VM finale


Flexipecs
 Share

Hvem står tilbage i VM finalen?  

95 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Flexi - nej, men min franske fam. læser flere franske aviser end jeg gør. Er det ok med dig :wink: ... Der skulle - som en eller anden psyko pointerede - være tale om at M svinede Zidanes afdøde mor til.

Jeg har fuld forståelse for skallen.

K

Punkt 1: Du har ingen sikre beviser for at noget sådant er sket.

Punkt 2: Uanset, hvad der er sket inden Zidanes overfald, så kan et voldeligt overfald alfrig accpeteres.......hverken på eller uden for grønsværen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan vi ikke bare blive enige om, at både Zidane og italieneren begge er meget små mennesker med et kæmpestort publikum? :laugh:

At Zidane er et lille menneske er jeg helt uenig i. Zidane bør blive husket for den store spiller han er/var og ikke hans forkerte handling mod Italien i aftes.

Edited by donprehn
Link to comment
Share on other sites

At handlingen er moralsk forkert kan der ikke herske tvivl om.

Når det så er sagt, kan jeg ikke lade være med at værdsætte den flotte tekniske udførsel Zidane ligger for dagen i sit angreb. Jeg spekulerer i at han ikke har ville bruge armen fordi den var skadet, og han har trods alt kontrol nok til ikke at angribe ansigtet. Med den kraft der ligger i angrebet, ville det kunne have fået endog meget alvorlige konsekvenser for modtageren. Han ville højst sandsynligt blive slået bevidstløs.

Vold er forkert, period. Men lad os heller ikke gøre det værre end det er. Han angriber brystkassen, og gør nok end del mindre skade end de mange spark til benene som fodboldspillere konstant er udsat for.

Jeg er til gengæld enig i, at hvis dette var udenfor banen og dermed en krimalsag, så er det klart en formildende omstændighed at han vælger brystkassen fremfor hovedet. Så istedet for ubetinget fængsel, så slipper han med betinget fængsel, hvis jeg var dommer (altså jurisk dommer og ikke fodbolddommer :laugh: ).

På banen er det selvfølgelig bare helt gakgak, og som sagt 20 dages spillekarantæne + betydelig bøde burde være på sin plads.

Link to comment
Share on other sites

Havde din franske familie familiemedlemmer spillende på banen samme dag, eller er tv signalet bare så meget bedre i Frankrig, at man rent faktisk kunne høre hvad der blev sagt på grønsværen?

Tak for den gode pointe. Det er jo sådan set kun de to kamphaner der ved hvad der har ført til episoden og de har med statsgaranti vidt forskellige historier at fortælle.

Link to comment
Share on other sites

At Zidane er et lille menneske er jeg helt uenig i. Zidane bør blive husket for den store spiller han er/var og ikke hans forkerte handling mod Italien i aftes.

Hvorfor skal han ikke også huskes for sine svinestreger????

Han skal huskes som en stor spiller der glimtvis var på niveau med de allerbedste gennem tiderne, men også som en spiller der utallige gange udførte svinestreger og udviste hensynløs opførsel mod sine modstandere......dette selv som "gammel spiller", hvor ungdommens dumheder for længst burde være en saga.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig > Jeg forsvarer ikke Zidane. Hvad han gjorde, skal selvfølgelig have følger. De følger han fik (rødt kort) blev udelukkende givet på baggrund af tv billeder (selvom det ikke er fifa's officielle forklaring - deres er dog alt for tvivlsom). Hvis Zidane kan dømmes ud fra TV billeder, hvorfor kan materazzi så ikke? Er det Materazzi har gjort(verbale tilsvininger af værste skuffe samt sheriffstjerne) da ikke også strafbart, af en eller anden art?

Hvis Zidane kan dømmes ud fra tv billeder, hvorfor så ikke Materazzi?

Jeg gentager igen, jeg sympatiserer hverken med eller forsvarer Zidanes handling, men regler er regler (jf. tv-optagelserne og gyldgiheden i at dømme ud fra dem) og de er ens for alle.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Punkt 1: Du har ingen sikre beviser for at noget sådant er sket.

