Allround bonderøv!


Gnuen
 Share

Recommended Posts

LSD tur!

I dag var det så blevet tid til lidt LSD-træning - det blev til 15,4km på 1:21:38 - 5:18 min/km - snitpulsen sagde 150bpm

Vejret var igen fantastisk - det har virkeligt været godt hele den sidste måned, i hvert fald de dage jeg har været ude at træne! :bigsmile:

Jeg løb ruten progressivt - de første 8km blev løbet med en ca. hastighed på 5:30min/km pulsen var ca. 147bpm - De sidste 7,4km øgede jeg tempoet til ca. 5:05-5:10 min/km pulsen var her ca. 154-156bpm

En fantastisk tur, hvor jeg følte mig frisk hele vejen - og i det hele taget havde følelsen af, sagtens at kunne have fortsat! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

12,5 km i "godt" tempo!

Dagens tur blev til 12,5 km i hvad jeg vil kalde godt tempo! :wink:

Det var lidt hurtigere/hårdere, end det jeg normalt betegner som jævnt tempo - men dog ikke max fart!

Tiden sagde 58:21 min - 4:40 min/km og snitpulsen sagde 163bpm - bedre/hurtigere/mindre hårdt end jeg havde turdet håbe på, inden jeg løb - havde egentlig planlagt at løbe i et tempo, der lå mellem 4:50 og 5:00 min/km - men det blev altså lidt hurtigere! :wink: Havde oven i købet endnu engang følelsen af, sagtens at kunne have fortsat et par km mere i samme tempo! :cool:

Endnu engang en bekræftelse af, at det går den rigtige vej med formen - jeg er godt på vej i det nye år, hvad kan det ikke bringe?

Vejret var nogenlunde - koldt men kun med jævn vind!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tid til at komme videre!

Det er efterhånden længe siden jeg har noteret noget i loggen - det betyder dog ikke, at jeg ikke har trænet! :devil: Jeg har bare ikke rigtigt gidet føre log! :blush:

I morgen den 8. juli stopper jeg med at ryge - det skal selvfølgelig log-føres, om ikke andet, så for at se, om jeg kan spore/mærke en evt. formfremgang!

Jeg starter i morgen, med et 10km testløb, og jeg vil så løbende teste formen, på samme rute! Jeg vil selvfølgelig fortsætte "den normale" træning, og logføre denne også!

Udover testløb i morgen, og formentlig igen om ca. én måned, er der om 14 dage "Rundkirkeløb" i byen - et løb på 5,85km, sidste år trænede jeg målrettet mod dette, i 8 uger - tiden sagde 24:55min - jeg håber at kunne gøre det lidt bedre i år! :devil:

Jeg har siden sidste opdatering, i januar, trænet rimelig kontinuerligt, men har dog ikke fået trænet så meget som jeg gerne vil. Alligevel er det blevet til Hamburg Marathon - dog i en temmelig beskeden tid 4:06:?? men det gik fint - det var dog temmelig varmt 25+ :tongue:

Udholdenheden er i øjeblikket lidt rusten, men der er nogenlunde fart i benene - jeg løb i torsdags en Cooper-test, og det blev til 3020m

Jeg har stadig et mål om at komme under 20min på 5km i år, og regner bestemt med at nå det!

Planen for resten af året er deltagelse i Århus 1900 Halvmarathon den 2. August - Grenå Marathon den 16. August - og Brocken Marathon 10. oktober.

Derudover har jeg en hemmelig drøm om, at deltage i et 6-timers løb i Grenå engang i november!

Jeg plejer også at deltage i Marselisløbet, sidste weekend af August, og mon ikke også der bliver tid og overskud til det!

Min træning er i øjeblikket meget fokuseret omkring tempotræning - intervaller af 400m - 800m - 1000m - 1600m og 2000m (mest 800m og 1000m)

Derudover korte tempoture - Coopertest - 5km, det bliver dog også til lidt længere ture ind i mellem - 12-15km (de begynder at blive optrappet/opprioriteret nu)

Forhåbentlig kan hurtigere tider, være med til at motivere mig, når abstinenserne begynder at vise sig! Om ikke andet, så motivationen ved at se, om der kan spores en fremgang, eller det hele "kun" ligger i træningen. Min nuværende form, vil jeg dog vurdere som værende ok - der bliver pt. ikke høvlet halve minutter af på træningsturene, ligesom der ikke bliver lagt mange meter til på Cooperen - og 3020m må vel siges at være ok! (Det er i hvert fald min PR! :wink: )

Når jeg netop har lavet PR på en Cooper, må det være et perfekt udgangspunkt for at "måle" effekten af rygestoppet! :devil:

Opmuntrende og motiverende kommentarer modtages MEGET gerne! :bigsmile:

Here goes!

