Knævandring


blazz
 Share

Recommended Posts

Det ville være underligt hvis de fyrede under nedgang men en enkelt del af den store lårmuskel bruges jo når du rejser dig, så måske det er den... men der skal nok et grundigt kig på det og der har mol jo sine små svagheder.

Flere i vores klub, og virkeligt mange online nævner problemer med hoftebøjerne (især ved squat med bred stand) som et almindeligt problem.

De hypertoniske hoftebøjere vil hæmme gluteus's funktion (bla udafrotation af femur), dette vil i sig selv hæmme muligheden for hoftefleksion og dermed dybden på squats.

Jeg har selv oplevet og set en del der med success har kommet dybere og fået bedre teknik i squatten via udstrækning af hoftebøjerne (illiopsoas og ikke rectus femoris). Af og til skal der dog også arbejdes med aktivering af gluteus muskulaturen.

Ved hypertonisk (overspændte) hoftebøjere virker statisk udstrækning under opvarmningen og imellem alle squat og dødløft sæt rigtigt godt.

Pullthroughs kan også være en fornuftig balle aktiverings og dermed opvarmningsøvelse. Fokus skalher være på at presse fødderne ud og udafrotere fødderne når man presser hoften igennem. Evt. holde "peak contraction" hvor man spænder maximalt i ballerne.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ja så er vi enige... men når der så bliver skrevet tidligere i loggen, af MaxP tror jeg, at det kan være en fordel at lægge noget under hælen, så kommer vægten da netop frem på forfoden :rudolph: øh lidt forvirret. eller "faciliterer presset fra noget under hælen til, at vi netop lægger presset der?

Fik du den :nissecool:

Det handler også om balance. Et bræt/en høj hæl vil givetvis virke forskelligt alt efter hvordan man er bygget. Nogen har fordel af det og andre slet ikke. Ved at squatte med foden forhøjet/med hæl gør typisk det at den store muskel på forsiden af låret bliver indraget mere i squat løftet og at lårmusklen arbejder under mere gunstige forhold og bidrager mere lige på det punkt hvor du skal fra bundposition og op. Hælen vil typisk bevirke at knæet ryger en anelse fremefter så anklen befinder sig bag knæet. Og vi ved at når ankelled er bag knæleddet er det nemmere at rejse sig. Det kender du også fra når du sidder i en sofa og skal op.

Synes personligt det giver et "forkert" billede at sige "presse" igennem hælen selvom det ikke er helt forkert. Men det er ligefør man vælter bagover bare af at tænke tanken. At give det billede af at man skal presse gennem hælen synes jeg passer bedre på et dødløft hvor man ihvertfald ikke lige sådan ryger bagover ved at stemme i. Styrkeløftere der står meget bredt lægger givetvis mere vægt på hælen end en person der squatter med fødderne placeret omkring skulderbredde el. lign.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Flere i vores klub, og virkeligt mange online nævner problemer med hoftebøjerne (især ved squat med bred stand) som et almindeligt problem.

De hypertoniske hoftebøjere vil hæmme gluteus's funktion (bla udafrotation af femur), dette vil i sig selv hæmme muligheden for hoftefleksion og dermed dybden på squats.

Jeg har selv oplevet og set en del der med success har kommet dybere og fået bedre teknik i squatten via udstrækning af hoftebøjerne (illiopsoas og ikke rectus femoris). Af og til skal der dog også arbejdes med aktivering af gluteus muskulaturen.

Ved hypertonisk (overspændte) hoftebøjere virker statisk udstrækning under opvarmningen og imellem alle squat og dødløft sæt rigtigt godt.

Pullthroughs kan også være en fornuftig balle aktiverings og dermed opvarmningsøvelse. Fokus skalher være på at presse fødderne ud og udafrotere fødderne når man presser hoften igennem. Evt. holde "peak contraction" hvor man spænder maximalt i ballerne.

Det kunne godt lyde meget som det jeg "lider" af.. :smile: synes nemlig også at statiske stræk mellem sæt hjælper gevaldigt på det. Er bare ikke heelt nok til at det går helt væk..

Link to comment
Share on other sites

Truncus styrke og stabilitet + god teknik boys. Har lige afprøvet på et medie med stiv ryg og meget smidige haser og han kommer heller ikke dybt nok ned og det der stopper ham er tendens til runding i lænderyggen :smile: Hvor imod jeg selv har meget stramme haser, men har ikke disse symptomer. :smile:

Så må der være andre ting der spiller ind.. for tror i hvert fald ikkke på at det er core styrke og stabilitet der mangler i mit tilfælde.. Så tror jeg mere på evt stive glutes og/eller hoftebøjere

Link to comment
Share on other sites

PtPoul---Nu har jeg ikke sagt hoftebøjerne ikke kunne være et problem, bare at de ikke fyrede under squat.

