Raw vs udstyr


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan kan en tråd du har døbt "Raw vs udstyr" og som går på at du mener, at løft udført uden udstyr bør fremhæves på resultatlister ikke opfattes som en udstyrsdiskusion??? :blink::blink::blink:

Nu handler alt jo ikke om bænkprestrøjer osv. Hensigten med denne tråd var jo ikke at få en klassisk udstyrsdiskussion, men at diskutere et forslag.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Jeg spørger bare, hvad begrundelsen er for at begrænse værktøjets (bænkprestrøjens) styrke, når man i DSF/IPF anerkender, at bænkpres skal være en kombination af styrke og værktøj. Når man beslutter, at sporten ikke kun handler om styrke, men også om at finde det bedste værktøj og udnytte det bedst muligt, så kan jeg ikke se nogen saglig begrundelse for at tillade tolags trøjer men ikke trelags trøjer.

Det kan jo tænkes, at man i IPF anser det nuværende udstyr som værende tilpas. Det er jo ikke ligefrem den eneste sport, hvor man ikke bare lader sig rive med af den teknologiske udvikling. For 20 år siden havde en Formel 1 bil feks. en 1,5 liters turbomotor med langt flere hestekræfter end de sugemotorer der bruges i dag yder.

Link to comment
Share on other sites

Virker lidt som Faber stiller op i den forkerte sport.

I styrkeløft i IPF regi er det tilladt at anvende udstyr, men der er ingen tvang!

At stille op uden udstyr til et stævne vil for mange være et handicap, men mange af dem der vælger det fra har alvorlige problemer med at få udstyret til at fungere for dem.

Hvad enten man kan lide det eller ej er udstyr en del af styrkeløft nu. Selv hvis man ønker det langt væk, betyder forholdene nu at styrkeløftere der ikke er dygtige til at udnytte udstyret, er dårligere end styrkeløftere der er dygtige på dette område.

Hvis jeg løfter mindre til et stævne, end en løfter der bænker mindre end mig Raw (dem er der ikke mange af :wink: ) så er jeg sgu ikke misundelig. Jeg bliver stærkere raw og øver mig i udstyret og vinder næste gang! Jeg lider igennem top træning, lider igennem udstyrs træninger, kommer is på mine led efter træning og bruger tid på fantasifulde bandopsætninger.

Jeg sætter mig ikke på MOL og tuder over udstyr og nedgør derved indirekte andre løfteres præstationer.

Der er flere af de bedste styrkeløftre i verden der er imod udstyret!

Amit Selberg var et eksempel. I Aalborg var der ingen tvivl om at han ikke mener at udstyr hører til i styrkeløft, men han valgte at arbejde med det og gøre hvad han kunne for at vinde!

Han sætter sig ikke ned og tuder over at andre får flere kg ud af udstyret, han knokler teknisk og fysisk for at blive den bedste i sporten og for at vinde.

Det er ikke bare at smække udstyret på. Det er månedsvis af smertefuld udstyrstræning. Tilpasning af udstyr. Det skal IMO ikke devalueres af en raw liste. Raw løfterne kan lave deres eget forbund, eller stille op til Nordland.

Dog syntes jeg det ville klæde løfterne at stå sammen og bakke op om verdens bedste styrkeløftforbund IPF.

Hvis man vil lave ændringer deltag aktivt i det organisatoriske arbejde i forbundet. Bak op om Nordland.

Link to comment
Share on other sites

Virker lidt som Faber stiller op i den forkerte sport.

I styrkeløft i IPF regi er det tilladt at anvende udstyr, men der er ingen tvang!

At stille op uden udstyr til et stævne vil for mange være et handicap, men mange af dem der vælger det fra har alvorlige problemer med at få udstyret til at fungere for dem.

Hvad enten man kan lide det eller ej er udstyr en del af styrkeløft nu. Selv hvis man ønker det langt væk, betyder forholdene nu at styrkeløftere der ikke er dygtige til at udnytte udstyret, er dårligere end styrkeløftere der er dygtige på dette område.

Hvis jeg løfter mindre til et stævne, end en løfter der bænker mindre end mig Raw (dem er der ikke mange af :wink: ) så er jeg sgu ikke misundelig. Jeg bliver stærkere raw og øver mig i udstyret og vinder næste gang! Jeg lider igennem top træning, lider igennem udstyrs træninger, kommer is på mine led efter træning og bruger tid på fantasifulde bandopsætninger.

Jeg sætter mig ikke på MOL og tuder over udstyr og nedgør derved indirekte andre løfteres præstationer.

Der er flere af de bedste styrkeløftre i verden der er imod udstyret!

Amit Selberg var et eksempel. I Aalborg var der ingen tvivl om at han ikke mener at udstyr hører til i styrkeløft, men han valgte at arbejde med det og gøre hvad han kunne for at vinde!

Han sætter sig ikke ned og tuder over at andre får flere kg ud af udstyret, han knokler teknisk og fysisk for at blive den bedste i sporten og for at vinde.

