Morgen Cardio


Deluxe
 Share

Recommended Posts

Efter MIN mening kan det absolut ikke betale sig, at lave fysisk aktivitet om morgen FØR man har tilført kroppen noget energi! (Om det så er løb, cykling, gang el. andet)

For at quote Morten Z fra en gammel tråd:

Kort fortalt, så taber man sig ikke mere fordi man træner før morgenmaden. Den relative fedtforbrænding er nok lidt højere, men til gengæld er der forøget risiko for seriøs proteinnedbrydning. Totalt set taber man sig ikke mere, da man jo ikke forbrænder flere kalorier ved en given træning (løbeøkonomi, cykeløkonomi etc. er den samme).

Dette burde i også høj grad gælde bodybuildere, som bestemt ikke kan være interesseret i proteinnedbrydning!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sulten fætter der er bragt på banen her...

Se på morgen cardio (let) som en måde at brede kalorieforbrændende aktiveteter ud over dagen. Det må da være mere hensigtsmæssigt at splitte cardio´en og styrketræningsdelen op i 2... en morgen og en eftermidddagsting :)

Er jeg helt galt på den?

Link to comment
Share on other sites

Det handler jo ikke bare om at forbrænde kalorier, men om at forbrænde så meget fedt som muligt.

okay nu må du altså lige forklare:

Vi forestiller os en person som står op en morgen og har ingen kulh. i sin krop eller hvordan I nu siger det er. Han traver som det første en rask tur, hvorved han forbrænder fedt fordi der ingen kulh. er. Så går han hjem, går i bad sætter sig og spiser sin morgenmad som indeholder prot. kulh. fedt.Ok. Dette forbrændes i løbet på den måde at der primært forbrændes kulh. dernæst fedt.

Godt så. En anden mand står op. Spiser sin morgenmad. Indeholdende det samme som mand 1. Går en rask tur hvorved han forbrænder alle de kulh. han lige har indtaget. Resten af dagen hentes energien fra fedtet.

Resultatet må også fedtmæssigt være det samme...

Hvad er det jeg ikke har forstået?

Link to comment
Share on other sites

Columbo> Det er ikke helt ligegyldigt hvornår man laver sin cardio, når det handler om fedtforbrændig. Hvis man laver sin cardio umiddlebart efter et måltid vil man forbrænde mindre fedt end på tom mave.

DBM> nej man forbrænder ikke flere kalorier, men der er en forskel på hvorfra kalorierne kommer. Efter min og andres erfaringer er der ikke noget større problem i at vente med at spise morgenmad til efter man har lavet cardio. Det er nok begrænset hvor meget proteinnedbrydning der finder sted på 30min. Men hvis man endelig er bare for dette, kan man nøjes med at indtage et mindre antal gr protein før man dyrker cardio.

Thomas J> i stand corrected :) Fy for satan for et madprogram. 170 æg om ugen lol :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tillader mig at quote JS:

Jeg er af den opfattelse, at det er af afgørende vigtighed at få afbrudt nattens faste så hurtigt som muligt, så jeg sørger altid for et fornuftigt indtag af protein, kulhydrat og fedt umiddelbart efter opvågning, uanset om jeg skal vægttræne eller konditionstræne kort efter!

Står der en løbetur på programmet, napper jeg kun halvdelen af min sædvanlige morgenshake, så man ikke skal ud og træne med skruphamrende fuld mave, - og så den anden halvdel umiddelbart efter konditionstræningen.

Du bør træne med højst mulig intensitet, der tillader dig at gennemføre træningen i hele det valgte tidsrum.

Glem i den forbindelse alt om fedtforbrænding og tænk "kun" energiforbrug!

Konditionstræning på højest muligt niveau har alle fordele:

Længere afterburn

Større stimulering af stofskiftet

Større totalt energiforbrug

Større forbedring af konditionen, hvilket igen tillader løbende højere intensitet, med deraf afledt endnu højere energiforbrug osv.

Fastetræning har alle ulemper:

Umuliggør træning på højt niveau og stimulerer derfor IKKE stofskiftet i nævneværdig grad

Forlænger nattens katabolske faste med risiko for unødvendigt tab af muskelmasse

Intet afterburn

Ingen konditionsforbedring

Link to comment
Share on other sites

Interessant lille samtale i holder Jer her.

I kender min holdning.

Generelt ved vægttab: Energiindtag overfor energiforbrug over en længere periode.

Specifikt ved vægttab i BB: Ja, energiunderskuddet skal primært hentes gennem diæt (og her skal der hverken være for mange eller for lidt proteiner). Noget af energiunderskuddet må gerne komme fra motion, men det er anbefalelsesværdigt, at motionen (for en cutter) ikke er for højintensiv, idet dette stiller for store krav til restitutionen.