De vil rigtigt nok være meget stabiliserende især under bred stand i squat og de vil have en tendens til hypertoni ved belastning så deri kan jeg kun give ret.

Spørgsmålet er bare om det er en svaghed der opstår pga fordi glut max og med er svage i forvejen eller om de bliver det...

Puma--- Du runder da også i lænden når du kommer under vandret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så må der være andre ting der spiller ind.. for tror i hvert fald ikkke på at det er core styrke og stabilitet der mangler i mit tilfælde.. Så tror jeg mere på evt stive glutes og/eller hoftebøjere

Her tænker jeg ikke på råstyrke i de globale stabilisatorer så som rectus abdominis, abdominis oblique externus og erector spinae. Men der imod i abdominis transversus, bækkenbunden, diafragma og multifidi. Hoftebøjeren kan dugodt fjerne fra liste, for som Buc skriver vil en forkortet illiopsoas ikke facilitere til kyfosering af lændelordosen, da den ikke bliver forlænget i forhold til udgangspositionen. Der imod vil en kontrakt psoas medføre en anteriort tilt i bækkenet. Hvis jeg skal komme med et yderligere bud på hvad stramninger der kan forefindes vil jeg rent anatomisk henlede opmærksomheden på lårets adductorgruppe, da disse udspringer fra ossis pubis og forlænges under et squat.

Link to comment
Share on other sites

PtPoul---Nu har jeg ikke sagt hoftebøjerne ikke kunne være et problem, bare at de ikke fyrede under squat.

De vil rigtigt nok være meget stabiliserende især under bred stand i squat og de vil have en tendens til hypertoni ved belastning så deri kan jeg kun give ret.

Spørgsmålet er bare om det er en svaghed der opstår pga fordi glut max og med er svage i forvejen eller om de bliver det...

Puma--- Du runder da også i lænden når du kommer under vandret :wink:

Sgu ikke så meget at det gør noget :nissetunge: har også styr på hvad der er årsagen til min egen defekt :rudolph:

Link to comment
Share on other sites

Her tænker jeg ikke på råstyrke i de globale stabilisatorer så som rectus abdominis, abdominis oblique externus og erector spinae. Men der imod i abdominis transversus, bækkenbunden, diafragma og multifidi. Hoftebøjeren kan dugodt fjerne fra liste, for som Buc skriver vil en forkortet illiopsoas ikke facilitere til kyfosering af lændelordosen, da den ikke bliver forlænget i forhold til udgangspositionen. Der imod vil en kontrakt psoas medføre en anteriort tilt i bækkenet. Hvis jeg skal komme med et yderligere bud på hvad stramninger der kan forefindes vil jeg rent anatomisk henlede opmærksomheden på lårets adductorgruppe, da disse udspringer fra ossis pubis og forlænges under et squat.

Okay, fattede jeg så fem ord af.. :mad:

Men hvis jeg godt kan fjerne hoftebøjerne fra listen, hvorfor er det mest effektive middel så at strække disse kraftigt mellem sæt? virker klart bedre end at strække både glutes og hammies...

edit: har også rimelig stramme adductors.. Men squatter med en relativ mellemsmal stand, så burde ikke være et synderligt problem. Plus at jeg ikke oplever nogle problemer her under mine benbøj

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Fed diskussion. Øget bevægelighed i adductor gruppen kan være en hjælp.

Mht om gluteus er en synder vil jeg mene at en squastil hvor røven kommer op først og man derefter trækker skidtet op med hamstrings og erector kan være en indikation af svage/inhiberede glutes.

For Francis er der et par ting at arbejde med: hoftebøjer og adductor stræk + teknik.

Kan det evt. tænkes at illiopsoas overtager for multifidi ifht at opretholde lændelordosen og undgå posterior tilt af hoften i squatten?

Det vil kunne forklare nogen af Moos' lændeproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Okay, fattede jeg så fem ord af.. :mad:

Men hvis jeg godt kan fjerne hoftebøjerne fra listen, hvorfor er det mest effektive middel så at strække disse kraftigt mellem sæt? virker klart bedre end at strække både glutes og hammies...

edit: har også rimelig stramme adductors.. Men squatter med en relativ mellemsmal stand, så burde ikke være et synderligt problem. Plus at jeg ikke oplever nogle problemer her under mine benbøj

Hvis det virker, så gør det dog :wink:

Sometimes the why isn't as important as the how...

