Raw vs udstyr


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

Mærkelig tråd.

Man kunne også oplyse om, hvilket mærke udstyr løfteren løfter i. Så vil man kunne se en tendens om der er noget udstyr der er bedre end det andet. En resultatliste kan suppleres med masse oplysninger, som opfylder den enkeltes informationsbehov :smile:

Forresten hvad nu, hvis man fx løfter i knæbind og bælte i squat. Vil det tælle som raw eller udstyr. Hvis det tæller, som raw vil man jo se totalt sej ud på listen, men hvis det står som udstyr vil ens løft se plat ud :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mener du også at der bør gøres opmærksom på lignende situationer, hvor folk handicaper dem selv i forhold til konkurrenterne i andre sportsgrene?

Ja? jeg er generel tilhænger af et højt oplysningsniveau i sport ... jeg vil gerne vide hvor langt udenfor målet frisparket bliver taget i fodbold, jeg vil gerne vide hvis en cykelrytter kører enkeltstart på en "almindelig" cykel kontra en enkeltstartscykel og desligende ... den slags plejer kommentatorerne at være flinke til at bidrage med i de store sportsgrene og jeg synes det bidrager til charmen. Og når det, som her, kun drejer sig om simple fakta som ikke på nogen måde ligger andre mennesker til last .. så er det svært for mig at finde grunden til modstanden mod det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja? jeg er generel tilhænger af et højt oplysningsniveau i sport ... jeg vil gerne vide hvor langt udenfor målet frisparket bliver taget i fodbold, jeg vil gerne vide hvis en cykelrytter kører enkeltstart på en "almindelig" cykel kontra en enkeltstartscykel og desligende ... den slags plejer kommentatorerne at være flinke til at bidrage med i de store sportsgrene og jeg synes det bidrager til charmen. Og når det, som her, kun drejer sig om simple fakta som ikke på nogen måde ligger andre mennesker til last .. så er det svært for mig at finde grunden til modstanden mod det :smile:

Det at løfte uden udstyr vil jo svarer til at en cykelrytter stillede op på en 3-gears bedstemorcykel på den afsluttende enkeltstart i Tour de France.

Jeg begriber simpelthen ikke, hvorfor det bør fremhæves at nogen vælger ikke at gører brug af det udstyr som reglerne tillader.

Link to comment
Share on other sites

Det at løfte uden udstyr vil jo svarer til at en cykelrytter stillede op på en 3-gears bedstemorcykel på den afsluttende enkeltstart i Tour de France.

Jeg begriber simpelthen ikke, hvorfor det bør fremhæves at nogen vælger ikke at gører brug af det udstyr som reglerne tillader.

Der er jo ingenting der skal fremhæves, man kunne endda nøjes med at ligge det ind under resultaterne på den enkelts profil på styrke.dk så det ikke figurerede på selve placeringens listen. Det er jo bare et fakta omkring hvordan selve løftet er blevet eksekveret, det er hverken for at fremhæve eller nedgøre.

Jeg ville nu også gerne vide hvis der var en rytter der stillede på en 3 gears bedstemorcykel til TdF .. og jeg er sikker på at kommentatorerne ville snakke om vedkommende. Den slags belysning har vi ikke på SL sporten, men så ville det da være fedt hvis der kom lidt mere fakta på de enkelte løft andet sted :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det at løfte uden udstyr vil jo svarer til at en cykelrytter stillede op på en 3-gears bedstemorcykel på den afsluttende enkeltstart i Tour de France.

Jeg begriber simpelthen ikke, hvorfor det bør fremhæves at nogen vælger ikke at gører brug af det udstyr som reglerne tillader.

Jeg synes du ser noget negativt på det, og ikke åbner øjene for mulighederne :smile: Det handler ikke om at fremhæve andre eller udstille folk, men blot at give en information, som jo er af stor betydning, når man skal tyde en resultatliste :smile:

Når fx en Henrik Sørensen løfter 200 kg i bænkpres RAW så får løftet ikke den opmærksom, som det fortjener. Når man ser resultatlisten vil løftet bare forsvinde i mængden til trods for, at det er det løft som alle taler om, når stævnet står på, men et år efter, så er der få, der husker at det var Raw.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Som situationen er nu, så er det meget lidt attraktiv at løfte RAW til et stævne. Jeg synes, at der både skal være plads til folk, der løfter RAW og med trøje :smile: Jeg kan godt lide at se på gamle resultatlister og sådan, og det gør det da endnu mere spændende, hvis man kan se om folk stiller op med udstyr eller ej. :smile: Det kræver næsten intet arbejde fra forbundets side, man siger blot om man løfter RAW eller med udstyr til indvejningen, så let er det altså :smile:

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Som situationen er nu, så er det meget lidt attraktiv at løfte RAW til et stævne. Jeg synes, at der både skal være plads til folk, der løfter RAW og med trøje :smile: Jeg kan godt lide at se på gamle resultatlister og sådan, og det gør det da endnu mere spændende, hvis man kan se om folk stiller op med udstyr eller ej. :smile: Det kræver næsten intet arbejde fra forbundets side, man siger blot om man løfter RAW eller med udstyr til indvejningen, så let er det altså :smile:

Det er heller ikke attraktivt for en 100 meterløber at løbe uden sko...

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke attraktivt for en 100 meterløber at løbe uden sko...

Nej, måske ikke en 100 meterløber, men man ser da af og til langdistanceløbere gøre det. Mange afrikanske løbere har aldrig set et par løbesko før de stiller op til et internationalt stævne.

Når man læser resultatlisten, så vil man tro, at alle løft er lavet med trøje, og det er efter min mening ikke så fedt for dem, som har lavet et godt resultat RAW, når man ser resultatlisten, så vil deres løft forsvinde i mægden og næppe blive bemærket.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Nej, måske ikke en 100 meterløber, men man ser da af og til langdistanceløbere gøre det. Mange afrikanske løbere har aldrig set et par løbesko før de stiller op til et internationalt stævne.

De dage er vist forlængst forbi, hvor de afrikanske løbere aldrig havde set et par løbesko før. I dag lever de der kommer ud og løber internationalt jo nærmest en proffesionel tilværelse.

Med hensyn til at "man ser da af og til langdistanceløbere gøre det", så er det nu ikke mit indtryk. Den eneste jeg umiddelbart errindrer der løb uden sko var en britisk kvinde der deltog ved OL engang i 80erne.

Når man læser resultatlisten, så vil man tro, at alle løft er lavet med trøje, og det er efter min mening ikke så fedt for dem, som har lavet et godt resultat RAW, når man ser resultatlisten, så vil deres løft forsvinde i mægden og næppe blive bemærket.

Nu er styrkeløft jo en sport, hvor det gælder om at løfte mest indenfor et fastsat regelsæt. Hvorfor bør resultater bemærkes, såfremt en løfter har valgt ikke at gører brug af de tilladte hjælpemidler?

Link to comment
Share on other sites

Nu er styrkeløft jo en sport, hvor det gælder om at løfte mest indenfor et fastsat regelsæt. Hvorfor bør resultater bemærkes, såfremt en løfter har valgt ikke at gører brug af de tilladte hjælpemidler?

Når der nu som en mindre undergruppe af styrkeløft er RAW-stævner (hvis der er flere?) og en RAW-rekordliste, så er det trods alt lidt mere end et "selvvalgt" handicap når der løftes RAW.

Det egentlige spørgsmål som jeg ser det er om det skal være muligt at sætte RAW-rekorder til alle stævner, og ikke bare de stævner der kun er RAW. At man så notere på resultatlisterne at der er løftet RAW, evt. kun når det rent faktisk er et rekord-RAW-løft, ser jeg blot som en konsekvens af dette valg.

Link to comment
Share on other sites

Nu er styrkeløft jo en sport, hvor det gælder om at løfte mest indenfor et fastsat regelsæt. Hvorfor bør resultater bemærkes, såfremt en løfter har valgt ikke at gører brug af de tilladte hjælpemidler?

Selvom det sikkert vil få Squatfather til at falde ned af stolen af overraskelse, så er jeg faktisk enig med ham her :wink: .

Kendsgerningerne er, at DSF er en organisation, som bekender sig til udstyrsløft. Det kan man mene meget om (som denne tråd viser :laugh: ), men eftersom udstyrsløft og raw-løft er to forskellige discipliner giver det ikke nogen mening at blande dem sammen. Man skriver da heller ikke i parantes på resultatlisten for et 100 meter løb, hvad den pågældende har løbet 400 meter på. Træningen er forskellig, teknikken er forskellig, udstyret er forskelligt, og resultaterne er forskellige.