Det er ikke bare at smække udstyret på. Det er månedsvis af smertefuld udstyrstræning. Tilpasning af udstyr. Det skal IMO ikke devalueres af en raw liste. Raw løfterne kan lave deres eget forbund, eller stille op til Nordland.

Dog syntes jeg det ville klæde løfterne at stå sammen og bakke op om verdens bedste styrkeløftforbund IPF.

Hvis man vil lave ændringer deltag aktivt i det organisatoriske arbejde i forbundet. Bak op om Nordland.

Jeg vil ikke belære dig om, hvad det at tude vil sige, men jeg kan henvise til ordborgen og ellers gøre dig omærksom på, at der ikke er nogen tuden over udstyret i denne tråd og at der fra min side aldrig har været det.

Link to comment
Share on other sites

Din medlemstitel og dine tidligere aktivitet i debatterne viser helt klart din holdning.

Det er sgu ærgeligt du altid skal skabe splid.

Gør dog noget reelt. Vis respekt for de mennesker der får meget ud af udstyret og hold op med at lyve om dit carryover i udstyr/din brug af udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Der er flere af de bedste styrkeløftre i verden der er imod udstyret!

Amit Selberg var et eksempel. I Aalborg var der ingen tvivl om at han ikke mener at udstyr hører til i styrkeløft, men han valgte at arbejde med det og gøre hvad han kunne for at vinde!

Han sætter sig ikke ned og tuder over at andre får flere kg ud af udstyret, han knokler teknisk og fysisk for at blive den bedste i sporten og for at vinde.

Det var nu ikke helt sådan jeg forstod Amit. Hans modstand gik mere imod, at mange trænede for specifikt med henblik på udstyret. Samt at folk begyndte at træne udstyrsspecifikt inden de havde opbygget et fornuftigt fundament.

Dog syntes jeg det ville klæde løfterne at stå sammen og bakke op om verdens bedste styrkeløftforbund IPF.
Netop! Specielt i denne tid med masser af dopingskandaler. Jeg kan ihvertfald tænke på et forbund eller to i idrætens verden som kunne lærer en del af de sanktioner IPF har givet Rusland og Ukraine.
Hvis man vil lave ændringer deltag aktivt i det organisatoriske arbejde i forbundet.

Ja, det giver da nok en større mulighed for indflydelse end hvis man vælger at råbe op på et debatforum.

Link to comment
Share on other sites

Din medlemstitel og dine tidligere aktivitet i debatterne viser helt klart din holdning.

Det er sgu ærgeligt du altid skal skabe splid.

Gør dog noget reelt. Vis respekt for de mennesker der får meget ud af udstyret og hold op med at lyve om dit carryover i udstyr/din brug af udstyr.

Jeg viser nu mere respekt for de folk end du aner. Hvis jeg ikke respekterede folk, der træner med trøje, vil jeg jo heller ikke konkurrere mod dem.

Jeg løfter 3-kamp raw og stiller op til bænkpresstævner med trøje, så jeg har styr på, hvad jeg vil, og jeg stillede da også op til Nordland til trods for en alvorlig skade, som desværre har betydet, at jeg ikke kommer til at løfte mere i år.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg synes lidt der bliver brugt rigtig mange kræfter på en meget lille ting. Jeg har selv udstyr og træner efter det, og har så sandelig også tænkt mig at bruge det når jeg stiller op for at præsterer det jeg kan indenfor rammerne af reglerne. Men der ville på ingen måde gå skår af mig pga en lille notits om hvorvidt løftet var raw eller med trøje, jeg synes istedet at informationen er sjov :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt 100 på om man må, men næsten sikker på de ikke er tilladt der. Og kan ikke lige henvise til et forbund hvor de er.

Jeg fandt reglerne for WPC. (WPO er den proffesionele overbygning på WPC)

http://www.worldpowerliftingcongress.com/W...k%20Website.doc

Det ser ikke ud til at der er nogen begrænsning for antalet af lag i dragterne.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget om at notere "udstyr" eller "raw" ud for alle løft i stævner anser jeg som aldeles ubetydeligt hvis målet er at udbrede sporten og særligt tilslutningen til raw-løft.

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at nogen ville få licens og stille op raw udelukkende fordi de nu kunne se at der stod "raw" ud for deres løft.

Det er en smule ekstra info som for nogle få vil være interessant og for de fleste aldeles ligegyldigt - særligt når de fleste løfter i udstyr fordi de jo kan løfte mere.

Så er initiativer som Nordland markant mere virkningsfulde.

Jeg synes faktisk sammenligningen med at løbe med eller uden sko var ganske god. Bænkpres gælder stadig om at sænke mest mulig vægt til brystet og løfte den op igen, uanset om det udføres i undertrøje eller 3 lag denim. På samme måde er 100m løb jo 100m løb uanset hvilket fodtøj man vælger. Alligevel er der i begge tilfældige større eller mindre tekniske forskelle.

