Thomas E's log - From fatness to fitness


Thomas E
 Share

Recommended Posts

Lørdag : Spinning

Søndag : Ergoracer 60 min steady state. Landevejs simulering.

I morgen skulle jeg meget gerne få stumper hjem til MTB'en.

Vil virkeligt gerne ud på landevejen. Kan mærke at det er det næste skridt der skal til nu.

Selvom det måske kun er lørdag/søndag giver det meget mere end indendørs træning.

Plus man ser en masse.

:nissecool: arh går der ik lige lovligt meget jul i alting..

Men sjove smileys..

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 828
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Thomas

Det er ved at være lang tid siden jeg har været omkrng din log og blev derfor også meget glædeligt overrasket over at høre hvordan det går med din træning i øjeblikket. (måske lige bortset fra din infektion, men det er den slags ting der ligger uden for ens kontrol og man bare må tage med)

Det lyder som om du er ved at være i god form og jeg vil vædde med at du kan straffe de 14-15årige knægte for hårdt i sidevinden til foråret :superman:

Keep up the good work :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Det er ved at være lang tid siden jeg har været omkrng din log og blev derfor også meget glædeligt overrasket over at høre hvordan det går med din træning i øjeblikket. (måske lige bortset fra din infektion, men det er den slags ting der ligger uden for ens kontrol og man bare må tage med)

Det lyder som om du er ved at være i god form og jeg vil vædde med at du kan straffe de 14-15årige knægte for hårdt i sidevinden til foråret :superman:

Keep up the good work :4thumbup:

Hey Quantum.

Tak for den fede opbakning. Jeg går ind til ting med en vis portion fornuft.

Æder dem jo råt hvis jeg kan mærke jeg kan. Ellers er jeg ikke ham som praler af noget jeg ikke kan.

Typisk jyder hva :4mewantfood:

Som sagt var der en som skrev at jeg da bare kan melde mig i en klub og så træne hjemme og kun bruge klubben til at deltage i løbene. Vil da nok stadig kune bruge træningen i motionsklubben til noget, for de kører sku pænt stærkt. Ved at jeg lige nu ligger i den bedste ende af B holdet men A holdet kører altså lige de de 36-40 kmt i snit hele tiden. :rudolph:

Inden jeg var i superform i april i år var jeg oppe foran og føre hele tiden så den form rammer jeg ihvertfald igen, da jeg allerede nu vejer 3 kg mindre end i april.

Så jeg må se om jeg kan bruge dem til noget og kan jeg så køre på a holdet i min klub ved jeg at jeg sagtens kan og burde have farten til at træne med en evt. licensklub.

Det er helt vildt ! jeg fatter ikke mit vægttab bare accelererer sådan.

Det er simpelthen opskriften - boost det stofskifte med flere kalorier, træn lidt hårdere og flere timer, 8 timers søvn. Bare alene den ekstra mad gør jeg har overskudet mentalt til at kunne overskue min træning, arbejdet, diæten og se fremad. Begynder at få troen på det her kan lade sig gøre.

Føler jeg sidste år var inde og snuse til det hele. Var til ryttermøder osv, men følte mig ikke sikker nok på hvor jeg stod. Det viste sig så jeg rent faktisk havde en habil form men faldt så igennem i sommer og tog nogle kilo på.

Men helt sikkert - der sker noget med mig så snart jeg sidder på den cykel. :superman:

Sådan er det jo med folk der får pedaler og rat i hånden med hestekræfter. Der sker sku noget med folk.

Sådan har jeg det når jeg sidder der blandt de andre. Er klar og tændt, koncentrerer mig.

Dog kan jeg ikke lade være med at gå op og sejtrække hvis jeg kan mærke jeg har benene til det.

Men kan man holde til det i lang tid trætter det jo de andre. Omvendt kan de lukrere på at man sidder og laver alt det hårde arbejde.

Det at lære at spise ordentligt og TIME sine kulhydrater til at jeg kun må få dem når jeg skal bruge dem gør det hele. Så får jeg heller ikke de der ædeflip. Udos choice gør jeg ikke føler trang til de der sukkerorgier.

ET godt råd er simpelthen at tage en "sukker tyrker". Det tager omkring 10 dage hvor man holder sig væk fra sukker. Hvis man kun får ris, groft brød og havre (uden sukker) har kroppen de kulhydrater at arbejde med som ikke får blodsukkeret op og ned.

Dagens top nyhed :

MORGENVÆGT 94.7 !!!!! :w00t::superman: jeg kan gøre det kan jeg !!

