre balance, så smid et brædt under

Link to comment
Share on other sites

ingen problem der

en styrke/vægtløftnings sko er jo også med en forhøjet hæl, men der er da også nogen der swustter i flade sko

men hvis du får en bedre balance, så smid et brædt under

Kan man få bedre balance ved at stå halvt på en skive/bræt og halvt på gulvet? Jeg kan sagtens følge argumentet med at du opnår cirka samme hældning på foden som i en SL-sko, men de er da ekstremt meget mere stabile end den anden løsning

Jeg troede egentlig altid at skiven under hælen var et udtryk for ringe teknik, for strammer haser eller bare misinformation. :wink:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Kan man få bedre balance ved at stå halvt på en skive/bræt og halvt på gulvet? Jeg kan sagtens følge argumentet med at du opnår cirka samme hældning på foden som i en SL-sko, men de er da ekstremt meget mere stabile end den anden løsning

Jeg troede egentlig altid at skiven under hælen var et udtryk for ringe teknik, for strammer haser eller bare misinformation. :wink:

Det er selvfølglig at foretrække, at man står med hele fodsålen plantet i jorden. Men en skive/bræt under hælen kan være en hjælp for dem som pga manglende smidighed ellers vil stå og vippe op på tæerne under squat. Jeg vil dog kun anbefale det som en overgang, indtil man oparbejder den nødvendige smidighed.

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Kan man få bedre balance ved at stå halvt på en skive/bræt og halvt på gulvet? Jeg kan sagtens følge argumentet med at du opnår cirka samme hældning på foden som i en SL-sko, men de er da ekstremt meget mere stabile end den anden løsning

Jeg troede egentlig altid at skiven under hælen var et udtryk for ringe teknik, for strammer haser eller bare misinformation. :wink:

Jeg er enig mig dig her. Du kan IKKE sammenligne et bræt under hælen med en vægtløftningssko. Ved vægtløftningssko er tyngden stadigvæk centreret over hælen. Dette er ofte ikke tilfældet når folk anvender et bræt. Folk anvender det jo netop fordi de har en tendens til at flytte tyngden til den forreste del af foden, og dette problem bliver som regel ikke løst ved at smide et bræt under hælen. Folk vil i de fleste tilfælde stadigvæk have en tendens til at flytte belastningen ud på forreste del af foden, istedet for at holde den på hælen. Folk som har brug for at smide noget under fødderne, har det i langt de fleste tilfælde, fordi deres teknik er forkert, eller fordi de mangler smidighed.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

det er rigtigt nok at det patellofemorale shear stress stiger lidt mere og shear stress på alle korsbåndene (tror jeg nok) stiger ved højere knævandring. Til gengæld kan man argumentere for at den øgede brug af VMO i dybe squats med stor knævandring har en forebyggende effekt på nogle patellofemorale problemer. Alt i alt vil jeg osse kalde det hysteri.

Det er straks vigtigere om man vægten på hælen eller ej.

Kan du oversætte VMO, jeg er ikke lige med på, hvad det betyder

Link to comment
Share on other sites

nu er det jo ikke sådan at der skal 5 cm under hæler

smider man 1-2 cm under, kan jeg slet ikke se problemmet

Det er da ikke noget man skal fortsætte med altid

men har da set mange der bedre kan holde ballance, når der kommer lidt under.

Link to comment
Share on other sites

Kan du oversætte VMO, jeg er ikke lige med på, hvad det betyder

Vastus Medialis Oblique. Fiberstrøg på den firehovede knæstrækker (quadriceps). Fiberstrøgene er på den "dråbeformede" muskel (Vastus medialis) der befinder sig over/på indersiden af knæet. Musklen som helhed buler ud når knæet strækkes.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Kan man få bedre balance ved at stå halvt på en skive/bræt og halvt på gulvet? Jeg kan sagtens følge argumentet med at du opnår cirka samme hældning på foden som i en SL-sko, men de er da ekstremt meget mere stabile end den anden løsning

Jeg troede egentlig altid at skiven under hælen var et udtryk for ringe teknik, for strammer haser eller bare misinformation. :wink:

Det er meget meget sjældent at stramme haser er synderen i squat da du har flekteret knæled i hele bevægelsen og udtalt i bund-positionen... ifølge Eric Cressey er det i mange tilfælde stramme balder der har skylden og selvfølgelig stramme hoftebøjere al efter hvilken vej bækkenet tilter

Link to comment
Share on other sites

Det er meget meget sjældent at stramme haser er synderen i squat da du har flekteret knæled i hele bevægelsen og udtalt i bund-positionen... ifølge Eric Cressey er det i mange tilfælde stramme balder der har skylden og selvfølgelig stramme hoftebøjere al efter hvilken vej bækkenet tilter

Er der nogen, der kender nogle gode strækøvelser, som egner sig til at udrette sådan inflexibilitet? Det kunne jeg godt bruge til min squat. Det værste, der kan ske, er, at jeg bliver lidt mere smidig :-).

