Hvad sker der for T-nation


Søren W
 Share

Recommended Posts

Jeg kigger forbi t-nation.com stort set hver dag, der er tit en god artikel om det ene eller andet og jeg synes alt i alt det er en fed side. Så støder jeg på denne artikel, hvor gutten påstår han er lifetime drug free og fortæller om sit program, hvor han træner hver muskelgruppe én gang om ugen, desuden er det hele godt krydret med en masse BB-blads "viden", det er som en artikel taget ud af ét eller andet tarweligt blad. Hvad fanden sker der for t-nation?

Har T-nation nogensinde haft troværdighed!! Flere af deres forfattere udgiver da artikler, der er mildest talt spekulative...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Mind to muscle" betyder nu "Sind til muskel" eller sagt anderledes, at forbinde hjerne og muskel.

Nu kan udtrykket mind jo have variereret betydning alt efter sammenhængen, så I har haft begge ret!!

Jeg tror absolut ikke, at det er dumt at være bevidst i sin træning!! Der er flere, der spekulerer i, at man kan aktiverer flere MU, hvis man er bevidst om det..

Og jeg syntes ikke det lyder helt usandsynligt.. dog spekulativt!

Link to comment
Share on other sites

Har T-nation nogensinde haft troværdighed!! Flere af deres forfattere udgiver da artikler, der er mildest talt spekulative...

Jeg synes der er mange gode artikler derinde, dog gider jeg ikke læse lange videnskabelige artikler, så om dem de laver af den slags er ringe skal jeg ikke udtale mig om. Jeg interesserer mig heller ikke for kosttilskud så det meste de skriver om den slags springer jeg også over. Deres artikler om det vigtige, altså træningen, synes jeg er gode og inspirerende.

Link to comment
Share on other sites

Har T-nation nogensinde haft troværdighed!! Flere af deres forfattere udgiver da artikler, der er mildest talt spekulative...

Ja og flere af deres forfattere udgiver artikler, der er enormt spændende og yderst brugbare.

Hvad havde du forventet af et gratis site?

Jeg synes der er mange gode artikler derinde, dog gider jeg ikke læse lange videnskabelige artikler, så om dem de laver af den slags er ringe skal jeg ikke udtale mig om. Jeg interesserer mig heller ikke for kosttilskud så det meste de skriver om den slags springer jeg også over. Deres artikler om det vigtige, altså træningen, synes jeg er gode og inspirerende.

Hvis du ikke læser artikler af f.eks. Cressey, Robertson og Thibadeau fordi du syntes de er "videnskabelige" går du virkelig glip af noget Søren. :smile:

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

Ja og flere af deres forfattere udgiver artikler, der er enormt spændende og yderst brugbare.

Hvad havde du forventet af et gratis site?

Ved du hvad de tjener på at lave dette gratis PR-show for deres forretning?

Jeg forventer, at man i det mindste argumenterer for sine artikler!!, hvilket er tilfældet på flere andre sider, der er lige så gratis som T-nation! T-nation er overvurderet IMO.

Det er vel meget god praksis alle andre steder i denne branche...?

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Hvad havde du forventet af et gratis site?

Hvis du ikke læser artikler af f.eks. Cressey, Robertson og Thibadeau fordi du syntes de er "videnskabelige" går du virkelig glip af noget Søren. :smile:

For slet ikke at nævne Berardis artikler om ernæring - det guld værd!

Ang. artiklen lyder det med at han "dieter up, kontra diet down" da helt sort i min bog, især hvis han skal forestille at være clean :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Ved du hvad de tjener på at lave dette gratis PR-show for deres forretning?

Jeg forventer, at man i det mindste argumenterer for sine artikler!!

Det er vel meget god praksis alle andre steder i denne branche...?

Der vil jo altid være artikler man ikke syntes om, men det er jo så nemt at sidde her på et andet site og brokke sig. Stil da dine spørgsmål til forfatterne, jeg er sikker på de nok skal svare. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle han ikke være clean, han er jo ikke ligefrem freak...

