Doping


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

Jeg har meget svært ved at se, hvad folk der bruger doping ødelægger for andre. Medmindre de altså bruger det til at snyde i konkurrencesport. Men det er da helt fint, at du er så lovlydig og fuldstændigt ukritisk bakker op om al lovgivning. Bare du også husker det næste gang du har mulighed for at tjene lidt penge uden om skattefar eller næste gang du kommer til at trykke en smule for stærkt på speederen...

BINGO! :4thumbup:

Jeg har netop tænkt det samme - SVÆRT så mange frelste sjæle der er i denne tråd!

Fordi noget er ULOVLIGT, skal man så partout og gankse ukritisk føje denne lov? Jeg kan da huske, at kreatin var meget tæt på, at blive behandlet som et doping præparat i DK for ikke ret mange år siden - hvis det var sket, ville folk herinde så også tage afstand fra det, og tale nedsættende om folk der tog kreatin?

Jeg kan forstå, at clean atleter der stiller op i en konkurrence, har et problem med, at dyste mod dopede atleter; men folk der tager det uden at konkurrere i DK, har jeg svært ved at se kan være en gene for andre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nej, jeg betraget slet ikke BB som sport. Jeg er på vippen til at mene at SL, i modsætning til fx VL, heller ikke er sport, men det er så en anden snak. Hvis der ikke er taget så mange i nyere tid, så hænger det sikkert sammen med, at det blevet noget svagere at slippe afsted med end tidligere. Jeg er ret sikker på, at vis SL-miljøet blev udsat for samme lave test-risiko som de private fitnesscentre, så ville det medføre en hel del misbrug. Derfor skær det mig lidt i øjnene, når nu jeg læser at SL'ere mener at det er 'narkomanerne' i fitnesscentrene som det skal fokuseres på. At det største forbrug sker i netop BB/fitnessmiljøet er utvivlsomt rigtigt, men at gå derfra og til at sige at SL er en ren sport....

Hvad er iø nyere tid om man må spørge?

SL i Danmark er en ren sport i dag. Jeg skal da ikke kun udelukke at der er et par enkelte klaphatte med licens som gør brug af den slags, men holdingen blandt licensløfterne i dag er ikke til at tage fejl af specielt når det bakkes op med tests.

Det er da korrekt at tingene nok vil se anderledes ud hvis ikke holdningen blev bakket op af konkrete tests.

Og selvom det er lidt af en sidespor i tråden, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor du mener at SL ikke er en sport? :smile:

Link to comment
Share on other sites

BINGO! :4thumbup:

Jeg har netop tænkt det samme - SVÆRT så mange frelste sjæle der er i denne tråd!

Fordi noget er ULOVLIGT, skal man så partout og gankse ukritisk føje denne lov? Jeg kan da huske, at kreatin var meget tæt på, at blive behandlet som et doping præparat i DK for ikke ret mange år siden - hvis det var sket, ville folk herinde så også tage afstand fra det, og tale nedsættende om folk der tog kreatin?

Jeg kan forstå, at clean atleter der stiller op i en konkurrence, har et problem med, at dyste mod dopede atleter; men folk der tager det uden at konkurrere i DK, har jeg svært ved at se kan være en gene for andre.

Prøv at checke mit tidligere post med en gennemgang af grundene for, hvorfor doping er et problem. Det kunne være interessant, hvis du forholder dig til andet og mere end blot det juridiske spørgsmål.

--->Squat

Jeg har ingen faglig baggrund der berretiger mit postulat, men har læst en del om emnet. Og såfremt doserne holdes på et moderat niveau er der intet der beretiger diverse skrækkampagner. Men som alt andet kan dopingpræparater jo misbruges. Du kan jo prøve, at søge på testosterone som præventionsmiddel. WHO har lavet en del forsøg med testosterone som præventionsmiddel til mænd.

Mener du virkelig at resultaterne fra de undersøgelser kan overføres på mængder og kombinationer af midler, der beskrives på BH.

Tror du at Coleman, Cutler mv. kun bruger de doser som WHO har testet for ?

Jeg er da fuldt på det rene med at begrænsede doser af stort set alle stoffer ikke giver markante problemer. Men, pointen er jo netop at dopingmisbrugerne ikke holder sig til moderate doser, ikke bruger dem i begrænsede tidsperioder, og ikke bruger enkelte stoffer af gangen. Der er i stedet tale om større doser i kombinationer med en række andre præparater og over et længere tidsrum.