Link to comment
Share on other sites

Dag 1 som ikke-ryger!!

10km testløb!

Som nævnt ovenfor, stod den i dag på 10km testløb, så jeg har noget at sammenligne med fremadrettet! Det blev til årsbedste på distancen!

Tiden sagde 43:47min. 4:23min/km (pulsmåleren på mit ur er desværre fucked up pt. så ingen pulsmåling - men den var høj!)

Ruten er opmålt med mit Garmin 301 - for at eliminere evt. fejlmålinger ved fremtidige testløb - startede jeg testen ved Fasanvej, og uret bippede nøjagtig ved byskiltet på vejen hjem, dette vil også være den fremtidige testrute/distance, og burde altså, omend ikke nøjagtigt, så være meget tæt på 10km!

For ikke at kunne sige til mig selv, når jeg senere tester mig, at jeg ved første test nok ikke gav den fuld skrue, havde jeg besluttet at løbe mig selv HELT ud - og det gjorde jeg! Jeg kunne ikke have løbet hurtigere - faktisk havde jeg et fysisk ubehag ved slut, og følte ikke jeg skulle have løbet meget længere i samme tempo, hvis jeg ville undgå at ørle!

Morgenvægten sagde 79,0kg

Og hvordan er det så at være eks-ryger idag? Det helt fint! :bigsmile: Ingen abstinenser eller andet ubehag endnu. Faktisk er det forbavsende let - endnu!

Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

Velkommen tilbage til logføringen. 10 km. på den tid er jo 13,8 km/t. Det er ikke menneskeligt i min bog. :devil: Jeg løber 4,2 km. med et gennemsnit på 11,8 eller noget i den dur og er godt brugt. :laugh:

Og det er sgu godt hvis du kan kvitte smøgerne. På sigt giver det nok en øget lungekapacitet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan er det så at være eks-ryger idag? Det helt fint! :bigsmile: Ingen abstinenser eller andet ubehag endnu. Faktisk er det forbavsende let - endnu!

God fornøjelse. Da jeg for snart 2 år siden stoppede var det fra den ene dag til den næste. Jeg røg den sidste smøg i en pakke, krøllede den sammen og sagde "nu køber jeg ikke en ny" og så var jeg stoppet. Jeg havde ingen abstinenser som sådan, manglede måske smøgen i hånden et par gange i løbet af den første uge, men slet ikke på et ubærligt niveau. Og jeg havde ellers fristelser nok, min daværende bedre halvdel røg 2 pakker dagligt.

Jeg krydser fingre for at det bliver lige så let for dig!

Link to comment
Share on other sites

Dag 2 som ikke ryger!

Jeg krydser fingre for at det bliver lige så let for dig!

Tak for det - håber jeg også! :wink:

Velkommen tilbage til logføringen.

Mange tak! Motivationen er ret høj i øjeblikket, ligesom ambitionerne! :wink:

Træningsindsatsen er nogenlunde seriøs i øjeblikket - dog træner jeg ikke efter et specifikt program - men grundtanken er at få 3 kvalitetstræningspas om ugen - nogle uger glipper det dog stadig lidt! :tongue:

Og hvordan er dag 2 som ikke ryger så gået? Egentlig uden problemer - abstinenserne er endnu ikke dukket op! Jeg har ellers haft en rimelig hård dag - oppe kl. 5:45 - kørte mod Ålborg en time senere, for at undervise i et helt nyt salgskursus! Men det er gået godt, jeg har ikke tænkt meget på at ryge. De gange vi har holdt pause, har det været underligt, ikke lige at smutte ud for at ryge - men det har ikke "trukket" i mig!

Her hen over aftenen, kan jeg mærke, at jeg er lidt mere irritabel, og der skal ikke så meget til...... Det kan dog ligeså godt hænge sammen med, at jeg er temmelig træt! Sov ikke godt i nat, jeg er blevet forkølet, og hostede en del - æv! I morgen og torsdag, står den også på kursus i Ålborg, så jeg håber på, at få sovet bedre i nat!

