Diddleys marathon projekt


Diddley
 Share

Recommended Posts

Jeg har modtaget mit Nike-Ipod kit, og testede det første gang idag. Og, jeg må sige at det er pissegenialt. Det tog mig under 5 minutter at få det indstillet. Faktisk skal man bare have placeret senderen på skoen og et lille plug-in på Ipod'en, derefter går det løs.

Undervejs giver den besked om hver km. tilbagelagt. Derudover kan man ved at trykke på Ipod'en få tid og hastighed oplyst.

Om den måler helt korrekt ved jeg ikke, ifht. loeberuten.dk virker kilometrene længere. Men, der er mulighed for at kalibrere den, hvilket jeg vil gøre ved lejlighed.

Når man er kommet hjem tilslutter man Ipod'en til Mac'en, og så smider den oplysningerne om løbet over på ens hjemmeside hos Nike+

Det er genialt, og virker uhyre simpelt. På ens hjemmeside kan man følge kilometertider og tilbagelagt distance.

Og så koster hele svineriet under 300kr, det er en nobrainer.

Desværre fortalte Ipod'en også at jeg kun løb 14,49km og med en km hastighed på 4.51, så der er et stykke vej endnu til at kunne holde 4.45 på de længere distancer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her til aften stod den på interaltræning. Jeg havde egentlig villet tilrettelægge intervallerne efter kilometerangivelserne i Ipod'en. Desværre bliver man kun automatisk orienteret om distance, når man sætter målet for turen som værende en bestemt distance. Jeg havde valgt blot at løbe løs, og så giver den kun tid og distance på forlangende.

Det blev derfor en noget rodet tur med uens intervaller. Intensiteten var såmænd ok, men det bliver svært at sammenligne senere hen med andre ture.

Ialt blev det til fire ryk på omkring en kilometer hver. Tempoet var temmeligt uensartet, så jeg har en del at lære om at løbe intervaller.

Men, alt i alt blev det til 11,75km på 57.05.

Link to comment
Share on other sites

Der har været temmeligt travlt her på det sidste. Derfor har opdateringen ikke været helt så regelmæssig.

Jeg får dog stadig løbet de ture jeg skal.

Igår løb jeg 12km med 4 indlagte ryk af ca. 1km stykket. Jeg har ikke helt styr på hastigheden i intervallerne, men forsøger at presse mig, så jeg lige akkurate kan fuldføre intervallet uden et tabe tempo.

Den samlede tid blev på 58.30

I søndags løb jeg 15km på lige under 1.09, hvilket jeg er svært godt tilfreds med. Det giver mig en km. tid lige omkring de 4.35. Målet var 4.45, så det er faktisk rigtig godt. Jeg vil stadig arbejde på at holde de 4.45 indtil videre på de længere distancer. Efter et par 15km ture mere vil jeg øge distancen en smule, eventuelt til omkring 18km og se om jeg stadig kan holde tempoet.

I fredags løb jeg 9,6 på 42.20, lidt langsommere end ugen før.

Det er interessant at mærke forskellen på en almindelig løbetur, og så egentlig hastighedstræning. Ved hastighedstræning mærker jeg et helt anderledes restitutionsbehov, og har flere dage egentligt ømme muskler.

Generelt er jeg godt tilfreds med programmet. Det er både udfordrende og motiverende.

På øl-fronten har jeg fået brygget den sidste julebryg - en mørk hvedeøl. Den første ale er blevet flasket, og den anden bliver det i aften. Den første er jeg ikke helt sikker på hvordan ender, men nummer to tegner godt.

Link to comment
Share on other sites

I fredags fik jeg løbet min 9,5km AT-tur. Jeg ved ikke helt, hvad der gik galt - men tiden endte på 44.20, altså væsentligt dårligere end hvad jeg tidligere har præsteret. Jeg tror jeg fik lagt for hårdt ud, og så opgav at holde tempoet midtvejs, hvor jeg følte mig helt udmattet.