Så er sagen (kort fortalt) ikke længere. :D

Link to comment
Share on other sites

Alle de ting JS nævner er bare ikke relevante for en BB på diæt. Som sagt foroven, så er der ikke den store proteinnedbrydning hvis man ikke dyrker cardio med høj intensitet.

JS "glemmer" her at anføre at motion med høj intensitet er en ren dræber når det handler om proteinnedbrydning. Jeg vil næsten æde min hat på at en gang højintensitets cardio MED morgenmad fører til større proteinnedbrydning end moderat til lavintensitetscardio på tom mave.

Mange af hans punkter er fine nok, sålænge man ikke behøver at være bekymret for at miste meget masse, specielt på benene. I den sammenhæng er hans plan, som Thomas J sagde foroven, nok fin nok til almindelige mennesker, men problematisk for en BB'er.

Link to comment
Share on other sites

Så er sagen (kort fortalt) ikke længere.

I Jarvig´s verden vel at mærke ;)

Du virker ikke som om du er alt for åben, når først du har lukket kassen og sat mærkat på. Jeg er i store hele enig med dig, men jeg er da åben for andre interessante teorier. Åbenhed er vejen til ny viden. Ny viden giver mulighed for at nå et højere niveau. Noget de fleste efterstræber.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg gør også mit bedste for at cutte fedtet for tiden, og jeg dyrker også en gåtur på 45-60 minutter om morgenen INDEN morgenmad .. jeg synes det virker kanon godt, kilo'erne rasler af, og min styrke er nogenlunde intakt(derved muskelmasse håber jeg på...)

Jeg er/var også tilhænger af den ide med at glykogen depoterne er i bund om morgenen, derfor forbrændes en større del fedt end normalt !!

Jeg lidt forvirret mht til de eksempler der bliver brugt i denne debat..

fx. mht til forbrændningen og hvor energien hentes....

min forestilling om cardio er nogenlunde således, korriger mig venligst..

1. dyrkes for at brænde kalorier, at komme i kalorie underskud .... Hvorfor ? Disse kalorier kan man hente i diæten i stedet ... hvad er nemmest, skær en big-mac ud af kosten eller at sidde på en kondi cykel 1 time hver dag...

2. dyrkes for at hæve det generelle stofskifte, som vi vil ha glæde af resten af dagen, ikke kun under udførsel.

Jeg er af den forestilling af min vægttræinng

1. øger min masse, LBM og derved mit stofskifte

2. også belaster kredsløbet nok til at hæve min generelle forbrænding

Og derfor dyrker jeg i den forbindelse ikke nævneværdig hård cardio !! De kalorier vi brænder på hård cardio, kan lige så godt hentes i kosten ...

Jeg kan se problemet med at gå i katabolsk tilstand, men er problemet ikke nøjagtigt det samme hvis jeg brænder energien på cardio !?! er jeg så ikke i tilsvarende fare for at gå i 'katabolsk tilsatnd' som havde jeg ikke cardio'et men spist mindre ?

Hvis dette passer ..... så kan jeg ikke andet end konkludere at det eneste tidspunkt at udføre cardio på, må være om morgenen da jeg her har et vindue til fedtdepoterne... effekten af alt andet cardio kan lige så godt hentes i kosten.

Alt sammen set med en BB'ers øjne der forsøger at cutte ...

I løbet af de sidste 3 måneder har jeg skraldet adskillige kilo med denne opskrift...MEN altid plads til forbedring !?!?!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er/var også tilhænger af den ide med at glykogen depoterne er i bund om morgenen, derfor forbrændes en større del fedt end normalt !!

Jeg sider og læser tråden igennem flere gange - interessant diskussion og jeg er åben for meget af de styrkedrengene7BB´erne skriver.

Ovenstående syndpunkt vil jeg fastholde er "lommefysiologi", jeg er faktisk ligeglad med at nogen siger at "det har virket for mig". Killoene ville havet raslet af alligevel, den forskning jeg har set refereret kan ikke støtte påstanden. På det punkt kan jeg ikke se forskel på hvad der gælde for BB folk og andre.

Resten vil jeg svare på hvis jeg synes jeg har noget meningsfuldt at sige - lige nu tror jeg at jeg føler mig dækket ind og støtter det som Litopsi, hesselund og Jarvig har skrevet - uden at det skal blive en frontkrig, men afgjort en spændende diskussion på tværs af "skel" - nyttigt og lærerigt.

Link to comment
Share on other sites

jow tak :o)

Jammen jeg har jo læst den igennem ... og føler mig nu forvirret på et højere plan... hehe...

Hvis det vitterligt ER ligegyldigt om der sker før/efter morgenmad, så er der jo ingen grund til at udsætte mullerne for extra stress...

måske skal jeg bare lade godt være ... if it works, dont fix it.....

