Efedrin Og Koffein


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

I min nyfundne cardio/diæt flip bliver der jo af gode grunde læst meget.

Det er nu egentlig ikke fordi jeg går i specielle tanker om at benytte nogle kosttilskud for at tabe mig, men når der søges efter viden , finder man også ind i mellem pudsige ting.

Der er jo stor omtale af ThermaPower, og jeg kan se at dets primære bestanddel af efedrin og lidt koffein.

Efedrin bliver mange steder mistænkt for en lang række birvirkninger. Ligeledes er Efedrin på Doping listen.

Men i samme omgang så jeg at Koffein var nævnt. Faktisk nævnes Koffein ofte i forbindelse med disse produter.

Lige ledes er Koffein på doping listen. Plus at koffein er et meget anvendt produkt inden for cardio og diæt relateret sport.

Men det der undre mig er jo at koffein findes i alt muligt. Redbull, kaffe, koffein piller osv, som kan købes alle steder.

Er Koffein farligt ? og i hvilken brug bliver det ulovligt?

Link to comment
Share on other sites

Blackice, du kan muligvis få svar på nogle dine spørgsmål i nedenstående dokument:

http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2001/3080-1.pdf

Er der nogle der har tal for hvor meget koffein øger stofskiftet - jeg antager at det må have en virkning når det indgår i disse midler. Kan stigningen i stofskifte korreleres som procentvis stigning som funktion af mg koffein, eller giver dette ingen mening?

Blackice, hvis du mener mit spørgsmål er trådkapring, fjerner jeg det naturligvis med det samme!

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

I min nyfundne cardio/diæt flip bliver der jo af gode grunde læst meget.

Det er nu egentlig ikke fordi jeg går i specielle tanker om at benytte nogle kosttilskud for at tabe mig, men når der søges efter viden , finder man også ind i mellem pudsige ting.

Der er jo stor omtale af ThermaPower, og jeg kan se at dets primære bestanddel af efedrin og lidt koffein.

Efedrin bliver mange steder mistænkt for en lang række birvirkninger. Ligeledes er Efedrin på Doping listen.

Men i samme omgang så jeg at Koffein var nævnt. Faktisk nævnes Koffein ofte i forbindelse med disse produter.

Lige ledes er Koffein på doping listen. Plus at koffein er et meget anvendt produkt inden for cardio og diæt relateret sport.

Men det der undre mig er jo at koffein findes i alt muligt. Redbull, kaffe, koffein piller osv, som kan købes alle steder.

Er Koffein farligt ? og i hvilken brug bliver det ulovligt?

Nu kan alting være farligt i store mængder, men nej tror de fleste ville være enige med mig i at koffein (i normale doser) ikke er farligt, men det ændrer da ikke på at det nok næppe er en god vane for folk der døjer med overvægt eller tidligere kardiovaskulære tilfælde i familien. Hvis jeg husker korrekt blev koffein gjort lovligt i forbindelse med sport engang i 2004 - dvs det ikke længere er på doping listen - er dog ikke sikker, kig på antidoping Danmarks side.

Blackice, du kan muligvis få svar på nogle dine spørgsmål i nedenstående dokument:

http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2001/3080-1.pdf

Er der nogle der har tal for hvor meget koffein øger stofskiftet - jeg antager at det må have en virkning når det indgår i disse midler. Kan stigningen i stofskifte korreleres som procentvis stigning som funktion af mg koffein, eller giver dette ingen mening?

AxBard

Der er selvfølgelig en i en hvis grad en sammenhæng, men reelt er det individuelt - du kan ikke stille en liniær funktion op for hvordan forskellige stimulerende midler påvirker metabolismen.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan alting være farligt i store mængder, men nej tror de fleste ville være enige med mig i at koffein (i normale doser) ikke er farligt, men det ændrer da ikke på at det nok næppe er en god vane for folk der døjer med overvægt eller tidligere kardiovaskulære tilfælde i familien. Hvis jeg husker korrekt blev koffein gjort lovligt i forbindelse med sport engang i 2004 - dvs det ikke længere er på doping listen - er dog ikke sikker, kig på antidoping Danmarks side.