Til gengæld havde jeg en super 15km idag. Igen forsøgte jeg at ramme 4.45min/km, men benene var til en smule mere end det, så tiden endte på 1.07.38, hvilket giver en gns km tid på 4.29 :superman: Det er jeg faktisk pænt tilfreds med.

Det er dog stadig ikke et mål at løbe all out, og jeg havde da også et vist overskud da turen var slut.

Muligvis vil jeg forøge distancen en smule fremover på de lange ture, og se om jeg stadig kan holde tempoet. Hvis jeg kan det, vil jeg også forsøge at sætte kravet til hastighed en smule op.

Men, indtil videre gælder det stadig om at kunne holde et stabilt tempo omkring de 4.45. Jeg synes jeg er ved få en god fornemmelse af lige præcist det tempo, og vil kunne ramme det nogenlunde præcist - også uden at time mig selv.

Jeg har prøvesmagt mit første julebrug (en bitter). Det ser flot ud, og har et godt skum. Det dufter også godt, endda med en anelse juleduft. Men, det smager ikke af en skid overhovedet :crazy: Eftersmagen er lidt ligesom at stikke tungen ud af vinduet. Jeg håber den når at vinde lidt smag inden vi når til december, men jeg frygter at det uanset hvad bliver en tynd omgang.

Jeg har fået stukket min mørke julehvede om. Den har en massiv mørk duft, og ligner nærmest en stout. Den skal såmænd nok blive god, men om den når at dæmpe sig nok til at kunne bruges til jul er et andet spørgsmål. Det nederste af brygget lignede nærmest tyk brun sovs.

Hvis jeg er heldig kan jeg måske bruge den til julefrokosterne i tiden mellem jul og nytår.

Link to comment
Share on other sites

I fredags fik jeg løbet min 9,5km AT-tur. Jeg ved ikke helt, hvad der gik galt - men tiden endte på 44.20, altså væsentligt dårligere end hvad jeg tidligere har præsteret. Jeg tror jeg fik lagt for hårdt ud, og så opgav at holde tempoet midtvejs, hvor jeg følte mig helt udmattet.

Til gengæld havde jeg en super 15km idag. Igen forsøgte jeg at ramme 4.45min/km, men benene var til en smule mere end det, så tiden endte på 1.07.38, hvilket giver en gns km tid på 4.29 :superman: Det er jeg faktisk pænt tilfreds med.

Det er dog stadig ikke et mål at løbe all out, og jeg havde da også et vist overskud da turen var slut.

Muligvis vil jeg forøge distancen en smule fremover på de lange ture, og se om jeg stadig kan holde tempoet. Hvis jeg kan det, vil jeg også forsøge at sætte kravet til hastighed en smule op.

Men, indtil videre gælder det stadig om at kunne holde et stabilt tempo omkring de 4.45. Jeg synes jeg er ved få en god fornemmelse af lige præcist det tempo, og vil kunne ramme det nogenlunde præcist - også uden at time mig selv.

Jeg har prøvesmagt mit første julebrug (en bitter). Det ser flot ud, og har et godt skum. Det dufter også godt, endda med en anelse juleduft. Men, det smager ikke af en skid overhovedet :crazy: Eftersmagen er lidt ligesom at stikke tungen ud af vinduet. Jeg håber den når at vinde lidt smag inden vi når til december, men jeg frygter at det uanset hvad bliver en tynd omgang.

Jeg har fået stukket min mørke julehvede om. Den har en massiv mørk duft, og ligner nærmest en stout. Den skal såmænd nok blive god, men om den når at dæmpe sig nok til at kunne bruges til jul er et andet spørgsmål. Det nederste af brygget lignede nærmest tyk brun sovs.

Hvis jeg er heldig kan jeg måske bruge den til julefrokosterne i tiden mellem jul og nytår.

Hej Faldt lige over din log.

Sådan er det nogen gange....skod tur uden at vide hvorfor.. :blink: og så kører det bare på skinner næste gang....