"Mind-to-muscle" (uanset hvor disko det så end er) er vel bare det princip at man med større fokus, kan trække 1-3 reps mere ud af øvelsen simpelthen ved at tænke på contrationen imens... Lad os nu ikke gøre det svære end det er..

Link to comment
Share on other sites

Der vil jo altid være artikler man ikke syntes om, men det er jo så nemt at sidde her på et andet site og brokke sig. Stil da dine spørgsmål til forfatterne, jeg er sikker på de nok skal svare. :wink:

Nu handler tråden jo i sin oprindelse om T-nations troværdighed, og jeg sætter spørgsmålstegn ved, om T-nation i sig selv har en troværdighed eller nogensinde har haft det!!

I denne sammenhæng er det vel meget relevant, at sidde på et andet site og diskutere det, ik?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle han ikke være clean, han er jo ikke ligefrem freak...

Nej han er ikke en freak, men forhold dig til dette:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Testosterone Nation: So wait, you get heavier, not lighter closer to show time? Don't most bodybuilders lose weight as they lose fat for the contest?

Kiyoshi: Most competitors do diet down for a competition, but there are some out there (and they are rare) that diet up. Kevin Levrone comes to mind. When I diet up, I tend to lose body fat quicker and actually gain lean muscle very fast. I've talked to some judges and pro's about it, and they all said it's rare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Nu handler tråden jo i sin oprindelse om T-nations troværdighed, og jeg sætter spørgsmålstegn ved, om T-nation i sig selv har en troværdighed eller nogensinde har haft det!!

I denne sammenhæng er det vel meget relevant, at sidde på et andet site og diskutere det, ik?

Så du vælger at dømme dem alle på det samme grundlag? :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Så du vælger at dømme dem alle på det samme grundlag? :nonono:

Har jeg skrevet det, for så vil jeg gerne have at vide hvor!!!

Nu snakker vi ikke hver enkelt forfatter eller artikel men T-nation i sin helhed, så her må jeg forholde mig til T-nation's samlede troværdighed, og den, mener jeg ikke, har et kvalitativt snit, der kan retfærdiggøre deres vidtgående postulering...

Link to comment
Share on other sites

Har jeg skrevet det, for så vil jeg gerne have at vide hvor!!!

Nu snakker vi ikke hver enkelt forfatter eller artikel men T-nation i sin helhed, så her må jeg forholde mig til T-nation's samlede troværdighed, og den, mener jeg ikke, har et kvalitativt snit, der kan retfærdiggøre deres vidtgående postulering...

Som ethvert andet site handler det om at kende forskellen fra det gode og dårlige. Kan du ikke det, ja, så er T-nation ikke noget for dig, men du kommer til at gå glip af en masse utrolig nyttig info.

Link to comment
Share on other sites

Mind-muscle connection er en fin nok ting til at kunne mærke om man udfører en øvelse korrekt.

Jeg kan ikke se der skulle være et problem i at træne det ydre hovede af henholdsvis biceps/triceps. Ved biceps gøres det ved at variere grebsbredde og i triceps afhænger det af øvelsesvalg/vinkel. Det er da der ingen mystik i.

Det er derimod korrekt at man ikke kan isolere de dele af musklen fuldstændig, hvilket er det de fleste forfattere himler op om, men man kan sagtens betone de dele mere.

Det er måske fint nok, hvis ens lod her i livet er at være sikker på sin concentration curl teknik, men hvis man vil give sig optimalt i en flerledsøvelse, så er det intet værd.

Hvis du ikke kan se problemet, så læs den artikel, jeg allerede har postet tidligere i tråden. Den burde forklare det, så selv centrets tilfældige curlchamp kunne forstå det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har jeg skrevet det, for så vil jeg gerne have at vide hvor!!!

Nu snakker vi ikke hver enkelt forfatter eller artikel men T-nation i sin helhed, så her må jeg forholde mig til T-nation's samlede troværdighed, og den, mener jeg ikke, har et kvalitativt snit, der kan retfærdiggøre deres vidtgående postulering...

Jeg siger ikke du skriver det, men jeg stilte dig det som spørgsmål da du skriver "dem" og "deres". Hvem er det du taler om? Er det folk som Cressey, Robertson og Thibadeau du mener?

