Incline bænk som "hoved" øvelse


Underwear
 Share

Recommended Posts

Jeg går og overvejer at droppe flad bænk i en periode og vil så kører skrå bænk i stedet som "hoved-øvelse" til pat-værket...

Er det en dårlig ide?

Den går vel bare mere i skulderne end flad...?

Nu har der jo været flere diskussioner om hvor vidt man kan træne en muskel fra forskellige vinkler.

Altså at der er folk der mener man rammer hele brystet uanset vinkel (øvelse). Er der nogen der sidder med en konkret viden om dette...?

Link to comment
Share on other sites

Den med at man ikke kan træne midten af brystet mere end ydersiden tager folk lidt til sig som fanden læser biblen. Det betyder ikke at enten træner man brystet eller også gør man ikke, uanset øvelsesvalg. Grunden til man ikke kan gøre forskel i bredden er den måde hvorpå brystmusklen hæfter, det gør at hvis man skulle lægge mere belastning inde ved midten f.eks. ville det svare til at strække en elastik mere i den ene ende, og det kan man jo ikke. Op og ned på brystet kan man godt flytte fokus, så decline bænk vil gå mere i bunden af brystmusklen og incline vil gå mere i toppen, begge dele træner dog også resten af musklen, som sagt er fokus bare rykket en smule. Ved incline går mere af lasten også i pectoralis minor, den lille brystmuskel, tror jeg nok...

Link to comment
Share on other sites

Men incline er jo mere ineffektiv end flad, iflg. EMG målinger?

Den flytter godt nok fokus en smule, men hvis EMG-målingerne passer vil det jo tage noget længere tid at få et solidt bryst ved kun at køre

incline, ift at køre flad... plus at belastningen nok vil være mindre (medmindre man hedder francis :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg var under det indtryk af incline var tungere for skulderne, fordi man kommer tættere på stillingen til shoulder press, men det er helt forkert??

Man kan sagtens "nøjes" med incline bænk - Det skulle der ikke være noget galt med. Kender et par stykker som kører den istedet for alm. flad, da alm. flad bænk som bekendt er hårdere mod skuldrene og skadespotentialet derfor er en smule højere :bigsmile:

Har de fået nogen gode resultater ud af det, efter deres egen mening? Sådan rent størrelse mæssigt, for jeg er jo wannabe bb'er så jeg skal bare gro :tongue:

jeg ville dog passe på ikke at komme op og køre den i en for stor vinkel, hvis det var mig.. I hvert fald under 45 grader

De bænke der er lavet til at køre skrå, plejer de at være 45 grader? Vil du under det? why?

Enig :smile:

Ud over det synes jeg at det er en genial brystøvelse. Hvis jeg var BB'er ville jeg nok droppe den normale bænk og køre på med inclines :smile:

Jeg synes også den er ret genial, jeg har næsten indhentet den samme styrke i skrå som jeg har i flad :blink:

Men hvorfor ville du ikke have noget imod at skifte flad ud med incline, hvis du altså var bb'er :smile: (ud over den er genial)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også den er ret genial, jeg har næsten indhentet den samme styrke i skrå som jeg har i flad :blink:

Men hvorfor ville du ikke have noget imod at skifte flad ud med incline, hvis du altså var bb'er :smile: (ud over den er genial)

Frodi den er mere skånsom over for skulderen, og jeg synes høj grad at man brug brystmusklerne mere på den måde :smile:

Ville dog nok køre den med DBs. Stadig hellere incline med BB end flad bænk. Synes ikke jeg får noget hypertrofi ud af almindeligt bænk :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Vil mene at det i høj grad er en smagssag.

For mig går incline bænkpres en del mere i skulderen end alm. bænkpres og decline bænkpres, hvilket jeg også umiddelbart synes virker mest logisk, da skulderen overtager mere jo højere vinklen på bænken er. :smile:

Ganske vidst får man et større stræk (ROM) på brystmuskulaturen ved incline bænkpres da vandringen øges. Men som sagt er det en smagssag.

Jeg ville bare vælge den øvelse hvor jeg kunne påfører musklen det største mekaniske stress. Altså øvelser jeg kunne løfte tungt i, og her ville jeg vælge øvelser som, Bænkpres, Decline bænkpres og Tunge Dips.

Ville så supplere disse øvelser med incline variant, og her virker incline Dumbell press eller Incline dumbell flyers bedst for mig.

Incline bænkpres med stang har jeg aldrig kunne få så meget til at gå i patten. Men træner den alligevel engang imellem for at øge min front delt styrke og bundstyrke grundet den øget ROM.

:smile:

Ps. for at vende tilbage til dit spørgsmål så kan jeg ikke se noget galt i at skifte over til Incline varianten istedet for flad i et stykke tid når dit mål er muskelvækst. Overstående er bare mine personlige erfaringer med øvelsen :smile:

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Men incline er jo mere ineffektiv end flad, iflg. EMG målinger?

Den flytter godt nok fokus en smule, men hvis EMG-målingerne passer vil det jo tage noget længere tid at få et solidt bryst ved kun at køre

incline, ift at køre flad... plus at belastningen nok vil være mindre (medmindre man hedder francis :wink: ).

Man skal tage de EMG-målinger med et gran salt... :smile: Ifølge nogle af målingerne er leg extensions mere "effektive" end benbøjninger - men ved stadigvæk godt hvad jeg ville foretrække!! Ikke at jeg siger at det er samme der gør sig gældende her, blot at det er et relativt ubrugeligt værktøj efter min mening!

Belastningen vil nok være mindre ja, men til gengæld får du lidt længere ROM plus en anden aktivering af div synergi muskler som man også skal tænke på (bl.a. nok mindre lats aktivering, jo mere du bevæger dig væk fra decline-retningen(flad bænk med opspænd)).

grunden til at jeg ikke ville højere op end evt 30 grader, er simpelthen for ikke at kamme over og gøre det til halvt en skulderøvelse og halvt en bryst-øvelse.. Fokus skulle gerne ligge på brystet stadigvæk. Og der er det min erfaring i hvert fald at man ikke skal ret langt op for at bevægelsesmønstret begynder at ændre sig og stresset bliver fordelt mere og mere væk fra brystet... :smile:

Men hvis det primære formål er hypertrofi, ville jeg som nogle af de andre nu nok også foretrække DB's.. evt db press på en lav incline og så noget smal bænk bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share