Punkt 2: Uanset, hvad der er sket inden Zidanes overfald, så kan et voldeligt overfald alfrig accpeteres.......hverken på eller uden for grønsværen.

Niks. Det har jeg heller aldrig sagt. Det er blot hvad rygterne siger :smile:.

Ellers synes jeg, du er ekstremt hellig. Der er spillet 120 min af VM-finalen og adrenalinen pumper. Så sker sådan noget. I mine øjne har det nada med et voldeligt overfald at gøre. Det er et følelsesmæssigt udbrud, der sker i et split-sekund. De fleste der har dyrket sport på et vist niveau vil kunne nikke genkendende til at der sker sådanne ting (ikke SÅ voldsomme nødvendigvis :laugh:) når adrenalinen pumper.

Og så er der i øvrigt episoder inden for fodboldverdenen, der er tifold værre. I mine øjne er det no big deal. Jeg er kun ærgerlig over, at Zidane ikke sluttede at med et VM. Det var ham fortjent. Han var en genial spiller. Helt på højde med de store i historien.

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal han ikke også huskes for sine svinestreger????

Han skal huskes som en stor spiller der glimtvis var på niveau med de allerbedste gennem tiderne, men også som en spiller der utallige gange udførte svinestreger og udviste hensynløs opførsel mod sine modstandere......dette selv som "gammel spiller", hvor ungdommens dumheder for længst burde være en saga.

Nu siger du utallige gange. Jeg kan kun umiddelbart huske 3:

1. Hans stempling af en Saudisk spiller til VM 1998

2. Hans skalle i en Champions League kamp mod HSV

3. Skallen i aftes.

Filmen er knækket for manden tre gange på banen. Ellers har manden generelt fremstået som en fair spiller både på og uden for banen. Så ja jeg mener at hans storspil og generelle fairness klart overskygger de 3 ovenstående. Der er ikke mange spillere som ham, der har været en så afgørende faktor for sine hold, da de vandt nationale mesterskaber, Champions League og VM.

Hvor mange kampe har du iøvrigt set manden spille, siden du mener at han kun glimtvis i sin karriere har været på niveau med de største og udtallige gange har udvist hensynsløs opførsel :blink:

Edited by donprehn
Link to comment
Share on other sites

Jarvig > Jeg forsvarer ikke Zidane. Hvad han gjorde, skal selvfølgelig have følger. De følger han fik (rødt kort) blev udelukkende givet på baggrund af tv billeder (selvom det ikke er fifa's officielle forklaring - deres er dog alt for tvivlsom). Hvis Zidane kan dømmes ud fra TV billeder, hvorfor kan materazzi så ikke? Er det Materazzi har gjort(verbale tilsvininger af værste skuffe samt sheriffstjerne) da ikke også strafbart, af en eller anden art?

Hvis Zidane kan dømmes ud fra tv billeder, hvorfor så ikke Materazzi?

Jeg gentager igen, jeg sympatiserer hverken med eller forsvarer Zidanes handling, men regler er regler (jf. tv-optagelserne og gyldgiheden i at dømme ud fra dem) og de er ens for alle.

Som sagt igen......!!!

Om dommeren kunne dømme som han gjorde rent fodbold-dommer-lovmæssigt det er vel usikkert. Må han bruge billeder selv? Vi ved det ikke, da der ikke er præcedens for det. Må fjerdedommeren som ser det på skærmen sige til sine tre meddommere, at hovhov jeg så noget på skærmen som I ikke så in real time? Vi ved det ikke, der står så vidt jeg ved intet om det i fodboldlovene udtrykkeligt, hverken for eller imod.

Men lad os antage, at dette ikke er muligt for dommeren. Så er det en klar fejldom. Men unægtelig en lidt svær fejldom at bevise.....for dommerne kan jo sige, at de faktisk så det, og hvordan skulle du kunne modbevise dette?

Nå, det er sagt, så står i hvert fald en ting tilbage: At nikke en skalle i brystet på en modspiller, er - når et kamera fanger sekvensen - trods alt af noget mere pålidelig karakter end svinsk taler der måske/måske ikke er blevet sagt eller optaget og/eller sherifstjerne der måske/måske ikke er blevet givet eller direkte kan ses på billedmaterialet.