Link to comment
Share on other sites

Nej han er ikke en freak, men forhold dig til dette:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Testosterone Nation: So wait, you get heavier, not lighter closer to show time? Don't most bodybuilders lose weight as they lose fat for the contest?

Kiyoshi: Most competitors do diet down for a competition, but there are some out there (and they are rare) that diet up. Kevin Levrone comes to mind. When I diet up, I tend to lose body fat quicker and actually gain lean muscle very fast. I've talked to some judges and pro's about it, and they all said it's rare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

jeg forholder mig til det, og ja det lyder underligt men stadig et meget lille grundlag at danne noget som helst billede ud fra.. Desuden vil jeg da sige at hans form helt klart er mulig Natural..

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger ikke du skriver det, men jeg stilte dig det som spørgsmål da du skriver "dem" og "deres". Hvem er det du taler om? Er det folk som Cressey, Robertson og Thibadeau du mener?

Det er om T-nation generelt... Jeg vil ikke gå ind i en diskussion af hver enkelt skribent, for der er ganske mange!! Måske er det der, problemet efterhånden ligger! At det bliver mere kvantitet end kvalitet, der kendetegner T-nation... Det er bede at skrive noget, der enten er urelevant eller skrevet før end slet ikke skrive!!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er muligt for ham at "diet-up", hvorfor gør han det så ikke hele tiden? - Altså smider ren muskel på kroppen mens hans fedt procent falder.

Det lyder da mærkeligt hvis han har den mulighed og ikke udnytter det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du læser lidt om hans mål i hans artikel, så er han jo ikke så stor. Som han selv kommer ind på kan man gøre meget med et kamera og på en scene siger han jo selv at det halve af det er posering. :smile:

Hvis man vinder -90kg klassen til en stævne som Jr. California kan du roligt regne med at man er stor...

Det er måske fint nok, hvis ens lod her i livet er at være sikker på sin concentration curl teknik, men hvis man vil give sig optimalt i en flerledsøvelse, så er det intet værd.

Nu er der jo en verden til forskel på om man som os træner efter at blive så stærk som muligt eller man som BBer træner for at pakke muskelmasse på specifike områder. I det tilfælde kan fokus på andet end vægt absolut være på sin plads.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er muligt for ham at "diet-up", hvorfor gør han det så ikke hele tiden? - Altså smider ren muskel på kroppen mens hans fedt procent falder.

Det lyder da mærkeligt hvis han har den mulighed og ikke udnytter det.

Det er fordi han helst ikke vil være alt for hakket året rundt.

Jeg synes alt i artiklen (der egentlig er et interview) skriger til himlen, alt han gør er stik modsat hvad der står i 99% af alle artikler på T-nation.

Taler I i øvrigt ikke lidt forbi hinanden i mind-to-muscle diskussionen? Jeg opfatter princippet, det vi griner af, som en påstand om at man skal kunne flytte stresset over på den muskel man koncentrerer sig om, det synes jeg lyder tåbeligt. Men vi benytter vel alle at mærke efter at diverse øvelser rammer det vi gerne vil, rumænske dødløft er et glimrende eksempel på dette, den skal "føles" ud i skinkestrengene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke bevidst kan spænde en given muskel og slappe af i de tilstødende muskler, så har man ikke den optimale frivillige kontrol. Hvordan skal man så nogensinde kunne anvende den optimalt i flerledsøvelser?

Jeg er overbevist at mind muscle connection i isolationsøvelser ligger meget tæt op af og har nogle af de samme effekter som når man isolerer og aktiverer underaktive muskler i fysioterapien.

Isoler - Aktiver - Integrer.

Derudover kan man lægge ekstra stress på enkelte mukelgrupper via isolationsøvelser, lidt højere reps og en meget strict teknik.

Der er andet end baisisøvelser der pakker masse på + bb'ere vil gerne have porportionerne i orden. Hvis man er en squatter der udpræget bruger inderlår og baller vil man ikke så skide gode bodybuilder ben bare af at squatte. Så skal der andet og mere til.

