Fokus på træning.


Cykeldrengen
 Share

Recommended Posts

Så gik startskuddet....

Efter et længere tilløb har jeg nu oprettet min egen logbog i dette spændende forum.

Mit formål med loggen er først og fremmest at få mere fokus på min træning og indpasset mine tæningspas i en til tider travl og hektisk hverdag. Desuden vil jeg gerne at nogle af mine mål med træningen bliver skrevet ned og dermed ikke forhalet eller glemt.

Gennem de sidste år har jeg kørt en masse landevej og nydt den ernorme frihed man har når man sidder i sadlen på en ryttercykel og kører igennem landskabet. Landevejskørslen har til dels været med venner hvor vi har kørt Østjylland tyndt. Desuden har jeg kørt en del løb hvor højdepunktet har været Århus-København, ihvertfald hvis man gør det op i antal kilometer :innocent:

Foruden landevejskørslen har jeg kørt og kører stadig spinningtimer 5 til 7 gange om ugen. Det er fedt at få pulsen trykket i vejret alt imens man hører en masse god musik. En anden fordel ved spinningen er at der (næsten) altid kan presses en time ind i løbet at dagen.

Foruden cykling løber jeg 2 til 3 gange om ugen. Desværre har det været lidt svært at løbe længere ture denne vinter på grund af en forstuvning af anklen som har gjort ondt siden oktober. Men nu er hævelsen aftaget, smerterne ubetydelige og foråret på vej.

Den sidste disiplin som jeg lige er gået igang med at dyrke er yoga. Efter at have været afsted et par gange må jeg sige at begejstringen ingen ende vil tage. For det første får jeg strukket hele min krop igennem og desuden er jeg for første gang i mit liv ved at lære hvordan man trækker vejret!

Et af de problemer jeg har haft i min "træningskarriere" er først og fremmest tenden til at overtræne. Jeg håber at logge her kan være med til at gøre mig istand til at prioritere min træning og planlægge den bedre herunder især bruge tid på restitution.

Samtidig håber jeg også at loggen vil være med til at fastholde nogle af de mål som jeg har med træningen. Og nu jeg er ved mål ja så er de ridset op nedenfor..

  • Køre Sjælland rundt i år (Bliver næppe et problem )
  • Løbe Berlin maraton til efteråret (Er realiserbart?)
  • Udskifte spinninsalen med landevejen (Kræver tid, men nu bliver dagen jo længere)
  • Fokusere på smidighed og åndedrat

Dagens Træning den 01.02.2007

Efter meget arbejde og en sindsyg hård spinningtime igår var jeg alt andet end topmotiveret da jeg vågnede i morges. MEEEN idag har jeg haft fri så efter 3x kaffe og lidt brød gik det i løb (3 km) over til spinning. Timen var bygget op over to længere intervaller med en kort pause imellem. Kørte sammenlagt 1.05 h. max puls 172. Gennemsnit 155. Luntede derefter hjem igen og har siden holdt mig i ro.

Godnat og sov godt!

Edited by Cykeldrengen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:4thumbup: Velkommen med ny log. Spændende at se om du når dine mål. Meeen mooon ikke med den opbakning der er herindefra. :smile:

Keep cycling :superman: Du får sikkert mange læsere, når der er noget med yoga og cykling involveret... :innocent:

Julie

Tak for de pæne ord !

Og ja nu må tiden vise hvordan denne log udvikler sig. Foreløbig skal jeg lige lære dette medie bedre at kende og finde ud af hvordan alting fungerer.

Vågnede ellers op i morges til endnu en dag i FRIHED idet jeg har haft fri fra abejde. Dermed var problemet med manglende tid til træning ikke til stede, hvilken blev udnyttet fuldt.

1. Træningspas

Startede dagen med at løbe en tur i skoven. Havde umiddelbart udenfor gadedøren et vrid i min dumme ankel :devil: men fik hurtigt rettet foden op og kunne fortsætte løbeturen med at fokusere på det underlag jeg træder på !!! Løb sammenlagt 9 km. i Marselisborgskoven med efterfølgende udstrækning. FEDT...

