Hurtighedstræning?


LasseIFI
 Share

Recommended Posts

Hey allesammen..

Her op til fodboldsæsonen starter, ville jeg lige høre om, der er nogen, der ved hvor, hvordan og hvor meget, der skal trænes, for at blive hurtig. I må meget gerne begrunde svarene i fysiologiens litteratur, så jeg slipper for de selvvanelige 10 indlæg med subjektive træningserferinger uden teoretisk baggrund...

Det skal lige siges, at der ikke ønskes overdreven muskelhypertrofi i forbindelse med træningen, da jeg ikke skal være tungere end jeg er.

på forhånd tak for svarene

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

en lidt unødvendig kommentar hva?

Er det så meget at forlange, at man ved en lille smule om det man siger?

Enig i, at det var en lidt hård kommentar.

Meningen var ellers god nok; nemlig at du beder om for meget.

Emnet er debateret før, brug søgefunktionen, så vil du finde nogle forslag (dog nok ikke underbygget på den måde du kræver...)

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

en lidt unødvendig kommentar hva?

Er det så meget at forlange, at man ved en lille smule om det man siger?

Du mener altså, at man ikke ved noget, hvis man ikke kan begrunde det teoretisk.

Hvor teoretisk vil du have det? Skal der være henvisninger til litteratur eller hvad?

Spøg til side: Jeg tror bare, at du kan gå glip af værdifuld input, når du skriver på den måde og vel egentlig også virker lidt stødende på dem, der prøver at hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

I må meget gerne begrunde svarene i fysiologiens litteratur, så jeg slipper for de selvvanelige 10 indlæg med subjektive træningserferinger uden teoretisk baggrund...

Det skal lige siges, at der ikke ønskes overdreven muskelhypertrofi i forbindelse med træningen, da jeg ikke skal være tungere end jeg er.

Du skyder dig selv i foden med din arrogante tone. Hvis du er så klog på emnet, at du kun kan bruge teoretiske udredninger til noget, frem for empirisk viden, hvorfor stiller du så overhovedet spørgsmålet? Mange herinde har læst kloge ting rundt omkring, men siden hvornår er det blevet mere værd end metoder man rent faktisk ved virker? Alene det, at du skriver du ikke ønsker "overdreven muskelhypertrofi" indikerer for de fleste, der ellers kunne være kommet med et af de ti selvvanelige gode indlæg, at du ikke er værd at spilde sit krudt på. Overdreven hypertrofi findes ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du skyder dig selv i foden med din arrogante tone. Hvis du er så klog på emnet, at du kun kan bruge teoretiske udredninger til noget, frem for empirisk viden, hvorfor stiller du så overhovedet spørgsmålet? Mange herinde har læst kloge ting rundt omkring, men siden hvornår er det blevet mere værd end metoder man rent faktisk ved virker? Alene det, at du skriver du ikke ønsker "overdreven muskelhypertrofi" indikerer for de fleste, der ellers kunne være kommet med et af de ti selvvanelige gode indlæg, at du ikke er værd at spilde sit krudt på. Overdreven hypertrofi findes ikke.

Intentionen var ikke at lyde arrogant eller bedrevidende, så hvis det er tilfældet beklager jeg. Ideen var at man gerne måtte fundere sit træningsråd i en teori (RFD-princippet eller lign.) således at det ikke kun var den subjektive opfattelse af at man var blevet hurtigere det var baseret på. Jeg har haft svært ved at omsætte de træningsteorier til reelle komplette træningsprogrammer med antal sæt, gentagelser osv....

"overdreven hypertrofi" var et ukorrekt og dårligt ordvalg af mig, men jeg tror meningen var klar nok. Jeg vejer mellem 83 og 86 kg, og det er tungt at slæbe rundt på en fodboldbane i forvejen..

Link to comment
Share on other sites

således at det ikke kun var den subjektive opfattelse af at man var blevet hurtigere det var baseret på.