Er det ikke sådan med øl-bryggeri at de næsten aldrig lykkes første gang..? Jeg har en god ven som prøvede det for nogle år siden. Han havde ikke tålmodighed til det og opgav...håber det går bedre for dig.. :4thumbup: det ser ihvertfald ud til at være en bedre start... :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Efter at have været i vinterhi vil jeg banke lidt liv i log'en igen.

Jeg har faktisk generelt passet min træning rimeligt fornuftigt, de jeg holdt mest pause var jeg nede på to gange om ugen, men for det meste har jeg ligger på 3. Jeg har nu skruet intensiteten op, og ligger på 4 træningspas, hvoraf mindst et er intervaltræning.

Målene for i år er Kbh. marathon og Berlin. I kbh. håber jeg at nå under 3.30, og så må vi se hvad målet skal være for Berlin. Jeg er igen med i vores marketingprogram, som har Jakob Gliese tilknyttet. Han skal lave mit træningsprogram. Jeg har meldt mig i en gruppe, der skal træne med kortere ture med højere intensitet - det bliver lidt sjovt at prøve.

Med ølbrygningen går det godt. Min julehvede havde ikke så meget jul over sig, men smagte alligevel rigtig godt. Der er nu kun nogle få af dem tilbage. Til gengæld har jeg lige flasket en stout, og den tegner til at blive rigtig god. I weekenden vil jeg lave en stærk belgisk ale, og derefter begynde at planlægge nogle forårsbryg.

Jeg har fået fingre i nogle rigtigt gode bøger om ølbrygning, bla. én med forslag til hvordan man kloner kendte øl. Jeg har bestemt mig for at arbejde ud fra nogle få grundøl, og så variere dem hen over året. Den første jeg vil lave, bliver en Sam Adams klon, jeg har altid godt kunne lide den øl, og så er den ikke alt for svær at gå til.

Og.......så har jeg i øvrigt bestilt en Garmin 305 :w00t: Den skulle dukke op i løbet af ugen.

I går løb jeg i øvrigt en 12km restitutionstur på 58.20. Hyggelig stille og rolig tur. Idag står den på lidt intervaltræning.

Link to comment
Share on other sites

Igår løb jeg en AT tur på omkring 5km, ledsaget af et par km op- og nedjogning i hver ende. Havde ganske gode ben, så det føltes godt.

På bryggefronten lavede jeg igår et opsamlingsheat, hvor jeg bryggede på en masse malt og humlerester, jeg efterhånden havde samlet sammen. Det gik altsammen meget fint indtil gæringsprocessen skulle igang. Af en eller anden årsag kan jeg simpelthen ikke sparke liv i de flydende gær jeg køber. Jeg havde ellers fulgt alle foreskrifter og lavet gærstarter i god tid. Heldigvis har jeg altid lidt tørgær i baghånden, så nu er det tilsat. Det plejer at sætte liv i tingene.

Brygget så ellers flot ud, og havde en god duft.

Det ser derudover ud til at det endelig skal lykkes mig at brygge en ordentlig stout. Den blev tappet på flaske for en uge siden, og første smagsprøve giver et rigtigt positivt indtryk. Meget frugtagtig. Den mangler dog stadig at kunne producere et fornuftigt lag skum, men det er også tidligt i lagringen.

I går lykkedes det mig at vælte vores uddaterede tv på gulvet, så nu er det endegyldigt afgået ved døden. Idag skal vi derfor have købt et nyt. Jeg har gjort mig en masse overvejelser og checket i tonsvis af hjemmesider. Men, jeg tror det ender med et jeg kører i den lokale Føtex og køber et discount tv. For det første bliver TV'et forvist til et gæsteværelse og, for det andet ser jeg kun fjernsyn nogle få gange i løbet af ugen. Jeg har derfor svært ved at se pointen i at betale 20k for et top-fjernsyn.

Jeg har dog planer for de penge jeg sparer :innocent: jeg har kig på nogle voldsomt smukke PH standerlamper.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have været i vinterhi vil jeg banke lidt liv i log'en igen.

