Bulke eller ej


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej

Dette diskosionsfora hedder godt nok "maksimal muskelvækst", men ville gerne vide om man kan få større og stærkere muskler, uden at man begynder på at "bulke" eller lign. Altså at man blot spiser normale mængder på "ikke så energikrævende dage", og på de mere hårde træningsdage spises der, så der kompenseres for energiforbruget. Skal lige nævnes at jeg ikke direkte leder efter en maksimal muskelvækst, men bare at muskelvæksten er til stede, og er nævneværdig i en længere periode

Har også et andet spørgsmål: Hvad sker der med ens muskler når man cardiotræner(specielt løb, cykling, crosstrainer)? bliver de stærkere, større, mere udholdende, eller smidige?

På forhånd tak!

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

du er nødt til at indtage mere energi end du bruger, hvis din masse skal øges- Så simpelt er det. På et praktisk niveau involverer det for nogle at spise mere end de normalt ville have lyst til og for andre bare at spise efter appetitten og så ellers træne. Så udfra din definition så JA til bulk.

Udholdenheds har en vis negativ virkning på muskelvækst, ihvertfald i kraft af det øgede energiforbrug og muligvis direkte i kraft af aktivitetstypen.

Link to comment
Share on other sites

Har også et andet spørgsmål: Hvad sker der med ens muskler når man cardiotræner(specielt løb, cykling, crosstrainer)? bliver de stærkere, større, mere udholdende, eller smidige?, uden at man begynder på at "bulke" eller lign.

På forhånd tak!

Når man dyrker cadio i form af løb, cycling etc. og det foregår over længere distancer, sker der det i musklerne, at der danne flere hvide muskelfibre på bekostning af røde muskelfibre. De hvide muskelfibre er "langsomme" fibre men meget udholdende, mens de røde muskelfibre er eksplosive og ikke særligt udholdende.

Dvs. vil du f.eks. gerne blive en haj til squat og løfte tunge vægte, er det ikke en særlig god ide at booste din form med lange løbeture. Svøm hellere eller løb korte, men hurtige ture etc.

Link to comment
Share on other sites

I forlængelse af en snak om bulk har jeg lige et lille spørgsmål. Styrketræning har jeg haft en eller anden form for styr på i snart et års tid, i hvert fald hvilke øvelser jeg bør lave med hvilken progression osv. Til gengæld har kostplanlægning været fuldstændig fraværende i mit liv indtil for et halvt års tid siden. Jeg har været overvægtig siden jeg var lille, og har derfor brugt den tid jeg har vidst noget om kost til at smide en masse kilo. Nu er jeg i den situation, at jeg gerne vil have lidt mere muskelmasse, og ved hvordan jeg skal klare den del, i forhold til kosten. Jeg er også klar over, at der kommer til at ryge noget fedt på kroppen når man bulker, det må man tage med. Men i hvilken størrelsesorden snakker vi at man tager fedt på? Jeg er hunderæd for at blive slasket igen...

Link to comment
Share on other sites

som udgangspunkt kan man sige at

-jo lavere fedtprocent du i starter med, jo mere clean kilo vil du tage på

-jo langsommere du tager på, jo mere clean vil du tage på

-hvis vægttræningsdelen er fornuftig kan man sige at jo mere du træner (lige meget om det er vægte eller cardio), jo mere clean kilo vil du tage på

DOG kan du som kvinde let falde i en fælde, hvor du ender med slet ikke at tage noget på, fordi du er for optaget af at gaine clean kilo og ikke fedt. Så det er en svær balancegang. Som tommelfingerregel kan man sige at der er aldrig nogen god undskyldning for at komme over en fedtprocent på 25 som kvinde.

Link to comment
Share on other sites

Der er noget jeg har gået og tænkt på i et stykke tid:

Når man bulker, skal man så bare øge ens kulhydratsindtag (antaget at man får de der 2 gr. protein per kg. kropsvægt) så ens diæt ligger ca. 500-1000 kcal over ligevægtsindtaget, eller skal man øge over hele linien med mere protein, kul og fedt?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor overhovedet bulke? Med mindre du er professionel bodybuilder og kun ønsker at fremvise topform et par gange årligt, så er metoden ikke specielt anvendelig.

Hvis dit ønsker er at tage muskelmasse på og stadig bevare fedtprocenten på et rimeligt niveau, er der andre metoder, der er klart at foretrække.

Koordinér din kost således, at du kun indtager ca. 300 Kcal mere dagligt end du forbrænder (altså dit lilgevægtsindtag + 300 Kcal), så du på den måde kommer i et beskedent, men alt rigeligt energioverskud. På den måde kommer du til at tage på i muskelmasse (hvis du vel og mærke træner fornuftigt) og kun minimalt fedt vil ophobe sig.

