Vedligeholde styrke med 1 ugentligt pas?


Roadrunner
 Share

Recommended Posts

Hvor mange træningspas skal man have pr. uge for at vedligeholde sin nuværende styrke (... ligeglad med størrelse/"pump")? Jeg peaker ikke på nogen måde, men har styrketrænet regelmæssigt i et godt stykke tid.

Jeg har ikke for alvor tid til at styrketræne ved siden af karate og klatring, men vil nødig gå ned i styrke, så jeg forestiller mig noget i retning af en gang full-body træning om ugen med nogle helkropsøvelser. Lyder det helt hen i vejret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vælge et fullbody program som du selv er inde på, bestående af basisøvelser+ max et par isolationsøvelser ex. mave. Dog er basisøvelserne vigtigst. Jeg ville ligeledes køre det igennem 2 gange om ugen, for at være sikker på vedligeholdelse. Dertil ville jeg køre tungt med få gentagelser og flere sæt.

Et program kunne se sådan ud.

Squat 3x8 el. 5x5

Dødløft 3x8 el. 5x5

Bænkpres 3x8 el. 5x5

BOR 5x5

Military 5x5

Chin ups 5x5

Mave 8x3

Edited by Don Pedro
Link to comment
Share on other sites

Med to kan jeg se fremgang (... ikke en skidt ting, men husk nu at jeg er doven :blush: ), derfor tænkte jeg på et enkelt (tungt) pas pr. uge...

Ang. hvad jeg "har" at vedligeholde: Jeg laver/er pt. nået til bænkpres/6 rep. m. 100kg, squat/6rep. m. 120kg., og chins/ca. 6 rep m. BW(90kg)+15kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vove at påstå at med tilstrækkeligt langt og hårdt fullbody program den ene dag du træne godt kan opretholde din styrke til en vis grad.. alt efter hvordan du gør det og hvordan din krop reagere etc. tror jeg du vil kunne bibeholde styrken og massen til i noget tid, men på et tidspunkt vil den nok begynde at kravle tilbage af..

Link to comment
Share on other sites

Nu pointeres det, at Roadrunner er ligeglad med størrelsen, men udelukkende er interesseret i at vedligeholde sin styrke. I så fald ser jeg ingen problemer i at vedligeholde styrken ved kun én træning om ugen. Så vil hardcore HIT-træning med total udmattelse af musklerne sandsynligvis være den rette vej. Om man så kan leve med at være smadret i kroppen i tre-fire dage efter hver træning og øm de følgende tre dage, må man jo gøre op med sig selv.

Inden alle anti-HIT apostlene begynder at råbe op om, at her på MOL tror vi ikke på HIT, så bemærk lige, at der ikke spørges efter det optimale træningsprogram, men om hvorvidt man kan vedligeholde sin styrke med kun én træning om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Enig, som det siges kommer det an på mange ting hvor meget der kræves at vedligeholde ISÆR styrken, er man bulgarsk vægttosse og træner tungt 6 timer om dagen 6 x om ugen så kan en time en gang om ugen med selv den bedste planlægning kun holde på resultaterne SÅ længe; men når det er sagt så kan langt LANGT de fleste (selv meget hardcore trænene) vedligeholde alt/næsten alt på 1x træning AW, de fleste vil ligeledes kunne øge i både styrke og masse ganske betydeligt ved kun 2x træning aw!

Jeg er desuden enig med SF og Bruno i, at træner man kun en gang pr uge kan man lige så godt presse en del mere på end ellers OGSÅ i forhold til failure (fortalen mod failure går netop hovedsageligt på at det tillader en mere frekvent træning), og visse former for HIT vil da heller ikke være det væreste valg i netop denne situation: Jeg ville dog vælge en variant med noget støre volumen end de kendte heavy duty 1 sæt; man kan evt køre nogle tunge worksæt og slutte hver af med et trationelt hitsæt. Meget tyder på at jo større volumen man arbejder med, jo længere tid kan man opretholde proteinsyntesen efter træning. Vær desuden lidt ekstra påpasselig med kosten, undgå især kcal underskud for en hver pris; og forbred dig så desuden på nødvendigheden ved at blive en del mere øm efter dit pas end normalt.