Bare jeg ikke mister hele min styrke ved at kiloerne ryger.

Jeg har fået hul på bylden må man sige. Man ser det tit hos mange der træner vildt hårdt og fyrer den af, at de ikke taber sig en dyt fordi de ikke har ordentlig fokus på kosten. "jamen jeg taber mig ikke" læser man jo altid.

Det eneste jeg kan sige er. Der er IKKE styr på alle kalorier der kommer ind så. har selv syntes det var var noget vås og levede i den overbevisning at jeg var meget klogere og kunne styre det. Nu har jeg fået en til at styre det for mig og vupti så taber jeg mig helt vildt.

Mandag 5 / 12 :

Ergoracer - landevejs simulering - watt træning

Tirsdag 6/ 12 :

spinning dit studie. Super fedt min sidemand nævnte at jeg så trimmet ud.

Vi aftalte at vi skulle være skarpe i uge 17. Jeg sagde til ham "det kan du regne med, jeg er klar!"

Onsdag 7/ 12 :

Spinning mit eget hold.

havde min pc med hvor jeg har pitch og det hele på så jeg kan styre musikken.

Kørte en hård time hvor alle kogte. Lækkert at se det ikke kun var mig som ydede.

Tit ser man at den eneste der reelt træder den angivne effekt er mig. De har simpelthen ikke kræfterne

til at hive op og træde ned når vi skal sidde ned. Det er dybt irriterende at se folk nærmest bare tager sig en slapper når vi sidder mens jeg selv sidder og arbejder med muskulaturen. Det giver meget at kunne træde mange watt samtidig med at skulle have luft til at tale og styre musikken.

Øv stumperne til min MTB er ikke kommet.

Men jeg et ekstra hjulsæt til min racer. så længe vejret er som nu tror jeg godt jeg kan vove pelsen og køre på den. Efter nytår skal jeg alligevel have den renoveret med nye geargreb osv. Så stripper jeg den helt ned og bygger den op igen. Har det bedst med selv at have lavet min cykel fra bunden. så er det kun mig selv jeg kan klage over hvis gearet driller.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Lørdag : spinning

Ved det godt.... er sløv til at komme ud på vejen. Nu er der julefrokoster og jeg ved ikke hvad..

Fik keramikfælge, forgaffel og frempind til min mtb idag. så skl jeg i værkstedet i morgen søndag.

Håber sku det ik regner eller fryser helt vildt.

Link to comment
Share on other sites

søndag 11/12

Landevej 60 min (på racer med et gammel sæt hjul)

Ergoracer 30min - intervaller efterfølgende indendøre

Startede lige op imod vinden og jeg hvæste og harkede som en gammel havnearbejder i vinden.

Kunne fra de første 100m mærke at der var 6 kg mindre at slæbe på end sidst jeg var ude på vejene.

Da jeg kom ud til vendepunktet og op i sidevinden kom musklerne til sin magt og jeg var ikke så besværet på bakkerne.

Da jeg kom op i medvinden fløj jeg. Det hele sang fra hjulene og krankboxen i herlig symfoni hvor det hele går op i en højere enhed. Jeg tror jeg kørte over 50 for jeg kunne aktivere en af de latterlige hastighedsmålere der altid står i de små landsbyer. Ufatteligt at mærke hvilken forskel 6 kg gør. Jeg kunne træde den store sveske i 53/11 hele vejen også opad og var ikke besværet. Er klar over mod og medvind gør meget, men jeg vil da tro at på en normal mere vindstille dag at jeg stadig ville kunne køre stærkt.

Alt i alt en god dag for at teste formen. Mangler som forventet en masse udholdenhed på distancen samt at kunne "møve" den op over bakkerne i et stort gear.

I vinden fandt jeg en god rytme, men mangler noget fart under vindmodstand lige op mod vinden.

Til gengæld havde jeg en perfekt topfart ud af lige vej i sidevinden.

Det skal nok komme til at gå efter planen. Tror jeg er godt forberedt ihvertfald. :xmas:

EDIT :

Har prøvet at lave en beregning for hvor mange sekunder jeg vil kunne forbedre mig op ad en 10km stigning som eksempelvis den tabayesco opkørsel på Lanzarote.

Det er faktisk ikke småting.