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor overhovedet bulke? Med mindre du er professionel bodybuilder og kun ønsker at fremvise topform et par gange årligt, så er metoden ikke specielt anvendelig.

Hvis dit ønsker er at tage muskelmasse på og stadig bevare fedtprocenten på et rimeligt niveau, er der andre metoder, der er klart at foretrække.

Koordinér din kost således, at du kun indtager ca. 300 Kcal mere dagligt end du forbrænder (altså dit lilgevægtsindtag + 300 Kcal), så du på den måde kommer i et beskedent, men alt rigeligt energioverskud. På den måde kommer du til at tage på i muskelmasse (hvis du vel og mærke træner fornuftigt) og kun minimalt fedt vil ophobe sig.

:4thumbup:

Det er teoretisk rigtigt.. dog er problemet tit det at det er timingen af overskuddet.. så derfor siger man et 300-500 kcal overskud vil være passende, således man kan være i overskud hele dagen... Husk dette! -Nemlig vigtigt at du ikk bare lige æder de sidste 1000 kcal du mangler om aftenen, hvis du så har været i kcal underskud om eftermiddagen.. Pionten er at skidtet skal fordeles.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor overhovedet bulke? Med mindre du er professionel bodybuilder og kun ønsker at fremvise topform et par gange årligt, så er metoden ikke specielt anvendelig.

Hvis dit ønsker er at tage muskelmasse på og stadig bevare fedtprocenten på et rimeligt niveau, er der andre metoder, der er klart at foretrække.

Koordinér din kost således, at du kun indtager ca. 300 Kcal mere dagligt end du forbrænder (altså dit lilgevægtsindtag + 300 Kcal), så du på den måde kommer i et beskedent, men alt rigeligt energioverskud. På den måde kommer du til at tage på i muskelmasse (hvis du vel og mærke træner fornuftigt) og kun minimalt fedt vil ophobe sig.

:4thumbup:

udfra trådstarterens definition af at bulke er det jo i sagens natur en nødvendighed at bulke.

Størrelsen på overskuddet er selvfølgelig en helt anden snak.

Link to comment
Share on other sites

Det er teoretisk rigtigt.. dog er problemet tit det at det er timingen af overskuddet.. så derfor siger man et 300-500 kcal overskud vil være passende, således man kan være i overskud hele dagen... Husk dette! -Nemlig vigtigt at du ikk bare lige æder de sidste 1000 kcal du mangler om aftenen, hvis du så har været i kcal underskud om eftermiddagen.. Pionten er at skidtet skal fordeles.. :wink:

Jep, det er selvfølgelig også rigtigt, men uddybede det ikke videre. Hvert måltid bør selvfølgelig være omtrent lige stort (energimæssigt) og bør også indeholde samme makronutrientsammensætning osv.

Dvs. hvis man er kommet frem til, at man skal indtage ca. 3600 Kcal for at være i et passede energioverskud, bør hver måltid (hvis man spiser 6 på en dag) indholde ca. 600 Kcal og sammensætningen af protein, kulhydrat og fedt bør være så ens som muligt i hvert måltid.

Bon Appetit :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

ok... jeg vidste ikke der var en egentlig "korrekt" definition...

Jeg ved godt at der er nogen, som mener at bulking er ensbetydende med voldstort energi overskud, men er det den rigtige definition? :cool:

I min verden er det at bulke, når man spiser/træner for at tage på (lige meget om det er et dagligt overskud på 300 eller 1000 kcal) og cutting, når man spiser/træner for at smide fedt...

Hvis nu jeg tager fejl, hvad hedder det så når man kun har et lille overskud, men formålet stadig er at tage på? :cool:

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

ok... jeg vidste ikke der var en egentlig "korrekt" definition...

Jeg ved godt at der er nogen, som mener at bulking er ensbetydende med voldstort energi overskud, men er det den rigtige definition? :cool:

I min verden er det at bulke, når man spiser/træner for at tage på (lige meget om det er et dagligt overskud på 300 eller 1000 kcal) og cutting, når man spiser/træner for at smide fedt...

Hvis nu jeg tager fejl, hvad hedder det så når man kun har et lille overskud, men formålet stadig er at tage på? :cool:

Hehe, tja, det lyder til, at vi har lidt forskellige opfattelser af ordets betydning. En helt korrekt definition er måske svær at finde en kilde på, men jeg mener, at du har meget godt fat i, at det handler om et voldsomt stort energioverskud, der kun har til opgave at få kropsmassen til at stige uden skelen til kvaliteten af den optagede masse.