Jeg har faktisk generelt passet min træning rimeligt fornuftigt, de jeg holdt mest pause var jeg nede på to gange om ugen, men for det meste har jeg ligger på 3. Jeg har nu skruet intensiteten op, og ligger på 4 træningspas, hvoraf mindst et er intervaltræning.

Målene for i år er Kbh. marathon og Berlin. I kbh. håber jeg at nå under 3.30, og så må vi se hvad målet skal være for Berlin. Jeg er igen med i vores marketingprogram, som har Jakob Gliese tilknyttet. Han skal lave mit træningsprogram. Jeg har meldt mig i en gruppe, der skal træne med kortere ture med højere intensitet - det bliver lidt sjovt at prøve.

Med ølbrygningen går det godt. Min julehvede havde ikke så meget jul over sig, men smagte alligevel rigtig godt. Der er nu kun nogle få af dem tilbage. Til gengæld har jeg lige flasket en stout, og den tegner til at blive rigtig god. I weekenden vil jeg lave en stærk belgisk ale, og derefter begynde at planlægge nogle forårsbryg.

Jeg har fået fingre i nogle rigtigt gode bøger om ølbrygning, bla. én med forslag til hvordan man kloner kendte øl. Jeg har bestemt mig for at arbejde ud fra nogle få grundøl, og så variere dem hen over året. Den første jeg vil lave, bliver en Sam Adams klon, jeg har altid godt kunne lide den øl, og så er den ikke alt for svær at gå til.

Og.......så har jeg i øvrigt bestilt en Garmin 305 :w00t: Den skulle dukke op i løbet af ugen.

I går løb jeg i øvrigt en 12km restitutionstur på 58.20. Hyggelig stille og rolig tur. Idag står den på lidt intervaltræning.

Lyder frygtelig godt med oelen... jeg savner godt nok en rigtig god oel.

mht. Garminen saa er jeg rigtig rigtig glad for min (der er nu kommet saftware til mac ogsaa, som er godt). Den giver i mit tilfaelde rimelig praecise maalinger, selvom hoejde kurven har det med at lave lidt flere smaa bakker end der egentlig er (men det er smaa ting vi taler om). Jeg har ihvertfald fundet en ny maade at holde styr paa min traening efter at have faaet det, og lavet programmer som jeg loeber efter.

Hel og lykke med marathon traeningen.

W :superman:

Link to comment
Share on other sites

Lyder frygtelig godt med oelen... jeg savner godt nok en rigtig god oel.

mht. Garminen saa er jeg rigtig rigtig glad for min (der er nu kommet saftware til mac ogsaa, som er godt). Den giver i mit tilfaelde rimelig praecise maalinger, selvom hoejde kurven har det med at lave lidt flere smaa bakker end der egentlig er (men det er smaa ting vi taler om). Jeg har ihvertfald fundet en ny maade at holde styr paa min traening efter at have faaet det, og lavet programmer som jeg loeber efter.

Hel og lykke med marathon traeningen.

W :superman:

Du er altid velkommen til at kigge forbi, jeg plejer at have en 10-20 l. stående.

Jeg glæder mig helt vildt til at få Garmin'en, jeg håber på at den kan hjælpe mig med at få styr på intervaltræningen.

I dag løb jeg 1 time og 35min. uspecificeret løb i både by og skov. Det var ren LSD, så turen blev lidt på må og få. Blandt andet benyttede jeg lejligheden til at løbe forbi min fars grav, det er ikke så tit jeg får mulighed for at besøge den alene.

Imorgen pakker hele familien og tager til Bornholm på vinterferie. Det er et stykke tid siden vi har besøgt svigerfamilien, så det skal nok blive hyggeligt. Altid rart at komme et sted, hvor der er sild, øl og snaps på frokostbordet, og hvor det er tilladt at nuppe en morfar i lænestolen bagefter.

På søndag har vi første fælles træning med marathonholdet. Vi skal på østerbro stadion og lave nogle indledende målinger, som træningsprogrammerne tilrettelægges ud fra. Derefter er der mulighed for at købe udstyr. Jeg trænger til et par nye sko, og en af organisatorerne arbejder for Puma. det kunne være sjovt at se, hvad de har på hylderne.