2. Træningspas

Regn og storm resulterede i at jeg ikke engang overvejede at køre landevej. Cyklede derimod i strid modvind og regn til den lokale fitnesspusher og kørte 2 timers spin.

Første time bestod af mange korte intervaller med tempo. Kørte 55 min med gennemsnitspuls på 152. Max puls 172.

Anden time var igen med korte tempoture. Dog var der den forskel at benene ikke ville yde det samme som første time. Besluttede ret hurtigt udelukkende at køre efter pulsuret (pulsinterval 140-150). Kørte 45 min med gennemsnitspuls på 147. Max puls 162.

Fortsat god aften

Link to comment
Share on other sites

- Så kom Køerne på græs :4thumbup:

Allerede igår aftes fik jeg ordnet den blå drengecykel og isat indlæg så den var klar til landevej med grus og flint (samt glasskår i byen).

I formiddags gik starten og vi kørte aftsted i et fantastisk vintervejr med masser af sol og en del blæst.

Turen gik nordpå langs vandet til Rønde og videre til Kaløvig og derefter tilbage af kvægvejen, igennem Rønde og sydpå til Århus. En Gennemført fed start på årets landevejskørsel. Ialt kørte vi 75 km, og tiden gider jeg ikke referere...

Den slags ture skal vi have mange flere af :smile: . JEPS, HERE WE COME!!

Havde planlagt Yoga her til eftermiddag som desvære blev aflyst. Hoppede derfor i løbeskoene og løb en tur i Marselisborgskoven. Løb sammenlagt ca. 12 km på omtrent en time.

- Og nu hygge med lasagne, cola og kager!

Go aften.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
- Så kom Køerne på græs :4thumbup:

Den slags ture skal vi have mange flere af :smile: . JEPS, HERE WE COME!!

Hey U :hippy:

:4thumbup: :devil::superman::cool::w00t::wink:

Tillykkke med loggen. Bliver spændende at følge med her og jeg er sikker på, at der er plads til meget mere yoga i trænings programmet :smilejap:

Keep up the good work :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Hey U :hippy:

:4thumbup: :devil::superman::cool::w00t::wink:

Tillykkke med loggen. Bliver spændende at følge med her og jeg er sikker på, at der er plads til meget mere yoga i trænings programmet :smilejap:

Keep up the good work :hippy:

Jeps der er plads til mere yoga i mit træningspogram, men når timen bliver aflyst så må man finde på noget andet!! :bigsmile:

Træning den 04.02.2007

Vågnede med trætte ben efter gårsdagens landevej og løb. Valgte derfor at skrue lidt ned for tempoet og køre en enkelt spinningtime som dog varede 70 min. Timen var bygget op over 5 intervaller hvoraf det længste var 20 min :superman: . Der blev kørt meget tung kørsel afbrudt af enkelte tempoture. Mellem intervallerne var der korte pauser med tempo. En fed time med god udfordring for de ømme cykelben. Gennemsnitspuls 150. Max. puls 172.

Fortsat god dag!

Link to comment
Share on other sites

Træningsupdate:

Mandag den 05.02.2007

Havde planlagt 2 timers spin efter arbejde og kom da også afsted. Havde desværre glemt mit pulsur og motivationen til at dyrke sport var ikke stor :devil: , så det var ikke svært at overbevise mig selv om at jeg kun skulle køre en enkelt time :blush: !!!

Efter en kort opvarmning kørte vi 2 lange intervaller. Det første interval var med tung kørsel, hvorimod det andet interval bestod af siddende og stående tempokørsel af varierende længde. Timen var OK, men motivation og pulsur manglede.

Efter end træning gik det hjemad til mad, sofa og søvn....

Idag, tirsdag den 06.02.2007

Havde dårlig samvittighed over gårsdagens korte pas meeen intet er så skidt at det ikke er godt for noget.

Gårsdagens korte pas resulterede i at kroppen var fuldt restitueret og parat til en skovtur. Marselisborgskoven var perfekt til løb med sol, tørvejr og gode stier uden for meget mudder. Endte op med ca. 14 km løb. Tid 57 min.