Morgenvægt 79,4kg

Link to comment
Share on other sites

ÆV!

Ingen træning hverken i går, eller idag - Men i morgen formiddag skal jeg afsted!

Mht. rygningen går det fint! Jeg har ikke følt mig det mindste fristet - jeg har i løbet af dagen, ikke tænkt meget på det! Jeg har i dag heller ikke været irriteret, heller ikke her til aften! :cool:

Jeg hoster stadig, og forkølelsen sidder tungt i kroppen - træls!

Morgenvægt 80,2 kg

Link to comment
Share on other sites

14,47km - jævnt tempo!

Lang tid siden jeg sidst har fået trænet - har ikke løbet siden mit testløb sidste mandag!

Det gik dog ok i dag, selvom jeg var temmelig træt oven på "Studenter-festen" lørdag - jeg blev totalt teenage-stiv, og måtte lægges i seng! :gal:

Tiden blev 1:09:56 - 4:50min/km - snitpuls 152bpm

Achillessenen har det ikke så godt - den er øm og hævet! Jeg prøver at skrue ned for intensiteten - ingen tempoløb, ingen intervaller osv. - På søndag har jeg en "konkurrence" - 5,85km - satser på en PR - har tidligere løbet 24:40 og 24:55 - derefter hedder det igen helt ned med intensiteten!

Ikke-ryger er jeg stadig! :shades: Ingen problemer, ingen abstinenser - så nemt som det er, fortryder jeg bitterligt, at jeg ikke holdt noget før! :laugh:

Morgenvægt 80,4kg

Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

10,08km - let!

Det blev til 10km i dag - stille og roligt - tiden sagde 52:11 og snitpulsen 136bpm!

Jeg tror aldrig jeg har løbet med så lav en gennemsnitspuls, og jeg måtte stoppe 2 gange for at tælle efter, om der var fejl på uret - det var der ikke! Lidt underligt, men mon ikke det er et overskud af røde blodlegemer efter rygestoppet?

Det har jeg ladet mig fortælle for nogle år siden, at det var normalt - de overskydende røde blodlegemer skulle eftersigende være blevet dannet, fordi nikotinen "bandt" en del - når man så stopper, er man i overskud, indtil "overskuddet" dør?

Ved ikke helt om det forholder sig sådan? :bigsmile:

Det går stadig nemt som ingenting med ikke-rygningen! :cool: Desværre er jeg stadig forkølet - hoster og snotter lidt for meget!

Link to comment
Share on other sites

11,88km let løb!

Ikke noget hårdt løb, op til konkurrencen på lørdag.

Det gik godt, dejligt afslappet - tiden sagde 1:00:27 - 5:05 min/km - snitpulsen 145bpm

Pulsen var noget højere end i forgårs, selvom det på ingen måde føltes hårdere, tvært i mod? Den lå dog stadig i den meget lave ende! :smile:

Jeg er stadig forkølet, hvilket gør det lidt svært, at mærke hvorvidt det allerede har haft en virkning, at stoppe med at ryge. Jeg er dog trods alt, ret sikker på, at der er en positiv virkning ved det rent konditionsmæssigt, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for at bevise det søndag! :bigsmile: Om ikke andet, er motivationen i øjeblikket meget høj, måske fordi jeg meget stærkt tror på, at rygestoppet har en positiv effekt! "If you believe........" :wink:

Morgenvægt 80,5kg (efter løbeturen, sagde vægten 79,2kg) :wink:

Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

Tillykke med rygestoppet :4thumbup:

Jeg er selv holdt op med at ryge for nogle år siden og kan genkende noget af det du oplever :laugh:

Jeg blev f. eks. også meget fuld de første par gange jeg var til fest :w00t: Jeg ved ikke om det skyldes, at man drikker mere, når man ikke også skal ryge, eller om det føles anderledes og man derfor ikke mærker, hvornår man bør holde igen :unsure: Jeg tror nok mest på det sidste.

Mht. de ekstra røde blodlegemer du har pt., så skyldes det, at kulmonooxid (CO) binder til samme plads som ilt vil binde til. Når nu kulmonooxid'en langsomt frigives vil du have ekstra kapacitet til ilten. Nyd det så længe det varer :smile:

Nu ved jeg ikke om du føler, at du hoster mere end du normalt vil gøre, når du er forkølet, men hvis du gør, kan det skyldes, at du begynder at få fimrehår i halsen igen. Det led jeg i hvert fald under i en periode...