Dem jeg kender som primært træner mod øget hurtighed har et kvantitativt mål for om de rent faktisk er blevet hurtigere, nemlig tiden på kendte distancer!

Men hvis det åbenbart ikke kan bruges til noget, når der ikke ligger en flot teori bag, så fred være med det...

Link to comment
Share on other sites

Dem jeg kender som primært træner mod øget hurtighed har et kvantitativt mål for om de rent faktisk er blevet hurtigere, nemlig tiden på kendte distancer!

Men hvis det åbenbart ikke kan bruges til noget, når der ikke ligger en flot teori bag, så fred være med det...

Point taken:) Tænkte bare, at der sikkert ikke var så mange, der i en periode udelukkende trænede deres hurtighed med styrketræning, og at det derfor kunne være svært at udelukke, at det ikke var anden træning, der gav effekten....

Link to comment
Share on other sites

Point taken:) Tænkte bare, at der sikkert ikke var så mange, der i en periode udelukkende trænede deres hurtighed med styrketræning, og at det derfor kunne være svært at udelukke, at det ikke var anden træning, der gav effekten....

Hvor i tråden står der, at træningen kun skal bestå af styrketræning?

Dem jeg omtalte, træner deres hurtighed på mange måder, styrketræning er blot en af disse metoder

Link to comment
Share on other sites

Meld dig ind i in vægtløfterklub, og en atletikklub og dyrk disse idrætsgrene offseason og en smule inseason som supplement til din primære træning.

Når træningen går fra en videnskab til praksis går det fra at kunne sættes op med knivskarpe videnskabelige argumentation, til at blive en kunst, der handler om at afpasse belastningen til individdets niveau og og parathedsniveau

Link to comment
Share on other sites

Meld dig ind i in vægtløfterklub, og en atletikklub og dyrk disse idrætsgrene offseason og en smule inseason som supplement til din primære træning.

Når træningen går fra en videnskab til praksis går det fra at kunne sættes op med knivskarpe videnskabelige argumentation, til at blive en kunst, der handler om at afpasse belastningen til individdets niveau og og parathedsniveau

Principper for anaerob træning ved hurtighedstræning:

Hvis du vil gribe det an fra løb af, så skal arbejdsperioderne være 2-10 sek og pauserne være 10 gange arbejdets varighed, arbejdsintetsitet skal være 100 %(dvs. du skal sprinte som en i halvede!) og arbejdet skal gantages 2-10 gange.

I boldspil, hvor træningnen udføres med bold, vil forholdet mellem varigheden af arbejde og pause kunne nedsættes i forhold til de angivne værdier (som er uden bold), idet spillerne, pga. naturlige variationer i spillet, ofte ikke konstant arejder med tilstrækkelig høj intensitet.

Det er en vinkel at gribe det an på i forhold til RFD-princippet, men tung styrketræning og plyometrisk træning ville heller ikke være tosset.

HUSK: Der er også noget som hedder hurtighedudholdenhedstræning, men går ud fra at dette ikke er interessant da det ikke er det du nævner. Denne form for træning er delt op i tolerencetræning og produktionstæning.

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

Det er en vinkel at gribe det an på i forhold til RFD-princippet, men tung styrketræning og plyometrisk træning ville heller ikke være tosset.

[/quote

tak for svaret:)

Hvordan ville en combi af RFD træning og tung styrketræning se ud i praksis? Ville det være noget a la 5 sæt af 3-4 gentagelser med 90-95 % af maks. belastning udført med makismal hastighed i den koncentriske fase..??

Link to comment
Share on other sites

Det er en vinkel at gribe det an på i forhold til RFD-princippet, men tung styrketræning og plyometrisk træning ville heller ikke være tosset.

tak for svaret:)

Hvordan ville en combi af RFD træning og tung styrketræning se ud i praksis? Ville det være noget a la 5 sæt af 3-4 gentagelser med 90-95 % af maks. belastning udført med makismal hastighed i den koncentriske fase..??