Da jeg løb de sidste kilometer gennem tusmørket tænkte jeg igen på gårsdagens pas og den dårlige samvittighed var heldigvis væk. Må konkludere at 1 times spin er helt ok :bigsmile: især såfremt jeg gerne vil restituere mellem de forskellige træningspas og dermed undgå overtræning.

OG IMORGEN SKAL DEN NYE DRENGECYKEL HENTES :superman::w00t::tongue::wub:

post-13772-1170788778_thumb.jpg

Go aften!

Link to comment
Share on other sites

Er på arbejde resten af denne dag så der er ikke tid til træning i dette døgn. Men det er måske også godt med en dag til restitution....

Har lige tid til en kort update hvad angår sidste dages træning.

Træningsupdate

Onsdag Den 07.02.2007

Var på Sjælland det meste af dagen for at hente den nye ryttercykel. Trods massive mængder salt på vejen fik jeg prøvekørt cyklen. Må konkludere at det bliver FEDT at komme ud og køre nogle længere ture når salten er af vejene. Idtil da har jeg stadig den gamle cykel som kører!

Kørte 70 min aftenspin. Drønhårdt og god musik. Gennemsnitspuls 157. Max. puls 174.

Torsdag Den 08.02.2007

Kørte igen en spinningtime. Denne var fyldt med mange små hurtige intervaller afløst af tung, tung enkelttakt. OK time. Kørte 55 min. Gennemsnitspuls 154. Max. puls 172.

Go Weekend :superman:

Link to comment
Share on other sites

Så er en arbejdssom weekend ved at være ovre. Havde ikke de store ambitioner om at få trænet men det er lykkedes at indpasse et par træningspas imellem alt for meget arbejde :4thumbup:.

Lørdag den 10.02.2007

Var træt ovenpå det sidste døgs marathonarbejde og brugte derfor formiddagen på at slappe af (SOVE) :bigsmile: .

Da vejret viste fra sin bedste side med blå himmel og sol var det oplagt med en løbetur i skoven. Turet gik derfor ud i Marselisborgskoven, langs strand og i rimelig kuperet terræn. Da kroppen var træt valgte jeg ret hurtigt at løbe uden ur, hvilket var perfekt disponeret da det gav ro til at nyde naturen i et tempo der helt klart var lavere end vanling. Løb ca. 10 km.

Efter endt løb gik turen til YOGA. Må stadig bruge mange kræfter på at fokusere på de enkelte øvelser hvorfor det kan være svært at huske på at trække vejret, men det bliver bedre. Synes også at især overkroppen har haft godt af øvelserne og om ikke andet er jeg ikke længere øm i musklerne dagen derpå!

Træning idag søndag den 11.02.2007

Sluttede arbejdsdagen af med tigerkage og kaffe. Havde planlagt spinning men efter en lang dag indenfor var det mere tillokkende at træne ude. Løb i strid modvind ud langs vandet og derefter på den gammelkendte 10 km. rundtur i skoven (tid 41 min). Nød turen og blæsten som dog var mere venlig på hjemturen hvor jeg havde den i ryggen og følte at jeg fløj mere end jeg løb.

Link to comment
Share on other sites

Mandag den 12.02.2007

Pga manglende tid foregik dagens træning indendørs :unhappy:. Startede med 25 minutters løb på løbebånd. Valgte et program der simulerede en tur i skoven dvs. med flere sitgninger af varierende grad. Løb med kontinuerlig hastighed 15 km/h hvilket gav sammenlagt 6.25 km i benene. Må dog indrømme at skoven er 10.000X bedre end et løbebånd. Man risikerer ikke at falde af stierne pga et øjebliks manglende koncentration!

Efterfølgende 1 spinningtime som for mit vedkommende bestod af tung kørsel afbrudt af tempointervaller på 15-45 sekunders længde. Kørte uden pause. OK træning :4thumbup:.

Link to comment
Share on other sites

Så er det vist tid til en træningsupdate.

Tirsdag den 13.02.2007

Havde planlagt løb i skoven på lige vej idet mine lægmuskler er ømme efter de sidste dages løb i kuperede omgivelser. Ømheden i benene blev ikke mindre af mere løb så det blev til ca. 8 km. Tid 40 min.