Der er kommet gang i gæringen i mit bryg. Det dufter faktisk helt godt :smile: Jeg overejer at tilsætte humle ved omstikningen.

Link to comment
Share on other sites

Vinterferien bød på lidt ustruktureret træning - ialt 4 træningspas. De to var ren restitution på omkring 11k. Det ene var fartleg, og det sidste var løbetest som optakt til vores Berlin forberedelser. Her løb jeg 4km på 16.45. Efterfølgende testede vi 200m, hvilket er en rigtig træls distance. Lidt for lang til en all out spurt og lidt for kort til noget taktisk. Jeg skruede hovedet af, og spænede det bedste jeg havde lært fra starten. Det blev jeg så straffet for de sidste 20-30m :crazy:

Efterfølgende fik jeg købt et par nye sko, hvilket viste sig at være mere besværligt end som så. Jeg har en tendens til at falde lidt indad på min venstre fod, og de eneste sko jeg kunne finde der støttede ordentligt var et par Saucony Omni. De virker som et par lækre sko. Jeg er dog en smule ked af, at jeg nu snart skal sige farvel til mine Adidas Control, der har været rigtigt gode. Desværre er den nye model ikke nær så god.

Her til aften står den på 12km let løb. Jeg har fået min Forerunner, og glæder mig som et lille barn til at teste den. :smile:

Link to comment
Share on other sites

fortael, fortael...

Er lidt utilfreds med at der kan vaere saa stor forskel paa hoejde maalingerne (men ikke paa distancen som passer rimelig fint, hver gang)

Jeg er rigtigt godt tilfreds med den, især mulighederne for at planlægge træningsture og undersøge bagefter hvordan det gik med hastighed og puls. Højdemålingerne har jeg ikke rigtigt fokuseret på, men jeg har da bemærket at det ikke kan være helt præcist.

Som en pudsig kuriøsitet kan jeg nævne at den tur jeg tidligere har sjusset til at være 12km, faktisk iflg min forerunner er præcist 12.030 m. - det er da rimeligt godt ramt.

I tirsdags løb jeg 12km restitution. Her til aften blev det til intervaltræning med 4x1000m. på omkring 4min/km. I det sidste interval måtte jeg dog give fortabt. Kombinationen af en knoldet stivfrossen sti og en stiv østenvind imod mig, blev alligevel for meget.

Jeg synes det er rigtigt lækkert at man efterfølgende kan sidde og analysere hastighed, puls mv. jeg tror det vil hjælpe med at få styr på intervaltræningen.

I øvrigt er de nye Saucony rigtigt gode at løbe i. Jeg skal have testet dem på nogle lange ture, og så tror jeg de bliver skoene til kbh. marathon.

Link to comment
Share on other sites

Efter sidste uges intervaltræning stod den på 18km i søndags, som jeg kom igennem på 1.26.44, altså 4.49 i snit på kilometeren. Igen synes jeg Forerunner'en var en hjælp til at sikre at tempoet holdt sig hurtigere end 5min/km.

I går løb jeg 12km restitution, og idag stod den igen på intervaltræning, denne gang kom jeg igennem alle intervaller. Jeg tror jeg skal modificeret hastighedskravene, så jeg skal igennem alle intervaller med maks 4.10 pr. km.

Jeg er løbet ind i et rigtigt trælst problem, nemlig en CD, der har sat sig fast i min Ibook. Den er simpelthen umulig at få ud. Jeg har prøvet alt, men det ender nok med at den skal indleveres. Det kan godt irretere mig lidt, da jeg frygter at det tager uger før jeg får den igen.

