VM finale


Flexipecs
 Share

Hvem står tilbage i VM finalen?  

95 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Du har vist brug for briller...

tv billeder

Ahh, det er vidst rigtigt nok...Jeg retter lige mit indlæg :blush:

Det er ikke korrekt. Selvom du måske ikke bryder dig om italienerne, så er det ikke pænt at finde på den slags :blink: I fodbold får man altså ikke det røde kort for at være offer i en voldsepisode!

Jeg har intet imod Italianerne. Det var ikke noget jeg finder på.. Huskede bare forkert :innocent:

Faktum er at Italianerne er utroligt slemme til at filme, hvilket jeg bryder mig MEGET lidt om. Hvis det ikke lige var for dette element, så ville Italian da være fine nok.

Men retter lige mit indlæg. Synes bare at jeg kunne huske at han lå og pev nede på jorden meget længe.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ahh, det er vidst rigtigt nok...Jeg retter lige mit indlæg :blush:

Jeg har intet imod Italianerne. Det var ikke noget jeg finder på.. Huskede bare forkert :innocent:

Faktum er at Italianerne er utroligt slemme til at filme, hvilket jeg bryder mig MEGET lidt om. Hvis det ikke lige var for dette element, så ville Italian da være fine nok.

Men retter lige mit indlæg. Synes bare at jeg kunne huske at han lå og pev nede på jorden meget længe.

Okey fair nok :smile:

Italienerne kan være slemme til at filme, men denne episode var nu ikke film :smile: Det er klart nok, at han bliver liggende, da det er en måde at gøre dommeren opmærksom på episoden, hvis han havde rejst sig op med det samme, havde Zidane næppe fået sin straf.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

@Jarvig

Jeg tror ikke at der er særlig mange herinde, der er uenig med dig i, at det var en dum handling Zidane lavede igår. Der hvor at kæden hopper af for mig er at du fremstiller ham, som en generel svinsk spiller.

Jeg ved ikke hvor du har læst at jeg fremstiller Zidane som en svinsk spiller?????

Jeg påpeger at han utallige gange har lavet grimme svinestreger. Utallige er mere end en. Og eftersom jeg ikke ved om det er 2, 3 eller 21 gange han har gjort det, så har jeg ikke udtalt mig om dette.

Derimod kan nævnes andre store spillere som har klaret sig gennem en karriere uden en eneste svinsk hændelse. Læg mærke til, at en grov tackling man får rødt kort på ikke nødvendigvis er svinsk (men kan være det). Svinskhed er enten

- kamp om bolden, men hvor det er fuldstændig hensynlyst spil, som klart giver en mulighed for at en anden spiller får alvorlige skader

- ingen kamp om bolden, men hvor man laver hævnakter, provokationer, nedladendenheder mod andre spillere

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Så er det fastlagt, at Materazzi provokerede Zidane: http://www.onsidedk.com/main/index.phtml?a...rt2=1&id=183623

I øvrigt synes jeg, at der mangler en bestemt vinkel på sagen. Zidane var aldrig blevet denne geniale fodboldspiller uden den gnist, som han - på godt og ondt - har vist gennem hele sin karriere. En gnist, tænding og ærgerrighed som i høj grad stammer fra hans barske opvækst. Maradona er også det perfekte eksempel herpå. Garrincha fra Brasilien er ligeså. Fænomenet går under begrebet Beautiful losers.

Romario udtalte i sin tid også: "Michael Laudrup ville have været verdens bedste spiller, hvis han var født i en fattig forstad i Brasilien".

Spot on.

K

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Mundaflæser afslører ukvemsord

Den ansete engelske avis The Times har fået en velanskrevet mundaflæser til at finde ud af, hvad der skete i VM- finalen, og hendes dom er særdeles klar.

"Materazzi siger: "Du er søn af en terrorist-luder," og tilføjer: "så bare f... off,"" siger Jessica Rees, som har studeret hændelsen meget nøje mange gange.

Jessica Rees er blevet brugt i adskil­lige retsager og som ekspert-vidne, og ingen har hidtil betvivlet hendes be­dømmelser.

The Suns mundaflæser kom frem til nogenlunde det samme:

Du er søn af en terrorist-hore

Nedsættende bemærkninger om Zinedine Zidanes syge mor og algeriske baggrund var angiveligt årsagen til, at franskmanden gik amok og nikkede Marco Materazzi en skalle i brystet i VM-finalen mellem Italien og Frankrig.

