CandyGirls logse


Candygirl
 Share

Recommended Posts

Yes yes - jeg læser da med :laugh: Meenn.. Flad vej og over 30 km/t :unsure: Det er vist lige præcis sådan det har været på Amager de sidste par dage :smile:

Jeg fik nu et andet tip i går. Træningskadencen bør ligge på 90 - 95. Det synes jeg er meget hurtigt, men hænger måske sammen med, at der kun er éet gear på min transport cykel. Jeg har nu altid været glad for enkelttakt :tongue:

Ja ok, det er måske rigtigt. Kommer lidt an på, hvor skarpt man definerer over 30 km/t - om det hele tiden skal være over 30 eller bare omkring 30. For hvad så hver gang man gearer ned (ved kryds mv.) skal man så ikke skifte klinge?!

Mht kadance så prøver jeg faktisk at ligge oppe omkring 100 (90-100), så det er jo sådan set fint nok.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok, det er måske rigtigt. Kommer lidt an på, hvor skarpt man definerer over 30 km/t - om det hele tiden skal være over 30 eller bare omkring 30. For hvad så hver gang man gearer ned (ved kryds mv.) skal man så ikke skifte klinge?!

Mht kadance så prøver jeg faktisk at ligge oppe omkring 100 (90-100), så det er jo sådan set fint nok.

Holy Moly... Kadence 90 - 100 :4jumpy: Det skal jeg vist øve mig på :hmmm:

Jeg fik forøvrigt hævet sadlen lidt. Det føltes noget bedre end sidst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Yes yes - jeg læser da med :laugh: Meenn.. Flad vej og over 30 km/t :unsure: Det er vist lige præcis sådan det har været på Amager de sidste par dage :smile:

Jeg fik nu et andet tip i går. Træningskadencen bør ligge på 90 - 95. Det synes jeg er meget hurtigt, men hænger måske sammen med, at der kun er éet gear på min transport cykel. Jeg har nu altid været glad for enkelttakt :tongue:

En af idéerne i den højere kadance er at flytte belastningen fra muskler/led til kredsløbet og dermed nedsætte riskoen for skader - og især restitutionstiden, hvilket er et stor fordel for cykelryttere, der deltager i etapeløb. Jan Ullrich, der var kendt for at køre med en lav kadance lå lige omkring de 90, mens Lance Armstrong kørte med omkring 120.

Prøver selv at køre med en kadance omkring de 100.. men det var da helt klart noget jeg skulle vænne mig til i starten :laugh: Det er nu ikke fordi jeg bekymrer mig synderligt om restitutionstid etc, men mest for at skåne mine glasknæ.

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina

Tak for træning & fif/coaching i dag - fedt at du havde mod på skåne-styrketræning og vildt, at du er i gang igen så hurtigt!

For mit vedkommende var det vist mest (og også lidt benmullerne) øjnene den kneb med... :tongue: (Er det spinningen, der giver gode lunges evner eller hva'?)

Go' biking i det blå :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Du har 2 klinger på foran - og 10 kranse i kasetten bagpå - så langt det meste af skiftearbejdet skal være med bagskifteren. Nu kan jeg ikke huske hvad du har på - men er det et standard 53/42 sæt du har - ja så skal du godt op i hastighed før du bruger den store.

Link to comment
Share on other sites

Det med kadance er noget underligt noget. Når man tester i laboratorier viser det sig, at den mest økonomiske kadance er noget lavere end hvad dogmet i cykelverden siger... Mistænker at det er pga de mange ryk i ettypisk løb at den høje kadance fortrækkes - man kan øge farten hurtigere - har ikke så megen betydning for en motionist ... Det har jeg taget til mig og tonser videre med mine 70-80 rpm...

Link to comment
Share on other sites

Du har 2 klinger på foran - og 10 kranse i kasetten bagpå - så langt det meste af skiftearbejdet skal være med bagskifteren. Nu kan jeg ikke huske hvad du har på - men er det et standard 53/42 sæt du har - ja så skal du godt op i hastighed før du bruger den store.

Hvis det er de to klinger foran du refererer til, så er de 50 og 34. Så skal jo nok skifte en del inden så

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er de to klinger foran du refererer til, så er de 50 og 34. Så skal jo nok skifte en del inden så

Det er et compact-sæt, hvis jeg har forstået ret, og så er kassetten vel valgt tilsvarende mindre så den passer i gearingen?

Men det er vel til at finde ud af hvilken kadance du skal køre i et givent gear for at ramme 30km/t eller hvor vi sætter grænsen.