Link to comment
Share on other sites

Som en tidligere post i denne tråd ganske rigtigt påpeger, så har vi i Danmark det der hedder sygesikring. Det betyder at hvis der er noget i vejen med dig, så betaler staten for det.

Hvis din lever er blevet til mos fordi du har skudt dig med forbudte stoffer, eller hvis dit hjerte siger stop, så betaler staten for din behandling. Og det er ikke et stort problem lige nu, men om 20-30 år når alle de "fitness-drenge" (undskyld udtrykket!) som bare gerne ville være store og trimmede, skal have nye indvolde fordi de gamle er færdige, så er det mere end bare deres eget problem! Jeg er godt klar over at en sommers steroidmisbrug ikke fører til alvorlige mén, men det er jo også de færreste der bare kan stoppe igen, når de først er startet.

Det er en snæversynet og flad holdning at sige at bare fordi man ikke stiller op i konkurrencesport, så kan det være ligemeget hvad man tager.

For mit vedkommende i hele den der kreatindiskussion. Så længe det er lovligt, ville jeg ikke have nogle skrupler med at bruge det, men mine nyrer kan ikke klare det, så derfor tager jeg det ikke. Jeg ville ikke tale dårligt om kreatin fordi det blev ulovligt. Faktum er, at hvis kreatin kom på dopinglisten skulle stort set alle andre kosttilskud som man kan købe i Matas på dopinglisten. Diskussionen gik ud på at en tysk forsker påstod at kreatin forbedrede præstationer med op til 50%, og det er helt ud i hampen, men den diskussion er lukket nu, selvom TD stadig gerne vil kalde det et "grå-zone produkt".

Link to comment
Share on other sites

Devito>>

Jamen så er det da næsten skam, at det slet ikke er gået op for TeamDK og Co., at der rundt omkring i landet, er myriader af små dunkle huler, fyldt til randen med dedikerede og talentfulde atleter. Flere Tips og lottomidler til CounterStriken-entusiaster nu tak!

Jeg kender åbenbart en hel del flere sporty-typer, end jeg lige umiddelbart havde regnet med :blink:

----

Blanco, Leicht, Friis >>

Nu skrev jeg jo faktisk at jeg var på vippen, til at mene... ...og det bunder sikkert i min egen snævertsynede uvidenhed. Jeg personligt har bare lidt svært ved at se den 'atletiske kropslige bevisthed' om man vil, når jeg ser en eller anden fedladen, pec-teared IPF'er, valtre hen til bænken iført et galoperende udstyrshelvede, at køre en stang 10 cm op og ned, for så at rulle sig selv og sine skulderproteser direkte tilbage chokoladekagen. Det er mit indtryk at SL ikke krævet nær så teknik som fx. VL. Men ærligt talt så ved jeg sku ikke specielt meget om hverken SL el VL. Jeg er mere interesseret i at provokere :smile:

----

Squattie>>

Tak for et godt svar :smile:

Så ser det jo faktisk meget 'fornuftigt' ud. Har der været større problemer for flere år tilbage så, eller er det bare mig der er helt skævt på den?

ps. hva sker der lige for Belgien?! Kombinerer man i udpræget grad powerlifting og snowboarding?!

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev er der folk i alle samfundslag der tager doping. Men jeg kan se, at du har en del fordomme om, hvad en social taber er. Såfremt blot det at ryge en smøg i en relativ ung alder i dine øjne er indledningen på en rutschetur ned af den sociale rangstige tror jeg ikke, at jeg kender mange som du ikke vil betegne som sociale tabere. :wink:

Men jeg kender da en del der har benyttet doping igennem tiden. Nogle af dem har da været folk der kunne katagoriseres som solciale tabere. Men flertallet har nu været folk som fungerede helt fint i samfundet, både socialt og arbejdsmæssigt. Det har både været folk med en håndværksmæssig baggrund, samt folk med højere uddannelser. :smile:

Nu skrev jeg også stoffer og kriminalitet - det har du valgt at overse.

Hvis du mener, at det er at være fordomsfuld, så lad mig være det :wink:

Nu mener jeg jo, at det bør være op til ejeren af et privat motionscenter om der skal foretages dopingtest. Jeg syntes det er helt fint, at folk der ikke ønsker at blive udsat for en dopingtest af den ene eller den anden årsag kan træne et sted, hvor de ikke riskerer at skulle afleverer en urinprøve. Så længe de holder sig væk fra den organiserede sports klubber kan de gører som det passer dem.