Zidanes hændelse er ikke spekulation, det skete med sikkerhed. Om Maserazzi har gjort noget inden (af alvorlig karakter) er derimod næsten ren spekulation. ALtså langt mindre sikkert end den fysiske og direkte handling Zidane viste.

Du sidestiller de to ting, hvilker jeg mener, er helt hen i vejret. Kun såfremt der rent faktisk foreligger OBJEKTIVE beviser for, at Maserazzi gjorde noget ulovligt, skal han dømmes. Man kan selvfølgelig ikke bygge et angreb på en anden person på hvad voldsmanden subjektivt fremlægger som hændelsforløb for sagen.

Link to comment
Share on other sites

Ellers synes jeg, du er ekstremt hellig. Der er spillet 120 min af VM-finalen og adrenalinen pumper. Så sker sådan noget. I mine øjne har det nada med et voldeligt overfald at gøre. Det er et følelsesmæssigt udbrud, der sker i et split-sekund. De fleste der har dyrket sport på et vist niveau vil kunne nikke genkendende til at der sker sådanne ting (ikke SÅ voldsomme nødvendigvis :laugh:) når adrenalinen pumper.

Og så er der i øvrigt episoder inden for fodboldverdenen, der er tifold værre. I mine øjne er det no big deal. Jeg er kun ærgerlig over, at Zidane ikke sluttede at med et VM. Det var ham fortjent. Han var en genial spiller. Helt på højde med de store i historien.

K

Meget enig. Jeg synes også episoden bliver overdrevet. Som om denne hændelse er helt unik og uden fortilfælde i sportens verden.

Personligt vil jeg huske Zidane som en ualmindeligt stor spiller med en gloværdig karriere indbefattende titler, som kun meget, meget få kommer i nærheden af at vinde. I øvrigt synes jeg ikke Zizou er kendt for at være en udpræget svinsk spiller. Det forstår jeg ikke helt, hvor kommer fra...

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange kampe har du iøvrigt set manden spille, siden du mener at han kun glimtvis i sin karriere har været på niveau med de største og udtallige gange har udvist hensynsløs opførsel :blink:

Dette er ikke størrelser som direkte kan sammenlignes. Prøv at tænke dig om.

En person der 14 gange i 2 sekunder pr. gang i sit 14 årige spilleliv viser prima-top-kvalitet-fodbold blandt de bedste nogensinde, er selvfølgelig ikke noget som gør at denne spiller kan kategoriseres som all time tip-top-spiller.

Derimod må og skal det forventes at voldelige hjerneblødninger sker ekstremt sjældent. Derfor ville 14 voldelige overfald i en 14 årig karriere være voldsomt meget.

Så 14 geniale momenter er langt mere "glimtvis genialitet" end 14 svinske overfald er "utallige overfald".

Sådan er verden så simpel, når man fatter, hvordan tingene hænger sammen.

Som uddybning kan jeg så sige, at jeg lægger Zidane meget, meget højt. Men af all time greatest players da falder lige akkurat udenfor. Han ville formentlig lige kunne sidde på bænken på mit all time verdenshold. Men er man så højt oppe så er man forrygende god, og det skal Zidane selvfølgelig huskes for.......en meget stor spiller, der glimtvis var blandt de bedste i verden nogensinde.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Blanco: Generelt er han en meget sympatisk spiller, og han er meget vellidt hos alle franskmænd, men desværre kammer hans temp over i ny og næ, som vi så i går.

Hans opvækst i Marseille's fattigste slum-kvarterer har nok ikke bidraget så positivt på det område...

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke størrelser som direkte kan sammenlignes. Prøv at tænke dig om.

En person der 14 gange i 2 sekunder pr. gang i sit 14 årige spilleliv viser prima-top-kvalitet-fodbold blandt de bedste nogensinde, er selvfølgelig ikke noget som gør at denne spiller kan kategoriseres som all time tip-top-spiller.