Hvis du er inde i teorien kan jeg ikke forstå du stiller sådan nogle spørgsmål?

Hvis du ikke er tilvænnet styrketræning vil rigtigt tung træning være en dårlig idé.

Du skal lave et forløb med grundtræning for så at afslutte med tung træning og RFD træning via f.eks. ballistisk træning.

Du lyder ikke som du har vildt meget erfaring med styrketræning, så et klassiskt lineært periodiseringsprogram burde være fint for dit behov. Tudor Bompa beskriver fine programmer i sin Periodization bog. Den har i sikkert på biblioteket på IFI.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ville en combi af RFD træning og tung styrketræning se ud i praksis? Ville det være noget a la 5 sæt af 3-4 gentagelser med 90-95 % af maks. belastning udført med makismal hastighed i den koncentriske fase..??

5 sæt á 3-4 reps med 90-95%? Og så endda med fokus på eksplosiv udførelse, du kan godt se det virker forkert ik'? Mit bud er, at de færreste kan lave så mange reps så tæt på deres max, og selvom den hastighed man udfører løftet med er maksimal, så er det vel ikke det vi forstår ved høj hastighed. Den slags træning foregår som regel med lavere %'er, f.eks. 50-75%. Der vil typisk ikke være forskel på den hastighed hvor med du kan flytte 30% og 50%, så du kan eksperimentere med hvornår hastigheden falder og så finde den tungeste vægt der tillader dig at udføre løftet med maksimal fart. Med mindre du har snedige måleinstrumenter til rådighed må du forlade dig på din fornemmelse, men den er nu også ganske fin til dette formål. Prøv f.eks. 10x2 reps eller 8x3 reps.

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret:)

Hvordan ville en combi af RFD træning og tung styrketræning se ud i praksis? Ville det være noget a la 5 sæt af 3-4 gentagelser med 90-95 % af maks. belastning udført med makismal hastighed i den koncentriske fase..??

Hvis du er inde i teorien kan jeg ikke forstå du stiller sådan nogle spørgsmål?

Hvis du ikke er tilvænnet styrketræning vil rigtigt tung træning være en dårlig idé.

Du skal lave et forløb med grundtræning for så at afslutte med tung træning og RFD træning via f.eks. ballistisk træning.

Du lyder ikke som du har vildt meget erfaring med styrketræning, så et klassiskt lineært periodiseringsprogram burde være fint for dit behov. Tudor Bompa beskriver fine programmer i sin Periodization bog. Den har i sikkert på biblioteket på IFI.

Det er der sikkert på IFI ;) Der er faktisk flere bøger af Tudor Bompa, husker at der 3-4 forskellige, hvor en er styrketræning og en anden er bodybuilding,

For at specificere det, så er det du kan træne hurtighed på:

1.Du kan træne hvor hurtigt på kan udvilke maksimal kraft (her snakker vi ms), dette har primært med nerveaktiveringen at gøre, men selvfølgelig også andre faktore. Her der dog begrænsninger for hvad der kan lade sig gøre. Det er her hvor den ballistiske træning, som PTpoul nævner gør sig gældende.

2.Der udover kan du træne din maksimale kraft, Det er her hvor styrketræning gør sig gældende. Det er her du skal påvirke de hvide muskel fibre. Det er her at tung styrketræning ville være godt, men det kan kræve noget teknik, hvilket kan være en forhindring, men behøver ikke at være det. Man kan jo vælge øvelser hvor man er mere fastlåst, f.eks. i maskiner, dette er dog ikke optimalt da proprioception, i fohold til balance, sættes ud af spil. Uanset hvad vil det stadig kræve man har en smule erfaring med styrketræning.