M.V:H

Helio

Link to comment
Share on other sites

de fleste vil ligeledes kunne øge i både styrke og masse ganske betydeligt ved kun 2x træning aw!

De fleste ligefrem.. Var nu noget af en påstand. hehe.. :wink: Hvis de fleste kunne det, ville de fleste vel gøre det!?? (kommer selvfølgelig an på i hvilken "gruppe" du vil hente de fleste, men viil nu stadigvæk mene at det er lige overdramatiseret nok!) Men ellers enig med dig.. Jeg ville droppe "små" øvelser (biceps triceps osv), og bare fokusere udelukkende som de helt store som benbøj, dødløft (eller måske hellere goodmorning ell stivbenet dl) bænk, bent-rows eller chins og mave.. Eller lignende

Link to comment
Share on other sites

De fleste ligefrem.. Var nu noget af en påstand. hehe.. :wink: Hvis de fleste kunne det, ville de fleste vel gøre det!?? (kommer selvfølgelig an på i hvilken "gruppe" du vil hente de fleste, men viil nu stadigvæk mene at det er lige overdramatiseret nok!) Men ellers enig med dig.. Jeg ville droppe "små" øvelser (biceps triceps osv), og bare fokusere udelukkende som de helt store som benbøj, dødløft (eller måske hellere goodmorning ell stivbenet dl) bænk, bent-rows eller chins og mave.. Eller lignende

Jeg har aldrig trænet mere end to gange om ugen, og min styrke og størrelse er forøget meget betydeligt, siden jeg startede min træning. Og jeg er absolut ikke en af de der naturtalenter, som bliver stærkere, bare de kigger på en vægt. Så at man kan blive både større og stærkere ved to træninger om ugen er der efter min mening slet ikke nogen tvivl om. At det ikke er optimalt er så noget helt andet.

Link to comment
Share on other sites

HIT er måske ikke det bedste valg, hvis man skal klatre og dyrke karate de næste par dage. Mit bud ville være fullbody med 5x5 i basisøvelser! Laver du ikke også en masse kropsvægtsøvelser til karate? Og til klatring får du nok også en del styrke i kroppen.

Min personlige erfaring er, at der ikke skal ret meget til at vedligeholde styrken....Men som det før er nævnt, kommer det an på dit udgangspunkt!

Link to comment
Share on other sites

DBM: Jo, der bliver lavet strækkere samt mave-, ben- og rygbøjninger i rimelige mængder til karate, og det er fantastisk for min udhoodenhed, men gør ikke meget for min styrke. Belastningen i klatring veksler meget afhængig af fokus, men er oftest teknisk, dvs. jeg når ikke at blive særlig presset før jeg dratter ned... :blush: Klatrestyrkemæssigt er fingrene i øvrigt mit svageste led (CoC'er ved siden af for at udbedre...), så selv når klatringen bliver tung er det oftest dem der svigter før jeg bliver presset i vinger/biceps etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig trænet mere end to gange om ugen, og min styrke og størrelse er forøget meget betydeligt, siden jeg startede min træning. Og jeg er absolut ikke en af de der naturtalenter, som bliver stærkere, bare de kigger på en vægt. Så at man kan blive både større og stærkere ved to træninger om ugen er der efter min mening slet ikke nogen tvivl om. At det ikke er optimalt er så noget helt andet.