Derimod må og skal det forventes at voldelige hjerneblødninger sker ekstremt sjældent. Derfor ville 14 voldelige overfald i en 14 årig karriere være voldsomt meget.

Så 14 geniale momenter er langt mere "glimtvis genialitet" end 14 svinske overfald er "utallige overfald".

Sådan er verden så simpel, når man fatter, hvordan tingene hænger sammen.

Som uddybning kan jeg så sige, at jeg lægger Zidane meget, meget højt. Men af all time greatest players da falder lige akkurat udenfor. Han ville formentlig lige kunne sidde på bænken på mit all time verdenshold. Men er man så højt oppe så er man forrygende god, og det skal Zidane selvfølgelig huskes for.......en meget stor spiller, der glimtvis var blandt de bedste i verden nogensinde.

Så du vil holde fast i, at tre "svinestreger" er utallige? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Så du vil holde fast i, at tre "svinestreger" er utallige? :tongue:

Ja!

Tag store spiller som Laudrup, Pele, Platini de er aldrig kogt over.

Bemærk at der endvidere er forskel på, at være 23 årig upcomming stjerne med et kæmpe pres på sin skuldre og så tabe fatningen, holdt overfor at være en moden spiller der har masse erfaring og masser erfaring med at styre og navigerer hold i pressede situationer, og man der koger over. Det første kan forstås men ikke accepteres. Det sidste kan hverken accepteres eller forstås. Det første er tris, det sidste er utilgiveligt dumt og ynkeligt.

Link to comment
Share on other sites

Så du vil holde fast i, at tre "svinestreger" er utallige? :tongue:

Forresten, så er jeg ikke klar over om 3 er det rigtige tal. Det har jeg ikke nok statistik på. Men at Zidane i min umiddelbare bevidsthed står som en spiller der i forhold til sin plads på holdet og spilletype har lavet langt mere gennemsnitlige svinestreger i sin karriere er jeg ikke i tvivl om. Det er dog bare et indtryk......der jo kan være forkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at i overdriver situationenen her. Den er givetvis til rødt kort, men så er det heller ikke værre. Som Kongkent siger, så nikker man skaller i hovedet, og Zidanes handling er i voldsomhed forholdsvis harmløs i forhold til en masse af de tacklinger, som man har set til VM (og som regel også har ført til et gult kort).

Men ærgeligt, at han slutter sin store karriere på den måde.

I følge FIFA så 4. dommeren det uden brug at tv, og med mindre i kan bevise, at de lyver, så har i intet at bygge jeres kritik af dommen på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at i overdriver situationenen her. Den er givetvis til rødt kort, men så er det heller ikke værre. Som Kongkent siger, så nikker man skaller i hovedet, og Zidanes handling er i voldsomhed forholdsvis harmløs i forhold til en masse af de tacklinger, som man har set til VM (og som regel også har ført til et gult kort).

I følge FIFA så 4. dommeren det uden brug at tv, og med mindre i kan bevise, at de lyver, så har i intet at bygge jeres kritik af dommen på.

Der er flere grunde til, at jeg mener, at dette ikke kan sammenlignes, og at Zidanes opførsel er en monsterstor svinestreg.

For det første, så er der forskel på at kæmpe om bold og så helt undenfor scenariet hvor bolden er, laver en svinestreg. Det er klart, at laver man en svinestreg helt uden bolden er i nærheden og der slet ingen kamp er om bolden, så er langt værre end hvis det var noget som skete i kamp om bolden eller endog "bare" et professionelt frispark hvor man går efter manden så en farlig situation undgås.

For det andet, så er det tydeligvis bevidst. At man i et splitsekund reagerer næsten instinktivt på noget og dermed laver en svinestreg er som altid uacceptabelt og utilgiveligt.....men dog noget som sker oven i hovedet på nogen mennesker når de i et splitsekund bliver presset ud over kanten. Men det er slet ikke tilfældet her. Det er en helt klat bevidst handling. Af flere årsager. For det første fordi han skal gå flere skridt for at komme hen og lave vold. For det andet, at han tydeligvis tager tilløb til det undervejs. For det tredje fordi hen netop går efter brystkassen og ikke hovedet. Hvor mange skaller ser man blive givet til brystkassen??? Ingen, right! Hvorfor gør Zidane det så. Fordi han er fuldt bevidst om, at skalle til hovedet i en fodboldkamp det er trods alt for vildt. Men ved at lave en skalle og rette den mod brystkassen så fortæller han "symbolsk" alt det samme som ved en skalle til hovedet men udført på et sted, hvor det trods alt ikke er psykopatagtigt.