I dag fatter jeg slet ikke, at jeg har været ryger, og er rigtig glad for, at jeg er holdt op. Håber du får det lige sådan og held og lykke på vejen :smile:

Flotte løbetider du har :alright:

Link to comment
Share on other sites

Du skal bare klø på, og lytte til kroppen. I starten har man altid lidt værre DOMS end man er vant til, og det skal man naturligvis lige pleje. Men kroppen lærer hurtigt igen, så det varer ikke længe før du kan hælde kilo på i bænkpres og hvad har vi. Jeg er enig med fyrtårnet fra IK99.

------------------------------------

Tale KærlighedSted

Link to comment
Share on other sites

@ MarianneB - tak for det, og tak for en lidt bedre forklaring! :smile: Jeg har også oplevet, at blive en kende hurtigere fuld efter rygestoppet, hvad det skyldes ved jeg heller ikke! :blush: Det er nok noget med at indtage for meget - i hvert fald i mit tilfælde - jeg er ekstremt dårlig til at holde igen! :nonono:

I søndags - den 21. juni, løb jeg konkurrence - Thorsagerløbet!

Det gik intet mindre end fantastisk! - de 5,85km blev løbet på 23:52min - mere end ét minut hurtigere end sidste år! :4thumbup: Jeg sneg mig lige ind på podiet, på en 3. plads!

Snitpulsen sagde 175bpm - jeg havde ingen kriser undervejs, det kørte bare! Vejret var godt, omend noget varmt, men ikke noget der hæmmede!

Nu skal jeg have lagt nogle flere "lange" ture ind, så jeg bliver klar til ½ og 1/1 marathon i august! :cool: Desværre er jeg pt. sengeliggende, jeg har meget dårlig ryg, og kan næsten ikke røre mig! :crybaby: Det sker nogle gange, jeg er ikke så heldigt sammensat i ryggen - det går over igen, og så knokler jeg på med træningen!

Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

9. juli 2009

Det går ikke så godt med træningen pt.! Jeg er blevet små-syg. Hele familien har været ramt af opkast og diaré, og selvfølgelig gik jeg ikke fri - desværre!

Det betyder, at jeg endnu ikke har fået løbet i denne uge!

Til gengæld kom jeg op på 57km løb i uge 27 (29/6-5/7) - fortrinsvis løbet som LSD-træning, dog med 4 hurtige km indlagt på en af mine 10km ture.

Jeg regner med/håber på, at få gang i træningen senere i dag, eller senest i morgen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ved at opbygge en hjemmeside, hvor jeg skriver lidt mere detaljeret om min træning!

Siden handler ikke så meget om videnskabelige fakta, ligesom den ikke er lavet for eller af elitesportsfolk!

Det handler om en helt almindelig mands træning mod marathon og triathlon, samt de erfaringer man kan gøre sigmed sporten på motionistniveau!

Besøg mit Website

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik ikke trænet meget i uge 28, det blev til én enkelt tur søndag, det var det - jeg var syg med opkast osv. de andre dage! :unhappy:

Søndag fik jeg så løbet 11,2km "Rønde Rundt" - føj nogle bakker :crazy: , det er en god rute!

I denne uge, uge 29, ser det noget bedre ud med træningen. Jeg har fået løbet mandag, tirsdag, onsdag, samt i dag - ialt ca. 43km, og så mangler jeg søndag, hvor jeg håber på at kunne skrive 20km mere på!

Benene har det ellers fint, ingen lurende skader, og achillessenen har det også godt, ingen betændelse eller ømhed.

Mine lægmuskler er let ømme ind imellem - jeg bestilte i går, et par Skins Powersox, så nu er jeg også med på den vogn, det bliver interessant at se, hvorvidt jeg kan mærke en forskel - både på ømheden i læggen, men også i løbet generelt!

De seneste træningsture har set sådan ud:

12. juli 11,2km 59:39 @ 5:20min/km snitpuls 159bpm (Havde været syg indtil dagen før)

13. juli 12,58km 1:01:55 @ 4:55min/km snitpuls 155bpm

14. juli 10,07km 53:38 @ 5:20min/km snitpuls 141bpm

15. juli 6,35km 30:08 @ 4:45min/km snitpuls 150bpm

17. juli 14,2km 1:06:20 @ 4:40min/km snitpuls 159bpm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share