Onsdag den 14.02.2007

Idag blev der kørt 2 timers spin. Den første time med fuld udblæsning og gode ben :4thumbup: . Kørte 54 min. Gennemsnits puls 156. Max puls 172. Den anden time gik det knap så godt. Benene var ikke gode længere gode og koppen træt til trods for 2x frugt. Kørte 60 min. Gennemsnits puls 148 :crazy: . Max puls 168.

Må overordnet konkludere at der er brug for en hviledag.

Desuden må jeg tænke lidt mere over det jeg spiser inden træningen. Både idag og igår blev jeg fodret med kage på arbejdet :4mewantfood: :tongue: (idag både lagkage, skærekage om adskellige småkager (kender ikke navnet på disse)). Resultatet er stigende blodsukker som resulterer i stigende insulin med efterfølgende lavt blodsukker under træningen. IKKE MERE KAGE TIL DEN DRENG !!!!! :devil: .

Go aften :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Dagen igår var helliget restitution og indkøb af uanede mænger madvarer til weekenden hvor der kommer gæster på besøg og vi skal ud og køre landevej :4thumbup: . Desværre eksploderede den ene nettopose på vej hjemad og alle varerne lå spredt på fortovet :devil: . Da jeg kun har 2 arme kunne jeg ikke bære alle varerne og måtte derfor gemme dem i en busk og så hente dem senere! Men det gik, varerne var der stadig da jeg kom tilbage. Overordnet må moralen være at det ikke altid betaler sig at være nærig (læs købe den billigste nettopose).

Dagens træning fredag den 16.02.2007

Efter restitution er benene i form igen og kroppen udhvilet så dagen startede med halvanden times YOGA. Har stadig meget at lære og forsøger især at træne vejrtrækningen. Synes at det er blevet bedre, men der er lang vej endnu. Er til gengæld blevet rigtig god til at slappe af i slutningen af timen. Tror faktisk at jeg lige nåede at falde i søvn denne gang.

Efter Yoga en rigtig gang lir på landevejen. Kørte dog kun 20 km. da der er salt på vejene og jeg sadig har en overbevisning om at den nye ryttercykel først skal luftes når landevejen er uden salt, flint og andre fremmedlegemer der ødelægger gearet. Men hold k... hvor kører den godt :wub:.

Har slutteligt spinningaftale i aften med derom senere.

Fortsat go dag.

Edited by Cykeldrengen
Link to comment
Share on other sites

Fredag den 16.02.2007 (fortsat)

Dagens andet træningspas bestod af 2 timers spin. Første time var med gode ben og masser af styrke. Kørte 50 min. Gennemsnitspuls 160. Max puls 172. Anden time var med mindre intensitet. Kørte 52 min. Gennemsnitspuls 146. Max puls 162. Var dog tilfreds med præstationen og sluttede af med Thai-mad og dejm-is!

Godnat og sov godt :tongue: .

Link to comment
Share on other sites

Weekenden er desværre ved at være slut men har været med gode træningspas.

Lørdag den 17.02.2007

Til trods for kulde og blæst havde jeg planlagt en tur på landevejen. Vennerne skulle i skoven men jeg ville hellere ud på MOLS og køre. Turen til Kaløvig slotsruin gik godt, vinden var i ryggen og alt var idyl. Men rygvind ud betyder modvind hjem med mindre vinden når at vende! Igår vendte vinden ikke så jeg måtte bide i det sure æble og køre 30 km. med kold blæst i hovedet. Havde de sidste 20 km. svært at holde hastigheden der gerne skulle være over 30 km. time. Men alt i alt en god tur. Kørte sammenlagt 80 km. Gennemsnitshastighed 32.1 km. time.

Eftermiddagen blev tilbragt med 1.5 times yoga. Det er rart at få strukket cykelbenene igennem og mærke at kroppen faktisk er blevet lidt øm efter gårsdagens yoga. Havde et enkelt uheld med dagens hovedstand, hvor jeg følte mig som det skæve tårn i Pisa, og endte med at vælte med et ikke ubtydeligt brag :nonono: . Det er dejligt med opmærksomhed....