PS: Er der for øvrigt ikke en logtitel der skal rettes? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ihhh, nu bliver det mig der refererer til Mariannes tur beskrivelser, fremfor hende der refererer mine spinning programmer :bigsmile:

Den skulle stå på Landevejscykling: 33 km, men der var lige lidt problemer inden start.

Marianne kom mig i møde i dag, og så ville jeg gerne lige lidt stille igang, med lidt af og påklikning, så jeg ikke var for nervøs :blush: Men det gik ikke! Højre fod skulle næsten vrides ud i 90˚ :crazy: Så vi besluttede at køre forbi Roadbikeshop (jeg skiftede dog til normale sko først). Det føltes ellers meget som at køre den forkerte vej - jeg bor ud til Borups Allé og der er godt nok mange, der kører "udaf" på det tidspunkt, virkelig mange - måske 5 i minuttet :wub:

I RBS kunne de sjovt nok godt huske mig dernede :blush: og jeg forklarer så mit nye problem med pedalerne og han skifter dem ganske gratis :4thumbup: Tager en lille testtur ude på den stille villavej - men det er det samme :unhappy: Jeg var godt nok i tvivl om det bare var mig, og det mere var noget psykisk efter styrtet. Men vi går ind igen, i kø igen osv.

Han ser godt nok noget skeptisk på mig, da jeg sagde jeg stadig ikke kunne klikke ud... men skiftede da klamperne. Så var vi også ved at nå til butikkens lukketid, så det var med krydsede fingre (og bævrende ben) at jeg endnu en gang satte mig op på cyklen.

Og heldigvis :bowdown: føltes det nu normalt! Så der var altså et eller andet, der var godt i udu under styrtet.

kunne vi komme afsted - godt en time forsinket :blush:

Ruten kan ses her

Ruten var faktisk ganske ok syntes jeg, uden for mange kryds, der var lige et par ad Fiskebækvej og Klausdalsbrovej, men ellers fine stier med god plads. Min puls var fuldstændig crazy, kom op på 90% flere gange... tror nu mest det var pga nervøsiteten, og jeg tog det også meget forsigtigt, når vi skulle stoppe eller krydse veje. Det håber jeg bliver bedre - men det var også klart værst i starten.

Som Marianne også nævner havde jeg to! punkteringer, på trods af indlæg, desuden havde vi også nogle stop fordi mit hjul ikke sad rigtigt. Jeg føler mig virkelig som den bedste træningsmakker :rolleyes: Men det var heldigt jeg havde Marianne med, for ellers havde jeg sku nok været lidt på herrens mark ved punkteringerne. Altså jeg har købt grejet til det, har bare ikke rigtigt fået noget instruktion i det - men det kan man jo så sige, at jeg har nu. :innocent:

Jeg satser dog lidt på, at jeg åbenbart skal udsættes for alt det negative ved cykling, her de første par gange. Og det så derefter er ren :hippy:

Og en anden ting; Jeg er godt nok også noget irriterret over, at jeg ikke kan se hastighed og kadance på mit pulsur/pulsgraf :blush: ...selvom jeg jo har cykelcomputeren :innocent:

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Det er et compact-sæt, hvis jeg har forstået ret, og så er kassetten vel valgt tilsvarende mindre så den passer i gearingen?

Men det er vel til at finde ud af hvilken kadance du skal køre i et givent gear for at ramme 30km/t eller hvor vi sætter grænsen.

Kasetten bagpå er den samme - så med et compact sæt kan jeg godt forstå du køremeget på den største. Iøvrigt helt fint med sådan et sæt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

PS: Er der for øvrigt ikke en logtitel der skal rettes? :wink:

Jo - jeg fik nemlig fjernet mine sting igår :bigsmile: Sygeplejesken sagde den var vokset rigtigt flot sammen, nu skulle jeg bare vente på at sårskorpen blev "afstødt" - Mmmm :dry:

Og så kløer det, som en i H%£$@ Men mon ikke det går.

Link to comment
Share on other sites

Jo - jeg fik nemlig fjernet mine sting igår :bigsmile: Sygeplejesken sagde den var vokset rigtigt flot sammen, nu skulle jeg bare vente på at sårskorpen blev "afstødt" - Mmmm :dry:

Og så kløer det, som en i H%£$@ Men mon ikke det går.

Godt det ikke er mig, jeg kan ikke lade være med at pille i sår.