Link to comment
Share on other sites

Hvis det virker, så gør det dog :wink:

Sometimes the why isn't as important as the how...

hehe.. jamen, gør jeg også :tongue: Var bare ligeså meget for at finde ud af lidt om hvorfor måske... Og så plus at det ikke virker til at løse det helt! Men det er måske fordi at jeg ikker er helt flittig nok til at strække ud. hehe.. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

hehe.. jamen, gør jeg også :tongue: Var bare ligeså meget for at finde ud af lidt om hvorfor måske... Og så plus at det ikke virker til at løse det helt! Men det er måske fordi at jeg ikker er helt flittig nok til at strække ud. hehe.. :innocent:

Det kunne det jo være :smile: men et andet tiltag kunne være boxsquat hvor du tilpasser højden på boxen til det punkt hvortil du kan holde en god squatstil. Herefter gør du gradvist boxen lavere og lavere indtil du når dybden du måtte ønske :smile: på denne måde træner du både CNS samtidigt med at du aktivt strækker de kontrakte muskler det så måtte være ud :smile:

Link to comment
Share on other sites

Multifidi er intervertebrale muskler der går over minimum et segment så de er altså meget lokalt styrende for rygsøjlen. Det er med andre ord næppe dem Iliopsoas skal arbejde mod. Snarere som tideligere nævnt haserne da de har direkte modsat effekt på bækkenhældningen.

Af de muskler der går over hoften og har mest indflydelse på stabiliteten vil jeg mene Iliopsoas, haser og adduktor er de vigtigste og hermed næstgen dem alle :bigsmile: . Quadriceps og glutterne er dem der udfører selve arbejdet så det er hos de andre man som regel skal kigge på.

Der er som Pumaen er inde på også spørgsmålet angående truncusstabiliteten, altså her primært Transversus abd, multifidi, diaphragma og bækkenbund der går ind og arbejder sammen, hvis de altså arbejder. Så med andre ord er det temmeligt komplekst område.

Link to comment
Share on other sites

Som Buc skriver begynder det at blive komplekst. Det er dog en interessant hypotese poul kommer med omkring psoas og multifidi. Psoas burde dog ikke være særlig aktiv, især i bunden af squatten, da den her er forkortet og ikke vil kunne generere megen kraft. Hvis fyring af multifidi er et problem vil træning af core styrke være en god idé. Aktivering af transervsus giver en reflektorisk aktivering af lumbale multifidi og disse har en vigtig rolle i stabiliseringen af lændehvirvlerne. Multifidi hindrer bl.a. fremad glidning af hvirvlerne lumbalt. De har desuden flere muskeltener end andre dele af erector spinae og menes dermed at være vigtige for præcis styring af ryggen. Moos kan jo en overgang udføre en bevidst aktivering af transversus og se om det gør en forskel. Ingen tvivl om at Moos automatisk spænder transversus, men spørgsmålet er om mere fokus på denne og core stabilitet giver en anden stabilitet. Måske er udholdenheden i denne og multifidi nedsat.

Link to comment
Share on other sites

Lækkert meget så meget diskussion mhs til squatteknik :4thumbup:

Buc--> du kommer med mange gode pointer synes jeg... men hvis vi nu tager udgangspunkt i et styrkeløfter-squat med meget lidt eller næsten ingen kvævandring så har jeg stadig svært ved at se det skulle være haserne der er problemet også ud fra et funktionelt synspunkt... jeg har f.eks rimelig stramme haser men jeg runder ikke synderligt i bunden af squat, en smule måske men det er meget meget lidt og mine haser er ret usmidige... adductor-gruppen er så en hel anden snak og kan sevfølgelig give komplikationer hvis også disse er for stramme :bigsmile:

Mhs til stræk af hoftebøjerne så vil det stort set altid være godt inden squat og imellem sættene da iliopsoas i de flestes tilfælde vil være for stram og dermed inhibere gluteus-muskulaturen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne det jo være :smile: men et andet tiltag kunne være boxsquat hvor du tilpasser højden på boxen til det punkt hvortil du kan holde en god squatstil. Herefter gør du gradvist boxen lavere og lavere indtil du når dybden du måtte ønske :smile: på denne måde træner du både CNS samtidigt med at du aktivt strækker de kontrakte muskler det så måtte være ud :smile:
Se dét kan jeg godt se det fornuftige i.. :smile:
Squat = Rocket Science! :nissetunge:

Også i den grad. hehe... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share