3. Ja, mener der er mere... men kan ikke kom i tanke om det...

Link to comment
Share on other sites

5 sæt á 3-4 reps med 90-95%? Og så endda med fokus på eksplosiv udførelse, du kan godt se det virker forkert ik'? Mit bud er, at de færreste kan lave så mange reps så tæt på deres max, og selvom den hastighed man udfører løftet med er maksimal, så er det vel ikke det vi forstår ved høj hastighed. Den slags træning foregår som regel med lavere %'er, f.eks. 50-75%. Der vil typisk ikke være forskel på den hastighed hvor med du kan flytte 30% og 50%, så du kan eksperimentere med hvornår hastigheden falder og så finde den tungeste vægt der tillader dig at udføre løftet med maksimal fart. Med mindre du har snedige måleinstrumenter til rådighed må du forlade dig på din fornemmelse, men den er nu også ganske fin til dette formål. Prøv f.eks. 10x2 reps eller 8x3 reps.

Hvis noget skal udførs eksplosivt så er det altså ikke tunge vægte man snakker om. Nok trænes eksplosiviteten med tunge vægte. men ved 90-95 % går et løft meget langsomt, og der er ikke tale om eksplosion, og derfor kan tung styrketræning ikke udføres eksplosivt.

Når man taler om at udføre noget eksplosivt med belastning er det ikke de store procenter men bruger. Man har fundet ud af at 30-60% af 1RM er meget effektivt til træning af RFD. Med disse belastninger kan det udføres eksplosivt. Det har f.eks vist sig uhyre effektivt til forbedring af vertikale hop at udføre jump squat med 30 % af 1 RM.

Ballistisk træning: træning med øvelser der tillader en acceleration i hele bevægelsen, kaldes for ballistisk træning, da ballistisk betyder acceleration til høj hastighed, efterfulgt af projektion ud i rummet (altså ikke verdensrummet :tongue: hæhæ).

Link to comment
Share on other sites

for langt de flestes vedkommende er den bedste måde at blive hurtigere på at øge sin styrke. Meget af effekten vil dog komme fra hypertrofi og hvis man med det samme siger at man ikke vil have hypertrofi er den bedste måde at gøre dette på, diciplinspecifik hurtighedstræning.

Hvis man derimod tager den smarte løsning og vælger at acceptere at hypertrofi er en del af gamet, så laver man en fornuftigt periodiseret vægttræning (evt. også plyometrisk afhængig af formålet og hvilken slags hurtighed vi snakker om) og så er den virkelige hemmelighed at detræne op til det tidspunkt man vil være hurtig. Man må nok leve med at det næsten ikke kan lade sig gøre at være hurtigst året rundt...

Iøvrigt kan du jo læse den klassiske litteratur af häkkinen, komi, fleck & kraemer, zatsiorsky og Bompa, istedet for at håbe på at vi gider skrive den over for dig.... Så langt er der heller ikke til biblioteket... :laugh:

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

for langt de flestes vedkommende er den bedste måde at blive hurtigere på at øge sin styrke. Meget af effekten vil dog komme fra hypertrofi og hvis man med det samme siger at man ikke vil have hypertrofi er den bedste måde at gøre dette på, diciplinspecifik hurtighedstræning.

Hvis man derimod tager den smarte løsning og vælger at acceptere at hypertrofi er en del af gamet, så laver man en fornuftigt periodiseret vægttræning (evt. også plyometrisk afhængig af formålet og hvilken slags hurtighed vi snakker om) og så er den virkelige hemmelighed at detræne op til det tidspunkt man vil være hurtig. Man må nok leve med at det næsten ikke kan lade sig gøre at være hurtigst året rundt...

Iøvrigt kan du jo læse den klassiske litteratur af häkkinen, komi, fleck & kraemer, zatsiorsky og Bompa, istedet for at håbe på at vi gider skrive den over for dig.... Så langt er der heller ikke til biblioteket... :laugh:

Det er sjovt nok den største fejl jeg ser gentaget gang på gang, selv herinde. 99,9% af alle sportsudøvere i Danmark vil aldrig kunne blive stærke nok, forstået på den måde at træner man efter maks styrke vil der som regel altid komme noget positivt ud af det, specielt hvis man dyrker en eksplosionspræget sport.