Hvis vi i forsøget antager jeg har den samme benstyrke (vi leger jeg kan træde 250 watt i snit i 10km)

og således reducerer min kropsvægt med 5 kg ser det sådan ud:

Benefit From Less Weight

This Much Less Weight 5 kg

Over This Distance 10.000 meters

On Hill of Slope 0.03 Decimal

Faster by 48.77 s

Ahead by 321.04 m

Frontal Area 0.5 m^2

Coefficient Wind Drag 0.5 Dimensionless

Air Density 1.226 kg/m^3

Weight Rider & Bike 94 kg

Rolling Coefficient 0.004 Dimensionless

Power 250 watts

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

12/12

Landevej 60 min

Hold da kæft det er koldt. De kunne da godt lige skrue lidt op for varmen udendøre :sneaky2:

Min plan var ellers en lidt længere tur, men jeg måtte opgive foretagendet pga. næseblod.

Besluttede mig for at vende om ved første sløjfe. Nu havde jeg ellers kæmpet som en gal i den vind.

Det er da sindssygt som det blæser og man kommer ingen vegne. De hvide striber på vejen føles bare som lysår inden den næste passerer. Var omkring rødkjærsbo da en af deres mejeri biler kom osende nedad bakken mens jeg slæbte mig op. Glemte den og "slugte" en ordentlig mundfuld diesel os. Føj for pokker da! Det var sekunder fra jeg havde knækket mig. Jeg inhalerede og slugte på samme tid. Føj. Jeg kørte lige i højden med dens udstødning. Følte det lissom der står en med en kompressor og puster luft. Blev fyldt helt op. Og jeg hader røg :devil: Især efter jeg er holdt helt med selv festrygning så er jeg meget mere sart for dufte og røg.

Jeg må have fremprovokeret næseblod ved at hoste og snyde næse helt overdrevet. :tomaatit:

Ved ik bare om det er mig der er sart med det udstødningsos. Det er ihvertfald generende at køre et sted med for meget trafik. Det er som om jo koldere luften er, jo længere tid bliver osen hængende i cykelhøjde.

:nissegrin:

Meeen ligeså surt og irriterende cykling kan være og man bander og svovler, - ligeså dejligt er det når der igen kommer luft under vingerne i med/sidemedvind og cyklen ruller under een igen.

Nu er det en dejlig ting at have en brændeovn :wub: . Er helt kold på bryst og mave :w00t:

EDIT : Kan se der er mange som følger med i min log. I skal altså være velkomne til at give jer til kende.

Denne log trænger til lidt mere diskussion og cykelstof. Føler tit jeg blot fortæller i blinde.

Kom gerne med komentarer til min træning eller blot

trænings og konditionsrelateret info som kan glæde cykel og spinfolk.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

12/12 mandag del II :

Ergoracer 60 min :cola: skål!

Træt af dagens træning hvor jeg havde sat næsen (hehe læs forrige indlæg) op efter en længere tur hvor jeg måtte opgive, sad jeg og så tv og blev mere og mere irriteret. Jeg fandt et gammel tour bånd fra 2000 og genså etapen op til L'izoard med Pantani, Ulle, Armstrong og hele banden mens jeg simulerede opkørslen med et 45 min interval med konstant hård belastning. Op/nedvarmning 7,5 min hver. Nøj jeg svedte, men nægtede at løsne belastningen. Det kan man jo heller ikke gøre ude på landevejen. Nu er benene helt varme. Sådan !

Totalt for idag : 2 timer

Nu kan jeg gå i seng med god samvittighed. ARH :superman:

Link to comment
Share on other sites

12/12

Landevej 60 min

Hold da kæft det er koldt. De kunne da godt lige skrue lidt op for varmen udendøre :sneaky2:

Min plan var ellers en lidt længere tur, men jeg måtte opgive foretagendet pga. næseblod.

Besluttede mig for at vende om ved første sløjfe. Nu havde jeg ellers kæmpet som en gal i den vind.

Det er da sindssygt som det blæser og man kommer ingen vegne. De hvide striber på vejen føles bare som lysår inden den næste passerer. Var omkring rødkjærsbo da en af deres mejeri biler kom osende nedad bakken mens jeg slæbte mig op. Glemte den og "slugte" en ordentlig mundfuld diesel os. Føj for pokker da! Det var sekunder fra jeg havde knækket mig. Jeg inhalerede og slugte på samme tid. Føj. Jeg kørte lige i højden med dens udstødning. Følte det lissom der står en med en kompressor og puster luft. Blev fyldt helt op. Og jeg hader røg :devil: Især efter jeg er holdt helt med selv festrygning så er jeg meget mere sart for dufte og røg.