På den gode side er min stout faldet rigtigt godt ud, og min blandingsøl tegner også godt. Der har været temmeligt travlt på job'et det sidste stykke tid, men heldigvis tegner det lidt lysere nu. Vi har løbende 30-40 åbne stillinger, og man kan godt mærke at vi ikke er hænder nok. Faktisk er vi nået dertil, hvor der udbetales dusør for at skaffe nye kollegaer.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig skulle jeg have været afsted i torsdags, men da jeg stod og skulle til at klæde om manglede jeg simpelthen motivationen. Jeg har et princip om ikke at løbe når jeg ikke har lyst, så den aften blev jeg hjemme.

Idag ville jeg teste formen på en lidt længere tur. Set i bakspejlet var timingen måske ikke perfekt, da jeg var i byen og kom hjem ud på natten i en tilstand der vel nærmest kan betegnes som lettere selskabeligt tilpasset. På den anden side, så lugtede jeg så grimt da jeg vågnede i morges, at mit løbetøj nærmest syntes at dufte godt :crazy:

Og, så kunne jeg jo lige så godt tage afsted.

Ialt blev det til 22,8km på 1.58.13, eller en kilometertid på 5.11. Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, men min tilstand taget i betragtning samt en ganske kuperet rute, så er det nok alligevel ok. Forerunner'en er en kæmpe hjælp undervejs til at sikre at man holder tempoet. Jeg har en tendens til at lulle mig selv i søvn, og så falder tempoet til over 5min/km - det skal helst bliver under.

Jeg skal helt sikkert have testet nogle ture omkring de 25km, og en eller to omkring de 30 - og skulle gerne kunne holde 5min/km på dem alle. Jeg havde det dog egentlig ok bagefter, så det er ikke selve distancen, der egentligt er et problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ok, jeg kan vel ikke med rimelighed påstå, at jeg har været god til at opdatere log'en. Men, det betyder nu ikke, at der ikke bliver løbet. Jeg har fået et nyt program, primært baseret på kortere ture med høj intensitet. Som vores træner siger, hvis ikke man træner med min. 65% af maxpulsen kan man lige så godt blive hjemme, og restituere så man er klar til næste tur.

Jeg træner i øjeblikket 4 gange om ugen, normalt 1-2 ture med interval, tempotræning eller fartleg, og så 2-3 ture med max 5min/km.

Idag løb jeg 15km på 1.10.54, altså omkring 4.44/km. Gns pulsen lå omkring 153. Det bed lidt i benene til sidst, men var ellers en god tur.

Det er lækkert med det gode vejr. Jeg har holdt fri i denne uge, og både brugt tid i haven og været med ungerne i Legoland. Jeg har endda investeret i et bålsted til haven, så i fredags lavede vi snobrød :smile:

På brygfronten arbejder jeg på at finde frem til en god opskrift på en lager-øl. En slags standardopskrift, som jeg altid kan bruge som udgangspunkt. Eftersom jeg eksperimenterer med forskellige opskrifter, laver jeg kun 9-10 liter øl af gangen, og eksperimenterer med at genbruge gær. Det fungerer ikke helt endnu.

Udgangspunkt for eksperimentet er en klon-opskrift på den amerikanske Sam Adams, som jeg er en stor fan af. Jeg har både lavet en tro kopi, og en lidt mørkere version. Derudover har jeg eksperimenteret med en anden humle-type. På søndag vil jeg prøve med yderligere en humletype, så jeg når op på 4 forskellige bryg. Det er lidt af et logistisk puslespil at have gærtanke, gryder og flasker parate på det rigtige tidspunkt, men det er ret sjovt og ikke nær så krævende at brygge de små mængder.

Jeg er også igang med at eksperimentere med at fryse gærceller ned. Det er ikke helt ligetil, så det kommer jeg nok til at arbejde lidt med. Alt skal være klinisk rent, gæren skal "høstes" af flere omgange, og det er lidt af en udfordring at sørge for at gæren overlever overgangen fra flydende til fast form. Jeg skal nok holde log'en opdateret.

I morgen står den på en rolig 10'er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også igang med at eksperimentere med at fryse gærceller ned. Det er ikke helt ligetil, så det kommer jeg nok til at arbejde lidt med. Alt skal være klinisk rent, gæren skal "høstes" af flere omgange, og det er lidt af en udfordring at sørge for at gæren overlever overgangen fra flydende til fast form. Jeg skal nok holde log'en opdateret.

