Nominerede til Årets Sportsnavn


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg skal komme med mit bud på hvad er sport er så må det være, at der skal være noget motionsmæssigt i det.

Ergo kan man IMO ikke tale om at man er begyndt at dyrke sport, hvis man "blot" er begyndt at spille bingo, poker, dart, billard, skat, ludo, ryge mest på en pibe med kun 10g tobak, læse romaner på tid, løse kryds og tværs mod hinanden, strikke om kap, eller hvad i ellers kan finde på i den dur, og altså i min bog heller ikke køre bil!

Fandt denne definition som jeg synes rammer meget godt:

Sport is a physical activity involving large muscle groups, requiring strategic methods, physical training and mental preparation and whose outcome is determined, within a rules framework, by skill, not chance. Sport occurs in an organized, structured and competitive environment where a winner is declared

hvordan kan du samligne tobaksrygning med motorsport? altså gider du ikke lade være med at komme med dumme bemærkninger :blink:

Og din definition, som du fandt rammer sgu meget godt på motorsport, det kræver gode veltrænet nakkemuskler, gode armkræfter, udholdenhed, god kondition, kordination, koncentration, mod, evnen til at bevare overblikket i presset situationer, det alt sammen gir en god racerkører.

Og fordi du ikke interessere dig for motorsport, så betyder det altså ikke at det ikke er en sport. så kom nu med nogle ordentlige argumenter for at det ikke er sport, istedet for at bringe hækling, tobaksrygning ind i det, det er jo komplet latterligt du aner jo tydeligvis ikke hvad det kræver at køre racerbil

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min kommentarer vedr tobaksrygning har sin oprindelse i dette indlæg:

Men nu ser JEG sport som en konkurrence situation, hvorfor:

skak

poker

billiard

dart

osv. er en sport når den bliver udøvet i officielle konkurrencer.

har i nogensinde hørt om sportfiskere, de findes og det der gør at de er sportsfiskere er at de deltgere i konkurrencer hvor det kælder om at hive flest kg i land. Til dem der ikke synes det er pointen, wolla betegnelse lystfisker! :nissetunge:

SPORT EN EN BETEGNELSE FOR KONKURRENCESITUATIONEN; OG IKKE DEN FYSISKE UDFORDRING :superman:

Jeg synes det er søgt at mene at alt som har et konkurrence element (feks at holde gang i en pibe længst tid) er sport. Derfor sammeligningen.

At du opfatter det som dumme bemærkninger, kan jeg intet stille op i mod. Men hensigten fra min side var nu god nok.

Hvor vidt min definition rammer motorløb, bliver vi nok ikke enige om - og jo jeg har selv kørt en del gokart - men synes stadig ikke det stiller så store fysiske krav at jeg vil kalde motorløb det en sport.

At du mener mine rgumenter ikke er ordentlige kan jeg kun beklage. Men jeg savner stadig - som andre - din definition af en sport. Jeg har kommet med min, hvorvidt motorløb rammes er vi så blot ikke enige om.

Link to comment
Share on other sites

Nu vandt Tom jo en sportspris, så der er jo ikke nogen af os der er i tvivl om hvad DK som sådan opfatter som en sport, men det forbyder os ikke i at være uenige i om det at køre en bil bør sammenlignes med det jeg kalder rigtige sportspræstationer.

Din analogi til rød og blå er naiv og ligegyldig.

I henhold til hvad du selv skriver om hvad DK (og resten af verden) opfatter som en sport, er der noget der tyder på deet er din opfattelse der er naiv og ligegyldig. :innocent:

Godt nytår! :smile:

Link to comment
Share on other sites

I henhold til hvad du selv skriver om hvad DK (og resten af verden) opfatter som en sport, er der noget der tyder på deet er din opfattelse der er naiv og ligegyldig. :innocent:

Godt nytår! :smile:

Nu er det jo ikke altid at flertallet har ret i deres opfattelse.

Når ny teori fremvises, stritter folk ofte i mod.

Man kan håbe at folk om nogle år vil se tilbage, og trække lidt på smilebåndet over at en sportspris kunne tilfalde en racerkører. Og at den generelle holdning til sport vil tage en fornuftig drejning.

Bemærk: Jeg finder det flot at Tom K har kunne vinde så mange i træk. Men en sportspris - nej vel (?)

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Hvis man nu tager wrestling, så er det jo ikke en sport, hvilket de (WWE) også understreger ved at kalde det sportsentertainment, der er den fysiske aktivitet helt i top, men derfor er det jo ikke sport, da det er aftalt spil...

fordi man går ned og træner i et fitness center eller andet træningscenter så er det jo ikke en sport... hvis man nu gjorde det i forbindelse med SL eller BB konkurrencer så ville det jo være en træning til sporten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke altid at flertallet har ret i deres opfattelse.