Jamen det tror jeg også at du har ret i... Set i bakspejlet var det måske mig der fejllæste det lidt! Jeg læste det som om at de fleste herinde, som allerede trænede, ville få masse og styrkefremgang ved at skifte til at træne to gange om ugen, og det var dét jeg stejlede lidt ved! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Inden alle anti-HIT apostlene begynder at råbe op om, at her på MOL tror vi ikke på HIT, så bemærk lige, at der ikke spørges efter det optimale træningsprogram, men om hvorvidt man kan vedligeholde sin styrke med kun én træning om ugen.

Nogle af os er anti HIT, men jeg tror dog at du har fundet en 'optimal' anvendelse af HIT her til roadrunners formål! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja HIT må være svaret her.

Mit bud er dog at du henover tid (flere måneder) langsomt og snigende vil få sværere og sværere ved at vedligeholde din styrke. Men meget afhænger også af hvordan du hidtil har trænet (om den ene gang om ugen er radikalt anderledes) og hvilket niveau du er på nu.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

ohøj!!

Nu sidder jeg jo også læser spændt med.... fordi jeg har samme plan i tankerne, når jeg snart har opbygget et vist niveau, regner jeg med kun at vedligeholde!! Ingen der kender til noget forskning på feltet....?? der må vel være forsket lidt i det, fordi det må da være vældig interessant for idrætsudøvere, der ikke kan træne særlig meget vægttræning i en sæson proppet med kampe!!

Hygge, Jac

Link to comment
Share on other sites

Har for noget tid siden været på noget kursus inde for forsvaret med henblik på at kunne instruere mine kollegaer både hvad angår styrke, men også cardio...

Kurset blev afholdt af forsvarets center for idræt. Deres holdning (som i den grad bygger på forskningsresultater) til denne tråds spørgsmål er at man sagtens kan vedligeholde sin styrke ved 1 ugentlig træningspas hvor man sørger for at nå hele vejen rundt - altså et full body program hvor man som minimum køre sine 7 kerneøvelser... Ved mere end et enkelt træningspas i ugen ville man mærke fremgang!

Håber du kan bruge det her svar til noget - det bygger i hvert fald på resultater af forskning...

Link to comment
Share on other sites

Kurset blev afholdt af forsvarets center for idræt. Deres holdning (som i den grad bygger på forskningsresultater) til denne tråds spørgsmål er at man sagtens kan vedligeholde sin styrke ved 1 ugentlig træningspas hvor man sørger for at nå hele vejen rundt - altså et full body program hvor man som minimum køre sine 7 kerneøvelser... Ved mere end et enkelt træningspas i ugen ville man mærke fremgang!

Håber du kan bruge det her svar til noget - det bygger i hvert fald på resultater af forskning...

Men enten en mistolkning af forskning eller en meget meget grov simplificering af den samme..! :bigsmile: Hvordan kan man komme med sådan en skråsikker generaliserende udtalelse, uden at tage hensyn til tidligere træningserfaring, styrke eller workload.. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

med et pas om ugen, så ville jeg køre...

frivend og pushpress 6x3/2r

benbøj bagpå 5x5r + 80% 5rm x a.m.r.a.p.

bænkpress 5x5r + 80% 5rm x a.m.r.a.p.

bent-over rows 5x5r + 80% 5rm x a.m.r.a.p.

standing curls 4x8r

weighted sit-ups 4x8r

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Men enten en mistolkning af forskning eller en meget meget grov simplificering af den samme..! :bigsmile: Hvordan kan man komme med sådan en skråsikker generaliserende udtalelse, uden at tage hensyn til tidligere træningserfaring, styrke eller workload.. :nonono:

Syntes da heller ikk normalt mili plejer at tage hensyn til forskning i deres træning

Link to comment
Share on other sites

Syntes da heller ikk normalt mili plejer at tage hensyn til forskning i deres træning

Jeg må tilstå at jeg kender meget lidt til militærets trænings-"redskaber", men de indtryk jeg har fået under værnepligt (mange år siden) og hvad jeg har hørt, så er det heller ikke mit indtryk at det er noget man går op i i ret høj grad. Men tør ikke sige det.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share