Når der er faciliteter til tung træning, mener jeg, at det bør være påtvunget.

ADD tester jo alligvel ikke grethe på 55 år.

Link to comment
Share on other sites

Blanco, Leicht, Friis >>

Nu skrev jeg jo faktisk at jeg var på vippen, til at mene... ...og det bunder sikkert i min egen snævertsynede uvidenhed. Jeg personligt har bare lidt svært ved at se den 'atletiske kropslige bevisthed' om man vil, når jeg ser en eller anden fedladen, pec-teared IPF'er, valtre hen til bænken iført et galoperende udstyrshelvede, at køre en stang 10 cm op og ned, for så at rulle sig selv og sine skulderproteser direkte tilbage chokoladekagen. Det er mit indtryk at SL ikke krævet nær så teknik som fx. VL. Men ærligt talt så ved jeg sku ikke specielt meget om hverken SL el VL. Jeg er mere interesseret i at provokere :smile:

Haha du kender da en del til styrkeløft kan jeg høre :laugh: :4thumbup: og du har helt ret i, at vægtløftning kræver en del mere teknisk kunnen end styrkeløft.

Link to comment
Share on other sites

Blanco, Leicht, Friis >>

Nu skrev jeg jo faktisk at jeg var på vippen, til at mene... ...og det bunder sikkert i min egen snævertsynede uvidenhed. Jeg personligt har bare lidt svært ved at se den 'atletiske kropslige bevisthed' om man vil, når jeg ser en eller anden fedladen, pec-teared IPF'er, valtre hen til bænken iført et galoperende udstyrshelvede, at køre en stang 10 cm op og ned, for så at rulle sig selv og sine skulderproteser direkte tilbage chokoladekagen. Det er mit indtryk at SL ikke krævet nær så teknik som fx. VL. Men ærligt talt så ved jeg sku ikke specielt meget om hverken SL el VL. Jeg er mere interesseret i at provokere :smile:

Jeg ved ikke, hvad du lægger i "atletisk kropslig bevidsthed", men om atleten er "fedladen" er vel ligegyldigt, når sportsgrenen ikke er udholdenhedspræget men styrkepræget. Eller det skal måske kræve udholdenhed, før man kan kalde det sport? Ifølge den logik er vægtløftning, kuglestød og lign. kastediscipliner heller ikke sport. Flere boksere (selvom boksning dog kræver udholdenhed) i den tungeste vægtklasse er også "fedladne", så er boksning vel heller ikke en sport? At nogle atleter har fået muskeloverrivninger kan jeg heller ikke lige se taler imod, at det er en sport? Det samme kan ske i mange andre sportsgrene end lige styrkeløft. Hvis man kan få skader af sin "sport" er det altså ikke længere sport? :crazy: Så håndboldspillere, der har haft korsbåndsskader lever vel heller ikke op til dine idealer... Udstyret er bare en del af gamet. Jeg har svært ved at se, hvordan det gør det til mindre "sport". I det mindste bidrager det til større tekniske krav, og i forhold til dette er der åbenbart en eller anden minimumsgrænse for, hvornår noget kan kaldes sport :smile:

Her ser det til gengæld ud til, at du har helt ret :wink: :

Men ærligt talt så ved jeg sku ikke specielt meget om hverken SL el VL. Jeg er mere interesseret i at provokere :smile:
Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Prøv at checke mit tidligere post med en gennemgang af grundene for, hvorfor doping er et problem. Det kunne være interessant, hvis du forholder dig til andet og mere end blot det juridiske spørgsmål.

Hvis det er følgende du gerne vil ha jegh kommenterer på, jamen så ha jeg sprunget over fordi jeg synes det er noget vrøvl!

1) Doping bruges til at snyde i konkurrencer.

2) Køb af doping er med til at finansiere kriminel aktivitet. Mig bekendt siddder rockerne tungt på handelen med doping til BB brug i Danmark. At købe dette er altså med at støtte den organiserede kriminalitet.

3) Vedvarende brug af doping har konsekvenser for helbredet, som giver en økonomisk byrde for resten af samfundet.

4) Brugere af doping fremstår i flere situationer som rollemodeller for andre udøvere, og kan dermed påvirke dem også til at dope sig.

5) Doping ændrer psyken på folk der indtager det og i visse situationer gør det dem mere aggressive.