Så en svinestreg udføres bevidst, med intention og den gøres helt uden "at bolden er i spil i udvekslingen". Alt dette gør Zidanes svingestreg langt værre end det du sidestiller det med. Det du sidestiller det med, skal også give rødt kort og 2-4 dages spilledages karantæne. Zidane - hvis han fortsatte, hvad han ikke gør - skulle naturligvis have langt flere spilledages karantæne + en klækkelige bøde for voldelig, usportslig og vanvittig opførsel på banen.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Forresten, så er jeg ikke klar over om 3 er det rigtige tal. Det har jeg ikke nok statistik på. Men at Zidane i min umiddelbare bevidsthed står som en spiller der i forhold til sin plads på holdet og spilletype har lavet langt mere gennemsnitlige svinestreger i sin karriere er jeg ikke i tvivl om. Det er dog bare et indtryk......der jo kan være forkert.

Fair nok, fodbold er en subjektiv sport, forstået ved at man oplever tingene forskelligt (hvilket alt andet er en charme ved fodbold). Faktum er dog at Zidane ikke får gult eller for den sags skyld rødt kort særlig tit. Til eksempel kan nævnes at Zidane i hele sidste sæson fik 5 gulekort i Primera division, hvilket umiddelbart er ret lidt også for en spiller i han position. Er der nogen af de andre store som Platini, Cruyf eller Maradona, der har kunne prale af samme fairness? Det er jo ikke sådan at Zidane er en spiller der filmer eller laver brutale frispark, det er ikke hans spillestil.

Manden er kogt over et par gange (hvilket selvfølgelig er forkert), men værre er det da heller ikke. Ingen af de 3 situationer har bragt, den andens spillers helbred i fare.

Men det er vel det vi kan lide, at se de store stjerner dumme sig, så vi kan pille dem ned.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig:

For det første, så er der forskel på at kæmpe om bold og så helt undenfor scenariet hvor bolden er, laver en svinestreg. Det er klart, at laver man en svinestreg helt uden bolden er i nærheden og der slet ingen kamp er om bolden, så er langt værre end hvis det var noget som skete i kamp om bolden eller endog "bare" et professionelt frispark hvor man går efter manden så en farlig situation undgås.

For det andet, så er det tydeligvis bevidst. At man i et splitsekund reagerer næsten instinktivt på noget og dermed laver en svinestreg er som altid uacceptabelt og utilgiveligt.....

Der var heller ikke kamp om bolden, da Rooney stemplede, eller da flere spillere blev både sparket og slået efter kampen mellem Tyskland og Argentina. Som jeg tidligere har skrevet, var hændelsen langt fra unik i sportsverdnen og heller ikke i fodbold.
Rimeligt bizart forresten at man på en dansk hjemmeside uden apriori partiske personer rent faktisk skal bruge tonsvis af indlæg for at få folk til at fatte at skaller i fodboldkampe det er svinestreger! :blink::crazy::blink::crazy::blink::crazy:

Hvilken side er det? :smile:

donprehn--> meget enig.

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Jarvig:

Der var heller ikke kamp om bolden, da Rooney stemplede, eller da flere spillere blev både sparket og slået efter kampen mellem Tyskland og Argentina. Som jeg tidligere har skrevet, var hændelsen langt fra unik i sportsverdnen og heller ikke i fodbold.

Hvor har jeg argumenteret for noget andet???? Hvad i al verden har det med det du quoter mig for at gøre?

Hvilken side er det?

MOL. Så vidt jeg ved er de fleste MOLboere ikke bosiddende i Frankrig eller Italien eller er statsborgere i disse lande.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share