Men du har ret i din?? :blink:

Man kan håbe at folk om nogle år vil se tilbage, og trække lidt på smilebåndet over at en sportspris kunne tilfalde en racerkører. Og at den generelle holdning til sport vil tage en fornuftig drejning.

Bemærk: Jeg finder det flot at Tom K har kunne vinde så mange i træk. Men en sportspris - nej vel (?)

Jeg kan kun sige kom over det! eller nup en kiks! du er da godt nok naiv hvis du tror at folk med tiden ikke vil betragte motorsport for sport, bare se hvor mange danskere der møder op til lemans hvert år, prisen gik til den HELT rigtige nemlig Tom Kristensen, han har gjort noget INGEN andre i verden har kunne gøre, nemlig at vinde lemans 7 gange og 6 gange i træk

og helt ærligt hvis det ikke var en sport og at folk ikke mente at tom var en sportsmand, jamen så havde han sgu nok ikke vundet den pris vel.

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Pr definition mener jeg da naturligvis at jeg selv har ret i min opfattelse. Det er i bund og gund derfor jeg deltager i denne dabat. Grunden til at du deltager er vel også at du tror på din egen opfattelse.

Naiv måske, men de store masser har ofte "kæmpet" imod når nye tanker luftes. Som skrevet så tror jeg på en holdningsændring over tid.

Jeg kan kun sige kom over det! eller nup en kiks! du er da godt nok naiv hvis du tror at folk med tiden ikke vil betragte motorsport for sport, bare se hvor mange danskere der møder op til lemans hvert år, prisen gik til den HELT rigtige nemlig Tom Kristensen, han har gjort noget INGEN andre i verden har kunne gøre, nemlig at vinde lemans 7 gange og 6 gange i træk

Godt nok er jeg bagstiv i dag. Men den med at der skulle være tale om en sport fordi der kommer mange mennesker, den fanger jeg ikke.

Er vi nu endelig ved at nærme os din - meget efterspurgte - definition af sport: Nemlig at der skal være mange folk til stede?

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi nu holder os til debatten om hvorvidt motorsport er en sport, så passer den engelske definition ovenfor glimrende på eksempelvis Formel 1 og Le Mans racing. Hvis vi anerkender den som definition på sport, så er der ingen tvivl om, at de to motorsportstyper skal anerkendes som sport.

Men det kunne være interessant at høre hvor i motorsporten, man så skulle sætte grænsen for sport. Hvad med speedway? Eller Dragracing? Eller for nu at gå til yderligheder, hvad så med Traktortræk?

Kunne man forestille sig Børge Bonderøv fra Nørre Snede vinde OL i Traktortræk i sin 11.000HK Massey Ferguson ? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi nu holder os til debatten om hvorvidt motorsport er en sport, så passer den engelske definition ovenfor glimrende på eksempelvis Formel 1 og Le Mans racing. Hvis vi anerkender den som definition på sport, så er der ingen tvivl om, at de to motorsportstyper skal anerkendes som sport.
Her er vi ikke enige og bliver det nok ikke. Fint nok - hver sin opfattelse.
Men det kunne være interessant at høre hvor i motorsporten, man så skulle sætte grænsen for sport. Hvad med speedway? Eller Dragracing? Eller for nu at gå til yderligheder, hvad så med Traktortræk?

Ingen af ovennævnte er IMO sport, grænsen er for længst overskredet!

Kunne man forestille sig Børge Bonderøv fra Nørre Snede vinde OL i Traktortræk i sin 11.000HK Massey Ferguson ? :laugh:

NEJ. Ligesom man heller ikke bør kunne vinde OL i Formel 1.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Der jo et spørgsmål om, hvor bredt man formulerer sport. For der er ingen tvivl om at udøverne i motorløb, forbedreder sig fysisk og er dygtige til det de laver. IMO er motorløb ligså meget en sport, som fx sejlads og sejlads er med til OL (det kan man så altid diskutere om det burde eller ej). Faktisk vil jeg mene at Sejlads og motorsport mener meget om hinanden, Udøveren er MEGET afhængig af kvaliteten af materilet, p.g.a. materilet deltager alle udøverne ikke på lige vilkår og det er ikke udøveren som via sin fysisk kommer over målstregen.

Link to comment
Share on other sites

Ja! Nu blev næsepilleri nævnt længere tilbage i tråden og er selvfølgelig lidt ekstremt. Men hvis der var klarer regler for hvordan man vinder (?) og det foregår i organiseret form, så hvorfor ikke..? Men man skal nok ikke forvente det bliver en OL-sport :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share