Der er selvfølgelig en i en hvis grad en sammenhæng, men reelt er det individuelt - du kan ikke stille en liniær funktion op for hvordan forskellige stimulerende midler påvirker metabolismen.

tjae, men så store mængder skal der jo hellere ikke til før at koffein er livsfarligt, kan ikke huske den præcise dosis, men har engang skrevet projekt om koffein, hvor vi via syntese udvant det fra teblade.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til de koffeinkilder almindelige mennesker har adgang til er koffein ikke nogen god indgangsvinkel til at slå sig selv ihjel, nu slog jeg LD_50 op og her snakker vi omkring 150mg/kg hvilket er omkring 10g koffein for gennemsnitsdanskeren, med andre ord vil 50% af befolkningen dø hvis de indtog mere end omkring de 10g - og 10g er en hel del

Link to comment
Share on other sites

I forhold til de koffeinkilder almindelige mennesker har adgang til er koffein ikke nogen god indgangsvinkel til at slå sig selv ihjel, nu slog jeg LD_50 op og her snakker vi omkring 150mg/kg hvilket er omkring 10g koffein for gennemsnitsdanskeren, med andre ord vil 50% af befolkningen dø hvis de indtog mere end omkring de 10g - og 10g er en hel del

Nu arbejde vi ikke uhyre meget i dybden med at undersøge hvad forskellige kilder sagde mht dødelig dosis, men er ret sikker på at vi optag den til 1-2 g, blot derfor jeg skrev, hvad jeg gjorde i det tidligere indlæg ;) Egentligt var pointen blot, at man, som med så meget andet, helst skal undgå overdoser af de ting med stopper i hoved, især med et højt indhold af koffein.

Da jeg tit oplever man unge, der har en alder, hvor de har lidt hvalpefedt, brænder det af med effedrin og koffeinkure og de fleste i den alder tror bare at det er pulver, der hjælper dem og som ikke kan skade dem, ligemeget hvilken mængde de tager. :/

Link to comment
Share on other sites

Der er en lang række forsøg der indikerer en øget præstation/udholdenhed, ved koffein indtag på længerevarende aerobe distancer (+60min).

Hypotesen bag dette er så vidt jeg ved, en øget fedtmetabolisme, og herved relativ større forbrænding af fedt, som igen medfører at der spares på kroppens begrænsede glykogenlagre, og disse derved "holder" længere.

Det var en ret god artikel om dette i PULS for nogle år tilbage, ved ikke om den kan fremskaffes.

Link to comment
Share on other sites

Fra Drogelisten fra fødevarestyrelsen:

Kaffe og te kan indeholde op til 100mg pr. kop/krus og koffeinholdige læskedrikke må ifølge en generel tilladelse tilsættes op til 150mg pr. liter læskedrik.

Kodeordet er læsedrik.

Så når fødevarestyrelsen skriver at en halv liter cola kun må være tilsat 75mg koffein, er det fordi at 1 liter ikke må overskride 150mg.

Link to comment
Share on other sites

Nogen der så kender til lovlige mængder i DK?

Jeg husker at bla produktet Red Bull i den originale tilstand blev forbudt grundet et for højt koffein indhold

Red Bull er ulovligt at distribuere i DK pga. det høje tilsatte niveau af vitaminer og mineraler, ikke pga. koffeinen

Link to comment
Share on other sites

Er koffein-piller i øvrigt lovlige endnu?

Så vidt jeg kan se nej. Men kan intet finde om det online. Jeg har søgt og søgt. Kan kun finde omtaler, og henvisninger til at de ikke sælges i dk mere, og det ikke er lovligt at indføre. Men ingen steder står der hvorfor.

For koffefin i alle mulige andre udformninger er jo lovlige. I kaffe, the, cola, og energi drikke.

Link to comment
Share on other sites

Red Bull hører ind under kategorien `functional foods´, som ikke er tilladt i DK, fordi de er beriget med vitaminer osv. Nede sydpå kan man også få multivitamin-juice. Det skulle man tillade herhjemme. Meget af det smager herligt.

Visse typer af "functional food"-produkter er sikkert ganske gode, men jeg synes nu det er OK med lidt regler. Sidst jeg var i USA drak jeg en flaske appelsin-juice, der ved nærlæsning af indholdsbetegnelsen viste sig at være beriget med 2000% af anbefalet daglig tilførsel af C-vitamin.

Men ok, jeg skulle nok have undret mig lidt mere over "Immune booster"-mærkaten på flasken :smile:

Link to comment
Share on other sites

Visse typer af "functional food"-produkter er sikkert ganske gode, men jeg synes nu det er OK med lidt regler. Sidst jeg var i USA drak jeg en flaske appelsin-juice, der ved nærlæsning af indholdsbetegnelsen viste sig at være beriget med 2000% af anbefalet daglig tilførsel af C-vitamin.

Men ok, jeg skulle nok have undret mig lidt mere over "Immune booster"-mærkaten på flasken :smile:

Ja, visse regler må man have. Men kan kunne jo evt. lave nogle grænse-værdier.

Link to comment
Share on other sites

Er koffein farligt, spørger du.

Ja..og nej. Alt er farligt hvis det bruges forkert. Vand og salt f.eks. er farligt hvis du indtager for lidt eller for meget. Det er et spørgsmål om balance.

Koffein er godt til at få visse neurotransmittere til at skyde i en fart, men overforbrug er usundt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share