Den engelske avis The Sun har fået en mundaflæser til at gennemse tv-optagelser af episoden.

Ifølge eksperten, Marianne Frere, provokerer Materazzi både med skældsord og bemærkninger med seksuelle undertoner om moderen Malika, som blev indlagt på et hospital kort før finalen.

Sammenstødet begynder, da Materazzi niver Zinedine Zidane i brystvorten. Og herefter følger denne ordveksling mellem spillerne.

Materazzi: - Hvad, kan du ikke lide det?

Zidane: - Lidt for hårdt til at tænde mig.

Materazzi: - Nå, jeg gjorde det ellers på den måde, fordi det er sådan, din mor kan lide det. Du er en søn af en terrorist-hore. Så skrid ad helvede til.

Det var angiveligt den sidste bemærkning, som fik Zidane til at eksplodere.

Marco Materazzi har afvist, at han kaldte Zidane noget med terrorist, men overfor den italienske sportsavis La Gazetta delle Sport har han bekræftet, at han provokerede Zidane, fordi franskmanden havde været 'superarrogant gennem hele kampen'.

Edited by donprehn
Link to comment
Share on other sites

Jamen det er jo "herligt".

Materazzi skal selvfølgelig have en seriøs dom for sin svinske opførsel. Han indrømmer det selv (omend han ikke vil sige, hvad han præcist sagde), og mundaflæsningen lyder ganske plausibel. Sammenlagt: 10 spilledages karantæne i den hjemlige liga og udelukkelse fra alle internationale kampe i 2 år + en klækkelig bøde til FIFA. Den slags er fuldkommen utiladeligt og skal straffes maks.

Men det ændrer stadig ikke på, at Zidane selv VÆLGER at synke til samme lave niveau som en simpel og usympatisk modstander allerede er sunket til. Og dette er ligeså usmageligt og usympatisk (og usportsligt og ulovligt) som Materazzis svinestreg.

I øvrigt synes jeg, at der mangler en bestemt vinkel på sagen. Zidane var aldrig blevet denne geniale fodboldspiller uden den gnist, som han - på godt og ondt - har vist gennem hele sin karriere. En gnist, tænding og ærgerrighed som i høj grad stammer fra hans barske opvækst. Maradona er også det perfekte eksempel herpå. Garrincha fra Brasilien er ligeså. Fænomenet går under begrebet Beautiful losers.
For så vidt enig. Dog vil jeg mene, at gnist ikke automatisk medfører, at en spille behøver at være SVINSK. OK, at være tændt, aggresiv, overtændt, fightende og gå lidt over stregen i det fysiske spil om bolden og tilrane sig såvel gule som røde kort for dette nogen gange. Men overfald, uhæmmet voldeligt spil uden hensyntagen til medspillere, spytten, sigen-grimme-ting-til-modspillere og det hele tages usportslig og "grim" opførsel, mener jeg på ingen måde er noget man hverken skal accepterer eller automatisk kan udelede, at spillere der har "gnisten".
Romario udtalte i sin tid også: "Michael Laudrup ville have været verdens bedste spiller, hvis han var født i en fattig forstad i Brasilien".

Jeg er meget enig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Vi er nok ret enige, Jarvig. Forskellen er bare, at jeg accepterer og forstår, at det kan kamme over i kampens hede. Jeg accepterer det fordi, jeg nyder at se spillere med Zidanes gnist. At det så kammer over en gang hvert 3 år er så ok for mig.

K

Link to comment
Share on other sites

Begge spillere opfører sig forkert, ingen tvivl om det. Verbal og fysisk vold er forkert. Men det er ikke "svinsk" at nikke en skalle i brystet - såfremt man har fået en svada i hovedet som the Sun er kommet frem til. At nikke skaller i brystet er ligesom al anden vold forkert, ja, men det er en overordentlig behersket reaktion på en ualmindelig grov verbal tilsvining.

Link to comment
Share on other sites

Begge spillere opfører sig forkert, ingen tvivl om det. Verbal og fysisk vold er forkert. Men det er ikke "svinsk" at nikke en skalle i brystet - såfremt man har fået en svada i hovedet som the Sun er kommet frem til. At nikke skaller i brystet er ligesom al anden vold forkert, ja, men det er en overordentlig behersket reaktion på en ualmindelig grov verbal tilsvining.