Link to comment
Share on other sites

FætterBR -> Forvirret på et højere plan. Ja, sådan er det jo ofte med viden (for alle og altid). Blot skal du huske, at selvom der er mange (forskellige) råd i denne tråd (uha, det rimede, jeg er ved at blive poet :lol: ), så er de fleste af høj kvalitet, uanset hvilken "side" man stå på. :)

Link to comment
Share on other sites

"Ovenstående syndpunkt vil jeg fastholde er "lommefysiologi", jeg er faktisk ligeglad med at nogen siger at "det har virket for mig". Killoene ville havet raslet af alligevel, den forskning jeg har set refereret kan ikke støtte påstanden. På det punkt kan jeg ikke se forskel på hvad der gælde for BB folk og andre."

- Jammen selvf. er det det !! jeg har ikke den uddannelsesmæssige baggrund for at gøre det til andet end "lomme" .. og derefter prøve det af i praksis ... trial and error.. og det funker for mig ja, men den viden jeg rent faktisk søger er jo netop om det ville være 100% ligegyldigt om 1 kommer før 2... jeg kan kun svare ud fra personlig erfaring, og den siger at _uden_ min gå tur om morgenen så går vægttabet næsten i stå.. hvis vi skyder højt her, så brænder jeg .. 300-400 kalorier på den tur ? selvf. kalorier jeg har prøvet at hente når jeg ikke har gået... men min erfaring er sku at der er forskel ... om det er mig der regner ved siden af med kalorierne eller det er en placebo effekt .. dunno...

Link to comment
Share on other sites

- Jammen selvf. er det det !!

Misforstå mig ikke- og det var ikke for at "flamme dig" - den var en refleksion- kommentar om man vil - til hele diskussionen og til de andre indlæg - det er ikke første gang vi har den diskussion og jeg har ikke set bedre argumenter end "har virket i 40 år" og "virker for mig" - sat overfor f.eks Morten Zs bidrag til diskussionen som trods alt bygger på en videnskabelig baggrund - den er ikke fejlløs - men jeg vil fastholde den til jeg høre bedre argumenter - en betrakning jeg ofte nok - og i stor enighed - har hørt TJ fremføre i andre sammenhænge. Så derfor min kommentar B)

Personlige oplevelser af træning og personlige erfaringer er ikke altid helt uinteressante - tværtimod!

Link to comment
Share on other sites

lige en slut kommentat fra min kant mht til ny viden, videnskabligt dokumentation etc etc ... jeg mener, hvad har man igennem tiden ikke konkluderet fordi at "it has been shown that in rat skeletal muscle ...."..

Jeg siger bare at alt 'ny' viden ikke nødvendigvis er go' viden, eller noget der holder i praksis ... der er stor forskel på hvordan man dyrker sin videnskab derude i den store verden...

Link to comment
Share on other sites

Fætterbr ->

yep, det ny videnskab mod gammle dogmer ...

Ny og ny viden....der er ikke noget nyt i de to forskellige vægttabsbetragtninger. Alt er selvfølgelig relativt, men Colgan fremlagde f.eks. sin vægttabsteori/videnskab i begyndelsen af 80'erne og siden har Colgan Institutet frembragt den ene undersøgelse efter den anden at deres betragtning holder videnskabeligt. Det kan godt være at nogle BB'ere har benyttet sig af lav-carb diæter i 40'erne og med succes, men mig bekendt er der inden videnskabelig belæg selvom der selvfølgelig altid vil være personlige erfaringer, som et eller andet sted kan sammenlignes med at:

"rygning er da ikke farligt, min bedstefar røg som en skorsten og blev 105 år"

Mig bekendt er der ingen undersøgelser der viser at lav-carb vægttabs diæter er optimalt, ej heller for at bibeholde muskelmassen.

Link to comment
Share on other sites

".... Det kan godt være at nogle BB'ere har benyttet sig af lav-carb diæter i 40'erne og med succes, men mig bekendt er der inden videnskabelig belæg selvom der selvfølgelig altid vil være personlige erfaringer, som et eller andet sted kan sammenlignes med at:"

"rygning er da ikke farligt, min bedstefar røg som en skorsten og blev 105 år"

Mig bekendt er der ingen undersøgelser der viser at lav-carb vægttabs diæter er optimalt, ej heller for at bibeholde muskelmassen. "

- det ville være siden 40'erne ;)

og mht til din ryg og rejs analogi, så ser jeg ikke analogien .. høhø ..

i dit eksempel er success kriteriet noget der måles over 10.5 dekader, mens jeg kan gå ud og afprøve en ny diæt på 2 måneder... hvor din bedstefar allerhøjest kan bidrage med et resultat til vores statestik, kan jeg bidrage med mange, trial and error igen... hvis analogien skulle holde ville den nærmere lyde sådan her

"af alle vores bedsteforældre der røg, har det vist sig at de havde en nedsat gennemsnitlig leve alder"

Så parameter justeringen passe ned over diæt-eksemplet ;) ;)

Eller siger du at low-carb dieten kun fungerer for de få, og ikke de brede flertal ? (så holder din analogi..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share