Det mindre overskud vil jeg kalde fornuft :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Dvs. hvis man er kommet frem til, at man skal indtage ca. 3600 Kcal for at være i et passede energioverskud, bør hver måltid (hvis man spiser 6 på en dag) indholde ca. 600 Kcal og sammensætningen af protein, kulhydrat og fedt bør være så ens som muligt i hvert måltid.

Du må komme med nogle begrundelser når du kommer med påstande som er udokumenterede. Hvorfor bør makronutrient fordelingen være den samme i alle 6 måltider?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tja, det lyder til, at vi har lidt forskellige opfattelser af ordets betydning. En helt korrekt definition er måske svær at finde en kilde på, men jeg mener, at du har meget godt fat i, at det handler om et voldsomt stort energioverskud, der kun har til opgave at få kropsmassen til at stige uden skelen til kvaliteten af den optagede masse.

Det mindre overskud vil jeg kalde fornuft :laugh:

Mit spørgsmål var retorisk... Pointen er at begrebet "bulke" ikke er det samme for alle (og eftersom der ikke er en koncensus kan man ikke tale om hvad der er korrekt), hvorfor man skal være varsom med hvad man kalder fornuft eller ej.

Personligt har jeg ALDRIG set nogen påstå at bulke betyder vægtøgning uden hensyntagen til hvad det er man tager på. Det er kun fortalere for "minibulking", der bruger den fremlægning du gør her.

Link to comment
Share on other sites

Når man dyrker cadio i form af løb, cycling etc. og det foregår over længere distancer, sker der det i musklerne, at der danne flere hvide muskelfibre på bekostning af røde muskelfibre. De hvide muskelfibre er "langsomme" fibre men meget udholdende, mens de røde muskelfibre er eksplosive og ikke særligt udholdende.

Øhhh. I hvilken parallel virkelighed fungere det sådan? Gængse opfattelse.

Link to comment
Share on other sites

Jep, det er selvfølgelig også rigtigt, men uddybede det ikke videre. Hvert måltid bør selvfølgelig være omtrent lige stort (energimæssigt) og bør også indeholde samme makronutrientsammensætning osv.

Dvs. hvis man er kommet frem til, at man skal indtage ca. 3600 Kcal for at være i et passede energioverskud, bør hver måltid (hvis man spiser 6 på en dag) indholde ca. 600 Kcal og sammensætningen af protein, kulhydrat og fedt bør være så ens som muligt i hvert måltid.

Bon Appetit :4mewantfood:

Forklar hvorfor DU mener at sammensætningen af protein kulhydrat og fedt bør være så ens som mulig i hvert måltid? Jeg er langt fra enig med dig i det.

Det kan man vel heller næppe sige om John berardi, forfatteren bag "Massive Eating"

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor overhovedet bulke? Med mindre du er professionel bodybuilder og kun ønsker at fremvise topform et par gange årligt, så er metoden ikke specielt anvendelig.

Hvis dit ønsker er at tage muskelmasse på og stadig bevare fedtprocenten på et rimeligt niveau, er der andre metoder, der er klart at foretrække.

Koordinér din kost således, at du kun indtager ca. 300 Kcal mere dagligt end du forbrænder (altså dit lilgevægtsindtag + 300 Kcal), så du på den måde kommer i et beskedent, men alt rigeligt energioverskud. På den måde kommer du til at tage på i muskelmasse (hvis du vel og mærke træner fornuftigt) og kun minimalt fedt vil ophobe sig.

:4thumbup:

Tusind tak

Det var faktisk alt jeh ville vide omkring dette, tak Surfaholic og alle jer andre! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er teoretisk rigtigt.. dog er problemet tit det at det er timingen af overskuddet.. så derfor siger man et 300-500 kcal overskud vil være passende, således man kan være i overskud hele dagen... Husk dette! -Nemlig vigtigt at du ikk bare lige æder de sidste 1000 kcal du mangler om aftenen, hvis du så har været i kcal underskud om eftermiddagen.. Pionten er at skidtet skal fordeles.. :wink:

Godt Råd! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Denne diskussion har været oppe før. Så vidt jeg husker, sluttede diskussionen dengang med, at man faktisk godt kunne øge sin muskelmasse samtidig med, at man overordnet set var i kalorieunderskud. Det afhang blot af, hvordan man fordelte kalorieindtaget i forhold til træningen.

Med andre ord behøver man ikke bulke for at få større muskler. Man skal bare planlægge sit energiindtag i forhold til sin træning. Ikke dermed være sagt, at det er den mest effektive måde at gøre det på, men midlertidig fedme er altså ikke en forudsætning for at blive muskuløs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share