Jeg må have fremprovokeret næseblod ved at hoste og snyde næse helt overdrevet. :tomaatit:

Ved ik bare om det er mig der er sart med det udstødningsos. Det er ihvertfald generende at køre et sted med for meget trafik. Det er som om jo koldere luften er, jo længere tid bliver osen hængende i cykelhøjde.

:nissegrin:

Meeen ligeså surt og irriterende cykling kan være og man bander og svovler, - ligeså dejligt er det når der igen kommer luft under vingerne i med/sidemedvind og cyklen ruller under een igen.

Nu er det en dejlig ting at have en brændeovn :wub: . Er helt kold på bryst og mave :w00t:

EDIT : Kan se der er mange som følger med i min log. I skal altså være velkomne til at give jer til kende.

Denne log trænger til lidt mere diskussion og cykelstof. Føler tit jeg blot fortæller i blinde.

Kom gerne med komentarer til min træning eller blot

trænings og konditionsrelateret info som kan glæde cykel og spinfolk.

Det' sgu' da lige før du står til tudekiks, Thomas :nissetunge: Den attitude kommer du ikke langt med... :rudolph:

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Det' sgu' da lige før du står til tudekiks, Thomas :nissetunge: Den attitude kommer du ikke langt med... :rudolph:

Ziggymund :bike:

Nej nej det er jeg da klar over.

post-1447-1134514855.jpg

Jamen så okay da... for din skyld Ziggymund... jeg scorer en tudekiks :unhappy:

Skal nu nok få kørt på vejen. Bare rolig.

Jeg kan jo lige emaile dig snart omkring træningen efter nytår.

Så længe der hverken er sne eller er spejlglat kan jeg sagtens komme ud.

Har du nogle kommentarer til min træning ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
EDIT : Kan se der er mange som følger med i min log. I skal altså være velkomne til at give jer til kende.

Denne log trænger til lidt mere diskussion og cykelstof. Føler tit jeg blot fortæller i blinde.

Kom gerne med komentarer til min træning eller blot

trænings og konditionsrelateret info som kan glæde cykel og spinfolk.

:nissecool: Hey Thomas .. undlader tit at skrive i din log fordi du egentlig selv er meget reflekterende, problem knusende og formår at glæde dig over de kampe du vinder en hel masse af :nissecool: Men du får selvfølgelig ingen glæde af, at jeg sidder og nikker, smiler og har respekt for din indsats så i nattens mulm og mørke

:1356: og keep it up :hippy: Synes i øvrigt, at din og Julies snak om det med alkohol var lige på kornet... :w00t:

Link to comment
Share on other sites

:nissecool: Hey Thomas .. undlader tit at skrive i din log fordi du egentlig selv er meget reflekterende, problem knusende og formår at glæde dig over de kampe du vinder en hel masse af :nissecool: Men du får selvfølgelig ingen glæde af, at jeg sidder og nikker, smiler og har respekt for din indsats så i nattens mulm og mørke

:1356: og keep it up :hippy: Synes i øvrigt, at din og Julies snak om det med alkohol var lige på kornet... :w00t:

Hej Silden ! :tongue:

Jamen dejligt du kom frem af busken i nattens muml og mørke.

Den her log er jo både en udvikling af mig mentalt som det er relateret til træningen.

Ja mht. refleksion og problemknuseri, så søger jeg jo selv hele tiden at styre mig selv på rette vej.

Det kan jo også godt skræmme folk væk at det tilsyneladende virker som om der bare er styr på alt.

Det kan jeg så afsløre - det har jeg ikke.Men ville gerne.

Har bare altid været en ener og da ingen kommer og gør tingene for mig er det jo først og fremmest mig selv der skal udføre tingene. Dejligt du deler min mening om hygge og alkohol. I bund og grund kræver det nok en helt anden omgangskreds for at komme det til livs. Alt med måde, men må indrømme jeg ikke føler den samme glæde ved at knappe en flok øl op og vælte chips i ansigtet mere :bigsmile:

Dertil betyder min form og træning for meget. Har prøvet det før, hvor jeg sidder på en stejl bakke og bander og svovler fordi jeg ik var ordentligt forberedt og det var ødelagt af de sidste 3 weekenders drukture. Det gider jeg ikke igen. Så hellere gå månedsvis uden. Ja måske en enkelt øl eller glas vin til maden lejlighedsvist, men ellers ikke. Desuden har jeg aldrig haft det så godt som sidste år hvor jeg gik næsten 6 mdr uden en dråbe.

Man kan mærke formen stige for hver dag. Specielt med ziggymunds superintervaller og landevejsprogram.