Søndag den 18.02.2007

Tidligt oppe og til suveræn spinningtime. Ville gerne køre restitution i pulsintervallet 130-140, men lod mig rive med af fed musik og en god instruktør. Kørte 57 min. Gennemsnitspuls 155. Max puls 168.

Der er iøvrigt lovet sol dd. Kunne måske køre en kort tur på den nye cykel hvis solen kommer frem :cool:.

Nyd resterne af weekenden!

Edited by Cykeldrengen
Link to comment
Share on other sites

Mandag den 19.02.2007

En uge med masser af arbejde er netop begyndt. Dagens træning skulle have foregået på en spinningcykel, men efter kort overvejelse samt gennemsyn af log blev timen aflyst. Istedet gik turen til Marseligborg skoven hvor jeg løb sammenlagt 14 km. Løb langs vandet på turen ud og gennem skoven hjemad. Fed tur med masser af energi og flow. Tid 56 min.

Imorgen masser af arbejde og ingen træning :crazy:

God aften

Edited by Cykeldrengen
Link to comment
Share on other sites

Hey hey.

En ny spinning log, og med landevej og løb oveni, og så i Århus :wub:

Glæder mig til at følge den.

Hvornår er der Sjælland rundt? Overvejer nemlig selv at deltage

Sjælland rundt køres sidst i juni. Jeg har endnu ikke meldt mig til da jeg er ved at skifte job og derfor ikke kender de nye arbejdstider, men regner helt bestemt med at deltage. Det er også rart at have nogle mål at køre efter. Der er mere information på adressen www.sjaelland-rundt.dk

Held og lykke med træningen og kig endelig forbi loggen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Deværre blev det ikke til træning igår. Pga. arbejde var jeg indenfor hele døgnet og det kan da ikke være sundt! Nød til gengæld den genvundne frihed da jeg endelig fik fri i morges.

Onsdag den 21.02.2007

Vejret idag har været alt andet end opholdsvejr. Nød dog cykelturen til spinning i sne og storm.

Kørte sammenlagt 80 min spin. De første 35 min kørte vi et langt interval med tung belastning FEEDT...Dernæst flere kortere intervaller med tung kørsel i enkelttakt, afløst af intervaller i mellemtakt. Havde desværre glemt pulsuret da der var så meget andet at huske (vinterbukser, lange strømper, hansker og cykellygter)

Fik slutteligt lidt motion på vej hjemad med isnende kold modvind og masser af tøsne på vejen ARGH :crazy:

God aften!

Edited by Cykeldrengen
Link to comment
Share on other sites

Sneen ligger som en tung dyne over Århus og resulterer desværre i begrænsede muligheder for udendørs træning. Det er dog en udfordring at komme til og fra arbejde hvad enten man forsøger sig med jernhesten eller går :unhappy:

Fredag den 23.02.07

Havde spinningaftale og planen var to timers spin.

Begge timer blev kørt af samme instruktør. Musikken var bedre end god og mindede om alle festerne tilbage i Gymnasietiden for år tilbage :wink:. intervallerne var tempofylde, men måske lidt korte efter min smag. Valgte derfor at beholde belastning på cyklen og udnytte pauserne til aktiv kørsel :4thumbup: . 1 time kørte jeg 58 min. Gennemsnitspuls 154. Max puls 170. Herefter 15 pause med aktiv restitution i pulsintervallet 120-130. 2 time kørte jeg 42 min. Gennemsnitspuls 142. Max puls 164.

:superman: - God aften!

Link to comment
Share on other sites

Lørdag den 24.02.2007

Det er måske ikke helt rigtigt at man ikke kan træne udendørs idag pga sne og is der ligger og flyder overalt. Jeg har dog 2 gode grunde til at lade være.

1. Min akel er først lige er ved at være i orden efter forvridningen i efteråret ( 3 mdr :devil: ) og vil derfor ikke vil have godt af endnu et vrid :cry: .

2. Der er ikke varmt vand i lejligheden pga en eller anden teknisk fejl og derfor er der ikke mulighed for et varmt bad efter træning :crazy: .