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt nok den største fejl jeg ser gentaget gang på gang, selv herinde. 99,9% af alle sportsudøvere i Danmark vil aldrig kunne blive stærke nok, forstået på den måde at træner man efter maks styrke vil der som regel altid komme noget positivt ud af det, specielt hvis man dyrker en eksplosionspræget sport.

Helt enig, og det er faktisk en skræmmende tanke. Vi danskere kan end ikke gøre noget så simpelt som at få banket vores styrke op på det det niveau vores sportsgrene kræver det. Nok også en del af forklaringen på hvorfor vi er så stinkende elendige internationalt.

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt nok den største fejl jeg ser gentaget gang på gang, selv herinde. 99,9% af alle sportsudøvere i Danmark vil aldrig kunne blive stærke nok, forstået på den måde at træner man efter maks styrke vil der som regel altid komme noget positivt ud af det, specielt hvis man dyrker en eksplosionspræget sport.

ja detræningnen er jo ret interessant eftersom de hvide IIx fibre som i forbindelsen med træning er konverteret til IIa, og ved detræning konvertere tilbage igen.

Er der nogen af jer der ved hvor meget træning man skal lave under detræning? det er jo givet at man ikke bliver fuldstændig pasiv. hvad skruer man ned på i den forbindelse? Intensitet, frekvens eller varighed? og ca. 2 uger ikke? kan ikke lige finde noget konkret, og det kan vel også være med forskel alt efter hvad det er man skal udøve...?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, og det er faktisk en skræmmende tanke. Vi danskere kan end ikke gøre noget så simpelt som at få banket vores styrke op på det det niveau vores sportsgrene kræver det. Nok også en del af forklaringen på hvorfor vi er så stinkende elendige internationalt.

Ja men det skyldes lige så meget at der ikke findes ret mange kvalificerede trænere, som det gør at de unge søger den forkerte information. Sider som denne er heldigvis med til at rette lidt op på det. :smile:

ja detræningnen er jo ret interessant eftersom de hvide IIx fibre som i forbindelsen med træning er konverteret til IIa, og ved detræning konvertere tilbage igen.

Er der nogen af jer der ved hvor meget træning man skal lave under detræning? det er jo givet at man ikke bliver fuldstændig pasiv. hvad skruer man ned på i den forbindelse? Intensitet, frekvens eller varighed? og ca. 2 uger ikke? kan ikke lige finde noget konkret, og det kan vel også være med forskel alt efter hvad det er man skal udøve...?

Jeg ville ikke pille ved intensitet, men frekvens og øvelsesvalg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja men det skyldes lige så meget at der ikke findes ret mange kvalificerede trænere, som det gør at de unge søger den forkerte information. Sider som denne er heldigvis med til at rette lidt op på det. :smile:

Synes sgu det er lidt op ad bakke. Tænk på hvor mange MOL'ere der har været i OBBC gennem tiden, alligevel er 2 timer i centret det rene slaraffenland for myter, folklore og folk der spilder tiden.

Thue Kvorning tager dog prisen. Hver aften kan man se ham i aftentouren på tv være ekspert i bl.a. doping og fysisk træning. Så stor en ekspert at han, i OBBC, kan nå at instruere 25 OB-spillere og samtidig selv få trænet lidt ind imellem :w00t::w00t::w00t::nonono: instrueret dem i legextensions og calfraises og andet ligegyldigt pis vel at mærke - manden er tydeligvis enten inkompetent eller hamrende ligeglad.

Nu er jeg ikke lige så stor ekspert som ham, men meget mere end 2 - 3 fodboldspillere mener jeg er totalt umuligt at nå. Det er dét niveau vi desværre er på i DK.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share