Link to comment
Share on other sites

Det er måske fint nok, hvis ens lod her i livet er at være sikker på sin concentration curl teknik, men hvis man vil give sig optimalt i en flerledsøvelse, så er det intet værd.

Hvis du ikke kan se problemet, så læs den artikel, jeg allerede har postet tidligere i tråden. Den burde forklare det, så selv centrets tilfældige curlchamp kunne forstå det :wink:

[fjernet af moderator]

Mindmuscle er ikke forbeholdt isolationsøvelser. Hvis man har andre mål med sin træning end at flytte en vægt fra A til B, er det en fordel at kunne fornemme om man laver en given øvelse så den rammer hvor den skal. Det gælder også for øvelser som BP, military press, rows og stort set alle øvelser, men ok, hvis ens mål er bare at flytte en vægt, så kan man jo være ligeglad med hvad der laver arbejdet, så længe vægten flyttes.

Mht. at isolere forskellige dele af en muskel, så kommer de fleste vanvittige fornægtelser og forhånelser på basis af det fakta at man ikke kan isolere f.eks. det ydre hovede af biceps, forstået på den måde at det indre slet intet laver. Men den påstand er lige så korrekt som den er stupid, da det ikke ligefrem er det der menes med at isolere f.eks. det ydre hovede af bceps.

Skriver man den slags, så er det fordi man ikke VIL forstå hvad der menes med det at isolere f.eks. det ydre hovede af biceps eller triceps, hvilket er at flytte så meget af belastningen over på den del af musklen som muligt, hvilket sagtens kan lade sig gøre.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

[fjernet af moderator]

Mindmuscle er ikke forbeholdt isolationsøvelser. Hvis man har andre mål med sin træning end at flytte en vægt fra A til B, er det en fordel at kunne fornemme om man laver en given øvelse så den rammer hvor den skal. Det gælder også for øvelser som BP, military press, rows og stort set alle øvelser, men ok, hvis ens mål er bare at flytte en vægt, så kan man jo være ligeglad med hvad der laver arbejdet, så længe vægten flyttes.

Mht. at isolere forskellige dele af en muskel, så kommer de fleste vanvittige fornægtelser og forhånelser på basis af det fakta at man ikke kan isolere f.eks. det ydre hovede af biceps, forstået på den måde at det indre slet intet laver. Men den påstand er lige så korrekt som den er stupid, da det ikke ligefrem er det der menes med at isolere f.eks. det ydre hovede af bceps.

Skriver man den slags, så er det fordi man ikke VIL forstå hvad der menes med det at isolere f.eks. det ydre hovede af biceps eller triceps, hvilket er at flytte så meget af belastningen over på den del af musklen som muligt, hvilket sagtens kan lade sig gøre.

[fjernet af moderator] jeg ikke skriver at det er forbeholdt isolationsøvelser. Jeg skriver at det er tæt på ubrugeligt.

Jeg har set dig træne. Du vil ikke seriøst sidde og påstå at du tænker ret meget, når du træner, vel? Sådan som du tæver dig ned i bænken, eller ind i squatstangen, skal du ikke bilde mig ind at det er for at forberede dig optimalt til at benytte de ønskede muskler. Det er spild af tid at køre flerledsøvelser med fokus på muskelfølelse, da man aldrig vil kunne benytte ret meget vægt, og hellere skulel bruge sin tid i calf raisen, som visse andre :wink:

Siden du ikke var i stand til at forstå artiklen i første omgang, tager vi lige den vigtige del igen:

Several basic factors profoundly effect which elbow flexors become involved

in any type of forearm curl:

- orientation of hand (pronated, supinated or neutral)

- the intensity of resistance to movement

- speed of movement

- degree of shoulder extension/flexion

- degree of shoulder abduction.

A detailed EMG study of elbow flexion performed with variations of these

factors was carried out by Basmajian (Muscles Alive, 1978). His time

analysis of activity revealed that there is a completely random sequence of

appearance and disappearance of activity in the different elbow flexors of

his subjects. In any sample of subjects, there appears to be no predictable

pattern among the muscles for activating, sustaining and terminating

flexion.

[fjernet af moderator]

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share