Det er helt fint, at man som raw-løfter kan deltage i DSF's stævner uden at benytte det udstyr, som organisationens medlemmer benytter sig af, men når man deltager som gæst er det altså på værtens præmisser. Derfor kan man heller ikke forvente at få påført DSF's resultatlister, at man har ønsket at konkurrere på andre vilkår end de andre deltagere.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nu har jeg fulgt denne debat siden Faber startede den, og et eller andet sted så synes jeg at det er at koge suppe på et søm, eller noget tilsvarende.

Så jeg tilslutter mig, det som Bruno fra Ålborg så rigtigt formulerer.

Så hvis medlemmer af DSF har lyst til at løfte raw, og gøre et stort nummer udaf det, så kan de gøre det til Nordland, eller de kan søge om tilladelse til at afholde ligende stævner rundt om i landet, og måske få en egentlig tunering op af stå, hvis interessen viser sig at være tilstede.

Men der bør ikke tages specielle hensyn til Raw løftererne ved DSFs normale stævner, da de her deltager på ligefod med andre tilmeldte.

Løft tungt & Spis sundt

ANTON

Link to comment
Share on other sites

Når der nu som en mindre undergruppe af styrkeløft er RAW-stævner (hvis der er flere?) og en RAW-rekordliste, så er det trods alt lidt mere end et "selvvalgt" handicap når der løftes RAW.

Det egentlige spørgsmål som jeg ser det er om det skal være muligt at sætte RAW-rekorder til alle stævner, og ikke bare de stævner der kun er RAW. At man så notere på resultatlisterne at der er løftet RAW, evt. kun når det rent faktisk er et rekord-RAW-løft, ser jeg blot som en konsekvens af dette valg.

Der findes ingen raw-rekorder. Der findes stævnerekorder fra Nordland. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der findes ingen raw-rekorder. Der findes stævnerekorder fra Nordland. :smile:

Som jeg har skrevet i flere indlæg, så har jeg nævnt, at mit forslag har den mulighed, at man netop kan have en raw-rekordlisten. Dette er jo umuligt nu, hvor der kun er et RAW-stævne, så har dem, der af en eller anden grund har valgt at løfte RAW, måske fordi de altid har løftet RAW, ikke har penge til udstyret, ikke har tid til at træne i udstyret eller bare ikke har lyst, en mulighed for at opnå noget, når de stiller op til stævner.

Dette forslag er jo ikke noget som går ud over dem, der løfter med udstyr. De kan blot glæde sig over, at de ikke skal konkurrere med dem, der løfter RAW.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Det er mig ubegribelig at folk bruger udtryk som "værtens præmisser", "gøre et stort nummer ud af det" og andre udtryk for det forfærdelig i at der kommer 3 små bogstaver bagved et løft, uden det overhovedet influerer på selve resultatet og som sagt, hvis det virkelig ødelægger hele oplevelsen af at læse en resultat liste, kunne man sagtens nøjes med at påfører det inde under de enkelte profiler.

Det ligger ingen til last at informationen forefindes et eller andet sted, det får ingen indflydelse på resultatet .. hvorfor er det så så vigtig at holde hemmeligt hvordan løftet er foregået ? :smile:

Link to comment
Share on other sites

ahh, det ændrer i hvert fald noget på mit syn på sagen. :blush:

Så spørgsmålet det egentlig burde handle om her er:

Vil man have en RAW-rekordliste i DSF?

Listen over Raw-rekorder til Nordland Cup er også en liste over uofficielle danske RAW-rekorder, der er bare blot et stævne, hvor man kan løfte RAW. Dette er et kæmpe problem, da folk bliver nødt til at løfte med udstyr til stævner for at opnå noget. Hvis man fik en mulighed for at sætte en RAW-rekord, så ville det helt sikkert blive mere attraktivt at stille op RAW.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Så spørgsmålet det egentlig burde handle om her er:

Vil man have en RAW-rekordliste i DSF?