Den nemmeste måde at få tingene klinisk rene på er at afvaske dem i sæbe, skylle dem og derefter dyppe dem i klorvand. Så smider du dem i fryseren umiddelbart efter de er dyppet og tager dem først op umiddelbart inden brug. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den nemmeste måde at få tingene klinisk rene på er at afvaske dem i sæbe, skylle dem og derefter dyppe dem i klorvand. Så smider du dem i fryseren umiddelbart efter de er dyppet og tager dem først op umiddelbart inden brug. :smile:

Idéen med at smide tingene i fryseren efter desinficering er faktisk rigtig god, jeg kan godt se det gør det noget lettere at holde tingene rene indtil de skal bruges. Det må prøves.

I øvrigt er mit forsøg med at genbruge gæren mislykkedes. Gæringen kom aldrig ordentlig igang, og efter et stykke tid havde bakterierne fået overtaget. Jeg skal live have genovervejet processen, det burde ikke være så svært.

Her til aften løb jeg 10,6km på 50.26, altså en gns hastighed af 4.45/km. Jeg synes benene var tunge til at begynde med, men så løsnede det en smule, og den sidste halvdel var let og glidende.

Sad lige tidligere på aftenen og så Østergårds Gasolin film, rigtig spændende. Jeg elsker det meste af deres musik, især et nummer som Perron "gare du nord" er vældigt smukt og har en aura af uskyldighed over sig.

Link to comment
Share on other sites

Dagens løbetur vil nok ikke gå over i historien som én af de mest intensive. Der var påskefrokost igår i familien, som udartede sig til noget der satte spor til dagen efter. Pudsigt plejer påske- og jule-frokoster i netop den del af familien faktisk at være meget stille og rolige. Men, lige præcist igår skal jeg da love for at snapsen forsvandt hurtigt.

Egentlig skulle jeg have intervaltrænet idag, men det var simpelthen ikke muligt. I stedet kæmpede jeg mig igennem 9.5km på omkring 48minutter - ikke noget af prale af. Nå, det var ret sjovt igår, så det var nu det hele værd.

Link to comment
Share on other sites

Idéen med at smide tingene i fryseren efter desinficering er faktisk rigtig god, jeg kan godt se det gør det noget lettere at holde tingene rene indtil de skal bruges. Det må prøves.

Selvfølglig var det en god ide. Det var jo mig der kom med den. :tongue:

Det er ihvertfald en sikker måde at holde dit grej sterilt frem til du skal bruge det. Og på den måde kan du feks lave en del af forarbejdet dagen inden.

I øvrigt er mit forsøg med at genbruge gæren mislykkedes. Gæringen kom aldrig ordentlig igang, og efter et stykke tid havde bakterierne fået overtaget. Jeg skal live have genovervejet processen, det burde ikke være så svært.

Har du styr under hvilke forhold din gærkulturer har optimale vækstbetingelser?

Link to comment
Share on other sites

Har du styr under hvilke forhold din gærkulturer har optimale vækstbetingelser?

Ja, den del har jeg faktisk fokus på. Der findes et temmeligt stort udvalg af gær til ølbrygning, og noget af det man lærer at holde øje med som håndbrygger er, ved hvilke temperaturer den gærer bedst. Som en pudsig (men lidt træls) sidebemærkning kan jeg nævne, at de øl man brygger om sommeren naturligvis trives bedst ved lave temperaturer, hvorimod de tunge mørke øl som normalt hører vinteren til har det bedst ved lidt højere temperaturer (typisk 17-21 grader).

Det kan derfor være lidt besværligt om sommeren at brygge øl.

Jeg tror nærmere at min fejl var en helt traditionel begynderfejl. Den bestod i, at jeg genbrugte gæren efter første gæring, som indeholder en del bundfald og færre aktive gærceller. Hvis gæringen rent faktisk var kommet igang, så tror jeg der havde været en rimelig chance for at øllet havde fået en grim bismag fra bundfaldet.