Set i lyset af at Zidans mor faktisk ligger på hospitalet så er det langt langt over stregen.

Det ændrer dog ikke ved følgende:

Zidan opførte sig uacceptabelt og han skulle naturlig vis ud med det samme, set udfra et sportsligt standpunkt.

Dog gør det i mine øjne at situationen får et andet 'moralsk' udfald.

Man kan jo ikke undgå at forstå dette som en bevidst provokation for netop at udløse dette røde kort. En provokation der ikke har det mindste af værdighed, fordi den rammer så dybt. At en spiller inde på banen kan komme med en sådan bemærkning midt i en vm-finale, det er jo grotesk. Det vender jo også sagen på hovedet. For mig at se sker 'overgrebet' uprovokeret fra Materazzi, hvis eneste forklaring på dette er at zidane skulle virke arrogant, hvad fanden er det for en tyndbenet undskyldning?? Det er altså Materazzi som niver i zidane og efterfølgende komer med bemærkningen. Zidanes reaktion er derimod, som runnershigh siger relativt kontroleret. Og spørgsmålet er jo: er der ike grænser for hvad man skal tolere.

Den måde som sagen er lanceret nu virker også meget plausibel når man ser zidanes reaktion: han accepterer det røde kort uden at kny lissom : ok den fortjente jeg, men jeg angrer ikke min handling, og selvom det 'onde' vinder tilsidst, ved at zidane vises ud og hans eftermæle plettes, så bliver han formodentligt frikendt i 'eftertidens' øjne.

Link to comment
Share on other sites

Helt på linje med Troopers udlægning.

Man kan vel dårlig synke dybere end at komme med dybt nedladende kommentarer om ens syge mor. Det er i mine øjne langt, langt alvorligere end et angreb mod kroppen.

Har selv modtaget (og givet) utallige endog meget hårde spark og slag til kroppen gennem års kamptræning, og jeg skulle hilse og sige at for en top-trænet krop - som elite-fodboldspillere har - er en skalle i brystet ikke alvorlig. De spark de modtager i kampens løb på benene er langt farligere for helbredet, men det kalder man en "tackling" og bliver ikke udvist for!

Italienerens kommentar - såfremt the Sun har læst det korrekt - er mange gange mere skadende end et enkelt angreb til kroppen.

Men som sagt. Vold er vold og det er forkert, og selvfølgelig skal han udvises, men det skulle italieneren også.

Link to comment
Share on other sites

Set i lyset af at Zidans mor faktisk ligger på hospitalet så er det langt langt over stregen.

Det ændrer dog ikke ved følgende:

Zidan opførte sig uacceptabelt og han skulle naturlig vis ud med det samme, set udfra et sportsligt standpunkt.

Dog gør det i mine øjne at situationen får et andet 'moralsk' udfald.

Man kan jo ikke undgå at forstå dette som en bevidst provokation for netop at udløse dette røde kort. En provokation der ikke har det mindste af værdighed, fordi den rammer så dybt. At en spiller inde på banen kan komme med en sådan bemærkning midt i en vm-finale, det er jo grotesk. Det vender jo også sagen på hovedet. For mig at se sker 'overgrebet' uprovokeret fra Materazzi, hvis eneste forklaring på dette er at zidane skulle virke arrogant, hvad fanden er det for en tyndbenet undskyldning?? Det er altså Materazzi som niver i zidane og efterfølgende komer med bemærkningen. Zidanes reaktion er derimod, som runnershigh siger relativt kontroleret. Og spørgsmålet er jo: er der ike grænser for hvad man skal tolere.

Den måde som sagen er lanceret nu virker også meget plausibel når man ser zidanes reaktion: han accepterer det røde kort uden at kny lissom : ok den fortjente jeg, men jeg angrer ikke min handling, og selvom det 'onde' vinder tilsidst, ved at zidane vises ud og hans eftermæle plettes, så bliver han formodentligt frikendt i 'eftertidens' øjne.

Helt enig i vurderingerne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo tydeligvis at det er umuligt at effektuere en sådan udvisning af den verbale 'forbryder'... Det vil jo kræve at dommeren for det første var tilstede og for det andet kendte de sprog som blev talt i kampen....