Som Bruno skrev så fint længere oppe i tråden har dem der løfter uden udstyr jo selv taget dette valg. De vælger ikke at konkurrere ud fra det regelsæt man nu engang har i styrkeløft. Derfor ser jeg absolut ingen grund til, at man bør oprette en rekordliste for denne minoritetsgruppe. Såfremt de ønsker rekorder kan de jo blot toppe deres form til Nordland.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg fulgt denne debat siden Faber startede den, og et eller andet sted så synes jeg at det er at koge suppe på et søm, eller noget tilsvarende.

Så jeg tilslutter mig, det som Bruno fra Ålborg så rigtigt formulerer.

Så hvis medlemmer af DSF har lyst til at løfte raw, og gøre et stort nummer udaf det, så kan de gøre det til Nordland, eller de kan søge om tilladelse til at afholde ligende stævner rundt om i landet, og måske få en egentlig tunering op af stå, hvis interessen viser sig at være tilstede.

Men der bør ikke tages specielle hensyn til Raw løftererne ved DSFs normale stævner, da de her deltager på ligefod med andre tilmeldte.

Løft tungt & Spis sundt

ANTON

Anton der er et RAW-stævne om året, hvad vil du sige til at løfte kun en gang om året. Nu er folk der løfter RAW ikke bare motionister uden lyst til at stille op til stævner. Man er måske mere værd som udstyrsløfter????

Nu bliver der jo ikke taget mere hensyn til folk, der løfter RAW. Forslaget er ganske klart. Ud for RAW-løft står der RAW, og ud for udstyrsløft står der udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Listen over Raw-rekorder til Nordland Cup er også en liste over uofficielle danske RAW-rekorder, der er bare blot et stævne, hvor man kan løfte RAW. Dette er et kæmpe problem, da folk bliver nødt til at løfte med udstyr til stævner for at opnå noget. Hvis man fik en mulighed for at sætte en RAW-rekord, så ville det helt sikkert blive mere attraktivt at stille op RAW.

Men hvorfor skal man gører det mere attraktivt for folk at stille op uden udstyr? Du ser jo heller ikke en cykelrytter stille op til Tour de France på en cykel ano 1950. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som Bruno skrev så fint længere oppe i tråden har dem der løfter uden udstyr jo selv taget dette valg. De vælger ikke at konkurrere ud fra det regelsæt man nu engang har i styrkeløft. Derfor ser jeg absolut ingen grund til, at man bør oprette en rekordliste for denne minoritetsgruppe. Såfremt de ønsker rekorder kan de jo blot toppe deres form til Nordland.

Nu er rekorderne til Nordland ikke så meget værd, da de er baseret på et stævne om året. Jeg kommer fx til stævnet med an alvorlig rygskade og tager 3 rekorder. Dette vil aldrig havde kunnet lade sig gøre, hvis man kunne sætte raw-rekorder til alle stævner.

Link to comment
Share on other sites

Anton der er et RAW-stævne om året, hvad vil du sige til at løfte kun en gang om året. Nu er folk der løfter RAW ikke bare motionister uden lyst til at stille op til stævner. Man er måske mere værd som udstyrsløfter????

Såfremt Nordland blev en kæmpe succes ville der jo sikkert være andre klubber der ville afholde lignende arrangementer. Såfremt du mener, at der er plads til et stævne mere af denne slags kan du jo arbejde for det i din egen klub.

Nu bliver der jo ikke taget mere hensyn til folk, der løfter RAW. Forslaget er ganske klart. Ud for RAW-løft står derRAW, og ud for udstyrsløft står der udstyr.

Engang til for Martin Faber. Hvorfor bør man tage hensyn til dem der selv har taget et valg om ikke at løfte i udstyr?

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor skal man gører det mere attraktivt for folk at stille op uden udstyr? Du ser jo heller ikke en cykelrytter stille op til Tour de France på en cykel ano 1950. :smile:

Det skal man gøre, fordi at folk ikke har valgmuligheden om de de vil løfte RAW eller med udstyr. De får godt nok pistolen for panden i selskab med ordene: Hvis du vil noget i den her sport, så skal du løfte med udstyr!!!!!!! Dette er ikke et frit valg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg synes, at du burde tage den op med Helge ved først kommende lejlighed. Og foreslå ham at forbundet også har en officel raw rekord liste.

Men burde man så ikke også se på muligheden for et raw stævne på sjælland, fyn og jylland, Og så evt. afslutte det hele af med et DM raw stævne.

Løft tungt & Spis sundt

ANTON

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share