Derudover er jeg igang med en overgæret øl, hvor store dele af gærcellerne stadig er i selve øllet og ikke i bunden af gærtanken. Jeg har læst mig frem til at man skal genbruge gærcellerne efter anden omstikning. Det skal igang med på mandag, så der vil jeg forsøge mig igen.

Jeg har i øvrigt prøvet at lave en gærstarter på noget af mit frosne gær. Det ser faktisk ud til, at der kommer liv i det igen - så måske har jeg fundet måden, hvorpå jeg kan genbruge gær mere systematisk. Det ville være super at have et mindre bibliotek af gærkulturer i fryseren.

Rart at kunne fortælle løs om ølbrygningen, for dagens tur var bestemt ikke noget at råbe hurra for. Jeg skulle have løbet 20, men endte med 21 - desværre med en omkring de 1.46 - altså over 5min/km :crazy:

Jeg var tung i benene hele vejen, uoplagt og helt uden energi. Faktisk gik jeg af flere omgange. Jeg tror jeg træner til en restitutionsuge, så jeg har besluttet at lade løbeprogrammet være, og så bare lunte et par småture.

På søndag løber jeg med i Spartas marathontest - en halvmarathon. Jeg håber at kunne holde 4.45/km. Hvis jeg også kan det, så ligger jeg lunt i svinget til en tid omkring de 3.30 til Kbh marathon.

Men, lige nu gælder det om at finde noget energi.

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde godt, at have nogle dage helt uden løb. Igår havde jeg igen motivationen og benene føltes gode. Det betød også at jeg satte pr på min 12km rute, og løb den med km tid på 4.39.

Idag er benene igen trætte, så jeg sidder over og tager en restiutionestur imorgen. Derudover vil jeg blot lade op til halvmarathon på søndag. Jeg tror strategien bliver at forsøge at følge med 4.30min/km ballonen, så langt jeg kan. Forhåbentlig bliver det det meste af vejen.

På ølfronten dufter det nye bryg rigtigt rigtigt godt. Jeg havde lidt problemer med at få gæringen igang, så jeg tog hul på en ny pakke gær af en anden slags. Denne gærer også godt ved lidt højere temperaturer (17-21 grader), og har gæret fint siden da. Jeg håber brygget ender godt, det dufter ihvertfald sådan.

Link to comment
Share on other sites

På ølfronten dufter det nye bryg rigtigt rigtigt godt. Jeg havde lidt problemer med at få gæringen igang, så jeg tog hul på en ny pakke gær af en anden slags. Denne gærer også godt ved lidt højere temperaturer (17-21 grader), og har gæret fint siden da. Jeg håber brygget ender godt, det dufter ihvertfald sådan.

I.... must..... resist....... Puha, en eller anden dag inviterer jeg mig selv, for det lyder altså virkelig godt i mine øre

Fin træning i øvrigt.

Efter du har talt så meget om Kirkelig dagblad har jeg kigget lidt på det. Mange spændende emner, særligt om de 7 nye vidundere, så jeg vil se lidt videre i den "avis" :tongue: altid godt at blive provokeret

W

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

I.... must..... resist....... Puha, en eller anden dag inviterer jeg mig selv, for det lyder altså virkelig godt i mine øre

Du kigger bare forbi, der er altid øl i køleskabet.

Fin træning i øvrigt.

Efter du har talt så meget om Kirkelig dagblad har jeg kigget lidt på det. Mange spændende emner, særligt om de 7 nye vidundere, så jeg vil se lidt videre i den "avis" :tongue: altid godt at blive provokeret

W

Jeg elsker KD, jeg er ofte ikke enig med holdningerne i lederne. Men, jeg synes det er svært at finde debatsider, hvor så begavede mennesker skriver, som i KD. Der er virkeligt mange gode kronikker og indlæg.

Derudover er det nogle drabelige slagsmål, der bliver udkæmpet. Især den senere tids debat om den dobbelte udgang er interessant, men det er altså også et svært spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share