Link to comment
Share on other sites

Det er dog stadig mærkbart at se hvor få gamle Olympiske løftere der er - i forhold til Styrkeløftere. SL'ere fortsætter jo for evigt - uden massere af skader. Hvorfor ser du næsten ingen ældre OL? Fordi deres led er smadret.

Er du sikker på det?

Uden at vide noget om det, kunne jeg forestille mig at forskellen ligger i de krav de to sportsgrene stiller til udøveren. SL er, som navnet antyder, primært styrke. I VL, er det ligeså meget eksplosivitet som styrke. Såvidt jeg ved, mister man eksplosivitet og reflekser hurtigere end ren styrke, med alderen. Jeg kunne forestille mig at det var forskellen?

Link to comment
Share on other sites

Det er dog stadig mærkbart at se hvor få gamle Olympiske løftere der er - i forhold til Styrkeløftere. SL'ere fortsætter jo for evigt - uden massere af skader. Hvorfor ser du næsten ingen ældre OL? Fordi deres led er smadret.

pugilisten har ret. VL er mere afhængigt af RFD og udvikling af power, hvor SL er mere afhængigt af evnen til at udvikle max kraft og man taber hurtigere udvikling af power og RFD end max force.

Desuden vil jeg osse tro at nettotræningsmængden er højere for de fleste elite-VL'ere, sammenlignet med elite SL'ere, hvilket nok betyder noget for hvor mange år man har i gamet. Det er selvfølgelig er meget generel betragtning

Link to comment
Share on other sites

Det er meget meget sjældent at stramme haser er synderen i squat da du har flekteret knæled i hele bevægelsen og udtalt i bund-positionen... ifølge Eric Cressey er det i mange tilfælde stramme balder der har skylden og selvfølgelig stramme hoftebøjere al efter hvilken vej bækkenet tilter

Nu har jeg hørt det med stramme hoftebøjere i flere posts efterhånden. Jeg kan ikke helt forestille mig hvordan en forkortet psoas kan give problemer andet end i toppen af squat positionen. Efterhånden som man flekterer knæ og hofte kommer psoas udspring og insertion da nærmere hinanden (tuberculum minor samt L1-L5) og er maximalt forlænget i top positionen. I toppen kan jeg forestille mig at en forkortet hoftebøjer vil trække lænden i hyperextension og dermed stresse ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg hørt det med stramme hoftebøjere i flere posts efterhånden. Jeg kan ikke helt forestille mig hvordan en forkortet psoas kan give problemer andet end i toppen af squat positionen. Efterhånden som man flekterer knæ og hofte kommer psoas udspring og insertion da nærmere hinanden (tuberculum minor samt L1-L5) og er maximalt forlænget i top positionen. I toppen kan jeg forestille mig at en forkortet hoftebøjer vil trække lænden i hyperextension og dermed stresse ryggen.

1 Low Back Arches - I'd estimate that this is something that affects 60% of the ordinary folks that walk into a gym and try to squat. In fact, only chapped lips and the burning sensation McDougal experiences when he urinates rival the severity of this problem. Given the information above, it's not too difficult to comprehend. Basically, you have overactive hip flexors and weak abs and glutes, leading to anterior pelvic tilt and accentuated lordosis. There is usually related tightness in the hamstrings and erector spinae due to synergistic dominance. The iliacus and rectus femoris have proximal attachments on the ilium, and the psoas major and minor on vertebrae L1-L5 and T12, intervertebral discs, and sacrum (note: the TFL, sartorius, and adductor complex also contribute). It should come as no surprise that they, when tight, pull the lumbar spine and top half of the pelvis forward. Without proper functioning of the glutes and abs to posteriorly tilt the pelvis, the anteriorly tilted posture predominates.

Fra artiklen You don't know squat

Link to comment
Share on other sites

Stramme hoftebøjere gør flere ting... i reglen agonist antagonist vil stramme hoftebøjere føre til svage baller plus indadrotation af femur (lårbens-knoglen pga TFL)... når man har stramme hoftebøjere vil der ofte være en kryds-reaktion der hedder svage abs og stram erector... alt i alt fører stramme hoftebøjere til dårlig squatform hvor det er svært at holde knæene fra hinanden plus man for at kompensere laver et vildt arch i ryggen

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share