Dødløft vs Squat


Crawdaddy
 Share

  

81 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Såvidt jeg har kunnet se, ser det ud som om de fleste herinde på MOL er stærkere i dødløft end i squat.

Det kunne være spændende at se om det er en tendens med bare en anelse statistisk validitet. Såfremt den er sand kunne det også være interessant at spørge hvorfor.

Jeg er selv stærkere i squat end dødløft og tror at det er fordi min erector er det svageste led i kæden.

Link to comment
Share on other sites

Hos mig er dødløft også helt klart den øvelse jeg kan løfte mest i. Men om det skyldes noget fysiologisk, eller om det bare er fordi jeg aldrig kan holde squattræningen igang ret længe, før mine knæ igen-igen kræver en længere pause, ved jeg ikke.

I øjeblikket er der 50kg forskel på de to løft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også klart stærkest i dødløft. Det har meget med kropsbygning at gøre. Generelt er høje folk med lange arme og lange lårbensknogler dårligere squattere, men rimeligt gode dødløftere. Små kompakte folk med korte lårbensknogler er ofte hårde i squat, men ikke så gode i dødløft. Og så har det jo også noget med teknik i de forskellige øvelser at gøre. Det har også noget at gøre med hvad man har trænet mest. Jeg startede først med at træne squat for 3-4 år siden, hvorimod jeg har trænet dødløft noget længere.

En sjov lille ting jeg har fået at vide af Dave Tate og Bob Youngs fra WSB er, at hvis ens squat er lavere end ens dødløft, så betyder det at man er nødt til at tage på. Forøget kropsmasse gavner squat noget mere end dødløft, så der er nok noget om det :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også noget stærkere i dødløft. Jeg tror der er flere grunde til hvorfor

1. jeg kører tæt på OL-style squat

2. Der har ikke været så fandens meget system i min squat træning. Det har mest været når jeg har haft "overskud" til det... og derved blevet sat i anden række i forhold til dødløft.

Link to comment
Share on other sites

En sjov lille ting jeg har fået at vide af Dave Tate og Bob Youngs fra WSB er, at hvis ens squat er lavere end ens dødløft, så betyder det at man er nødt til at tage på. Forøget kropsmasse gavner squat noget mere end dødløft, så der er nok noget om det :)

hvordan kan det være at det skulle gavne squat specielt i forhold til dødløft?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget stærkere i dødløft end squat. Jeg er overbevist om, at det skyldes, at min ryg er meget stærkere end mine ben. Men for os nye, er det vel også et spørgsmål om at squatteknikken er sværere at lære, eller er det bare mig, som synes det. :unsure:

Iøvrigt lige et spørgsmål til mit dødløft :confused2: Jeg har god nok startposition, men på grund af mine svagere ben, så har jeg tendens til først at strække benene og så løfte ryggen, hvad bør man så gøre. Skal man bruge moderat vægt indtil, at benene kan følge med, eller er der et teknisk fif. Eller skal man ikke bekymre sig om det, så længe at ryggen føles rigtig :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er omkring 25 kg stærkere i dødløft end jeg er i squat. Jeg synes generelt (med få undtagelser) at de fleste "nybegyndere" er stærkere i dødløft end i squat. Men på højt plan er de fleste dog stærkere i squatten. Det kan måske hænge sammen med at squat er teknisk sværere end dødløft er.

Link to comment
Share on other sites

Los -> Mon ikke du skal bytte om på squat og dødløft, før det giver mening ;) ?

Konkurrenceløfteres squat er ofte bedre end deres dødløft pga. udstyr. Knæbindene og dragten kan give flere extre kg, end en dødløfttrikot. Men øvelse i squat har bestemt meget at sige, det kan tage måneder, år, før man finder den perfekte stand, som man kan få størst udbytte af.

Link to comment
Share on other sites

styrkeløfterne fra min klub mener også at en vægtøgning giver mere i squat og bænk end i dødløft.....og at man i starten stiger meget i dødløft, hvor man senere hen går lidt i stå...for så at stige mere i squat og bænkpress....jeg ved ikke om det har noget med øvelsernes natur at gøre...eller om det måske har noget med den eccentriske fase.... men man skal jo træne lidt anderledes når der indgår en eccentriskfase end ved f.eks. dødløft..

Link to comment
Share on other sites

Lænderyggen skal også være rigtig stærk, hvis man ønsker en god squat. Min dødløft ligger en 15-20 kg over squat, men jeg ved, at squat vil overhale den med tiden, for min kropsbygning er ligeså god til squat som den er elendig til dødløft.

Link to comment
Share on other sites

En sjov lille ting jeg har fået at vide af Dave Tate og Bob Youngs fra WSB er, at hvis ens squat er lavere end ens dødløft, så betyder det at man er nødt til at tage på. Forøget kropsmasse gavner squat noget mere end dødløft, så der er nok noget om det :)

hvordan kan det være at det skulle gavne squat specielt i forhold til dødløft?

Halløj Thomas j, kan du begrunde udtalelsen?

Link to comment
Share on other sites

Halløj Thomas j, kan du begrunde udtalelsen?

Det kan jeg da godt. Ekstra kropsmasse giver et bedre tyngdepunkt i squat. En lille spinkel torso giver slet ikke den samme kraftoverførsel fra ben til stang, som en massiv og kompakt torso. Det er blandt andet årsagen til at folk med store maver (ikke nødvendigvis fede), generelt er gode i squat. Den solide midtersektion giver simpelt hen favorable teknikfordele via bedre kraftoverførsel og et godt tyngdepunkt.

Nogenlunde det samme gør sig gældende i bænkpres. Det er jo desuden temmeligt øjensyneligt at en massiv torso forkorter bænkpres afstanden.

I dødløft er historien en helt anden. Jo mere massiv og kompakt man bliver, jo sværere bliver det at komme ordentlig i position. Det er derfor man siger at forøget kropsmasse kan give mange kg til squat og bænkpres, men i værste fald hæmme ens dødløft.

Men det er som sagt noget Dave Tate har sagt, så det er vel ham du skal have den endelige forklaring fra. Mener iøvrigt også at Niels Stærkjær har nævnt det før. Måske han har noget at bidrage med.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er omkring 25 kg stærkere i dødløft end jeg er i squat. Jeg synes generelt (med få undtagelser) at de fleste "nybegyndere" er stærkere i dødløft end i squat. Men på højt plan er de fleste dog stærkere i squatten. Det kan måske hænge sammen med at squat er teknisk sværere end dødløft er.

Jeg er ca. 30 kg stærkere i dødløft. jeg synes også squat er vanskeligere, for hvad gør man, hvis man "går fast nede" og der ingen "afsætningsmulighed er ?

Jeg har nogle gange trænet halve squat ved at starte nederst. Det er altid der det kniber.

:) Henning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share