Jeg punkteret også i går men jeg hade ikke været så smart som dig og tage lappe grej med, det må jeg heller købe i dag, selv om jeg nok ikke kommer ud og cykle i dag, da det er styrketræningsdag øv, øv, hvad gør du med lappegrejet har du det bare i lommen?

Link to comment
Share on other sites

Godt det ikke er mig, jeg kan ikke lade være med at pille i sår.

Jeg punkteret også i går men jeg hade ikke været så smart som dig og tage lappe grej med, det må jeg heller købe i dag, selv om jeg nok ikke kommer ud og cykle i dag, da det er styrketræningsdag øv, øv, hvad gør du med lappegrejet har du det bare i lommen?

Ekstra slanger er svaret. Det må høre til de absolutte sjældenheder at man punkterer to gange på en enkelt tur (CG, er du sikker på at indlæggene ligger rigtigt, hvis ikke kan de af sig selv koste masser af punkteringer), og så er det klart det nemmeste at skifte slangen, i stedet for at skulle stå og rode med lim og lapper.

Link to comment
Share on other sites

Godt det ikke er mig, jeg kan ikke lade være med at pille i sår.

Jeg punkteret også i går men jeg hade ikke været så smart som dig og tage lappe grej med, det må jeg heller købe i dag, selv om jeg nok ikke kommer ud og cykle i dag, da det er styrketræningsdag øv, øv, hvad gør du med lappegrejet har du det bare i lommen?

Jeg har en lille cykeltaske under sadlen, hvor jeg har slange, lapper, et lille værktøjssæt med alm.+stjerneskrue trækker og umbraco nøgler. Putter så også nøgler, telefon og dankort/kontanter i den. Derudover en pumpe, der sidder ved drikkedunkene.

Link to comment
Share on other sites

Ekstra slanger er svaret. Det må høre til de absolutte sjældenheder at man punkterer to gange på en enkelt tur (CG, er du sikker på at indlæggene ligger rigtigt, hvis ikke kan de af sig selv koste masser af punkteringer), og så er det klart det nemmeste at skifte slangen, i stedet for at skulle stå og rode med lim og lapper.

Næ, hvordan ved jeg om de ligger rigtigt? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede dækindlæg lå mellem dæk og slange.

Dén sætning giver kun mening for mig hvis du snakker om fælgbånd, hvilket helt sikkert giver punkteringer hvis det ligger forkert.

Det var den jeg mente, har aldrig set et dækindlæg, det er heller ikke på min nye cykel.

Hvis fælgbåndet sidder skævt kan det også gøre så man punktere, da slangen rører egermøtrekken.

Det kunne være jeg skulle læse lidt bedre.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Næ, hvordan ved jeg om de ligger rigtigt? :blush:

Du skal i hvert fald være sikker på at de er klippet til i længden, så de ikke overlapper, det vil være en dejlig måde at få masser af punkteringer på. Så må der næsten hellere være et lille mellemrum mellem indlæggets ender, som du evt. kan dække med gaffa eller anden kraftig tape. Indlæg er rigtig gode, men brugt forkert duer de slet ikke. Jeg må dog sige, at man kan komme rigtig langt med de rette kevlar-dæk. Selv har jeg ikke haft en punktering i flere år, selv om jeg ikke bruger indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere kørt med dækindlæg efter en periode med lidt for mange punkteringer - og med stor succes. Kørte omkring 2.000 km uden en eneste punktering - kunne sikkert have kørt mere, men hev dækindlæggene ud, da jeg skulle have nye dæk på.

Lige nu kører jeg uden dækindlæg, men med et sæt Michelin Krylion Carbon dæk og har ikke haft nogen punkteringer længe (7-9-13).

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere kørt med dækindlæg efter en periode med lidt for mange punkteringer - og med stor succes. Kørte omkring 2.000 km uden en eneste punktering - kunne sikkert have kørt mere, men hev dækindlæggene ud, da jeg skulle have nye dæk på.

Lige nu kører jeg uden dækindlæg, men med et sæt Michelin Krylion Carbon dæk og har ikke haft nogen punkteringer længe (7-9-13).

Har selv kørt på Conti GP3000 i et par sæsoner, som sagt uden en eneste punktering. Men nu har vi jo begge jinxet det held, så mon ikke der er flade dæk i vente :mad:

Link to comment
Share on other sites

Har selv kørt på Conti GP3000 i et par sæsoner, som sagt uden en eneste punktering. Men nu har vi jo begge jinxet det held, så mon ikke der er flade dæk i vente :mad:

Ja, lidt held må der være involveret.. det var nemlig GP3000 jeg kørte med, da jeg punkterede hele tiden :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share