1) Det har jeg allerede svaret på - og jeg synes også clean atleter skal konkurrere med clean atleter og ikke andre.

2) Og hvad hvis (for nu at bruge et Madril-afsnit) rockerne tog patent på ild - ville du så også lade være med at bruge ild? Nu er det ikke rockerne der har opfundet AS, så selvom man bruger, betyder det ikke man er i lommen på, eller støtter rockere.

3) Det er der sgu så meget der har! Rygning, alkohol, at bo i byen fyldt med smog etc. Disse ting er så vidt jeg ved ikke ulovlige endnu.

4) Fordi nogen har behov for en rollemodel med en usund livsstil, er det jo ikke ensbetydende med, at man må ulovliggøre eller jagte disse rollemodeller.

5) Hvor mange er det liiige der har været ofre for roid rage? Det argument er kun et folk hiver op af hatten i mangel på bedre IMO.

Link to comment
Share on other sites

Narkomaner i fitnesscentre!? Altså er styrkeløft ikke den sportsgren hvor man har fanget flest dopingsyndere? Jeg ved det faktisk ikke selv, men det skulle da ikke undrer mig, hvis det var tilfældet. Måske skulle man feje lidt foran egen dør, før man peger sin fordømmende finger i andre retninger.

Det der er da tæt på at være den dummest formulering, jeg længe har set. Istedet for at formode nogle mennesker måske skal feje for egen dør, hvorfor undersøger du så ikke sagen inden du skriver om den - det ville i sandhed være at feje foran egen dør :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Det der er da tæt på at være den dummest formulering, jeg længe har set. Istedet for at formode nogle mennesker måske skal feje for egen dør, hvorfor undersøger du så ikke sagen inden du skriver om den - det ville i sandhed være at feje foran egen dør :sneaky2:

Enig. Desuden har man jo fejet for egen dør, hvis man selv er REN styrkeløfter. Rene styrkeløftere skal ikke stå til ansvar for de evt. dopede.

Link to comment
Share on other sites

Devito>>

Jamen så er det da næsten skam, at det slet ikke er gået op for TeamDK og Co., at der rundt omkring i landet, er myriader af små dunkle huler, fyldt til randen med dedikerede og talentfulde atleter. Flere Tips og lottomidler til CounterStriken-entusiaster nu tak!

Jeg kender åbenbart en hel del flere sporty-typer, end jeg lige umiddelbart havde regnet med :blink:

begrebet sport er jo blevet anvendt i mange sammenhænge, og det er for de fleste forbundet med fysisk aktivitet....

vil du kalde wrestling for sport så? (hint der er en grund til de kalder det sports-entertainment)

Folk der går og hyggetræner i et center dyrker ikke sport de motionere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener du virkelig at resultaterne fra de undersøgelser kan overføres på mængder og kombinationer af midler, der beskrives på BH.

Det aner jeg ikke, da jeg som tidligere beskrevet ikke læser på BH. Men jeg vil holde på, at de mængder der er brugt i undersøgelserne er riglige til at give en markant fremgang i muskelmasse og styrke.

Tror du at Coleman, Cutler mv. kun bruger de doser som WHO har testet for ?
Det aner jeg intet om. Højst sandsynligt tager de væsenligt højere doser, sikkert i kombination med en række proteinhormoner som HGH, IGF-1 og insulin.
Jeg er da fuldt på det rene med at begrænsede doser af stort set alle stoffer ikke giver markante problemer. Men, pointen er jo netop at dopingmisbrugerne ikke holder sig til moderate doser, ikke bruger dem i begrænsede tidsperioder, og ikke bruger enkelte stoffer af gangen. Der er i stedet tale om større doser i kombinationer med en række andre præparater og over et længere tidsrum.

Jeg er nu af den overbevisning, at hovedparten af dem som bruger dopingpræparater herhjemme kører moderate doser i begrænsede tidsperioder. Om ikke andet så af økonomiske årsager. Det største problem er højst sandsynligt, at de ofte anvender de forkerte stoffer. De bruger i stor stil orale varianter istedet for injekserbare, hvilket giver en unødvendig høj belastning på leveren.

Med hensyn til hvilke andre præparater der eventuelt bruges i kombination med deres steroider, så er det ikke disse jeg udtaler mig om. Min udtalelse bygger alene på, at testosterone og/ mindre androgene injekserbare steroider kan benyttes i moderate doser over en kortere periode uden at det er at spille hasard med helbredet.