Jeg håber dog at dette kunne være en motivation til se på dette aspekt, hvordan det så end måtte udformes, fordi der viterligt er tale om en dybt usportsligt episode. Jeg har dog svært ved at se mulighedre for at komme den slags til livs for hvor går grænsen for almene småprovokationer og så ovenstående (som tydligvis falder udenfor)..... Et interessant emne.

En analogi er vel bøder til klubber hvor tilskuerne kommer med racistiske tilråb og abelyde. Det tyder jo på at racisme er en af de felter hvor man har fastalgt en 'norm'. Der var også en sag med peter schmeichel og ian Wright hvor Peter angiveligt skulle have råbt black bastard til ian efter en dobbeltstempling.. men i denne her sag er der jo ike direkte tale om racisme (selvom terrorist sagtens kan linkes til Zidanes baggrund).

Apropos, så er der her i tråden tydelige eksempler på at indlæg herinde følger samme primitive tankegang. Vedrørende sprog er det nok også naivt at tro at 'synderen' læser MOL og forstår dansk og derfor bør dette 'åbne brev' nok postes i andre medier..... :innocent:

bulldoggen:

Fuck de slikhåret, spaghettiædendee, armani flødedrenge, i har altid været et land af kællinger og bastarder. Marco Martazerri må du få et surt eftermæle, sådan kælling som dig, som skulle opføre dig unfair i en vm finale at tale nedsættende om Zidanes afdøde mor du fik næsten hvad der var fortjent, vil ellers gerne havde set din luder ansigt stompet til ukendlighed. Zizou er ægte mand. Allez les bleus, vive la zizou

Edited by trooper
Link to comment
Share on other sites

Jeg påpeger at han utallige gange har lavet grimme svinestreger. Utallige er mere end en. Og eftersom jeg ikke ved om det er 2, 3 eller 21 gange han har gjort det, så har jeg ikke udtalt mig om dette.

Der er én. Så to. Derefter er der flere. Efter flere kommer mange. Først herefter kommer utallige.

De tal du selv nævner der hører da på ingen måde ind under begrebet utallige? Okay, 21 ville nok, hvis det var i én kamp, og ikke en hel karriere...

Link to comment
Share on other sites

Der er én. Så to. Derefter er der flere. Efter flere kommer mange. Først herefter kommer utallige.

De tal du selv nævner der hører da på ingen måde ind under begrebet utallige? Okay, 21 ville nok, hvis det var i én kamp, og ikke en hel karriere...

Jeps.... Med en tilføjelse at to er et par (og 3-4 vist er nogle) :wink: men eller ser gradueringen god nok ud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er slet ikke enig med dem der mener at det er moralsk acceptabelt at dele skaller ud, fordi nogen taler grimt om éns mor. Det mener loven iøvrigt heller ikke.

Men selvfølgelig er Materazzi et kæmpe svin, hvis han har sagt og gjort de ting aviserne skriver.

Men Tyskland er en retsstat, og man har ikke lov til at hævne en æreskrænkelse korporligt, uanset hvor sårende den måtte være. Jeg kan ikke se andet end at Zidane indirekte opfordrer til at folk forsvarer deres "ære", hvis nu f. eks. folk taler ondt om deres mor, eller glor efter deres kæreste, og den slags. Og det er netop den tankegang der gør gade- og nattelivet en hel del farligere for alle os andre der ikke mentalt lever i det vilde vesten eller den arabiske middelalder.

Ingen accept herfra.

Og endnu en gang, for at undgå et sidespor i debatten, Materazzi er et kæmpe svin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se andet end at Zidane indirekte opfordrer til at folk forsvarer deres "ære", hvis nu f. eks. folk taler ondt om deres mor, eller glor efter deres kæreste, og den slags. Og det er netop den tankegang der gør gade- og nattelivet en hel del farligere for alle os andre der ikke mentalt lever i det vilde vesten eller den arabiske middelalder.

Ingen accept herfra.

Går du da og sviner folks ven, veninder, mødre og oldemødre til, når du møder dem på gaden?

Link to comment
Share on other sites

Går du da og sviner folks ven, veninder, mødre og oldemødre til, når du møder dem på gaden?

Ja kalak

Hvad er dit motiv for at skrive, at du sviner folks venner, veninder, mødre og oldemødre til når du møder dem på gaden...??

:blink::blink:

Edited by trooper
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share