Gik derfor over i fitnesscenteret og startede med løb. Det må dog indrømmes at et løbebånd i et crowded fitnesscenter ikke er det samme som en tur i skoven. Løb dog 7.5 km "op af bakke" med konstant hastighed på 15 km i timen.

Derefter Yoga i knap 2 timer med god instruktør. Synes at jeg bliver bedre og bedre til de øvelser der er prøvet før og kan nu fokusere lidt mere på vejrtrækningen. God time som jeg må have mange flere af :4thumbup:

:smile: Fortsat god weekend ! :smile::smile:

Edited by Cykeldrengen
Link to comment
Share on other sites

Søndag den 25.02.2007

Søndag er egentlig hviledag :violin: , men desværre ikke altid for mig (og sikkert mange andre).

Efter 8 timers stressende abejde gik det gennem tøsne og nu også (salt)vand til spinningaftale. Ville gerne køre 2 timer men nåede ikke den første time så det blev kun til en enkelt time idag. Kørte sammenlagt 52 minutter med gennemsnitspuls på 153. Max puls 170. Var ikke topmotiveret da jeg ikke havde drukket nok væske i løbet af dagen men ok time og jeg overlevede.

- Og imorgen har jeg fri. Satser allerede nu på løb i skoven !!!! :4band:

Link to comment
Share on other sites

:devil: Mandag den 26.02.2007. Træning Part I :devil:

Normalt hader jeg mandage :rocketwhore:, men idag har jeg fri fra arbejde og så er det straks en anden sag!!

Besluttede allerede igår at løbe i skoven. Vejret er fint, lidt køligt med tåge men uden regn som meteorologerne havde lovet. Vejene var stadig med masser af sne, vand og mudder så fødderne blev hurtigt våde. Kunne sagtens holde varmen så det gjorde intet. Løb mindst 9.5 km, dvs målt med iforms løbeplanner var ruten 9.5 km. Er dog overbevist om at jeg løb længere da turen foregik zig zak mellem snedriver og vandpytter. Tid 45 minutter. OK tur.

Senere idag går turen til spinning med kammerat. Vil foreslå at vi kører 2 timer, men han vil nok kun køre 1...

Edited by Cykeldrengen
Link to comment
Share on other sites

:devil: Mandag den 26.02.2007. Træning Part II :devil:

Her til eftermiddag blev der kørt 2X spinning. Den første time var en kort 45 minutters time hvor jeg sprang pauserne over og kørte et langt interval på 42 minutter. Gennemsnitspuls 155. Max puls 166.

Den anden time var benene mærket af tidligere skovtur og spin. Måtte tanke kulhydrat i form af en banan midt i timen. Kørte 55 minutter.Gennemsnitspuls 147. Max puls 164.

Efterfølgende buffet på lokal cafe. Hader i grunden buffet, da men enten spiser for lidt og fortryder det bagefter, eller foræder sig fuldstændig og aldeles og ligeledes fortryder det bagefter. Jeg var oppe med min tallerken x4 og mæt efter anden portion. I morgen er der med andre ord rigeligt at forbrænde :4dog:.

Link to comment
Share on other sites

:devil: Mandag den 26.02.2007. Træning Part II :devil:

Her til eftermiddag blev der kørt 2X spinning. Den første time var en kort 45 minutters time hvor jeg sprang pauserne over og kørte et langt interval på 42 minutter. Gennemsnitspuls 155. Max puls 166.

Den anden time var benene mærket af tidligere skovtur og spin. Måtte tanke kulhydrat i form af en banan midt i timen. Kørte 55 minutter.Gennemsnitspuls 147. Max puls 164.

Efterfølgende buffet på lokal cafe. Hader i grunden buffet, da men enten spiser for lidt og fortryder det bagefter, eller foræder sig fuldstændig og aldeles og ligeledes fortryder det bagefter. Jeg var oppe med min tallerken x4 og mæt efter anden portion. I morgen er der med andre ord rigeligt at forbrænde :4dog:.

Hej Cykel d

Kan se at vi deler samme synspunkt omkring buffet fænomenet . :4mewantfood: Tendens til overædelse :innocent: eller for lidt :nonono: Ja det er ikke let. God forbrænding idag. :superman: Håber snart du kan komme i skoven igen.

J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share