Hold dig (jer) endelig ikke tilbage. Skriv gerne hvad dine tanker er omkring loggens indhold så vi kan få lidt gang

i snakken herinde. Det glæder mig at nogen overhovedet gider læse det. Det er trodsalt noget af et projekt jeg har gang i. Det koster blod, sved og tårer at transformere en 135kg's bamse over til en seriøs atlet.

Det er blot lækkert at folk tilkendegiver meninger, det er jo brændstof på mit bål.

Du har egentlig ret. Jeg har faktisk ikke haft meget modgang i min træning på det sidste. :tongue:

Men hvis du ikke uddeler tudekiks er du hjertens velkommen i min log :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 14 december

Spinning, egen time.

Sidste gang før nytår. Der var ikke så meget at skrive om. Var kun 3 deltagere :nonono:

Meeeen jeg tog lidt pis på dem alligevel. Vigtigst af alt var vi hyggede os på vores egen lille intime time.

Spillede noget godt musik - IKKE julemusik. Hev en masse gamle 80'er og 90'er hits frem af posen.

i det hele taget var jeg i supergodt humør i dag..

Var også lige et smut oppe og snakke med Mølvis den gamle støder !

Morgenvægten har svinget lidt men tror det har været væske.

Spiste en del kartofler med meget salt på i weekenden. Tja der kan man se - en aften med et par glas vin og god tung mad pustede mig helt op. Jeg vejede således mandag 95.6 kg

I morges var den atter på 94.5 kg :nissetunge:

Har et væddemål med min far om jeg kan nå 90 kg når vi står INDEN julemaden d.24 december.

Må nok desværre sige jeg ikke når det hæhæ.. Pokkers også. Kommer nok til at give middag.

:rudolph:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 14 december

Spinning, egen time.

Sidste gang før nytår. Der var ikke så meget at skrive om. Var kun 3 deltagere :nonono:

Lidt sløjt og synd med tre deltagere. Har du fået de dårlige tider, og hvorfor holder I lukket indtil nytår. Der må da kunne findes en grund til at svede lidt mere inden da, skulle jeg synes. 14 dages ferie, er nok til at I skal til at starte forfra.

Men så glædelig jul da.

Per

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg kunne ikke få lov at quote dit indlæg. fik "siden kan ikke vises".

Nu er det sådan at der er to hold, et kl 17 og et kl 19.15. Tilsyneladende er der ikke mange der tilmelder sig det sene hold, hvilket for mig ikke er det mest motiverende. Det er såmænd ikke centret som lukker for timen næste onsdag, det er fordi dem der normalt kommer på timen er folk som bor på et slags bosted eller institution, så derfor er vi nødt til at tage hensyn til dem. I starten da de annoncerede havde jeg et hold mandag, onsdag og fredag, hvilket passede mig perfekt.

Men som sagt i så lille en by har vi ikke de store muligheder for at samle ret mange. Vi kan max være 15, men var der blot 10-12 stykker hver gang var jeg glad.

Det er dødens pølse at køre for 3, men altså.. man kan jo så sige centret betaler mig jo om der så var 1 deltager.

Det er jo op til dem at bestemme hvor vidt timen skal gennemføres. Og vi er nye instruktører så det gør ikke så meget, men omvendt ville det give en federe følelse af at have glædet 40 deltagere istedet for 3.

Dog forstår jeg ikke hvorfor man ikke niveau indeler holdene i receptionen så folk fx ved at jeg kører pulshold og min makker kører en anden time som fx spinning 1. Men sføli med det deltager antal på timerne så kan jeg godt forstå det. Som det er nu skriver alle folk sig jo på kl 17 fordi de så har aftenen fri. I Viborg hvor jeg selv deltager om tirsdagen på holdet samler de da tit 30-40 mand.

Ok - vi startede også først reelt spinning op i september her i byen.

Kan bare ikke forstå firmaer, boldklubber og forretninger ikke er mere interesserede.

Mener da at have læst du også er instruktør et eller andet sted?! :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er instruktør på den måde, at vi i motionscykelklubben har inversteret i 8 spinningcykler, og jeg bakser så med et hold. Det er alle drevne motionister, som skal have formen vedligeholdt uden at køre og fryse ude om vinteren.

Jeg er mol uddannet, og det går såmænd udmærket, og her vil en tak til alle, der fyrer indlæg af omkring spinningprogrammer og -erfaringer være på sin plads.

Jeg får så ingen betaling for det, men vi er så til gengæld også op omkring de otte i vores lille lokale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share