Link to comment
Share on other sites

Når der er faciliteter til tung træning, mener jeg, at det bør være påtvunget.

Ja, såfremt det er i en idrætsforening. Såfremt der er tale om et privat motionscenter bør det ene og alene være op til ejeren og bestemme om hans kunder skal testes.

ADD tester jo alligvel ikke grethe på 55 år.

Du vil blive noget overraskede over hvem ADD kan finde på at teste. Jeg har da oplevet, at de er kommet i HSK og ud af de 6 personer der var til træning i første omgang valgte en motionist på 40 år som absolut ikke ser trænet ud, samt to nybegyndere som ikke vejede mere end 40 kg inklusiv cykel og træningstaske.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Desuden har man jo fejet for egen dør, hvis man selv er REN styrkeløfter. Rene styrkeløftere skal ikke stå til ansvar for de evt. dopede.

Når ETA begynder at klandre Al Qaida for at have givet dem et dårligt ry, så bliver vanskeligt at tage dem helt alvorligt.

----

Devito>>

Wrestling :laugh: Altså i princippet kunne det vel godt være sport - såfremt det ikke var fixed altså.

Det er at der 'går sport' i ting, gør dem i sig selv ikke til sport - i mine øjne altså.

----

Lars mikkelsen>>

Tilgiv mig at jeg var for doven og træt til selv at undersøge sagen til bunds. Klik her Det er garanteret ikke engang regnet propertionelt med sportens ringe udbredelse :wink:

Dum formulering ?! Så overså du måske den med alle narkomanerne i fitnesscentrene? Jeg synes du hidser dig op og er pragmatisk i din fokusering i selvmodsigende i min formulering, fremfor at kigge på det jeg mente med den.

----

Blanco>>

Nu sætter jeg i den graden sagen på en spids, så det er som sådan ikke meningen at man skal udpinde det jeg skriver fuldstændigt.

Jeg ved ikke rigtigt hvor du læser noget med udholdenhed henne? Jeg tror ikke du har forstået mig, for de eksempler du nævner - boksning, håndbold, kastediscipliner - er alle 'sportsgrene' i min bog. De indeholder jo alle krav til flere elementer end blot rå kraft. Desuden har jeg aldrig påstået at der var nogen højere logik i det skriver, blot at det er min subjektive holdning.

----

Prehn>>

Så lykkedes det os da at blive enige om een ting :wink:

Tilgengæld så ved jeg nu, at det åbenbart er populært blandt folk der kommer fra Helvede, både at jamre som små piger og undlade at læse indenad.

Link to comment
Share on other sites

Lars mikkelsen>>

Tilgiv mig at jeg var for doven og træt til selv at undersøge sagen til bunds. Klik her Det er garanteret ikke engang regnet propertionelt med sportens ringe udbredelse :wink:

kunne det ikke tænkes at folk der træner i vægt- eller styrkeløfter klubber som bliver taget for doping tæller med som styrkeløfter, selvom de evt. kun er motionister :wink: hint: kig

Edited by chalZe
Link to comment
Share on other sites

Hvis der er nogen, der kan opfinde en test, der kan spore doping i kroppen 10-20 år tilbage, så kunne vi rigtig få ryddet op i diverse sportgrene, og så skulle dem, der har taget noget i 'gamle' dage have to års karantæne. En gang dopingsynder- altid dopingsynder. Der skal ikke gøres forskel.

Det er nok ikke relalistisk, men hvem ved :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er nogen, der kan opfinde en test, der kan spore doping i kroppen 10-20 år tilbage, så kunne vi rigtig få ryddet op i diverse sportgrene, og så skulle dem, der har taget noget i 'gamle' dage have to års karantæne. En gang dopingsynder- altid dopingsynder. Der skal ikke gøres forskel.

Det er nok ikke relalistisk, men hvem ved :smile:

men nu skriver man jo under på (som licens løfter) at man har været doping fri i bare 2 år? eller er der nogt jeg har misset i sommerheden? :smile:

Link to comment
Share on other sites

men nu skriver man jo under på (som licens løfter) at man har været doping fri i bare 2 år? eller er der nogt jeg har misset i sommerheden? :smile:

Jeg kan ikke huske, hvad der er man skriver under på, men folk der har krudtet den max, inden de begynder at stille op, skulle efter min mening også straffes. Det gælder alle sportsgrene :wink:

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share