MEN, der løftes indenfor det gældende regelsæt, og så er det for konkurrencen uinteressant om den ene løfter i inzer og den anden titan osv.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget om at notere "udstyr" eller "raw" ud for alle løft i stævner anser jeg som aldeles ubetydeligt hvis målet er at udbrede sporten og særligt tilslutningen til raw-løft.

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at nogen ville få licens og stille op raw udelukkende fordi de nu kunne se at der stod "raw" ud for deres løft.

Det er en smule ekstra info som for nogle få vil være interessant og for de fleste aldeles ligegyldigt - særligt når de fleste løfter i udstyr fordi de jo kan løfte mere.

Worst case scenario er altså at informationen er ligegyldig for dig og den er samtidig interessant for andre .. så synes jeg der bruges alt for mange kræfter argumentere imod forslaget istedet for bare at tage den information man gerne vil have ud af en liste og lade resten ligge, lidt ligesom den liste over folk der bommede ud :smile:

Link to comment
Share on other sites

Worst case scenario er altså at informationen er ligegyldig for dig og den er samtidig interessant for andre .. så synes jeg der bruges alt for mange kræfter argumentere imod forslaget istedet for bare at tage den information man gerne vil have ud af en liste og lade resten ligge, lidt ligesom den liste over folk der bommede ud :smile:

jamen jeg er da enig, det er jo heller ikke mig der har argumenteret voldsomt imod forslaget.

Som nævnt er det selvfølgelig med den omkostning, at det giver øget administration.

Link to comment
Share on other sites

For at holde mig til trådens oprindelige emne, vil jeg sige; jeg er imod at få lavet sådan en liste, i og med det unægteligt vil medføre sure miner for folk, der enten mener de er berettigede til at vinde for deres raw-bænk ift trøjen (og det på den måde bliver endnu mere tydeligt), det ikke kan forsvares at man fremstiller folk, der ikke kan benytte udstyret ordentligt, samt folk der løfter raw desuden for det meste er nybegyndere, der alligevel er på vej til at benytte udstyret senere i deres forløb.

Link to comment
Share on other sites

Det var nu ikke helt sådan jeg forstod Amit. Hans modstand gik mere imod, at mange trænede for specifikt med henblik på udstyret. Samt at folk begyndte at træne udstyrsspecifikt inden de havde opbygget et fornuftigt fundament.

Han sagde begge dele. Men han var imod udstyret i det hele taget. Han gav dog mange gode fif til brug af udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Det er en smule ekstra info som for nogle få vil være interessant og for de fleste aldeles ligegyldigt - særligt når de fleste løfter i udstyr fordi de jo kan løfte mere.

Hvor har du den information fra, at de fleste vil finde det ligegyldigt? Det handler om en oplysning, som bare er en ekstra information :smile:

Nu er forslaget jo en forudsætning for at RAW-rekorder til almindelige stævner kan noteres, dette ser jeg kun som en god ting, og jeg kan ikke se, hvad folk skulle have i mod det. Så vidt jeg ved, var der et stort fremmøde til Nordland, så det er næppe der modstanden skal findes.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Hvor har du den infomation fra, at de fleste vil finde det ligegyldigt? Det handler om en oplysning, som bare er en ekstra information

hvis man ser på den almene befolkning ved de intet om udstyr, de ved intet om styrkeløft i det hele taget. Så ligegyldigt.

De styrkeløftere jeg kender ville også være rimeligt ligeglade. Måske er det fordi alle OBBC'ere er blevet udstyrsryttere efterhånden :tongue:

Link to comment
Share on other sites

hvis man ser på den almene befolkning ved de intet om udstyr, de ved intet om styrkeløft i det hele taget. Så ligegyldigt.

De styrkeløftere jeg kender ville også være rimeligt ligeglade. Måske er det fordi alle OBBC'ere er blevet udstyrsryttere efterhånden :tongue:

Nej, det har du ret i, men de tror jo at løftene er raw, da de ikke kender til andet. Måske er det bedst, at man skriver, hvilke løft der er med udstyr, så folk får sandheden at vide.

Inden jeg meldte mig ind i Frem, så jeg på de danske rekorder, og troede at de var lavet RAW, da jeg ikke kendte til andet. Jeg må indrømme, at det skræmte mig væk i første omgang, at den danske rekord var 160,5 kg (junior 75 kg klassen). Jeg var en spinkel knægt på 67 kg, der kunne løfte 137,5 kg med kraftig dunk i brystet og 160,5 virkede som noget, der ikke kunne opnåes clean. I dag har jeg et andet syn på det, men jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der har undret sig over de 'tunge kg', der bliver løftet. :smile:

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Worst case scenario er altså at informationen er ligegyldig for dig og den er samtidig interessant for andre .. så synes jeg der bruges alt for mange kræfter argumentere imod forslaget istedet for bare at tage den information man gerne vil have ud af en liste og lade resten ligge, lidt ligesom den liste over folk der bommede ud :smile:

Mener du også at der bør gøres opmærksom på lignende situationer, hvor folk handicaper dem selv i forhold til konkurrenterne i andre sportsgrene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share